«زندگی و اثر یاروسلاو هاشگ» «سپیده نازیار» / اختصاصی چوک

یاروسلاو هاشک نویسنده و طنزپرداز چک می‌باشد، زادروز وی ۳۰ آوریل ۱۸۸۳ در پراگ و تاریخ فوتش ۳ ژانویه ۱۹۲۳ میلادی (۳۹ سال) به دلیل نارسایی قلبی است. این نویسنده چک را به خاطر رمان سرباز خوب شوایک می‌شناسند که ترجمه‌های مختلفی هم از آن به زبان فارسی وجود دارد و برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد و بهانه‌ای شد برای ساخت فیلمها و نمایشنامه‌های پرشماری از روی آن. بعد از هاشک نویسندگان زیادی از شخصیت شوایک استفاده کردند که مشهورترینشان برتولت برشت است که نمایشنامه‌ای با عنوان شوایک در جنگ دوم جهانی نوشت.

ادامه مطلب: «زندگی و اثر یاروسلاو هاشگ» «سپیده نازیار» / اختصاصی چوک




بررسی روایت شناسی ژرار ژنت در رمان صد سال تنهایی (بخش دوم) «الهام شیروانی شاعنایتی»

دوره‌ی پیشاساختارگرا

اولین دوره‌ی روایت‌شناسی، دوره‌ی پیش‌ساختارگرا است. مفهوم محاکات (بازگو کردن) ارسطو تا اواخر قرن 19، نظریه‌پردازان ادبی را تحت تاثیر قرار داد و نظریه او نوعی روایت معتبر تلقی می‌شد.

روایت‌شناسی در یونان باستان

ارسطو درباره روایت شناسی نظریات جالبی دارد و پایه و اساس این نظریه را بنیان نهاده است. او برای نوشته چهار ویژگی در نظر دارد.

ادامه مطلب: بررسی روایت شناسی ژرار ژنت در رمان صد سال تنهایی (بخش دوم) «الهام شیروانی شاعنایتی»




آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «الکساندر سولژنیتسین»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

"پیش از سقوط هر اجتماع، فرزانگان و اندیشمندانی پدید می‌آیند که کارشان تفکر است و جز این نیست و چه خنده‌ها که بر این جماعت نکردند و این جماعت را به باد چه تمسخرها و استهزاها که نگرفتند. گویی که مثل استخوان در گلوی آن کسانی مانده بودند که رفتارها و کردارهای کوته‌بینانه و خشک و ساده‌دلانه‌ای دارند. هیچ لقب دیگری جز گندیده‌ها نصیب و قسمت این جماعت نشد. برای آنکه این اشخاص گلی بودند که بسیار زود شکفته شده بودند. عطری بسیار لطیف داشتند و این بود که به دام داس‌شان دادند و در زندگی شخصی‌شان سخت بی‌سلاح بودند: نه راه تسلیم می‌شناختند، نه راه تظاهر و تصنع و نه راه سازش و آشتی هر کلمه‌ای که بر زبان می‌آوردند فکر و عقیده‌ای بود و جهش و بانگ اعتراضی داس، درست گریبان همین اشخاص را گرفت..."

ادامه مطلب: آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «الکساندر سولژنیتسین»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک




یافت ها و دریافت های دیالکتیک در مجموعه شعرِ مادر از نعمت مرادی به قلم : عابدین پاپی

تک مطلب ها: شعر، یافت، دریافت ، معنا و زیست

یافتن و دریافتن دو پارامتر بارز و بالغ دریک اثر هنری به شمار می آیند که این دو پارامتر از جانب ِ صاحبِ اثر به دایره ی ترسیم و تصویر کشیده می شوند . شاعر برای این که به یافته هایی در شعر دست یابد نیاز به تیپیک و تکنیکی توأم با دیالوگ را دارد تا که از این مسیر بتواند به دریافتی بایسته و شایسته برسد . بدین سان که یافت و دریافت در یک اثر را می توان پیدا کردن و دانستن و فهمیدن نیز معنا کرد، به گونه ای که شاعر برای این که شعرش را در میان جامعه احساس کند ابتدا نیاز به یافته هایی دارد و بر اساس همین یافته می تواند شعر را بر بستر درک و فهمیدن بنشاند . هر شاعری که بتواند دریافت های خود را دیالکتیک کند آن شاعر را می توان در مرتبتی از مقوله ی جامعه پذیری قرار داد.

ادامه مطلب: یافت ها و دریافت های دیالکتیک در مجموعه شعرِ مادر از نعمت مرادی به قلم : عابدین پاپی




نگاهی به جایگاه تصویر در اندیشه و شعر، به بهانه انتشار مجموعه "الف استخوانم موریانه زد، "مجموعه شعری از رضاخان بهادر رضا روشنی

1

مفاهیم کلیدی:

"تصویر"، "امر واقع"، "امر مجازی،"امر خیالی"، "ماهیت اندیشه و تصویر"،"حقیقت و تصویر"

... امده کوه قاف ریشه کوه های عالم است و جایگاه ابرانسان ها و و صورت های ناب . نیز امده که میترا فرمانروا با گردونه زرین از شرق به غرب در حرکت بوده

ادامه مطلب: نگاهی به جایگاه تصویر در اندیشه و شعر، به بهانه انتشار مجموعه "الف استخوانم موریانه زد، "مجموعه...




مفهوم شناسی واژه ی «بودن» و «شدن» و نقش این دو در جامعه به قلم : عابدین پاپی

علم اتیمولوژی ( ریشه یابی حقیقت واژه) به ما این کمک را می کند تا که ابتدا سرشت حقیقی آن واژه را دریابیم و دیگر این که با واقعیّات آن واژه در سیر زندگی اش در جامعه آشنا شویم . لذا یافت و دریافت این است که اگر چه هر واژه ای از تولد ، حیات و مرگی برخوردار است اما هیچ واژه ای از حیث معنا و مفهوم و سرشتِ حقیقی اش با واژه ی دیگری یکی نیست . به دیگر بیان هر واژه ای دارای دنیایی آکنده از مفاهیم و مقادیر خاص خود می باشد .

ادامه مطلب: مفهوم شناسی واژه ی «بودن» و «شدن» و نقش این دو در جامعه به قلم : عابدین پاپی




مقاله «هنرِ ترجمه» نویسنده «ولادیمیر ناباکوف»؛ مترجم «سارا پورابراهیمی»/ اختصاصی چوک

می‌توان سه دسته‌ی شرارت در دنیای عجیب و غریب تناسخ زبانی یافت. اولین و کم‌اهمیت‌ترین، شامل اشتباهات واضح ناشی از جهل یا دانش ِ بیراهه است. این خطای محض، انسانی و در نتیجه قابل بخشش است. قدم بعدی به سمت جهنم توسط مترجمی برداشته می‌شود که از قصد لغات یا متونی که زحمت فهمیدنشان را به خود نمی‌دهد یا ممکن است برای خوانندگان فرضی نامفهوم یا ناپسند به نظر برسد، از قلم بیندازد.

