یادداشتی بر کتاب «رمان نویس ساده نگر، رمان نویس اندیشمند» نویسنده «اورحان پاموک»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

یادداشتی بر کتاب نوشته‌ی اورحان پاموک ترجمه‌ی علیرضا سیف‌الدینی از انتشارات نیلوفر:

فرید اورخان پاموک (در ایران اورهان پاموک) نویسنده‌ی ترکیه‌ای ساکن استانبول، قبل از روی آوری به نویسندگی، در دهه بیست زندگی نقاش موفقی بوده است. وی پس از نوشتن رمان‌هایی که جوایز بین المللی فراوانی از آن خود کرده‌اند، از جمله آقای جودت و پسران (اولین اثرش) درسال 1982، کتاب سیاه، نام من سرخ، موزه معصومیت (آخرین اثرش در سال 2008)، دست به سلسله سخنرانی‌هایی در نورتن دانشگاه هاروارد زد که حاصلش کتاب رمان نویس ساده نگر و رمان نویس اندیشمند می‌باشد.

ادامه مطلب: یادداشتی بر کتاب «رمان نویس ساده نگر، رمان نویس اندیشمند» نویسنده «اورحان پاموک»؛ «سعید زمانی»/...




بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر «سگ‌ها به خیابان برگشتند» سروده‌ی «مه ناز یوسفی»؛ «غزال مرادی»

مجموعه شعر" سگ‌ها به خیابان برگشتند "شامل ده شعر در 63 صفحه سروده شده است و بیشتر شعرهایی این مجموعه نسبتاً بلند می‌باشند همچنین استفاده از زبان بومی در این مجموعه پر بسامد است و لحن ویژه‌ای که شاید بتوان آن را متاثر از همین لهجه دانست. یکی از روشهای لحن پردازی غیر مستقیم استفاده از گویش‌ها برای تصویر کردن حالات عینی شخصیت‌هاست.

ادامه مطلب: بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر «سگ‌ها به خیابان برگشتند» سروده‌ی «مه ناز یوسفی»؛ «غزال مرادی»




نگاهی به مجموعه داستان «جهنم به اضافه خودم» نویسنده «اسماعیل زرعی»؛ «گیتا بختیاری»/ اختصاصی چوک

همه به جهنم می‌روند- بهشت و جهنم انتخاب با شماست- با من به جهنم بیا گل‌هایی که در جهنم می‌روید جهنم به ناچار، جهنم به انتخاب خودم و...

راستی جهنم چیست؟ کجاست؟

شاید زندگی با احمق‌ها همان جهنم باشد (سارتر)، شاید هم بازتابی از ناامیدی، تفسیر مخدوش از آزادی، آرزوهای ناکام، رنج ناتوانی از دوست داشتن، وحشت هنگام غوطه‌ور شدن به عمق درون خود، به چشم خود- خود را بیگانه دیدن یا... جهنم هرچی هست هرکجا هست دنیایی است ناشناخته که بر جلد کتاب هر زندگی می‌تواند بنشیند.

ادامه مطلب: نگاهی به مجموعه داستان «جهنم به اضافه خودم» نویسنده «اسماعیل زرعی»؛ «گیتا بختیاری»/ اختصاصی چوک




بررسی داستان کوتاه «آدمکش ها» نویسنده «چارلز بوکوفسکی»؛ «غلامرضا صراف»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک

هری تازه ازفرستادن بارها خلاص شده بود و داشت می رفت پیش "پدرو" تا یک فنجان قهوه ی پنج سنتی بنوشد. دم صبح بود ولی یادش آمد که همیشه پنج صبح بازمی کردند. می توانست درازای یک پنج سنتی، هرقدر که می خواست در کافه ی پدرو بنشیند. می توانست فکرکند. می توانست به یاد بیاورد کجا را شیرین کاشته وکجا را تلخ درو کرده.

ادامه مطلب: بررسی داستان کوتاه «آدمکش ها» نویسنده «چارلز بوکوفسکی»؛ «غلامرضا صراف»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک




درباره‌ی فیلم (او) «ELLE» کارگردان «پل ورهوفن»؛ «بهاره ارشدریاحی»/ اختصاصی چوک

کوه یخی با آتشفشانِ درون‌اش

فیلم (او) «ELLE» فیلمی در سبک تریلر روانشناسانه به کارگردانی پل ورهوفن است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. ورهوفن ۱۰ سال پس از ساخت فیلم (کتاب سیاه) «BLACK BOOK» این فیلم را ساخت.

ادامه مطلب: درباره‌ی فیلم (او) «ELLE» کارگردان «پل ورهوفن»؛ «بهاره ارشدریاحی»/ اختصاصی چوک




دیدار و گفتگو با پروین سلاجقه/ پریسا احدیان

صبح روز پنجشنبه، بیست و ششم مردادماه سال یکهزار و سیصد و نود و شش، نود و هشتمین نشست کتابفروشی آینده با همراهی مجلۀ بخارا، به دیدار و گفتگو با «پروین سلاجقه» اختصاص یافت.

در ابتدا علی دهباشی ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در این نشست به بخش هایی از زندگینامه و کارنامۀ فعالیت های فرهنگی و ادبی پروین سلاجقه پرداخت و گفت:

ادامه مطلب: دیدار و گفتگو با پروین سلاجقه/ پریسا احدیان




شب محمد زهرایی برگزار شد/ پریسا احدیان

به مناسبت چهارمین سالگرد خاموشی بنیانگذار نشر کارنامه زنده یاد محمد زهرایی مجله بخارا و نشر کارنامه شبی به منظور بزرگداشت یاد و خاطره وی در کانون زبان پارسی در ساعت پنج پنجشنبه بیست وششم مرداد برگزار می کنند.

