شب دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی برگزار شد/ پریسا احدیان

عصر سه شنبه، بیست و هشتم دیماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، دویست و هفتاد و هفتمین شب از مجموعه جلسات مجلۀ بخارا با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار، کتابفروشی آینده و دایرة المعارف بزرگ اسلامی به «دکتر سید محمد دبیر سیاقی» اختصاص داشت.

این جلسه با سخنرانی استادان: سید عبدالله انوار، محمد استعلامی، رضا یکرنگیان، منوچهر مشیری و محمد علی حضرتیها و با حضور:دکتر مهدخت معین، دکتر احسان اشراقی،دکتر عنایت‎الله مجیدی، دکتر نصرالله پورجوادی،دکتر مهدخت معین، دکتر اکرم سلطانی و... برگزار شد. حضور دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در این نکوداشت چشمگیر بود و نیز جامعه ادبی و فرهنگی قزوین، متشکل از شاعران و نویسندگان و انجمن‎های ادبی، به صورت یک گروه مستقل در شب دکتر سید محمد دبیرسیاقی حضور داشت.

در ابتدا علی دهباشی ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در این نشست، از دوران فعالیت و همکاری استاد دبیر سیاقی با مرحوم دهخدا یاد کرد و بخش هایی از زندگینامۀ خودنوشت ایشان را برای حاضرین قرائت کرد :

ادامه مطلب: شب دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی برگزار شد/ پریسا احدیان




نگاهی به مجموعه شعر «این یک کتاب نیست، احتمال یک زن بیشتر است» سروده‌ی «سمیه قبادی»؛ «محسن احمدوندی»/ اختصاصی چوک

یکی از رویدادهای مهم فرهنگی ایران معاصر، به ویژه در دو دههٔ اخیر، حضور بی سابقهٔ زنان در عرصه‌های ادبی است. استقلال اقتصادی زنان، گسترش آزادی‌های نسبیِ مدنی و رشد آگاهی‌های اجتماعی از طریق رسانه‌های جمعی می‌تواند از دلایل اصلی حضور چشمگیر این بخش از جامعه در فرایند آفرینشِ آثار ادبی باشد. زنِ ایرانی که قرن‌ها، زیر سنّت‌های دست و پا گیر مدفون و از سوی جامعهٔ مردسالار به سکوت واداشته شده بود، در این سال‌ها توانسته است خود را رهاتر و آزادتر از پیش بیابد و لب به سخن بگشاید. با نگاهی به آمار کتاب‌های ادبی منتشر شده در 15 سال اخیر، چه در حوزهٔ داستان و چه در حوزهٔ شعر، متوجه می‌شویم که شمار نویسندگان زن تقریباً دو برابر مردان شده است. اگرچه این رشد کمّی به خودی خود چندان ارزشمند نیست،

ادامه مطلب: نگاهی به مجموعه شعر «این یک کتاب نیست، احتمال یک زن بیشتر است» سروده‌ی «سمیه قبادی»؛ «محسن...




معرفی رمان «افی بریست» نویسنده «تئودور فونتانه»؛ «ابوذر آهنگر»/ اختصاصی چوک

ترجمه از زبان آلمانی: ابوذر آهنگر، انتشارات افراز1391

هاینریش تئودور فونتانه[1](متولد 30 دسامبر سال 1819 شهر نویروپین[2] و فوت 20 سپتامبر سال 1898 در برلین) نویسنده و داروخانه دار آلمانی از بزرگان مکتب واقع گرایی (رئالیسم) و خالق شاهکارهای عظیمی چون رمان "افی بریست[3] " و رمان "اشتشلین[4] " می‌باشد.

ادامه مطلب: معرفی رمان «افی بریست» نویسنده «تئودور فونتانه»؛ «ابوذر آهنگر»/ اختصاصی چوک




شعر «مانلی» نیما یوشیج در سبد «زیبایی شناسی» «علیرضا قنبری»/ اختصاصی چوک

زیبایی

در تعریف زیبایی، نظرات گوناگون ومتنوعی ارائه شده است. زیبایی گاه از نظر عینی وبیرونی و زمانی از نظر ذهنی، معنی شده است. " صاحبان نظریه‌های ذهنی می گویند؛ زیبایی چیزی نیست که در عالم خارج وجود داشته باشد بلکه آن کیفیتی است که ذهن انسان در برابر بعضی از محسوسات از خود ایجاد می‌کند. صاحبان نظریه‌های عینی برآنند که زیبایی یکی از صفات همین موجودات است و ذهن انسان، به کمک قواعد و اصولی معینی، آن را در می‌یابد، همان طوری که معلومات دیگر را هم بر حسب قوانین مربوط به آن‌ها درک می‌نماید."