ادامه مطلب: مقاله «هنرِ ترجمه» نویسنده «ولادیمیر ناباکوف»؛ مترجم «سارا پورابراهیمی»/ اختصاصی چوک




بررسی فیلم «آواز در باران»؛ کارگردان «استنلی دانن و جین کلی»، «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک

شناسنامه‌ی فیلم:

نام: آواز در باران (Singin in the rain)

کارگردان: استنلی دانن (Stanley Donen)و جین کلی (Gene Kelly)

بازیگران: جین کلی (Gene Kelly)، دونالد اوکانر (Donald O‘Connor)، دبی رینولدز (Debbie Reynolds

زبان: انگلیسی

مدت: 103 دقیقه

ادامه مطلب: بررسی فیلم «آواز در باران»؛ کارگردان «استنلی دانن و جین کلی»، «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر مجموعه داستان «عمارت نیمه شب» «سپیده سیاوشی»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

عمارت نیمه شب دومین مجموعه داستان سپیده سیاوشی پس از پنج سال است. مجموعه قبلی او با نام فارسی بخند، برنده جایزه بنیاد هوشنگ گلشیری شده است. کتاب فوق مشتمل بر ده داستان کوتاه است. ستینگ داستان‌ها با هم متفاوت است و سیاوشی از هر فضا و جغرافیایی برای روایت داستانهایش بهره برده است؛ مطب و درمانگاه، خانه دانشجویی، جزیره، آپارتمان، گورستان و ...

به جز دو داستان مابقی داستانها با من راوی روایت می‌شوند. درون مایه اکثر داستانها دغدغه‌های زنان جواناست. زنانی از طبقه متوسط رو به بالا. در داستان اول، آغوش کهنه خانه، دختر جوانی پس از مدتی نه چندان طولانی به آغوش خانواده باز می‌گردد. آغوشی نه چندان گرم، اما امن. در داستان بعدی، جایی دور از من، راوی از فرزندش می‌گریزد، نه از بی‌مهری از ترس. ترس از مسوولیتی سنگین که یک تنه باید بار آن را به دوش بکشد. در عمارت نیمه شب راوی تنها به دنبال سرک کشیدن در گذشته نیست و به دنبال چیزهای عمیق‌تری است.

آدم‌های داستان سیاوشی، از تنها ماندن بیم دارند. برای نگه داشتن اطرافیان خود دست و پا می‌زنند. آدم‌هایی که از سفر برمی‌گردند، از مهاجرت پشیمان می‌شوند، از ترک فرزند خود دست می‌کشند و در یک کلام برمی‌گردند. این فعل رفتن نیست که در تمام داستانهای این مجموعه به نحوی صرف می‌شود، بلکه بازگشت است. بازگشتی به قصد ماندن.

بازگشت به آغوش آدمهایی که نه همدم خوبی هستند، نه همسر خوبی، نه هم‌دل‌اند. اما دست کم به تنهایی هراس آور راوی پایان می‌دهند. چیزی که در داستانهای، نگفتنی، آغوش کهنه خانه، دریا نیست هوا هست، جایی دور از من، به روشنی دیده می‌شود.

داستان داغ، نیمه بسته نیمه باز و عروس شط با بقیه داستانها متفاوتند. داغ، قصه‌ای از گذشته را روایت می‌کند که باعث ترس راوی از آتش و دود و چهارشنبه سوری مسخره‌ای است که درگیر آنست. داغ داستان پر کششی است. تعلیق خوبی دارد و خواننده را تا انتها با خود همراه می‌کند برای، دانستن رازی که سالهاست پنهان مانده و حالا با دیدن همسایه‌ای قدیمی، در آستانه‌ی برملا شدن است.

نیمه بسته نیمه باز داستانی با یک ایده درخشان است. دیدن با چشم‌های فرد دیگری، هر خواننده‌ای را مجذوب می‌کند. داستان درد غریب، نیز به دلیل فضاسازی ملموسی که دارد جز داستان‌های قوی مجموعه است.

در کل، داستان‌های سیاوشی، پرکشش‌اند. روان‌اند. ساده و خوش‌خوان هستند و به دور از پیچیده‌گویی و فرم‌گرایی، با تکیه بر قصه‌گویی، خواننده را راضی نگه‌می‌دارند. داستان‌ها سکته نمی‌کنند و ریتم قصه تا انتها حفظ می‌شود. حالات روحی و روانی راوی و موقعیتی که کاراکتر اصلی درگیر آن است، به خوبی نگاشته شده و خواننده با اکثر آنها هم‌ذات‌پنداری می‌کند. زنان خونسردی که به خیلی چیزها عادت کرده‌اند و تلنگرهایی گاه به گاه جهان روزمره‌شان را دچار تحول می‌کند. داستان‌ها به ظاهر قصه‌هایی عادی با ماجراهایی ساده را روایت می‌کنند اما لایه پر تنش و ملتهب داستان حکایت از چیز دیگری دارد.

خواندن داستانهای این مجموعه به مانند سفر بر دریایی است که ناگهان طوفانی و ناآرام می‌شود.




یادداشتی بر مجموعه داستان «آناناس» نویسنده «وحید حسینی ایرانی»؛ «سمیه کاظمی حسنوند»/ اختصاصی چوک

مجموعه‌ی "آناناس" نوشته "وحید حسینی ایرانی" است که توسط "انتشارات نون" وارد بازار کتاب شده است. "آناناس" مجموعه داستانک‌هایی است که به موضوعات مختف اجتماعی و انسانی می‌پردازد و میکروروایت‌ها و فلش‌فیکشن‌هایی از چند خط تا دو صفحه را در بر می‌گیرد. این مجموعه از چند جنبه قابل بررسی است. جنبه‌ی اول عناصر و ساختار روایت‌هاست. قاعده معمول برای نوشتن داستانک داشتن طرح قوی و پیرنگ استوار است

ادامه مطلب: یادداشتی بر مجموعه داستان «آناناس» نویسنده «وحید حسینی ایرانی»؛ «سمیه کاظمی حسنوند»/ اختصاصی چوک




دیدار و گفتگو با استاد فتح الله مجتبائی

نشست این پنجشنبه صبح کتابفروشی آینده (بیست و پنجم خرداد ) اختصاص یافته است به دکتر فتح الله مجتبائی. استاد بیش از شش دهه است که در تاریخ ادیان و ادبیات و فلسفه  بخصوص زمینه های فرهنگی ایران و هند تحقیق و تدریس می کنند.