در شب محمد زهرایی رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان درباره : نقش زهرایی در مدرن کردن کتابفروشی هاو نشر ایران سخن خواهند گفت و دیگر سخنرانان: داود موسایی ،موناسیف ، محمد تقی عرفانپور ، روزبه زهرایی و علی دهباشی درباره دیگر وجوه نیم قرن تلاشهای زهرایی در عرصه نشر کتاب سخن خواهند گفت. در این مراسم همچنین فیلمی مستند از مهرداد دفتری به نمایش در می اید که در این فیلم : محمد علی موحد ، نجف دریا بندری، منوچهر انور وعلی میرزایی صحبت می کنند.
خیابان ولی عصر. سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب . پلاک ۱۲ کانون زبان پارسی ،بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار




درباره‌ی فیلم «لولیتا» کارگردان «آریان لین»؛ «مریم نوری‌زاد»/ اختصاصی چوک

تهیه کننده: ماریو کاسار_جوئل بی مایکلز

فیلمنامه نویس: استیون شف

(با اقتباس از رمان لولیتا نوشته‌ی ولادمیر ناباکوف)

بازیگران: جرمی آیرونز _ ملانی گریفیث_ دومنیک سوئن_فرانک لانگلا_هالی هرش

ادامه مطلب: درباره‌ی فیلم «لولیتا» کارگردان «آریان لین»؛ «مریم نوری‌زاد»/ اختصاصی چوک




معرفی و نمایشنامه‌ای از «کارلوس سائِس اِچِباررییا» مترجم «پژمان رضایی»/ اختصاصی چوک

كارلوس سائِس اِچِباررییا، شاعر، بازیگر، نقاش و نویسنده‌ی چندزبانه‌نویسِ اسپانیایی، که همگان او را با نام مستعارش،کارلوس اِتسِبا می‌شناسند، در 10 مارس 1929 در بیلبائو به دنیا آمد. وی تا کنون چند مجموعه شعر منتشر کرده است و از اشعار خود رسیتال‌های رادیوی متعددی به اجرا گذاشته است. آثار او در عرصه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی جایزه‌های بین‌المللیِ فراوانی را نصیبش کرده است. کُنت دِراکولا ایدز دارد، کارِ ثابت، بحران تآتر، مِرِنگ نارگیلی،یک ستاره‌ی سینما، زنان حضرت محمدو موسیقیِ سنگ از برجسته‌ترین نمایشنامه‌های او به شمار می‌آیند. زبانِنمایشیاِتسِبا، زبانی است روان، موزون و در عین حال منسجم و نوشتاری که سعی دارد با پرداختن به موضوعاتِ بسیار ساده و پیشِ‌پااُفتاده، که بختک‌وار بر دنیای امروز سایه افکنده‌اند، جهانِ درگیر در این موضوعات را به استهزاء بگیرد. از این مَنظَر می‌توان تآترِ اِتسِبا را تآتری بسیار نو و امروزی دانست. مسلم آن است که این تآتر بیشتر روشنگرانه است تا روشنفکرانه و، بدین سبب، بیشتر مطلوبِ نظرِ مخاطبِ عام است تا خاص. موسیقی سنگ که خود نویسنده اول بار آن را در دوم نوامبر 1999 در انجمن نویسندگان تآتر مادرید قرائت کرد، نمونه‌ی برجسته‌ای‌ست از جهانِدراماتیکِ وی.

ادامه مطلب: معرفی و نمایشنامه‌ای از «کارلوس سائِس اِچِباررییا» مترجم «پژمان رضایی»/ اختصاصی چوک




شمس تبریزی در رمان ملت عشق (3) / بخش پایانی

چهرۀ شمس و کیمیا خاتون در رمان "ملت عشق"

در مقالات شمس تبریزی تنها اشاراتی جسته و گریخته به وجود کیمیا خاتون شده

است . غیر از آن در رسالۀ سپهسالار هم که از نظر زمانی به دوران مولانا نزدیک تر

است تنها به خبر ازدواج وی با شمس اکتفا شده؛ دیگر چیزی در باره جوانمرگی او

ادامه مطلب: شمس تبریزی در رمان ملت عشق (3) / بخش پایانی




امیر خسرو دهلوی و انتقاد از خود «عبدالرضا قنبری»/ اختصاصی چوک

از خصوصیات جالب امیر خسرو دهلوی انتقاد از خود است. به گونه‌ای که به قول شبلی دشمن‌ترین دشمنان او هم چنین عیب و خرده بر او نگرفته‌اند، به طور نمونه در شرحی که خسرو از احوال کیقباد و بغراخان آورده اصل واقعه را از نظر دور داشته،او خود این عیب را چنین اعتراف می‌کند:

ادامه مطلب: امیر خسرو دهلوی و انتقاد از خود «عبدالرضا قنبری»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر دو داستان «چطور می‌توانست بخوابد؟» و «تراس» «مهناز رضایی (لاچین)»؛ «شهلا رزمجو»/ اختصاصی چوک

از مجموعه داستان پرواز سوئیس

داستان "چه‌طور می‌توانست بخوابد؟"

ـ زاویه دید سوم شخص محدود به ذهنِ زندانی به شیوه‌ی سیال ذهن ـ سبک داستان: مدرن، ذهنی ـ زمان: غیر خطی ـ زبان روایت: معیار و زبان دیالوگ‌ها: کوچه بازاری ـ موضوع: روابط فرا زناشویی و روابط مثلثی ـ دون‌مایه: مشکلات مردها از جمله نگرانی آن‌ها در غیابشان از منزل ـ فضا: شک‌آلود؛ لحن روایت و لحن شخصیت‌ها: کوچه بازاری ـ شخصیت‌های اصلی: مرد زندانی و ...، صحنه: سلول زندان.

