نگاهی به داستان کوتاه «بقالی» نویسنده «برنارد مالامود»؛ «مصطفی بیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

mostafa bayan

برنارد مالامود»، داستان نویس امریکایی، داستان کوتاه «بقالی» را در سال 1943 بر روی کاغذ آورد. در این تاریخ، جهان شاهد جنگ دوم جهانی بود. این جنگ علاوه بر اروپا، در بخش‌های گسترده‌ای از قاره آسیا و آفریقا تاثیرات مخرب عمده‌ای برجای گذاشت. این جنگ بین دو بلوک متحدین (آلمان، ایتالیا و ژاپن) و متفقین (امریکا، انگلیس، فرانسه و شوروی) در گرفت.

 

در این شرایط نابسامانِ معیشتی و اقتصادی، برنارد مالامود توجه عمده‌ای به جامعه و شخصیت‌های اطرافش داشت و طی آن در داستانِ «بقالی» به بررسی شخصیت‌های داستانش می‌پردازد. داستان در مورد شخصیت زن و شوهری امریکایی به نام آیدا و سام است که صاحب یک بقالی ساده می‌باشند که فروش بقالی‌شان به نصف رسیده و فقط کفاف اجاره‌اش را می‌دهد. هر دو از دست یکدیگر، خودشان و کارشان حرص می‌خورند. سام، کارش را جدی نمی‌گیرد و سرخورده است. حتی شیشه ویترین بقالی‌اش را دستمال نمی‌کشد و برف‌های پیاده رو را برای عبور مشتریان پارو نمی‌کند.

در یک روز زمستانی، روزن، بازاریاب شرکت جی انداس، برای سفارش به بقالی آنها مراجعه می‌کند. در آن روز روزن متوجه تغییر رفتار آیدا و سام می‌شود. روزن خطاب به سام می‌گوید: «خوبی‌های دنیای امروز رو نه می فهمه نه قدر می دونه»

این جمله‌ی فیلسوفانه‌ی روزن باعث تشدید اختلاف بین زن و شوهر می‌شود. آیدا با نفرت به شوهرش نگاه می‌کند. انگار تک تک کلمات بازاریاب شرکت جی انداس از سمت خدا بود. سام چیزی نمی‌گوید. آیدا متاسف می‌شود و سام را سرزنش می‌کند.

«کی تا حالا شنیده یه بقال نه فکر بقالیش باشه نه فکر زنش؟» (متن داستان).

آیدا خود را لایق بهتر از این‌ها می‌داند و به هق هق می افتد و اشک‌های داغش از چشمانش سرازیر می‌شود. ابتدای داستان، سام به آیدا بی محلی می‌کند و به حرف‌های همسرش توجه نمی‌کند. در مسیر داستان اتفاقی روی می‌دهد و تغییرات رفتاری در شخصیت‌های آیدا و سام شکل می‌گیرد. تردید و اضطراب در شخصیت‌های اصلی داستان به وجود می‌آید.

«دانه‌های برف آهسته و در سکوت، با باد پخش می‌شدند. به نظر می‌رسید دانه‌های برف یک لحظه در هوا می‌مانند، بعد باد بلند می‌شود و آنها را به پنجره‌ها می زند. شیشه‌ها به نرمی می‌لرزیدند. بعد همه چیز دوباره ساکت می‌شد، جز صدای تیک تیک ساعت» (متن داستان).

برنارد مالامود توجه اصلی خود را به اشخاص داستانش معطوف می‌کند. او اشاره می‌کند به وضعیت اسفبار معیشتی و اقتصادی جامعه و تغییراتی که در اشخاص داستانش در جامعه‌ی زمان خود رخ می‌دهد. مالامود نقدی بر جامعه دارد. اعتراضی که خواننده می‌تواند در گفتگوی سام و آیدا متوجه شود.

مالامود از زندگی و دل سردی جامعه در زمان جنگ می‌نویسد. بعدِ دو دهه زندگی یک زن و شوهر امریکایی، یک آپارتمان سرد و یک بقالی بی خاصیت! مالامود از این شرایط بیزار است. به ویترین‌های کثیف، قفسه‌های خالی، یخچال خالی، پیشخوان سنگی چرک، فقر و آن همه سال سختی و زحمت شخصیت‌های داستانش اشاره می‌کند. مردی که درک ندارد و قدردان نیست. از تنهایی، توهین و قدرنشناسی می‌نویسد. به سردی زمستان و تصمیم به تعطیلی بقالی اشاره می‌کند.

نویسنده به بررسی محیط اجتماعی و حساس داستان می‌پردازد. مالامود قهرمان داستانش را تحت شرایط محیطی فلاکت بار که با محیط‌های غم بار و با حضور اشخاص داستانش تشدید می‌کند در بوته آزمایش می‌گذارد.

خواننده با خواندنِ این داستان نسبت به امکان وقوع حوادث داستان متقاعد می‌شود و می‌خواهد بداند سام و آیدا چرا و چطور عملی را انجام می‌دهند. شخصیت‌های داستان به آرامی و هماهنگ و منسجم در مسیر داستان حرکت می‌کنند و اطلاعات را در اختیار خواننده قرار می‌دهند و برای خواننده این امکان را به وجود می‌آورند که به پیام و حقیقت داستان به تدریج دست پیدا کند. از ویژگی‌های مثبت این داستان به باورپذیر بودنِ شخصیت‌ها می‌توان اشاره کرد. شخصیت‌های داستان برای خواننده قابل پذیرش است و انگیزه‌های آنها قابل قبول است. مالامود، ماهرانه توانسته با مقدمه چینی در پیرنگ داستان، خصوصیت‌های شخصیت‌ها، انگیزه‌های مورد نیاز و عناصر پیرنگی را تقویت کند.