در نشست کتابفروشی آینده با استاد مجتبائی همچنین جدیدترین کتاب ایشان " قال ومقال عالمی " که مجموعه جستارها و گفتارهای استاد درباره : ادبیات ، زبان شناسی و بحث های واژگانی، منطق، حکمت، اخلاق و عرفان و تاریخ ادیان است که بکوشش مهران افشاری و شهریار شاهین دژی توسط انتشارات سخن به طبع رسیده، رونمایی خواهد شد.

دیدار وگفتگو با دکتر مجتبائی ساعت نه صبح پنجشنبه 25خرداد در کتابفروشی اینده(بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار): خیابان ولی عصر . سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب پلاک12 برگزار می شود




شب ترجمه‎های فارسی نهج‎البلاغه برگزار شد/ پریسا احدیان

عصر سه شنبه، بیست و سوم خرداد ماه سال یکهزار و سیصد و نود و شش، دویست و نود و پنجمین شب از مجموعه شب های مجلۀ بخارا با همراهی مرکز نشر علوم انسانی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، نشر ادبیات به شب «ترجمه های فارسی نهج البلاغه» اختصاص یافت. این جلسه به مناسبات انتشار کتاب «نهج‌البلاغه» ترجمۀ علی اصغر فقیهی برگزار شد.

ادامه مطلب: شب ترجمه‎های فارسی نهج‎البلاغه برگزار شد/ پریسا احدیان




یادداشتی بر رمان «آواز گاومیش‌ها» نویسنده «شیما عرشیان»؛ «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک

مطالعه‌ی ادبیات جنوب همیشه برایم پیام آور احساساتی سرشار و گونه گون بوده و جلوه و نگرش خاصی را در اندیشه و روانم رقم می‌زده. احساساتی توأم با غم، رنج، اشک و حیرت و جلوه‌ای که آدمی را در هاله‌ای از رمز و رازها و شگفتی‌ها و ابهامی بی پایان فرو می‌برد. اسکان اقوام و تیره‌های جور به جور، از اعراب، لرها، کردها و قشقایی‌ها و همچنین موقعیت غنی جغرافیایی که همواره در چنگال غربی‌ها و خصوصاً انگلیسی‌ها اسیر بوده، زبان و فرهنگی مختلط و متضاد و اندیشه‌ای منحصر به فرد را در آن خطه مسلط کرده که دلیل اصلی این اعجاب و شگفتی است.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «آواز گاومیش‌ها» نویسنده «شیما عرشیان»؛ «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک




نگاهی به رمان «دختری در قطار» نویسنده «پائولا هاوکینز»؛ «بابک ابراهیم پور»/ اختصاصی چوک

هنوز فکر می‌کنم تازه اتفاق افتاده؛ درحالی که دو سال از ماجرا می‌گذرد (از متن کتاب). شاید بتوان گفت کل محور رمان روی همین جمله است. "دختری در قطار" یک رمان عشقی-جنایی است که در آن عشق و وحشت به هم آمیخته‌اند. راشل زنی الکلی است که در زندگی زناشویی شکست خورده و از همسرش جدا شده است.

ادامه مطلب: نگاهی به رمان «دختری در قطار» نویسنده «پائولا هاوکینز»؛ «بابک ابراهیم پور»/ اختصاصی چوک




شهریارِ شعر و شعور/مروری بر زندگی ادبی شهریار ؛ از اصالت ادبی تا هویت فرهنگی/ امیرمحمد بامداد ماچیانی

"ادبیات،آینه ی تمام نمای جامعه است"به قطع ادبیات از دل جامعه میروید و به تمامی عواطف بشری واکنش نشان میدهد و رخدادهای سیاسی اجتماعی را از زیر چشم تیزبین خود میگذراند و همگام با جامعه ی خویش به مبارزه میپردازد.جنس این مبارزات و اهداف رزم های ادبی،بر ساختار ادبی دوران تاثیر میگذارد و از این رو ادبیات معاصر ایران با این فرض که مشروطه را مبدا گرفته و تا کنون این خط را امتداد دهیم،یک تاریخ ادبیات سیاسی اجتماعی است که گاه گاهی به رمانتیسم و عواطف جمعی و شخصی جامعه نیز پرداخته است.

ادامه مطلب: شهریارِ شعر و شعور/مروری بر زندگی ادبی شهریار ؛ از اصالت ادبی تا هویت فرهنگی/ امیرمحمد بامداد...




نقدی بر مجموعه داستان «پرواز به سوئیس» نویسنده «مهناز رضایی»؛ «اسماعیل زرعی»/ اختصاصی چوک

پرواز به سوئیس، مجموعه‌ی 15 داستان کوتاه است که توسط انتشارات: طنین‌ِ قلم مشهد در نوبت اول در سال 1394 منتشر شده و اسماعیل زرعی، نویسنده و منتقد کرمانشاهی بر یکی از داستان‌های این مجموعه نقدی نوشته است. (ماموگرافی) طرح‌ِ ساده‌ای دارد، اما زبانی غنی؛ روایت‌گرِ آناتی از لحظات‌ِ برزخی زنی تن‌فروش؛ شرح‌ِ دقایقی که گویی نه یک تن، کل‌ِ هستی رو به افول دارد.

ادامه مطلب: نقدی بر مجموعه داستان «پرواز به سوئیس» نویسنده «مهناز رضایی»؛ «اسماعیل زرعی»/ اختصاصی چوک




بررسی داستان بلند «میرا» نویسنده «کریستوفر فرانک»؛ «رزا متین‌فر»/ اختصاصی چوک

داستان بلند میرا (عنوان فرانسوی: Mortelle) اثر منتشر شده به سال ۱۹۶۳ از کریستوفر فرانک نویسنده فرانسویاست در سال ۱۳۵۴ با ترجمه لیلی گلستان به فارسی در ایران انتشار یافت.