ادامه مطلب: یادداشتی بر دو داستان «چطور می‌توانست بخوابد؟» و «تراس» «مهناز رضایی (لاچین)»؛ «شهلا رزمجو»/...




خوانش مجموعه شعر «آفتابه شاد» سروده «محمدرضا طاهرنسب»؛ «سریا داودی حموله»/ اختصاصی چوک

«مکاشفه‌های سورئالیستی»

ـ آسمان را مسطح کردم/ و دریا را مسطح کردم/ انسان را مسطح کردم/ بر هر جنبده ای کله‌ای مسطح نهادم/ آنگاه در خمره‌ای کوچک گوشواری دیدم/ نه متعلق به زنان بهشت/ نه مربوط به جنبش‌های دهه‌ی شصت/ آن روز را مسطح کردم/ و نامش را جمعه نهادم./ شعرِ «50»

ادامه مطلب: خوانش مجموعه شعر «آفتابه شاد» سروده «محمدرضا طاهرنسب»؛ «سریا داودی حموله»/ اختصاصی چوک




«دل‌خراشی و دل‌خوشی در محفل‌های ادبی» «مهدی میرابی» «دل‌خراشی و دل‌خوشی در محفل‌های ادبی» «مهدی میرابی»

صدای دل نشین و دل خراش نقد!

شاید هنر قابل توجیه‌ترین گونه‌ای از نگارش باشد که به علت داشتن ذات (هویت) هنری‌اش از منظر و نظر اعضای خود بر سر داوریِ آن همیشه مورد مناقشه قرار گرفته و به همان اندازه که موافقانی دارد ممکن است مخالفانی هم داشته باشد. اگر در گذشته آثار همینگوی از سوی ناشران به لحاظ کیفی از اهمیت باز ماندند؛ یا «اتحادیه ابلهان» را پس زدند و از چاپ آن صرف نظر کردند. و اگر در کشور ما شعر نو در زمان ظهور مورد شدیدترین اهانت‌ها و انتقادها قرار گرفت و صاحبان آن را به از بین بردن این گونه ادبی متهم کردند.

ادامه مطلب: «دل‌خراشی و دل‌خوشی در محفل‌های ادبی» «مهدی میرابی» «دل‌خراشی و دل‌خوشی در محفل‌های ادبی» «مهدی...




بررسی داستان کوتاه «کاغذها» نویسنده «محمدرضا گودرزی»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک

بشقاب‌ها و قاشق‌ها را شست و لیوان تَرَک خورده را توی سطل آشغال انداخت.

دستش را خشک کرد، آمد روبه روی تلویزیون نشست و آن را روشن کرد، مردی خوش پوش به زنی که مقنعه برسرداشت و مانتو مشگی پوشیده بود، گفت: «زودباش بریم منتظرمانند.» زن گفت: «لباس مهمانی ندارم.» جورخاصی گفت، هم قهربود هم ناز.

ادامه مطلب: بررسی داستان کوتاه «کاغذها» نویسنده «محمدرضا گودرزی»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک




نگاهی به کتاب شعر «هفته‌های بی حوصله» سروده‌ی «شهین ده بزرگی»؛ «پرویز حسینی»/ اختصاصی چوک

«انتظار در هفته‌های بی حوصله‌گی»

«زبان گنجشک هارا

که بریدند

پرندگان اواره شدند»

«صفحه ۲۳--شعر ۱۹»

ادامه مطلب: نگاهی به کتاب شعر «هفته‌های بی حوصله» سروده‌ی «شهین ده بزرگی»؛ «پرویز حسینی»/ اختصاصی چوک




آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «میخائیل شولوخف»؛ «مائده مرتضوی»

«میخائیل شولوخف» نویسنده روس و برنده جایزه ادبی نوبل بود. میخائیل شولوخف در ۲۴ ماه مه سال ۱۹۰۵ در روستای کروژلین واقع در بخش قزاق نشین وشنسکایا پابه عرصه وجود گذاشت. پدرش یک دهقان خرده مالک بود. شولوخف تا سال ۱۹۱۸ تحصیل کرد، ابتدا در دبستان روستا و سپس در دبیرستان شهر به تحصیل پرداخت، ولی جنگ داخلی که در آنزمان آغاز گردید وی را از تحصیل بازداشت و از سال ۱۹۱۸ مشغول کار شد.

ادامه مطلب: آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «میخائیل شولوخف»؛ «مائده مرتضوی»




گزارش دیدار و گفتگو با ابوالحسن تهامی‎نژاد

صبح روز پنجشنبه، نوزدهم مردادماه سال یکهزار و سیصد و نود و شش، نود و هفتمین نشست کتابفروشی آینده با همراهی مجلۀ بخارا به دیدار و گفتگو با «ابوالحسن تهامی» اختصاص یافت. این جلسه به مناسبت انتشار مجموعۀ دراماتیک صوتی رستم و سهراب با تنظیم و اجرای میهمان این نشست و هنرمندان دوبلاژ ایران، برگزار شد.