ادامه مطلب: شعر «مانلی» نیما یوشیج در سبد «زیبایی شناسی» «علیرضا قنبری»/ اختصاصی چوک




نگاهی به مجموعه شعر «غزل خوابگرد» سرودهٔ «فانوس بهادروند»؛ «پرویز حسینی»/ اختصاصی چوک

غزل خوابگرد، چاپ اول ۸۹ نشر ابتکارنو

«رویای چویل و اسب و بلوط

تا بوی خوابهای پدرم نبود

ان صدای جادویی در گوشم

ترانه‌ای ابدی خواند

ادامه مطلب: نگاهی به مجموعه شعر «غزل خوابگرد» سرودهٔ «فانوس بهادروند»؛ «پرویز حسینی»/ اختصاصی چوک




راه ابریشم در انتظار تاریخ/ پریسا احدیان

عصر یکشنبه، بیست و ششم دی ‌ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، دویست و هفتاد و ششمین شب از مجموعه شب های مجلۀ بخارا، با همراهی مؤسسۀ فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر و بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، با عنوان «راه ابریشم» برگزار شد. برگزاری این جلسه، با سخنرانی: مهندس سید محمد بهشتی، دکتر ناصر تکمیل همایون، دکتر ژان کلود ووآزن و با حضور: دکتر فریدون علاء، محمودرضابهمن پور )مدیر نشر نظر( و دکتر اسماعیل کهرم، به مناسبت رونمایی از کتاب «قلعه های راه ابریشم» تألیف ژان کلود ووآزن بود.

ادامه مطلب: راه ابریشم در انتظار تاریخ/ پریسا احدیان




بررسی «جایزه ادبی پولیتزر» قسمت اول «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک

رمان‌ها و داستان‌هایی که جایزه‌هایی ادبی به آن‌ها الصاق می‌شوند، اعتبار بیشتری دارند؛ از این رو بر آن شدیم تا تعدادی از این جوایز را بررسی کنیم. از این شماره، قرار را بر این گذاشتیم تا جایزهٔ معتبر و ادبی هنری پولیتزر را معرفی کنیم. جایزهٔ پولیتزر جایزه‌ای در حوزه‌های مختلف روزنامه نگاری، ادبیات و موسیقی می‌باشد که بخش‌های گوناگونی را شامل می‌شود. این جایزه به نام بنیان گذار آن جوزف پولیتزر، که روزنامه نگار مجاری تبار امریکایی بود، در سدهٔ 19 میلادی نام گذاری شده است.

ادامه مطلب: بررسی «جایزه ادبی پولیتزر» قسمت اول «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک




دیدار و گفت وگو با احمد پوری/ فرناز تبریزی

صبح پنج شنبه ۲۲دی ماه ۱۳۹۵ کتاب فروشی آینده در ۷۶ امین نشست خود میزبان احمد پوری بود. این دیدار که به همت مجله بخارا و در کانون زبان فارسی واقع در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار برگزار شد، با کمی تأخیر و در ساعت ۱۰ صبح آغاز شد. علی دهباشی پس از خوش آمدگویی به حاضران و سپاسگزاری از خانم دکتر حورا یاوری که در سالن حضور داشتند، جلسه را با معرفی کوتاهی از مهمان برنامه چنین آغاز کرد:

احمد پوری، زاده ۲۳ فروردین۱۳۳۲ در شهر تبریز است. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در تبریز سپری کرد و در ۱۱ سالگی پدرش را از دست داد.

ادامه مطلب: دیدار و گفت وگو با احمد پوری/ فرناز تبریزی




نگاهی به مجموعه شعر «پروانه‌ها اتو برنمی‌دارند» سروده‌ی«آیدا مجیدآبادی»؛ «ایوب کیانی»/ اختصاصی چوک

این کتاب با ورق کاهی، جلد مقوا و قطع وزیری در 101 صفحه و 51 شعر توسط نشر مایا به زیور طبع آراسته شده است. شاعرانگی آیدا با انتخاب نام شاعرانهٔ کتابش آشکار می‌شود و نیاز به توضیح ندارد «پروانه‌ها اتو برنمی‌دارند!»