داستان در سال‌های جنگ سرد انتشار یافته. اثری سورئال درباره شهری خیالی‌ست که راوی در آن به‌سر می‌برد و خود را فردی متفاوت از اکثر مردم آن شهر احساس می‌کند. شهر توسط یک حکومت توتالیتر جامعه‌گرای افراطی اداره می‌گردد که تمامی جنبه‌های زندگی افراد را کنترل می‌کند و جبر زیادی بر تمامی ابعاد جامعه حاکم است. شهری که در آن تمامی ارزش‌ها ضد ارزش و بالعکس هستند و در صورتی که دولت مذکور متوجه فردی متفاوت از هنجارهای تعریف شده گردد،

ادامه مطلب: بررسی داستان بلند «میرا» نویسنده «کریستوفر فرانک»؛ «رزا متین‌فر»/ اختصاصی چوک




نقد رمان «شهریور هزار و سیصد و نمی‌دانم چند» نویسنده «طلا نژادحسن»؛ «فرخنده حق‌شنو»/ اختصاصی چوک

روایت‌های خرد و متکثر

چکیده: روایت narrative؛ narration در روایت شناسی narratology صدایی است که حوادث مرتبط به هم را در یک اثر به گوش مخاطب می‌رساند. روایت در هر زاویه دیدی، بهترین وسیله ارائه زبان است. به این ترتیب روایت ارتباط مستقیم با زبان دارد.

ادامه مطلب: نقد رمان «شهریور هزار و سیصد و نمی‌دانم چند» نویسنده «طلا نژادحسن»؛ «فرخنده حق‌شنو»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر رمان «احتمالاً گم شده‌ام» نویسنده «سارا سالار»؛ «مصطفی بیان»/ اختصاصی چوک

رمان روایتی متفاوت از زندگی زنی را به تصویر می‌کشد که بیشترین دغدغه او رابطه‌اش با دختری به نام گندم است که این موضوع در طول داستان مخاطب را به نقطه ایی می‌رساند که احتمال می‌دهد گندم و راوی یکی شده یا یکی باشند و این زن به دنبال این است که در خلال جست وجو هایش در گندم خود گمشده‌اش را پیدا کند

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «احتمالاً گم شده‌ام» نویسنده «سارا سالار»؛ «مصطفی بیان»/ اختصاصی چوک




بررسی رمان «در انتظار بربرها» نویسنده «جی. ام. کوتزی»؛ «وفاکشاورزی» / اختصاصی چوک

خودی- دیگری: بربر کدام است؟

در انتظار بربرهای جی. ام. کوتزی، رمان‌نویس آفریقای جنوبی، نه تنها برنده‌ی دو جایزه‌ی معتبر یادبود جیمز تیت به لک و یادبود جفری فیبر شد، بلکه توسط انتشارات پنگوئن در لیست بهترین کتاب‌های قرن بیستم قرار گرفت. این رمان که در سال 1980 منتشر شد، داستان شهری مرزی را در یک امپراطوری بی‌نام به تصویر می‌کشد. شهری که ناگهان، ساکنانش دچار ترسی بیمارگونه از بربرها می‌شوند. استعمارگران تا بن دندان مسلح برای جنگ با این بربرهای احتمالی مهیای پیکار می‌شوند و سرهنگ جول، از طرف امپراطوری برای این سرکوب، فرماندهی دسته را به عهده می‌گیرد.

ادامه مطلب: بررسی رمان «در انتظار بربرها» نویسنده «جی. ام. کوتزی»؛ «وفاکشاورزی» / اختصاصی چوک




معرفی کتاب «سوفیا پتروونا» نویسنده «لیدیا چوکوفسکایا»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/ اختصاصی چوک

تراژدی کوتاهی از برهه‌ای از تاریخ شوروی است. به قول نویسنده «این‌که به‌نام آینده از علل و عواقب تراژدی بزرگی که رنج بسیاری برای مردم به‌بار آورده بود پرده برداریم بسیار حیاتی است.»

لیدیا چوکوفسکایا آن را در اواخر دهه‌ی 1930 نوشت. این رمان درباره‌ی تصفیه‌های استالینی است و از جمله معدود آثار باقیمانده در این‌باره است که در همان دوران نوشته شده است.

ادامه مطلب: معرفی کتاب «سوفیا پتروونا» نویسنده «لیدیا چوکوفسکایا»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر رمان «سلطانه» نویسنده «کالین فالکنر»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

بدون شک رمان سلطانه رسم و رسومات کثیف و سیاه درباری را به زیبایی و بی‌طرفی هرچه تمام‌تر به تصویر کشیده است. خرم،‌ دختر یک تاتار رومی به کنیزی به دربار سلطان سلیمان قانونی، پر ابهت‌ترین پادشاه سلسله‌ی عثمانی فروخته می‌شود. از آنجا که این دختر، بسیار جاه طلب است و قدرت‌طلب، در راه رسیدن به اهدافش از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند. اولین اقدام او تبدیل شدن از یک کنیز بی‌نام در حرم‌سرای سلطان به سوگولی سلطان است. این مهم، با موفقیت انجام می‌شود.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «سلطانه» نویسنده «کالین فالکنر»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک




خود گویی و چند گویی های عاشقانه _ اجتماعی در اشعاری از لیلا کردبچه/ عابدین پاپی

دو عنصرخود گویی و چند گویی از کاربست های کارآمد در دنیای ادبیات و شعر محسوب می شوند که این دو کاربست ادبی از شاخک های فرآرونده ی گفتگو(dialogue) هستند که گفتگوی بین فرد با درونیّات خودش را خود گویی و تعامل ِ بین فرد و دیگری را چند گویی می گویند . با این بیان ، دریافت این است که مستلزم هر نوع خودگویی و چند گویی که بتواند محتوا و ساختار شعر را از زیر لایه هایی معرفت شناسانه و زیباشناسانه بهره مند سازد دو مشخصه به نام درون مایه (theme) و پیرنگ (plot) در شعر شاعر ند که خلاقیت این فرآیند فکری نیز بر عهده ی شاعر است .

ادامه مطلب: خود گویی و چند گویی های عاشقانه _ اجتماعی در اشعاری از لیلا کردبچه/ عابدین پاپی




نگاهی به مجموعه داستان «جغرافیای اموات» «محسن فرجی»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک

جستجو در سرزمین مردگان

مشخصات کتاب: جغرافیای اموات/ مجموعه داستان / نویسنده: محسن فرجی/ انتشارات: نشر آموت/ چاپ اول 1395/ صفحات: 96 صفحه/ قیمت: 7000 تومان. این مجموعه شامل شش داستان است با نام‌های یک شادمانی تاسف بار، دیوار آرزوها، ساده‌ها، پرنده‌ی نامرغوب، گنجشک، هفت تا سیب گندیده دارم.