در ابتدا علی دهباشی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان حاضر در این نشست بخش هایی از کارنامۀ کاری و فعالیت های ابوالحسن تهامی را قرائت کرد:

ادامه مطلب: گزارش دیدار و گفتگو با ابوالحسن تهامی‎نژاد




گزارش شب ایران و چین

عصر پنجشنبه، نوزدهم مردادماه سال یکهزار و سیصد و نود و شش، سیصد و یکمین نشست از مجموعه شب های مجلۀ بخارا با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به شب «ایران و چین» اختصاص یافت.

در این نشست چی کای یو، چن جون خوا، یو گویی لی، آزاده باقری، سید جواد حسینی و علی دهباشی با همراه خوانش چند شعر چینی توسط بنین واصف به سخنرانی پرداختند.

ادامه مطلب: گزارش شب ایران و چین




نگاهی بر مجموعه شعر سپید «پرنده‌ای بالای میدان مین» سروده‌ی «ارسلان باقری»؛ «محمدکاظم حسینی»/ اختصاصی چوک

آخرین حرف را تصویر می زند (رولان بارت).

جورج بوئز معتقد است: آن دسته از آثار ادبی که مدام مورد تحسین قرار می‌گیرند باید از چند ظرفیت برخوردار باشند، یعنی ارزش زیبایی شناختی آنها چنان زیاد باشد که در میان ساختارهایشان یک یا چند ساختار در هر یک از دوره‌های بعدی خوانندگان را خرسند کند.

ادامه مطلب: نگاهی بر مجموعه شعر سپید «پرنده‌ای بالای میدان مین» سروده‌ی «ارسلان باقری»؛ «محمدکاظم حسینی»/...




نقدی بر کتاب «جمهوری برزخ» سروده «مظاهر شهامت»؛ «وندیداد امین»/ اختصاصی چوک

نخستین خصیصه‌ای که شعر "مظاهر شهامت" را جذاب می‌نماید و ادامه‌ی خوانش را هموار، تعاملی (interaction) است که از جای جای سطور بیرون می‌ریزد و نبض خواننده را به دست می‌گیرد. اشعار مجموعه‌ی "جمهوری برزخ" عرصه‌ی حرف‌های صرفأ زیبا نیست، اما سویه‌های زیباشناسانه‌ی قابل توجهی دارد.

ادامه مطلب: نقدی بر کتاب «جمهوری برزخ» سروده «مظاهر شهامت»؛ «وندیداد امین»/ اختصاصی چوک




نقد بر کتاب شعر «آدم از کدام فصل به زمین افتاد» سروده «فرناز جعفرزادگان»؛ «شهین ده بزرگی»/ اختصاصی چوک

شلیک واژه

نام کتاب " آدم از کدام فصل به زمین افتاد " گرچه ساده به نظر می‌رسد اما در همان لحظه‌ی اول خواننده را به فکر وا می‌دارد و نشان می‌دهد که شعرهایی با اندیشه ی متفاوت در کتاب سروده شده است

ادامه مطلب: نقد بر کتاب شعر «آدم از کدام فصل به زمین افتاد» سروده «فرناز جعفرزادگان»؛ «شهین ده بزرگی»/...




مقاله «مبحثی در ساختار شناسی شعر هوشنگ چالنگی» «محمد جانبازان»/ اختصاصی چوک

سوار برگاو زرد

اگر هرمنوتیک را مواجهه‌ای هستی شناختی با زبان بدانیم و بر آن باشیم که رسیدن به افق انتظار متن، جز از راه تاویل متن و معنی و لزوماً از طریق تحلیل به هم فشردگیهای چند لایه شبکه ارتباطی الفاظ به دست نمی‌آید، شعر هوشنگ چالنگی را می‌توان در زمره موفق‌ترین متون بسته ادبیات مدرن ایران قلمداد کرد که جز به مدد شالوده شکنی زبان و نحو کلام، بازخوانی تصاویر سورئالیستی شعر، بررسی فرهنگ بومی و اقلیمی شاعر، تحلیل و بازخوانی شیوه‌های روایت او از اسطوره و کهن الگوهای قومی، تقویم حکمت به مثابه بینش تقدیری در زبان واحدی بنام عنصرانسانی، بازخوانی فولکولوریسم، شناخت شناسی نشانه‌های اقلیمی در فرهنگ عامه که ریشه در انگاره‌های جمعی و قومی دارد، بررسی نوستالوژیک فرو شدگی‌های فرهنگی و اضمحلال و در هم تنیدگی مدام و مستمر فرهنگها و نمادهای ناهمگون قومیتها که خود مهمترین آسیب مندی در فرورفتگی مغاکها بوده ورفته رفته منجر به هم سطح شدن بنیانهای فرهنگی می‌گردد،

ادامه مطلب: مقاله «مبحثی در ساختار شناسی شعر هوشنگ چالنگی» «محمد جانبازان»/ اختصاصی چوک




یادداشتی برمجموعه داستان باجی از نعمت مرادی /عابدین پاپی

داستان و داستان نویسی دو مقوله پیوسته و برجسته در جامعه ادبی به شمار می روند که این دو مقوله بافتاری عمیق و رفتاری عجین با یکدیگر دارند به گونه ای که داستان را می توان نشانه ای ملزوم برشمرد و داستان نویسی را صنعتی ملزوم .اما نکته این جاست که ما باید ابتدا کیستی و چیستی این دو را از حیث نقش و کاربرد یافت و دریافت نمائیم و بر اساس همین کیستی و چیستی دست به خلاقیت یک اثر هنری بزنیم . لذا برآیندی که از این مفهوم که در بالا ذکر آن رفت تصویر می شود این است که بگوئیم داستان چیست و داستان نویس کیست .