پروانه، اتو و برداشتن سه کلمه در پیوند نحوی مشخص با سه معنی بلند نکردن، تاب نیاوردن و موافق نبودن که پروانه در مجاورت با اتو، اعم از سرد و گرم توسع معنایی یافته است و این انتخاب نام، گواه آن است که آیدا ذهنی حساس و قاد و نقاد و تصویر گر دارد اشعار این مجموعه در یک چشم انداز بلاغی از اسنادهای مجازی استعاره، کنایه، ایهام تناسب، تشخیص، پارادوکس، هنجار گریزی‌های معنایی و لفظی، استخدام‌های فعلی و طنزهای اجتماعی، ضرب المثل، اعتراضات فلسفی وگاه مفاخرات شاعرانه بهره جسته است.

ادامه مطلب: نگاهی به مجموعه شعر «پروانه‌ها اتو برنمی‌دارند» سروده‌ی«آیدا مجیدآبادی»؛ «ایوب کیانی»/ اختصاصی چوک




خوانشی بر شعر «سریا داوودی حموله» «آیدا مجیدآبادی»/ اختصاصی چوک

خواب دیده‌ام، مستطیل مرده‌ام

و خواهر نا تنی‌ام کلاغ

در ثبت احوال سایه‌اش

از من می‌گریزد

گور کناری‌ام را خالی بگذارید

ادامه مطلب: خوانشی بر شعر «سریا داوودی حموله» «آیدا مجیدآبادی»/ اختصاصی چوک




نگاهی بر سه جریان تأثیرگزارغزل در دههٔ هفتاد «پیام آقایی»/ اختصاصی چوک

دههٔ هفتاد را بدون شک می‌توان پربارترین دههٔ یک قرن اخیر در زمینهٔ غزل فارسی قلمداد کرد. نه تنها جریان‌هایی که در دههٔ هفتاد شروع شدند بلکه جریان‌هایی که در آن دهه شکوفا شدند و به ثمر نشستند تأثیر بسیار زیادی بر شعر امروز گذاشته‌اند. جوان‌های پر شور و شجاعی که آمده بودند تا ساختارهای روتین غزل را شکسته و چهره‌ای جدید به آن ببخشند. جوان‌هایی که در میان نسلی از شاعران بسیار قوی گیر کرده بودند و قصد داشتند میان سایه‌ها و منزوی‌ها فرصتی به آن‌ها داده شود تا نامی برای خود دست و پا کنند. هرچند تمام مکاتب و جریان‌های ادبی فایده‌ای به جز تکمیل جریان‌های قبل یا بعد خود و در نهایت تکمیل پاذلی به نام ادبیات نداشته ند اما گاها این جریانات تأثیرات آنچنان بسزایی در ادبیات یک کشور یا حتی جهان می‌گذارند که گذر از آن‌ها بسیار مشکل است. از بین تمامی آن جریان‌های - چه به دیدگاه منتقدین موفق چه ناموفق دههٔ هفتاد قصد دارم اندکی به سه تا از تأثیر گذارترین آن‌ها بپردازم.

ادامه مطلب: نگاهی بر سه جریان تأثیرگزارغزل در دههٔ هفتاد «پیام آقایی»/ اختصاصی چوک




نگاهی به مجموعه داستان «عکس‌های دسته جمعی» نویسنده «حمید امجد»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک

لبخند نزنید، شما رو به روی یک دوربین مخفی نشسته‌اید!

مشخصات کتاب:عکس‌های دسته جمعی / نویسنده: حمید امجد / مجموعه داستان کوتاه / نشر نیلا/ چاپ اول: 1393 / شمارگان 2200 نسخه

حمید امجد در هفتم آذر ۱۳۴۷ درتهرانزاده شد. وی دانش‌آموختهٔ رشتهٔسینمادرمقطع کارشناسیازدانشگاه صداوسیما، پژوهش هنر درمقطع کارشناسی ارشدو دکترا ازدانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهراناست

ادامه مطلب: نگاهی به مجموعه داستان «عکس‌های دسته جمعی» نویسنده «حمید امجد»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک




خوانشی از شعر «مظاهر شهامت» «کوروش جوانروح»/ اختصاصی چوک

این عجیب است

خیلی باید عجیب است این

چشم سیاه پاسبان

که آمد مرا بازداشت کرد!