ادامه مطلب: نگاهی به مجموعه داستان «جغرافیای اموات» «محسن فرجی»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک




نگاهی به رمان «گرسنگی» نویسنده «کنوت هامسون»؛ «گیتا بختیاری»/ اختصاصی چوک

فرآیندی که همیشه حی و حاضر وجود دارد و در پس‌زمینه‌ی ذهن آدمی فعال است.

روایتی یک خطی از شرح حال آدمی بی‌سامان و بی‌نام و نشان که چیز چندانی از گذشته‌ی او وجود ندارد. نویسنده‌ایکه از فرط گرسنگی و ضعف، غرق در افکار غم‌بار و طعمه سرنوشت «گرسنه» اش، به خاطر چند «اوره» (واحد پول نروژ، هر کرون صد اوره است) دارائی‌هایش را گرو می‌گذارد تا، بتواند با قلمی به انتها رسیده بر روی کاغذهای چروکیده مقاله‌ای بنویسد و، سردبیری نوشته‌اش را بپسندد و پولی به دست بیاورد اما، نوشته‌هایش برای کسب چند اوره از ادبیات روز، سال‌ها عقب مانده است.

ادامه مطلب: نگاهی به رمان «گرسنگی» نویسنده «کنوت هامسون»؛ «گیتا بختیاری»/ اختصاصی چوک




شب دکتر نوش آفرین انصاری برگزار شد/پریسا احدیان

 

 

شب دکتر نوش آفرین انصاری برگزار شد/پریسا احدیان

عصر سه شنبه نهم خرداد ماه سال یکهزار و سیصد و نود و شش، دویست و نود و چهارمین شب از مجموعه شب های مجلۀ بخارا با همراهی گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، کتابفروشی آینده، شرکت تهیه و نشر فرهنگنامۀ کودک و نوجوان، فرهنگنامۀ کودک و نوجوان، شورای کتاب کودک به شب «نوش آفرین انصاری» اختصاص یافت.

ادامه مطلب: شب دکتر نوش آفرین انصاری برگزار شد/پریسا احدیان




بررسی داستان بلند «هنوز دارم می‌دوم» نویسنده «رعنا جوادی»؛ «کامران قاسمی»/ اختصاصی چوک

آنچه برایش می‌دویم...

((هنوزم دارم می‌دوم)) بارها و بارها این جمله را شنیده‌ایم. از زبان کسانیکه فکر می‌کنند برخلاف تلاش‌های مستمرشان نتیجه مطلوب و بهره‌کافی از زحماتشان نبرده‌اند. تلاش در طبقات پایین اجتماعی از همین‌گونه تلاش‌هاست. تلاشی چه در زمینه رسیدن به آرامش روحی و چه در رسیدن به ثبات اقتصادی.

ادامه مطلب: بررسی داستان بلند «هنوز دارم می‌دوم» نویسنده «رعنا جوادی»؛ «کامران قاسمی»/ اختصاصی چوک




دیدار مثنوی معنوی/ "شمس تبریزی" در رمان "ملت عشق"

بخش نخست

ملت عشق از همه دین ها جداست

عاشقان را ملت ومذهب خداست

خانم الیف شافاک رمان نوبس کشور ترکیه ،در ادبیات معاصر آن سامان چهره ای موفق است.

وی رمان ملت عشق را ابتدا در سال 2009 میلادی به چاپ رساند و عنوان پرفروش ترین کتاب ِ

تاریخ ترکیه را از آن خود گردانید. این اثر با ترجمه خوب ارسلان فصیحی توسط انتشارات ققنوس

ادامه مطلب: دیدار مثنوی معنوی/ "شمس تبریزی" در رمان "ملت عشق"




بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر «روزنامه صبح» سروده‌ی «طیبه تیموری‌نیا»؛ «غزال مرادی»/ اختصاصی چوک

روزنامه صبح مجموعه شعر طیبه تیموری است که در 129 صفحه سروده شده است. می‌توان بیشتر شعرهای این مجموعه را شعرهایی روایی دانست. می‌توان همچون پروپ در بسیاری از آثار ادبی غیر داستانی چون شعر نیز به بررسی نقش ویزه پرداخت. نقش ویژه‌ها که پاره‌ای از کنش‌ها هستند مواردی چون پیچیده کردن ودر هم کردن که در بیشتر شعرها می‌توان یافت که در واقع از یک ساختار نهایی که همان روایت است تشکیل شده‌اند شعرهای این مجموعه شعر هم دارای همین نقش ویژه هستند با این تفاوت که شاعران سعی در دو نکته دارد یکی ایجاز ودیگری کاربرد همنشینی کلمات برای ساختن تصاویری سورئال که همدلی مخاطب را نیز با خود همراه کرده است.

ادامه مطلب: بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر «روزنامه صبح» سروده‌ی «طیبه تیموری‌نیا»؛ «غزال مرادی»/ اختصاصی چوک




مقاله «هرمونوتیک و تداخل مرزهای ثنویت» «مهناز رضایی لاچین»/ اختصاصی چوک

اصطلاح متافیزیک به تبیین جایگاه بشر در برابر هستی و حقیقت می‌پردازد؛ بشر به هستی پای می‌گذارد تا با دانش خویش حقایق را آشکار سازد. سنت متافیزیک غربی هستی را حضوری ساده و هستنده‌ای عینی و منفک از ذهن و بل در برابر آن فرض می‌کند و بر اصل جاری در دیگر مواضع خود یعنی دوگانگی و تقابل پایبند می‌ماند. بدین ترتیب مرزبندی متافیزیکی در بزرگ‌ترین دغدغه‌ی بشری، یعنی تأویل وی از هستی و ارائه‌ی تعریفی از جایگاه خویش در ارتباط با آن رخ می‌نماید. هراس همواره‌ی عرصه‌ی اندیشگی غرب، پیوسته درک تمایزها و تداخل مرزهای هرگونه ثنویت خود پنداشته را پنهان نگاه می‌دارد. با مجزا دانستن انسان و جهان، انعکاس آنها را در هم انکار می‌کند. انسان می‌داند و جهان دانسته می‌شود؛ جهان تجمعی از معماها فرض می‌گردد که خردِ گشاینده‌ی گره‌ها به دستیابی پاسخ‌های معین آن برآمده است.

ادامه مطلب: مقاله «هرمونوتیک و تداخل مرزهای ثنویت» «مهناز رضایی لاچین»/ اختصاصی چوک




بررسی روایت شناسی ژرار ژنت در رمان صد سال تنهایی (بخش اول) «الهام شیروانی شاعنایتی»

کتاب شناسی رمان صد سال تنهایی

رمان " صد سال تنهایی " اثر گابریل گارسیا مارکز، ترجمه بهمن فرزانه،در 352 صفحه در سال 1353 توسط انتشارات امیر کبیر به چاپ رسیده است.