ادامه مطلب: یادداشتی برمجموعه داستان باجی از نعمت مرادی /عابدین پاپی




گفتمان منورالفکری در ادبیات و شعر «گامی در پس» و «گامی به پیش» است «عابدین پاپی»/ اختصاصی چوک

دریافت این است که منورالفکری از جمله گفتمان‌هایی است که از مفاهیمی فراتر از روشنفکری برخوردار شده است به گونه‌ای که می‌توان گفت منورالفکرکسی است که دارای فکری جامع الاطراف می‌باشد و گستره‌ی فکری آن حد و مرز ندارد و به مانند خورشیدی است که بر زمین می‌تابد. ازجانبی دیگر منورالفکری می‌تواند درختی باشد که شاخ و برگ آن را مفاهیمی چون روشنفکر و خوش فکر تشکیل می‌دهند. لذا در می‌یابیم که گفتمان منورالفکری گامی در پس و گامی در پیش را در جامعه طی طریق می‌کند به طوری که منوالفکر در هر زمان و مکانی حضور دارد و نگاه آن به جامعه‌ی فرآرو نگاهی همه جانبه و جنگ آسا است.

ادامه مطلب: گفتمان منورالفکری در ادبیات و شعر «گامی در پس» و «گامی به پیش» است «عابدین پاپی»/ اختصاصی چوک




نگاهی از درون به مجموعه شعر «آن حلزون، آن حلزون ِ محزون» سروده‌ی «محمدرضا کلهر»؛ «محسن ترقی»

" هنر، چیزی جز برانگیختگی همدلی‌ها نیست."

"کدکنی می‌گوید: شعری که بر پایه‌ی خرد، آزادی و شرف انسانی نباشد، نامَش را شعر نمی‌توان گذاشت. ادبیاتی که از این سه محور بر کنار بماند، هر قدر زَرق و برق ایماژهایش چشمِ جهان را کور کند، عمری نخواهد داشت، و زود از بین خواهد رفت.

ادامه مطلب: نگاهی از درون به مجموعه شعر «آن حلزون، آن حلزون ِ محزون» سروده‌ی «محمدرضا کلهر»؛ «محسن ترقی»




نقدی بر مجموعه شعر «دایناسورهای معاصر» سروده‌ی «حمیدرضا اقبال دوست»؛ «غلام مرادی»

آزادی، سنگ است که به سینه می‌زنند

«صومعه‌سرایی»(1)

اقبال دوست شاعری معناگرا است. همه‌ی دفتر شعر «دایناسورهای معاصر» از این تفکر حکایت دارد. او دغدغه‌های تمام‌نشدنی از وضع اجتماعی پیرامون خود دارد و اشیاء و عناصر و آدم‌های دیدرس جامعه‌ی اطراف او بن‌مایه شعری است که می‌نویسد. در این شعرها زبان شاعر محمل تجربه‌های زیستی اوست و شاعر عادت به دورنگری ندارد. آنچه شعر او را شکل می‌دهد دم‌دست اوست و از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرد تا مثلاً جهان وطن نشان دهد یا حداقل خیلی ناسیونالیست بنماید و از مردم زیست بومش دور بماند.

ادامه مطلب: نقدی بر مجموعه شعر «دایناسورهای معاصر» سروده‌ی «حمیدرضا اقبال دوست»؛ «غلام مرادی»




پیرامون افسانه‌ی نیما و دلایل اهمیت آن «شاهین شیرزادی»

    1. اغلب شاهد بوده‌ام که دلایل اهمیت افسانه، نه تنها بر دانش آموزان که گاه حتی بر اهل فن نیز پوشیده مانده است. دیده‌ام که برای بسیاری این سخن مکرر که «افسانه سرآغاز شعر نو است» محل سوال بوده است. تکلیف با «ققنوس»- نخستین نمونه‌ی شعر نیمایی - روشن است. همه‌ی مختصات مشهور شعر نیما را در «ققنوس» می‌توان دید؛ از کوتاه و بلند شدن مصراع‌ها و تفاوت در تعداد ارکان عروضی هر مصراع و اختیاری بودن جای قوافی گرفته تا نمادین بودن شعر و مولفه های دیگری که شعر نیمایی را به آن‌ها می‌شناسند.

ادامه مطلب: پیرامون افسانه‌ی نیما و دلایل اهمیت آن «شاهین شیرزادی»




موسیقی بیرونی در اشعار سهراب سپهری «دکتر نادر ابراهیمیان»

چکیده:

سهراب سپهری به عنوان یکی از شاعران شعر نونیمایی از عناصر چهارگانه‌ی موسیقی بیرونی، درونی، معنوی و کناری در اشعارش استفاده نموده است. در حوزه‌ی موسیقی باید گفت: سپهری در اشعارش اوزان نرم و ملایمی را انتخاب می‌کند و این انتخاب وزن تأثیر فراوانی در تعبیرهای کلام او دارد. هر چند وزن‌های اشعار او محدود به چند وزن ویژه است؛ اما سهراب در انتخاب وزن دنباله روی نیما می‌باشد.

ادامه مطلب: موسیقی بیرونی در اشعار سهراب سپهری «دکتر نادر ابراهیمیان»




گذری بر: " وش وش، وشی، وشان، سیاوش "- نوشته: " محمد رضا یوسفی "/ فرزاد زادمحسن

" وش وش، وشی، وشان، سیاوش "؛ روایت پاره های وجودی و زمینه ها و جلوه های شخصیت یکی از همین – به تعبیر شاملو- " بچه های اعماق " در جامعه ما و پیوند این پاره ها در یک زمینه و بستر روایی است که فارغ از برخی گسست ها و خلاء ها در چینش عناصر روایت، چشم اندازی از یک " تخیل " رشد یافته و خلاق را پیش چشم می نهد.