چند آهو گریخته بودند از شعر من

ادامه مطلب: خوانشی از شعر «مظاهر شهامت» «کوروش جوانروح»/ اختصاصی چوک




نگاهی به مجموعه شعر «به این زودی‌ها» سرودهٔ «شرف‌الدین امیرپور»، «محمود حسینی»/ اختصاصی چوک

خونِ نیما در رگِ رباعی

مجموعه شعر "به این زودی‌ها" (رباعی و دوبیتی) اثر شرف الدین امیرپور، نشر نیلوفران، چاپ اول 95

شرف‌الدین امین پور متولد 1359 است و از قضا شمارهٔ شناسنا مه اش نیز 598 است و قطعنامه آتش بس را به ذهن متبادر می‌کند او اهل جنوب است، خوزستان، گتوند. بی شک با دیدن شمارهٔ شناسنامه‌اش هم شده، جنگ به ذهنش متبادر شده و احتمالاً خاطرات بدی هم از جنگ دارد که می‌نویسد:

ادامه مطلب: نگاهی به مجموعه شعر «به این زودی‌ها» سرودهٔ «شرف‌الدین امیرپور»، «محمود حسینی»/ اختصاصی چوک




نگاهی به رمان «موج‌ها (خیزاب‌ها)» نویسنده «ویرجینیا وولف»؛ «وفا کشاورزی»/ اختصاصی چوک

ویرجینیا وولف، رمان نویس مدرن انگلیسی، کتاب موجهایش را در سال 1931 منتشر کرد. ده سال قبل از اینکه فشار روانی افسردگی، جنگ جهانی و تجربهٔ تلخ کودکی‌اش بلاخره او را به سوی خودکشی در موج‌های رودخانهٔ اوز بکشاند. موج‌ها به ظاهر رمان است اما لطافت کلماتش، موسیقی شعر را در ذهن تداعی می‌کند. شخصیت‌هایی که بی مرز در هم حل می‌شوند و راوی‌ای که پشت سر کاراکترها، در سوگ پرسیوال می‌گرید. پرسیوالی که هم هست و هم نیست و نبودش از بودن همهٔ شخصیت‌های حاضر پررنگ‌تر است، چرا که رد پایش را در تک گویی ذهنی همهٔ شخصیت‌ها می‌شود پیدا کرد.

ادامه مطلب: نگاهی به رمان «موج‌ها (خیزاب‌ها)» نویسنده «ویرجینیا وولف»؛ «وفا کشاورزی»/ اختصاصی چوک




نگاهی به مجموعه شعر «شلوغ‌تر از باد» سرودهٔ «سلبی‌ناز رستمی»؛ «نسیم محمدجانی»/ اختصاصی چوک

«شلوغ‌تر از باد»[1] نام مجموعه شعر سپیدی از شاعر، مدرس و منتقد ادبی معاصر، خانم سلبی‌ناز رستمی است که در سال 1394 توسط هنر رسانه‌ای اردیبهشت، انتشار یافته است و شامل 103 شعر سپید است؛ ازبیست و هشت سطری تا سه سطری.

پس از احمد شاملو_بنیان‌گذار قالب شعر سپید_ این قالب با شاعرانی مثل سهراب سپهری (شعر اشراق)، فروغ فرخزاد (شعر مؤنث)، هوشنگ ایرانی (شعر بنفش)، احمدرضا احمدی (موج نو)، یدااله رؤیایی (شعر حجم)، اسماعیل نوری علاء (شعر پلاستیک)، منوچهر آتشی (موج ناب)، نصرت رحمانی (شعر سیاه)، کیومرث منشی زاده (شعر ریاضی)، سیدعلی صالحی (شعر گفتار)، علی باباچاهی (شعر پسانیمایی)، رضا براهنی (شعر زبانی)، ابوالفضل پاشا (شعر حرکت) دستخوش جریانات و فراز و فرودهای زیادی قرار گرفت. [2]

ادامه مطلب: نگاهی به مجموعه شعر «شلوغ‌تر از باد» سرودهٔ «سلبی‌ناز رستمی»؛ «نسیم محمدجانی»/ اختصاصی چوک




بررسی و بازخوانی اشعار «یارمحمد اسدپور» «محمد جانبازان»/ اختصاصی چوک

«اما او کودک نیست»

در مجموعه‌های (برسینه سنگ‌ها، بر سنگها نام‌ها) و (مکاشفه در باغ سوکیاس)، برگرفته از کتاب ((این گلو تاریک از صدای دنیاست)) شعری که در سیطره و تضلغ زبان سروده می‌شود همواره در پی زبانیت بخشیدن به معنی و کشف مجهولاتو سویه‌های تازه و غریب زبان، به مدد مکانیزمهایی صورت بنیان (فرمالیزم) است. شعری که به فرم و زبان به مثابه پرنسیب‌هایی بنیادینی برای خلق محتوا می‌نگرد و ورود هر گونه سابژه ای به شعر می‌باید با گزینش و همراهی این دو عنصر مهم همراه باشد. در این میان آنچه هویت زبانی شاعران آوانگارد و ساخت گرا را شکل می‌دهد کشف نسبت‌های موجود میان زبان و اشیاء است که خود در جهت بیان روابط مخفی میان اشیاء و پدیده‌ها بر می‌آیند.