داستان کوتاه «بقالی» نوشته‌ی برنارد مالامود از مجموعه داستان «کفش‌های خدمتکار» انتخاب شده است. کتاب «کفش‌های خدمتکار و داستان‌هایی دیگر» تعدادی از داستان‌های کوتاه این نویسنده را شامل می‌شود که اغلب آنها برای اولین بار است به فارسی ترجمه شده‌اند. «برنارد مالامود» داستان نویس آمریکایی برنده جایزه ملی کتاب آمریکا، پولیتزر و او. هنری است. او در کنار ریموند کارور، ریچارد فورد، فلیپ راث و سال به لو از نویسندگان مطرح قرن بیستم آمریکا است. پس از مرگ این نویسنده در سال 1986 جایزه سالانه‌ای به نام او، تشکیل شد که به بهترین نویسنده داستان‌های کوتاه اهدا می‌شود. ■

--------------------------------------------

خانه داستان چوک، با دورهای داستان نویسی، ویراستاری، نقد ادبی و کارگاه ترجمه داستان

www.khanehdastan.ir

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

 www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك

www.chouk.ir/download-mahnameh.html

شبکه تلگرام خانه داستان چوک

https://telegram.me/chookasosiation

شبکه تلگرام خانه ویراستاران چوک

https://t.me/virastaranchook

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

دانلود نمایش‌های رادیویی داستان چوک

 www.chouk.ir/ava-va-nama.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

 www.chouk.ir/honarmandan.html

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

 http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه چوک

www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

دانلود فصلنامه‌های پژوهشی شعر چوک

www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html

«چرا يك داستان تصويري است؟»، «بهروز انوار»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3196-2012-12-18-08-42-37.html

اندیشه های «آندره تارکوفسکی» و بازتابش در فیلم «آینه»،«مهدي عزيزوف»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3197-2012-12-18-08-44-53.html

معرفي فيلم«سه‌شنبه با موري» اثر «ميك جكسون»، مترجم «نگين كارگر»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3199-2012-12-18-08-49-44.html

نقد فيلم «خداحافظ لنين» اثر «ولفگانگ بكر»،‌«محمد محمودي»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3200-2012-12-18-08-51-12.html

مصاحبه با «توماس پيتر» مترجم «شادي شريفيان»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3201-2012-12-18-08-52-40.html

وصیت نامه نیما یوشیج

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3258-2013-01-02-10-06-58.html

يادداشتي بر جايگاه راوي رمان از تئودور آدورنو

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3260-2013-01-02-10-14-26.html

نوگرايي و عرف‌شکني/ يادداشتي بر رمان«تریسترام شندی» از «حسين پاينده»

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3261-2013-01-02-10-16-07.html

رازها و شگردهاي فيلمنامه‌نويسي در گفت وگو با «رابرت مك كي»

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3299-2013-01-06-10-21-50.html

فالکنر ،نویسنده ای که به پشت حریم سلطان سلیمان راه یافت

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3300-2013-01-06-10-24-45.html

بررسي جامعه شناسانه«شب بلند»نويسنده«منيرو رواني‌پور»،‌«مهدي رضايي»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3421-2013-01-21-07-30-50.html

بررسي عناصر روايي اشعار «مهدي اخوان ثالث»، «غزال مرادي»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3422-2013-01-21-07-32-55.html

«تاريخچه تئاتر عروسكي»،«راضيه مقدم»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3423-2013-01-21-07-34-51.html

بررسي داستان تابلوي «گرنيكا» اثر «پابلو پيكاسو»،‌ «امير كلاگر»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3424-2013-01-21-07-36-13.html

تحليل و داستان فيلم«باريا»اثر«جوزپه تورناتوره»،«امين شير‌پور»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3425-2013-01-21-07-37-40.html

معرفي فيلم«زندگي پي» اثر«آنگ لي»، مترجم «نگين كارگر»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3426-2013-01-21-07-38-48.html

نقد فيلم «‌زنگار و استخوان »اثر «ژاك اوديار»،‌«امين شيرپور»/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3427-2013-01-21-07-40-05.html

نگاهی به رمان «جمجمه ات را قرض بده برادر!»، اثر مرتضی کربلایی لو/مهدی نور محمدزاده/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3438-2013-01-27-06-07-20.html

حکایت یک ویرگول/احمد شاملو

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3440-2013-01-28-05-29-39.html

تقابل شرق و غرب در رمان «قصر سفید» اثر«اورهان پاموک»

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3428-2013-01-21-07-41-42.html

تولدی دیگر، سیر اندیشه‌ی مرگ در اشعار فروغ فرخزاد/ آيدا مجيد آبادي/ اختصاصی چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3474-2013-02-02-09-04-51.html

يادداشتي بر آثار آرتور کوئستلر از جرج ارول/ مترجم مجيد مددى

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3495-2013-02-06-06-44-18.html

يادداشتي بر داستان‌گویی دربارة غرب از ریچارد رورتی مترجم هاله لاجوردی

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3490-2013-02-06-06-20-59.html

يادداشتي بر دن کیشوت از سوزان سونتاگ مترجم مژده دقیق

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/3491-2013-02-06-06-23-19.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

برنارد مالامود

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692