ادامه مطلب: گذری بر: " وش وش، وشی، وشان، سیاوش "- نوشته: " محمد رضا یوسفی "/ فرزاد زادمحسن




بررسی زندگی و اشعار «غادةالسمان» «پیام آقایی»/ اختصاصی چوک

«عشق در دمشق»

" آنگاه که می‌میرم

نامم را بر سنگ گورم ننویسید

اما داستان عشق مرا بنویسید

ادامه مطلب: بررسی زندگی و اشعار «غادةالسمان» «پیام آقایی»/ اختصاصی چوک




نگاهی به کتاب شعر «کجا قناری بکارم؟» سروده «لیلا صدیق»؛ «پرویز حسینی»/ اختصاصی چوک

«بهره‌ای از گلستان کلمات»

«کجای امسال را باید قناری بکارم

تا بر لب انگشتان

در حصر ترانه‌ای سبز شود.» (قسمتی از شعر صفحه ۱۹)

ادامه مطلب: نگاهی به کتاب شعر «کجا قناری بکارم؟» سروده «لیلا صدیق»؛ «پرویز حسینی»/ اختصاصی چوک




نقدینه‌ای بر دفتر شعر جمهوری برزخ سروده «مظاهر شهامت»؛«فیض شریفی»/ اختصاصی چوک

این دفتر دربردارنده 41 شعر سپید است که بیشتر اشعار شهامت بلند است. او چند شعر کوتاه هم دارد. شهامت با انواع سازه‌های بیانی، اندیشه و عاطفه‌اش را ابراز می‌کند. در زبان شاعر نظامی می‌بینیم که مجموعه‌ای از نشانه‌هاست. سروده‌های شهامت گاهی بسیار رمز آمیز می‌شود و گاهی به شکل گفتار، حاوی یک پیام است که خود این گفتارها از ارزش‌های بیانی متفاوتی برخوردار است.

ادامه مطلب: نقدینه‌ای بر دفتر شعر جمهوری برزخ سروده «مظاهر شهامت»؛«فیض شریفی»/ اختصاصی چوک




خوانش شعری از آیدا مجیدآبادی / مینو نصرت

مادیان ابری ام را به بیستون می بندم

وپیاده به شهر خودم بر می گردم

آخر شاهنامه خوش است

سارا را سیل می برد

ادامه مطلب: خوانش شعری از آیدا مجیدآبادی / مینو نصرت




چرخش و چربش منِ اجتماعی در مجموعه شعر : « بگو در ماه خاکم کنند» از فراز بهزادی/ به قلم :عابدین پاپی

«بگو در ماه خاکم کنند » عنوان مجموعه اشعاری است از فراز بهزادی که بسامد خیال را درقالب صنعت تشخیص برای مخاطب به تصویر می کشد . شاعر با رویکردی آشنازُدایانه بر دایره ی شعر فرود می آید و به فراز ماه می رود تا که توصیه خود را به مخاطب با دورنمایی از صور خیال تأویل نماید . نامِ مجموعه اشعار شاعر با طرحِ روی جلد مجموعه از ارتباط معنایی خاصی برخوردار شده است به گونه ای که بخشی از نخستین شعر شاعر که در پشت جلد مجموعه آمده است با طرح روی جلد مجموعه نیز در ابعادی موضوعیّت روش و منش واحدی را برای مخاطب بازگو می کنند.

ادامه مطلب: چرخش و چربش منِ اجتماعی در مجموعه شعر : « بگو در ماه خاکم کنند» از فراز بهزادی/ به قلم :عابدین پاپی




خوانش شعری از آفاق شوهانی «ابوالفضل پاشا»/ اختصاصی چوک

«نفتالین کت‌های قدیمی»

چرا اریب میانِ جوراب‌هایم خواب می‌شویید؟

گذاشته‌اید در آفتاب تا بپرد به بیداری، خشکِ خشک!

جفتِ رمال‌ها من!

پاچه بالا زده‌اید بقال‌ها!

ادامه مطلب: خوانش شعری از آفاق شوهانی «ابوالفضل پاشا»/ اختصاصی چوک




مروری بر کتاب گزیده اشعار حاج مایل علی اف – برگردان، ترجمه و تحقیق: مهدی نعلبندی/به قلم شهریار شفیعی

گزیده اشعار حاج مایل علی اف اولین مجموعه از مجموعه ی شعر شیعی قفقاز است که زحمت برگردان، ترجمه و تحقیق اش بر عهده ی مهدی نعلبندی بوده و این کتاب در 269 صفحه از سوی انتشارات سوره مهر در سال 1393 به چاپ رسیده ست.

(یک) مقدمه ای در باب ترجمه ادبی

ادامه مطلب: مروری بر کتاب گزیده اشعار حاج مایل علی اف – برگردان، ترجمه و تحقیق: مهدی نعلبندی/به قلم شهریار شفیعی




گفتگوی اختصاصی چوک با «محمدکاظم حسینی» «مریم نقیب»

خودتان را معرفی کنید، از کجا و چرا قدم در جاده شعر گذاشتید و از دستاوردهای این راه تا امروز برایمان بگویید.