ادامه مطلب: بررسی و بازخوانی اشعار «یارمحمد اسدپور» «محمد جانبازان»/ اختصاصی چوک




نگاهی به فیلم «قیچی» کارگردانی «کریم لک‌زاده»؛ «حسین برکتی»/ اختصاصی چوک

فیلمسازی با قیچی کُند

فیلم سینمایی «قیچی» به کارگردانی کریم لک‌زاده روایت مردی است که نامزد خود را با قیچی کور کرده و از حکم قصاص می‌گریزد. با توجه به فرمی که کارگردان برای این فیلم انتخاب کرده، قرار است با فیلمی شخصیت‌محور روبه‌رو باشیم؛ کارگردان برای رسیدن به این فرم تمهیدات خوبی اندیشیده: داستانش را در فضاهایی خلوت و با کمترین شخصیت روایت می‌کند و از هرگونه زیاده‌گویی در نشان دادن تصویر خودداری می‌ورزد. روایت خطی فیلم هم عنصر دیگری است که در خدمت فرم فیلم قرار می‌گیرد و با روایتی سرراست و بدون پیچیدگی به داستان می‌پردازد.

ادامه مطلب: نگاهی به فیلم «قیچی» کارگردانی «کریم لک‌زاده»؛ «حسین برکتی»/ اختصاصی چوک




نگاه پدیدارشناسانه به دفتر «شاید غزل» سروده‌ی «صدرا ذوالریاستین»؛ «عبدالرضا قنبری»/ اختصاصی چوک

با پرستویغزل

می‌توان بی بال وپر، با بال دل پرواز کرد

با پرستوی غزل، کوچی دگر آغاز کرد

پدیدار شناسی یا فنومنولوژی (phenomenology) روشی است که "ادموند هوسرل "پایه‌گذاری کرده است. هدف هوسرل نظام بخشیدن به فلسفه وعلوم انسانی بوده است."پدیدارشناسی یکی از اصطلاحات فلسفه متعارف است ودر اواخر قرن هجدهم به معنی متعارف پدیدار (phenomene) یعنی آنچه ظاهر ونمایان می‌شود، به کار برده شده است."(ورنو،11،1372)

ادامه مطلب: نگاه پدیدارشناسانه به دفتر «شاید غزل» سروده‌ی «صدرا ذوالریاستین»؛ «عبدالرضا قنبری»/ اختصاصی چوک




معرفی کتاب «چهل سالگی» نویسنده «ناهید طباطبائی»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/اختصاصی چوک

«آدم وقتی جوان است به پیری جور دیگری فکر می‌کند. فکر می‌کند پیری یک حالت عجیب و غریبی است که به اندازه صدها کیلومتر و صدها سال از آدم دور است. اما وقتی به آن می‌رسد می‌بیند هنوز همان دخترک پانزده‌ساله است که موهایش سفید شده، دور چشم‌هایش چین افتاده، پاهایش ضعف می‌رود و دیگر نمی‌تواند پله‌ها را سه تا یکی کند. و از همه بدتر بار خاطره‌هاست که روی دوش آدم سنگینی می‌کند.» (ص ۲۵و ۲۶)

ادامه مطلب: معرفی کتاب «چهل سالگی» نویسنده «ناهید طباطبائی»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/اختصاصی چوک




دربارهٔ شعری برگرفته از مجموعه شعر «مرگ در 31 سالگی این پیراهن» سروده‌ی «محمود حسینی»؛ «افسانه نجومی»/ اختصاصی چوک

سویه‌های روایی واژه، بازخوانی شعر: 16، برگرفته از مجموعه شعر" مرگ در 31 سالگی این پیراهن"، سرودهٔ محمودحسینی / نشر بوتیمار / 1394

به شکل‌های مختلفی

روی این پاها شکلک در آورده‌ام

در جیب کتم اما هر شب افشا می‌شوم

برای مبادایی که باد گاهی ممکن است به موهایم بوزد از سمت

ادامه مطلب: دربارهٔ شعری برگرفته از مجموعه شعر «مرگ در 31 سالگی این پیراهن» سروده‌ی «محمود حسینی»؛ «افسانه...