زندگی نامه‌ی گابریل گارسیا مارکز

گابریل گارسیا مارکز[1]، ملقب به گابو[2]، رمان‌نویس، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی کلمبیایی در ۶ مارس ۱۹۲7 در «آراکاتاکا» [3]متولد شد. از آنجا که والدینش کم‌بضاعت بودند، نزد پدربزرگش پرورش یافت

ادامه مطلب: بررسی روایت شناسی ژرار ژنت در رمان صد سال تنهایی (بخش اول) «الهام شیروانی شاعنایتی»




آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «ساموئل بکت»؛ «مائده مرتضوی»

ساموئل بکت (Samuel Beckett) در 13 آوریل 1906 م در فاکس راکِ دوبلین متولد شد. بکت جوان‌ترین پسر می و بیل بکت بود. وی از همان نوجوانی پیوسته احساس تنهایی و اندوه می‌کرد، زندگی‌اش را ساعتها در رختخواب می‌گذراند، از بودن و هم صحبتی با مردم به خصوص زنان گریزان بود و به قدری ضعف و نومیدی بر او غلبه کرده بود که باید ساعت ها مشروب می‌نوشید تا قادر به صحبت کردن باشد.

ادامه مطلب: آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «ساموئل بکت»؛ «مائده مرتضوی»




آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «ساموئل بکت»؛ «مائده مرتضوی»

ساموئل بکت (Samuel Beckett) در 13 آوریل 1906 م در فاکس راکِ دوبلین متولد شد. بکت جوان‌ترین پسر می و بیل بکت بود. وی از همان نوجوانی پیوسته احساس تنهایی و اندوه می‌کرد، زندگی‌اش را ساعتها در رختخواب می‌گذراند، از بودن و هم صحبتی با مردم به خصوص زنان گریزان بود و به قدری ضعف و نومیدی بر او غلبه کرده بود که باید ساعت ها مشروب می‌نوشید تا قادر به صحبت کردن باشد.

ادامه مطلب: آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «ساموئل بکت»؛ «مائده مرتضوی»




یادداشتی بر مجموعه داستان «مرگ رنگ» «مائده مرتضوی»؛ «ژیلا تقی‌زاده»/ اختصاصی چوک

زبان رنگی اشیا

کتاب «مرگ رنگ» ر ا با علاقه خواندم. در ظاهر کتاب جمع و جوریست در شصت صفحه و با یازده داستان. مهم اینجاست که داستان‌ها بدون زیاده گویی هستند و بدون کم گویی. این کتاب سرشار از رنگ است. قرمز ٬آبی٬ قهوه‌ای٬ بنفش٬ سبز. نیز سرشار از مرگ است که در داستان مرگ رنگ این دو به اوج می‌رسند.

ادامه مطلب: یادداشتی بر مجموعه داستان «مرگ رنگ» «مائده مرتضوی»؛ «ژیلا تقی‌زاده»/ اختصاصی چوک




دیدار و گفتگو با دکتر ابوالفضل خطیبی

به مناسبت انتشار کتاب " شبرنگ نامه" (داستان شبرنگ پسر دیو سپید و رستم) بکوشش : دکتر ابوالفضل خطیبی و گابریله وان دن برگ  از سوی انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار جلسه رونمایی و دیدار و گفتگوی پنجشنبه چهارم خرداد 1396 کتابفروشی آینده اختصاص یافته به دیدار و گفتگو با دکتر ابوالفضل خطیبی. این نشست با حضور استاد دکتر ژاله آموزگار برگزار میشود. "شبرنگ نامه " یکی از منظومههای پهلوانی پیرو شاهنامه است که از اهمیت خاصی برخوردار است. شبرنگ پسر دیو سپید است که به کین خواهی پدرش که به دست رستم کشته شده بود برمیخیزد و بین او و دیوان مازندران از یک سو و پهلوانان ایرانی به ویژه رستم و فرامرز و گیو و بیژن از سوی دیگر جنگهای بسیاری در می‌گیرد.

دکتر خطیبی در زمینه شاهنامه  و ادبیات حماسی آثار دیگری تالیف و ترجمه کرده است: " تقدیرباوری در حماسه های فارسی (ترجمه)، "آیا فردوسی محمود غزنوی را هجو گفت؟" همکاری با دکتر جلال خالقی مطلق در تصحیح جلد هفتم شاهنامه و نگارش یادداشتهای آن.

و در بخشی دیگر از این نشست،پریسا سیمین مهر شاهنامه خوانی خواهد داشت.

جلسه دیدار و گفتگو با دکتر خطیبی با همکاری کتابفروشی اینده در محل کانون زبان فارسی (بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار) در ساعت نه صبج پنجشنبه چهارم خرداد برگزار می شود .

خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲




بررسی فیلم «Manchester by the Sea» کارگردان «کنت لونرگان»؛ «ابوالحسن علی قارداشی»/ اختصاصی چوک

کارگردان: کنت لونرگان، فیلمنامه: کنت لونرگان، سازنده موسیقی: لسلی باربر، تهیه کنندگان: مت دیمون کیمبرلی استیوارد بازیگران: کیسی افلک، بن ابراین، جو چندلر، استیفن هندرسون، میشل ویلیامز

آیا گفتن اینکه «منچستر به ای د سی» درامی روانی درباره کاراکتری بنام «لی چندلر» است، آغاز خوبی برای حرکت و تحلیل فیلم است؟ آیا باید به دلایل «شدن چنین شخصیتی» بسنده کرد؟ یا آنهارا یافت؟ آیا صرفاً تشریح خصوصیات ذهنی و روحی «لی» که بخشی‌اش ناشی از گذشته‌اش است رمز 1 ها و گره‌های فیلم را باز می‌کند؟ آیا در فیلم نشانه‌های لازم به را صِرف چنین تحلیلی وجود دارد؟ آیا تحلیل انگیزه‌های رفتار «لی چندلر» نوری بر هه تاریکی‌های فیلم بازمی تاباند؟

ادامه مطلب: بررسی فیلم «Manchester by the Sea» کارگردان «کنت لونرگان»؛ «ابوالحسن علی قارداشی»/ اختصاصی چوک




بررسی فیلم «دوران عاشقی» کارگردان «علیرضا رئیسیان»؛ «مریم نوری زاد»/ اختصاصی چوک

نویسنده: رویا محقق، مهسا محب علی

محصول سال:1393

صرف نظر از عنوان فیلم که کاملاً نامتعارف با کلیت فضا و موضوع فیلم است، دوران عاشقی را می‌توان از نقطه نظر نوع نگرش فیلم به جنس زن، مورد واکاوی قرار داد. انتخاب لیلا حاتمی برای ایفای نقش قهرمان زن داستان فیلم، انتخابی بجا و درست است و یکی از معدود نقاط مثبت فیلم به شمار می‌رود ولو به شرط تکراری و کلیشه‌ای بودن این انتخاب. زیراکه برای نقش زنی همچون بیتا تمدن، با هجمه‌ی بیرحمانه ای از جنس مرد، که او می‌بایست زیربار تمام اشان دوام آورده و له نشود، برگزیدن لیلا حاتمی با آن فاکتورهای فیزیکی نحیف و شکننده‌ی ظاهری، می‌تواند بهترین گزینه برای ایفای این نقش باشد.