محمد کاظم حسینی‌ام، متولد پاسارگاد در سال ۱۳۵۲، کارشناس ارشد زبان ادبیات فارسی، دبیر و مدرس دانشگاه شاید آن موقع چهارده بار ریختن برگ و شکفتن گل را دیده بودم که مخمل صدای شجریان غبار از شعر کهنه می‌ربود و مرا شیفته‌ی شعر می‌کرد. دبیرستان دانش آموزی بودم که اوایل هنگام تدریس نظم کلاس‌ها را به هم می‌زدم معلم ادبیات که تازه سال اول خدمتش بود دنبال بهانه می‌گشت مرا تنبیه کند،

ادامه مطلب: گفتگوی اختصاصی چوک با «محمدکاظم حسینی» «مریم نقیب»




خوانشی از داستان «مشکلات ایزابل، در زیر باران ماکوندو» نویسنده«گابریل گارسیا مارکز»؛ «نوشته‌ی مهناز رضایی (لاچین)»

رئالیسم جادویی در آینه‌ی "ایزابل"

سده بیستم، زمان وارهیدن از صناعت پیرنگ محورِ نوشتارِ کلاسیک بود. ورود خلاقانه به این عرصه، محدود به نویسنده‌ای خاص نمی‌گردد. بروز و ظهورِ هر سبک، حاصل آمدِ روندی تدریجی و گام به گام بوده است، تا اثری شاخص خلق گردد و نامی در یک سبک بدرخشد.

ادامه مطلب: خوانشی از داستان «مشکلات ایزابل، در زیر باران ماکوندو» نویسنده«گابریل گارسیا مارکز»؛ «نوشته‌ی...




فاجعه ای به نام تیراژ های صد جلدی کتاب در ایران / باید به دنبال نوآوری و خلاقیت در ادبیات کودک باشیم

(مرتضی حاتمی)، نویسنده و بازنویس ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با کردپرس :

فاجعه ای به نام تیراژ های صد جلدی کتاب در ایران / باید به دنبال نوآوری و خلاقیت در ادبیات کودک باشیم

نویسنده برجسته حوزه ادبیات کودک و نوجوان می گوید: ادبیات نقش مهمی در پرورش مخاطبان و آموزش مفاهیم رفتاری، فرهنگی و اجتماعی در کودکان و نوجوانان دارد که این مساله ارتباطی تنگاتنگ با نورآوری و خلاقیت در ادبیات کودک و نوجوان دارد.

ادامه مطلب: فاجعه ای به نام تیراژ های صد جلدی کتاب در ایران / باید به دنبال نوآوری و خلاقیت در ادبیات کودک...




درباره‌ی فیلم «هفت ماهگی» کارگردان«هاتف علیمردانی»؛ «بهاره ارشدریاحی»/ اختصاصی چوک

عشق، خیانت و مرگ در چرخه‌ی تکرار

هاتف علیمردانی در تجارب فیلم‌سازی قبلی‌اش مانند کوچه‌ی بی‌نام و مردن به وقت شهریور نشان داده که دغدغه‌ی پرداختن به قشر متوسط با فرهنگ پایین را دارد. آدم‌های فیلم‌های علیمردانی یکی از بهترین شخصیت‌پردازی‌های سینمایی را در سال‌های اخیر دارند.

ادامه مطلب: درباره‌ی فیلم «هفت ماهگی» کارگردان«هاتف علیمردانی»؛ «بهاره ارشدریاحی»/ اختصاصی چوک




نقد و بررسی مجموعه داستان «سر سبیل‌هایت را نجو» نویسنده«فرحناز علیزاده»؛ «سارا خاک زاد»/ اختصاصی چوک

عشق و مرگ دو روی یک سکه

مجموعه داستان سرسبیل هایت را نجو دومین مجموعه داستان فرحناز علیزاده است که انتشارات مروارید آن را به چاپ رسانده است. این مجموعه شامل چهارده داستان کوتاه است. مهم‌ترین مضامین داستان‌ها عشق و مرگ است. عشق و مرگ در این مجموعه همچون دو روی یک سکه حضوری پررنگ دارد. تم عشق و مرگ از دیرباز مورد توجه نویسندگان و شاعران بوده است.

ادامه مطلب: نقد و بررسی مجموعه داستان «سر سبیل‌هایت را نجو» نویسنده«فرحناز علیزاده»؛ «سارا خاک زاد»/...




بررسی فیلم «همشهری کین»؛ کارگردان «اورسن ولز»، «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک

شناسنامه‌ی فیلم: نام: همشهری کین (Citizen Kane)،

کارگردان: اورسن ولز (Orson Welles)

نویسندگان: Orson Welles، Herman J. Mankiewicz

بازیگران: Orson Welles، Joseph Cotton،،Dorothy Comingore

ادامه مطلب: بررسی فیلم «همشهری کین»؛ کارگردان «اورسن ولز»، «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک




معرفی کتاب «کوشک زلزله» نویسنده «اکبر صحرایی»؛ «علی پاینده»/ اختصاصی چوک

دستم را روی عکس روی جلد می‌گذارم. می‌گویم: این گلوله چرا با بقیه‌ی گلوله‌ها فرق دارد؟

می‌گوید: آفرین. به خوب نکته‌ای اشاره کردی. چون این آدم هم با تمام آدم‌های دیگر جبهه فرق داشته است.