شب زنده‎یاد علیقلی ضیائی برگزار شد/ فرناز تبریزی

دویست و هفتاد و پنجمین شب از «شب های بخارا»، که عصر روز سه شنبه، چهاردهم دی ماه یکهزار و سیصد و نود پنج، در محل کانون ادبیات فارسی برگزار شد، به بزرگداشت زنده یاد علیقلی ضیائی اختصاص داشت. سالن به تمامی پر شده بود و برخی از حضار ایستاده بودند. علیرغم تأخیر نیم ساعته در شروع مراسم، ترافیک سنگین سبب شده بود که چند تن از مهمانان، از جمله استاد محمود دولت آبادی، در راه بمانند و نتوانند خود را به آغاز جلسه برسانند.

ادامه مطلب: شب زنده‎یاد علیقلی ضیائی برگزار شد/ فرناز تبریزی




تاریخچهٔ ادبیات داستانی جهان (11) نویسنده «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک

ایتالیا، از رنسانس تا عصر حاضر (1)

آشفتگی‌هایی که‌ایتالیا در خلال سده‌های چهارده و پانزده و شانزده میلادی با آنها دست به گریبان بود، زمینه ساز دگرگونی‌های فکری و فرهنگی مشهوری به نام رنسانس شد. این تحول از سال 1321 درایتالیا آغاز گردید و تا سال 1600 به طول انجامید. واژهٔ رنسانس بر معنایی بسی فراتر از "نوزاییِ" شور و شوق به ادبیات کلاسیک یونان و لاتین دلالت دارد. ژول میشله (مورخ فرانسوی قرن 18)، که برای نخستین بار واژهٔ رنسانس را به کار برد، آن را "کشف جهان و انسان" می‌نامد. علاوه براین، به معنی بیدارسازی حس فردگرایی و توجه به مسائل دنیوی است. موارد زیر را می‌توان برخی از عناصر اصلی یا مؤثر در پیداش رنسانس به شمار آورد:

ادامه مطلب: تاریخچهٔ ادبیات داستانی جهان (11) نویسنده «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک




نگاهی مجموعه شعر «چشم که بچرخانی غازهای وحشی خوشبخت می‌شوند» سرودهٔ «فخرالدین سعیدی»؛ «ایوب کیانی»/ اختصاصی چوک

چشم که بچرخانی غازهای وحشی خوشبخت می‌شوند، انتشارات آزادمهر، جلد مقوا: طرح روی جلد غاز وحشی در حال پرواز، کاغذ: درجه 2 قطع رقعی 45 صفحه با 24 شعر سپید. فخرالدین سعیدی متولد 1354 -41ساله ساکن شهر کرد از شاعران جوان کشور با تحصیلات آکادمیک در رشته ادبیات فارسی با درجه دکتری، در این مجموعه بر اریکهٔ سخن فارسی نشسته و شعر سروده است. گره خوردگی تخیل آنجا که با تحصیل و تحقیق و مداقه در فنون شعر همراه می‌شود تعالی و فرهیختگی را به ظهور می‌رساند. تسلط بر ادبیات فارسی و پیچ و خم زبانی و شناخت همه جانبهٔ شعر کلاسیک، بی شک زیربنا و شالودهٔ شعری را پی می‌افکند که نه تنها شاعر را وادار به سرایش کرده بلکه وی را بر آن داشته تا به کنکاش در جریان‌های شعری پنج دهه شعر معاصر ایران بپردازد.

ادامه مطلب: نگاهی مجموعه شعر «چشم که بچرخانی غازهای وحشی خوشبخت می‌شوند» سرودهٔ «فخرالدین سعیدی»؛ «ایوب...




عرفان در محکمهٔ عقل «غلامعلی ملول»/ اختصاصی چوک

تعریف عرفان

مکتبِ عرفان آمیزه‌ای است از فلسفه و ذوقیات. مکتبِ عرفان بر این باورِ بنیادین بنا شده که انسان می‌تواند از طریق ریاضت همراه با آموزش‌های نظری، به توانایی‌هایی مافوق بشری دست یابد (کرامات) و گاهی هرچند به ندرت به حالِ عرفانی (وحدتِ با کلّ) دست یابد که در آن حال، حقایق بر او آشکار و پرده از اسرار و رموز برداشته شود (کشف و شهود)، آنچه که گفته شد اُسّ و اساس مکاتب عرفانی است.