ادامه مطلب: بررسی فیلم «دوران عاشقی» کارگردان «علیرضا رئیسیان»؛ «مریم نوری زاد»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر فیلم «گرسنگی» کارگردان «استیو مک کوئین»؛ «کاوه قادری»/ اختصاصی چوک

اشتهای سیری ناپذیر

شناسنامه فیلم: کارگردان، استیو مک‌کوئین، تهیه‌کننده لارا هیستینگز-اسمیت رابین گاچ، نویسنده  اندا والش، استیو مک‌کوئین، بازیگران    مایکل فاسبندر، لیام کانینگهام

ادامه مطلب: یادداشتی بر فیلم «گرسنگی» کارگردان «استیو مک کوئین»؛ «کاوه قادری»/ اختصاصی چوک




فرجام شمس تبریز (6) آرامگاه شمس/ محمد بینش

از پژوهندگان نامی معاصر در ایران، فروزانفر و کدکنی و زرین کوب و موحد وتنی چند بر ناپدید شدن شمس تبریزی از قونیه بر اثر احساس خطر جانی از سوی مخالفان اتفاق نظر دارند . همین که آرامگاه علاءالدین برادر سلطان ولد که افلاکی او را همدست قاتلان شمس دانسته است ، هم اکنون در کنار دیگر افراد خانواده در قونیه وجود دارد و تاریخ وفاتش پانزده سال پس از زمان غیبت شمس تبریزی ست، نشان می دهد ماجرای قتلی در کار نبوده است . (1)

ادامه مطلب: فرجام شمس تبریز (6) آرامگاه شمس/ محمد بینش




بررسی فیلم «بعضی‌ها داغشو دوست دارند»؛ کارگردان «بیلی وایلدر»، «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک

شناسنامه‌ی فیلم:

نام: بعضی‌ها داغشو دوست دارند (Some Like It Hot)

کارگردان: بیلی وایلدر (Billy Wilder)

بازیگران:Marilyn Monroe, Jack Lemmone Tony Curtis

زبان: انگلیسی، مدت: 121 دقیقه، محصول سال: 1959

  1. ادامه مطلب: بررسی فیلم «بعضی‌ها داغشو دوست دارند»؛ کارگردان «بیلی وایلدر»، «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک




آیا تالیف متن به شیوه‌ی کلاسیک امری دموکراتیک است؟ نویسنده «سهیل عفیفه»/ اختصاصی چوک

می‌توان با ارجاع به متون کلاسیک و بستارهایی که پیوسته خود را به رخ می‌کشند و ساختاری که با اصولی مهندسی شده، اشراف شخص یا اشخاصی را به عنوان حلقه‌ی قدرت بر فراز متن تشخیص داد که خواننده را در حیطه قلمروی خود به این سو و آن سو می‌کشند. هنگامی که یک مولف کلاسیک ایده‌ای را در سر می‌پروراند جرقه‌هایی از سیطره آغاز شده و با در انداختن پیرنگ و نقاط اوج در طرح می‌توان ردپای شکل گیری سلطه را در نظر گرفت.

ادامه مطلب: آیا تالیف متن به شیوه‌ی کلاسیک امری دموکراتیک است؟ نویسنده «سهیل عفیفه»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر مجموعه داستان «زیر پل سوخته‌ی کابل» نویسنده «سید محمود حسینی»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

زیر پل سوخته‌ی کابل از سری داستانهای کوتاه ادبیات افغانستان است و رویکرد خاصی نیز به مسائلی که افغانستان با آن دست به گریبان است، داراست. مسائلی از قبیل جنگ‌های داخلی، وضعیت بغرنج زنان و آرزوهای خاک شده‌ی مردان جوانی که مقهور شرایط نامساعد سیاسی و اجتماعی جامعه خویش‌اند. مجموعه مشتمل بر دو دفتر است. تفاوت درون مایه خاصی بین این دو دفتر مشاهده نمی‌شود و تنها در انتهای دفتر دوم شاهد مینی مال‌هایی با پایان ضربه زننده هستیم که خواندنشان خالی از لطف نیست.

ادامه مطلب: یادداشتی بر مجموعه داستان «زیر پل سوخته‌ی کابل» نویسنده «سید محمود حسینی»؛ «مائده مرتضوی»/...




کافکا، نویسنده‌ای که جهان ادبیات همچون او نخواهد دید نویسنده «بابک ابراهیم پور»/ اختصاصی چوک

کافکا، نویسنده‌ای که جهان ادبیات را متحول کرد و بر خیلی از نویسندگان پس از خود تاثیر گذاشت. کافکا یقیناً یک هیچ انگار جنگنده بود. ما به روشنی در داستان‌ها و رمان‌هایش به جهان بینی نویسنده پی می‌بریم. او در رمان کوتاه مسخ به تنهایی انسان اشاره می‌کند، به ابزاری دیده شدن یک انسان. در این رمان کوتاه گرگوار سامسا تا وقتی به کار و فعالیت می‌پردازد و برای خانواده سودآور است برایشان قابل احترام است اما وقتی تبدیل به یک حشره می‌شود، خانواده هرچه زودتر می‌خواهد از شر این موجود مزاحم خلاص شود.