کتاب را از دستم می‌گیرد. عکس‌های آخر کتاب را نشانم می‌دهد. می گویم: این راوی داستان است؟

ادامه مطلب: معرفی کتاب «کوشک زلزله» نویسنده «اکبر صحرایی»؛ «علی پاینده»/ اختصاصی چوک




مصاحبه با «محمدرضا کلهر» «فیض الله پیری»/ اختصاصی چوک

«مرز بین شعر و داستان کمرنگ شده است»

به بهانه انتشار مجموعه داستان

«صید قزل آلا در پالنگان با ریچارد براتیگان»

اشاره: تجربه داستانی محمدرضا کلهر متفاوت و متنوع است. دمی مینی مالیستی است، گاهی داستان کوتاه و گاه داستان بلند می‌نویسد، مدتی به داستان‌های سه اپیزودیک روی می‌آورد و ناگهان مجموعه‌ای از فلاش فیکشن‌ها را منتشر می‌کند. این آخری در قالب کتابی با عنوان "صید قزل آلا در پالنگان با ریچارد براتیگان" نضج گرفته و هویت یافته است. به بهانه انتشار این کتاب در نوروز 96 امسال با جناب کلهر گفت و گو کردیم.

ادامه مطلب: مصاحبه با «محمدرضا کلهر» «فیض الله پیری»/ اختصاصی چوک




درباره داستان «کریستین و کید» نویسنده «هوشنگ گلشیری»؛ «سعید کاویان‌پور»/ اختصاصی چوک

گناهِ خواستن از سفر پیدایش

«کریستین و کید» فقط یک داستان نیست: در نگاه اول حکایتی است از چند و چون روابطی عاطفی که درعین تاثیرگذاری، جهان شمول‌اند و غیراخلاقی، اما به صرف این ویژگی‌ها نیست که خواننده به همذات‌پنداری ترغیب می‌شود. این داستان پر از قصه است: حکایت خلق خود اثر، ِسفر پیدایش شخصیت‌ها و گرفتار شدن راوی در ماجرایی که تنها می‌خواست نظاره‌گرش باشد.

ادامه مطلب: درباره داستان «کریستین و کید» نویسنده «هوشنگ گلشیری»؛ «سعید کاویان‌پور»/ اختصاصی چوک




روز ادبیات کودک و نوجوان فقط یادآوری نباشد/ مرتضی حاتمی

نویسنده و بازنویس ادبیات کودک و نوجوان گفت: فردای و آینده‌ی زبان و ادبیات فارسی‌مان با تقویت و تولید آثار فاخر ادبی ماندگارتر و درخشان‌تر خواهد بود.

«مرتضی حاتمی» در گفت و گو با ایسنا، منطقه ایلام، اظهار کرد: 18 تیرماه که روز درگذشت زنده‌یاد «مهدی آذریزدی» بازنویس و بازآفرین ادبیات کودک و نوجوان است، به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی جای گرفته و هر سال این مناسبت بزرگ یادآوری می‌شود و برنامه‌هایی در این راستا اجرا و برگزار می‌شود که نفس این کار خوب است اما نکته‌ی مهم‌تر آنکه نباید این روز مهم فقط بهانه‌ای برای یادآوری باشد. یادآوری‌های بی‌برنامه و غیر هدفمند، موجب فراموشی می‌شود و باید برای زنده نگه داشتن این نام بزرگ در تقویم، برنامه‌ریزی هدفمند و اصولی داشت.

ادامه مطلب: روز ادبیات کودک و نوجوان فقط یادآوری نباشد/ مرتضی حاتمی




مروری بر کتاب « نامت را بگذار وسط این شعر» اثر محمدرضا شرفی خبوشان/ شهریار شفیعی

«نامت را بگذار وسط این شعر» عنوان مجموعۀ شعر سپیدِ محمدرضا شرفی­ خبوشان است که از طرف انتشارات شهرستان ادب در 78 صفحه و در سال 1391 به چاپ رسیده است. عموماً اشعار این مجموعه، شعرهایی برای جنگ هستند.

ادامه مطلب: مروری بر کتاب « نامت را بگذار وسط این شعر» اثر محمدرضا شرفی خبوشان/ شهریار شفیعی




بررسی برخی ویژگی های اجتماعی شعر عبدالحسین فرزاد/ مریم غفاری جاهد

ادبیات متعهد یعنی آن نوع از گفتار و نوشتار که از حوزه خواسته های شخصی بیرون آمده، دردها و خواسته های جامعه را به تصویر می کشد. از میان فرهیختگان و دانشمندان ایرانی،نیز دکتر عبدالحسین فرزاد با توجه به اشراف به زبان و ادبیات عرب، در این مسیر گامهایی ارزنده برداشت. دکتر فرزاد خود، شاعر است و در نتیجه از پس ترجمه اشعار شاعران به خوبی برآمده است.ترجمه های او افزون بر دقت ومطابقت با اصل، از زیبایی و آهنگ ویژه ای برخوردارند. او در تنها مجموعه شعری خود با نام«آوای غژک» که حاصل تغییر دیدگاه او نسبت به شعر معاصر است، نشان داده که در این راه از بسیاری شاعران هم عصرش پیشی جسته است.

ادامه مطلب: بررسی برخی ویژگی های اجتماعی شعر عبدالحسین فرزاد/ مریم غفاری جاهد




شمس تبریزی در رمان "ملت عشق" (2)

بخش دوم

منش ِ  شمس تبریزی در این حکایت

آن تصویری که نویسنده از شمس تبریزی به خواننده ارائه کرده است ،در مجموع درست

است . درویشی قلندر مآب و آزاده با اراده ای  قوی که می تواند اگر بخواهد در مخاطب

مخالف خویش تا حدی رعب و وحشت ایجاد کند . وی زبانی تند و بی پروا دارد و هیچ در

بند مدارا و نرم خویی با متظاهران به علم و تقوی نیست.مقام و مال  را به هیچ می گیرد

ادامه مطلب: شمس تبریزی در رمان "ملت عشق" (2)