ادامه مطلب: عرفان در محکمهٔ عقل «غلامعلی ملول»/ اختصاصی چوک




دردهای برافراشته در اشعار «سیلویا پلات» «فاطمـِ (آناهید) همدانیان»/ اختصاصی چوک

سیلویا پلات در 27 اکتبر 1963 به دنیا آمد. وی در حوزه شعر، رمان و داستان کوتاه قلم می‌زد. بیشتر شهرت پلات به دلیل فعالیت وی در حوزه شعر است. او شاعر دردهای زنانه است. دردهایی که یک زن به جهت طبیعت زنانه‌اش متحمل می‌شود. این زن به دلیل تجربیات تلخ خیانت و افسردگی در زندگی شخصی خود متحمل رنج‌هایی شده است که بیشتر این رنج‌ها به دلیل جنسیت شاعر می‌رود تا به پایانی خودخواسته انجام پذیرد. پلات در سی سالگی در فوریه 1963 با گاز به زندگی خود پایان داد. در این مجال کوتاه به بررسی کوتاهی از اشعار وی با استفاده از کتاب اشعار او که تاریخ انتشار آنها از سالهای 1975-2008 می‌پردازیم.

ادامه مطلب: دردهای برافراشته در اشعار «سیلویا پلات» «فاطمـِ (آناهید) همدانیان»/ اختصاصی چوک




معرفی برنده جایز نوبل «بیورنستیرن مارتینیوس بیورنسون» برنده جایزه نوبل سال1903 گردآوری و تنظیم «طیبه تیموری‌نیا»/ اختصاصی چوک

بیورنستیرن مارتینیوس بیورنسون به زبان نروژیBjørnstjerne Martinius Bjørnson متولد ۸ دسامبر ۱۸۳۲ نویسنده «نروژی» بود که در سال ۱۹۰۳ میلادی موفق شد جایزه نوبل ادبیات را «در تکریم اصالت، بزرگی و تطبیق پذیری اشعار، که همیشه با تازگی الهام و خلوص نادر روحش برجسته شده است» به‌دست آورد. از بیورنسون به‌عنوان حلقه‌ای از چهار ادیب بزرگ نروژ یاد می‌شود؛ سه حلقه دیگر گروه عبارت بودند از: هنریک ایبسن، جونز لای و الکساندر کیلند.بیورنسن بیشتر به‌خاطر «سرود ملی نروژ» که از نوشته‌های اوست شهرت یافته‌است.

ادامه مطلب: معرفی برنده جایز نوبل «بیورنستیرن مارتینیوس بیورنسون» برنده جایزه نوبل سال1903 گردآوری و تنظیم...




یادداشتی بر رمان «بی‌خداحافظی برو» نویسنده «سارا کریم‌زاده»؛ «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک

رمان "بی‌خداحافظی برو" کتابی است به قلم "سارا کریم زاده" که در 102 صفحه توسط نشر چشمه پائیز 1395 به چاپ رسیده است. کتاب اثری است زنانه با درونمایهٔ شکست و ناکامی در زندگی زناشویی که از مضامین بسیار مهم در حیات اجتماعی انسان‌ها در روزگار ماست و همه روزه بحث‌ها و نظریات و راهکارهای گوناگونی را از زبان روانشناسان و جامعه شناسان و صاحب نظران حوزهٔ آسیب شناسی بنیان خانواده در این رابطه می‌خوانیم و می‌شنویم.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «بی‌خداحافظی برو» نویسنده «سارا کریم‌زاده»؛ «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک




بررسی عناصر روایی در شعرهای «هوشنگ چالنگی» «غزال مرادی»/ اختصاصی چوک

هوشنگ چالنگیزاده ۱۳۲۰ خورشیدی در مسجد سلیمان، شاعر معاصر اهل ایران است. که از او مجموعه‌های متعددی به چاپ رسیده است او یکی از پیشگامان شعر «دیگر» و شعر موج نو است. روایت تکنیکی است که مورد استفاده شاعران بوده است. آن‌ها با در اختیار گرفتن منطق روایی اشیا، المان‌های موجود را به گونه‌ای هدایت کرده‌اندکه افزون بر حفظ قاعده گریزی از روایت شعری را بیان کنند. گاهی این قاعده گریزی می‌تواند در قالب استفاده از عناصری سورئال باشد.