ادامه مطلب: کافکا، نویسنده‌ای که جهان ادبیات همچون او نخواهد دید نویسنده «بابک ابراهیم پور»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر رمان «سقوط» نویسنده «آلبر کامو»؛ «علی پاینده»/ اختصاصی چوک

مادرم امروز مرد. این شروع معجزه آسا از داستان بیگانه نوشته آلبر کامو چیزیست که همواره در کلاس‌های داستان نویسی ایران به نوآموزان این راه تفهیم می‌شود. حالا من دارم بعد از سال‌ها از خواندن بیگانه به نسخه‌ی صوتی سقوط اثر شاخص دیگر کامو گوش می‌کنم. اول با توضیحاتی در مورد زندگی کامو. توضیحاتی که اول از مرگ بر اثر تصادف شروع و بعد به خود زندگی این نویسنده فیلسوف شاخص قرن بیستم می‌پردازد.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «سقوط» نویسنده «آلبر کامو»؛ «علی پاینده»/ اختصاصی چوک




شب نویسندگان معاصر آلمانی زبان برگزار شد/ پریسا احدیان

عصر یکشنبه، هفدهم اردیبهشت ماه سال یکهزار و سیصد و نود و شش، دویست و نود و دومین شب از مجموعه شب های مجلۀ بخارا با همکاری نشر گاندی و همراهی بخش فرهنگی سفارت های سوئیس، اتریش و آلمان میزبان شب «نویسندگان معاصر آلمانی زبان» بود. در سال های 94 و 95 نیز مجلۀ بخارا هم زمان با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشستی را با نویسندگان آلمانی زبان برگزار کرد که مورد توجه دوستداران ادبیات آلمان و دانشجویان زبان آلمانی قرار گرفت.

ادامه مطلب: شب نویسندگان معاصر آلمانی زبان برگزار شد/ پریسا احدیان




یادداشتی بر رمان «ستون‌های بی‌سایه» نویسنده «مریم فریدی»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک

ستون‌های فرو ریخته، سایه‌های کمرنگ

ستون‌های بی سایه، اولین رمان مریم فریدی است که توسط نشر ثالث در سال ۹۵ منتشر شده است. داستان، روایت و شرح حال زنی است به نام آذر، که همسرش ترکش کرده و اجازه‌ی دیدن تنها دخترش نازنین را به او نمی‌دهد. از طرفی عشق قدیمی آذر در حال مرگ است. آذر مدام در حال کنکاش در گذشته‌های دور است که همچنان بر زندگی حال او اثر گذاشته است. باید دید نویسنده تا چه حد در این واکاوی موفق بود و کجاها به بیراهه رفته است؟

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «ستون‌های بی‌سایه» نویسنده «مریم فریدی»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک




سیرتحولات سینمای الجزایردرهزاره سوم میلادی «سید محسن سجادی»/ اختصاصی چوک

مطالعه سیرتحولات سینمای الجزایردرهزاره سوم میلادی موضوعی دست نخورده است. بنابراین، این موضوع سزاوارمطالعه چندباره ومکرر واز زوایای مختلف است. وچیزی که سخن پایانی درمورد سینمای الجزایر، برای رسیدن به نتیجه علمی را فراهم می‌سازد، امری نسبی است. وعلیرغم تلاش‌های انجام شده برای احاطه برهمه جوانب مشکلات موجود، بدون شک بازهم این موضوع نیازبه توضیحات وروشنگری های بیشتری دارد. بااین حال، برای رسیدن به نتایج عینی برخی ازبرداشت های خودازموضوع رابیان می‌کنم.

ادامه مطلب: سیرتحولات سینمای الجزایردرهزاره سوم میلادی «سید محسن سجادی»/ اختصاصی چوک




خوانش امپرسیونیستی داستان «خوان دوم» نویسنده «لیلا صادقی»؛ «شهناز عرش اکمل»/ اختصاصی چوک

امپرسیونیسم از ریشه امپرسیون به معنی تاثر و برداشت لحظه‌ای و آنی است. این مکتب از یک سبک در نقاشی فرانسوی گرفته شده و درباره آثار و قطعاتی به کار می‌رود که به جای دلایل بیرونی حس‌های ذهنی می‌کوشد که آنها را به همان صورتی که مشاهده کننده احساس می‌کند توضیح دهد. البته امپرسیونیسم در ادبیات نه یک سبک و جنبش بلکه نوعی تمایل در روش نوشتن محسوب می‌شود. این شیوه در اشعار سمبولیست‌ها و ایماژیست‌ها و در بسیاری از اشعار مدرن دیده می‌شود و در برخی آثار قرن 19 مانند رمان‌های جوزف کنراد و ویرجینیا وولف نقش دارد. (فرهنگ آکسفورد، ذیل امپرسیونیسم)

ادامه مطلب: خوانش امپرسیونیستی داستان «خوان دوم» نویسنده «لیلا صادقی»؛ «شهناز عرش اکمل»/ اختصاصی چوک




نگاهی به رمان «منِ بی تصویر» نویسنده «فرخنده حق شنو»؛ «فاطمه رستمی»/ اختصاصی چوک

منِ بی تصویر رمانی است با سیصد و هفتاد و شش صفحه، اثر فرخنده حق شنو. این رمان در بهمن ماه 1395، بعد از سال‌ها انتظار همان طور که در مقدمه کتاب نوشته شده است، یعنی از سال 90، و حتی نسخه اولیه از سال 87- به نگارش در آمده است و انتشارات علمی آن را به چاپ رسانده است. برخی از آثار دیگر نویسنده: جستاری دیگر 1، جستاری دیگر 2، جستاری دیگر 3، و جستاری دیگر 4 کتاب‌های نقد و بررسی ادبیات داستانی و پژوهش -و مجموعه داستان‌های حسرت خیس، برهنه‌های بی احساس، کابوس، حذف- بزرگسال- و مجموعه داستان امیر علی و دهکده جهانی، رمان مردان قورباغه‌ای، رمان دختران خاطره، رمان خاکستری‌ها نوجوان - و... هستند.

ادامه مطلب: نگاهی به رمان «منِ بی تصویر» نویسنده «فرخنده حق شنو»؛ «فاطمه رستمی»/ اختصاصی چوک




نگاهی به رمان «درک یک پایان» نویسنده «جولین بارنز»؛ «گیتا بختیاری»/ اختصاصی چوک

برای مرور خاطرات باید چیزی فراتر از واضحات را دید.

تونی وبستر، عادی بودن زندگی‌اش را پذیرفته؛ کار و بازنشستگی، ازدواج و طلاقی دوستانه. اما او هم مثل ما جوانی‌اش را در درون خود نگه داشته و به سالمندی رسیده است. مهم‌ترین واقعه عمرش دوستی با ایدریئن تیزهوش و مستعد فاجعه است؛ مرید آلبر کامو، چهل سال بعد دفتر خاطرات همین دوست که طبق وصیت‌نامه به او واگذار شده، او را بر می‌انگیزد تا زندگی خود را بازخوانی کند.

ادامه مطلب: نگاهی به رمان «درک یک پایان» نویسنده «جولین بارنز»؛ «گیتا بختیاری»/ اختصاصی چوک