ادامه مطلب: بررسی عناصر روایی در شعرهای «هوشنگ چالنگی» «غزال مرادی»/ اختصاصی چوک




گفتگو اختصاصی چوک با «رسول رضایی» «مریم نقیب»/ اختصاصی چوک

خودتان را بطور کامل معرفی کنید و برایمان بگویید از چه زمانی شعر به سراغ رسول رضایی آمد؟

من تمام سعی‌ام را می‌کنم که رسول رضایی باشم. اکنون به گواه شناسنامه 23 ساله‌ام لیسانس عمران دارم و شاغلم در یک درمانگاه خصوصی. نوجوان بودم پسرداییم شعر که می‌گفت احساس خوبی داشتمٰ زنگ ادبیات دست و پایم شل می‌شد از هفده هیجده سالگی شروع کردم رباعی نوشتن اما ب زودی زود دریافتم این قالب من نیست حرف‌هایم را نمی‌شد در این ظرف ریختٰ گنجایشش را نداشت نمی‌شد تمام حرف‌هایت را بزنی وقتی دست و پایت بسته است.. شعر آزاد انتخاب من بود و هست و این قصه جنون شروع شد.

ادامه مطلب: گفتگو اختصاصی چوک با «رسول رضایی» «مریم نقیب»/ اختصاصی چوک




گفتگوی اختصاصی چوک با «پوران کاوه» «مریم نقیب»

خودتان را معرفی کنید و از فعالیت‌های ادبی و آثاری که تاکنون منتشر کرده‌اید برایمان بگویید.

پوران کاوه هستم، نقاش. شاعر و مترجم. در یک روز بهاری به دنیا آمدم که مصادف بود با غرش آسمان و بوسه‌های آبنوسی ابرها و سوسوی ستارگانی که برندهٔ همیشگی بازی‌اند. عطر گل‌ها، طراوت باغ‌ها و دویدن دنبال پروانه‌ها و پراندن ِ گنجشک‌ها کودکی‌ام را پر کرد، یک خانه قدیمی با ایوان بزرگ در شب‌های مهتابی احساس نزدیکی به زمین را به من آموخت، نگریستم، دویدم، افتادم و برخاستم... و از همان موقع خستگی‌های پدر و صبوری‌های مادر در خاطرم ماند و یاد گرفتم که خلاف جریان قلبم شنا نکنم، مصدر رفتن را صرف و درجا زدن را نفی کردم، عشق را آموختم با علم به اینکه سعی در انسان بودن بکنم، و یاد گرفتم که زندگی را هیچگاه از پشت شیشه نگاه نکنم، چرا که شیشه همیشه شفاف نیست و همهٔ پنجره‌ها همیشه رو به آسمان باز نمی‌شوند.

ادامه مطلب: گفتگوی اختصاصی چوک با «پوران کاوه» «مریم نقیب»




دربارهٔ داستان بلند «خط تیره» و مجموعه داستان «شیوَن» نویسنده «سعید اسدی»؛ «مصطفی بیان»/ اختصاصی چوک

داستان بلند «خط تیره» یک رمان اجتماعی احساسی انتقادی حادثه‌ای است. رمانی که اصولاً با قضایا و مسائلی سر و کار دارد که بیشتر بر اوضاع و احوال محیطی و اجتماعی تمرکز دارد. نویسنده سعی می‌کند احساسات و هیجانات درونی خود را نسبت به حوادث پیرامون، از زبان علی (شخصیت اصلی رمان) نشان بدهد. داستان بلند «خط تیره»، کمابیش بر محور حوادث گسسته و ناپیوسته می‌گردد و پیرنگ و شخصیت‌های داستان تابع حوادث داستان است. داستان «خط تیره» با صحنه‌ای از یک حادثه تصادف پیکان کهنه آغاز می‌شود که پلیس و مردم اطراف آن جمع شده‌اند و بی تفاوت در حال صحبت کردن با گوشی همراهشان هستند و پول به سوی جسد پرتاب می‌کنند.

ادامه مطلب: دربارهٔ داستان بلند «خط تیره» و مجموعه داستان «شیوَن» نویسنده «سعید اسدی»؛ «مصطفی بیان»/ اختصاصی...




مقاله «کبریت‌های بی‌خطر» «عباس اوجی‌فرد»/ اختصاصی چوک

شعر فارسی از آغاز پیدایش تا به امروز شعر محافظه کاری وشعر محافظه کاران بوده است، هم از لحاظ محتوا و مضمون و هم از لحاظ فرم و شکل. در متون نثری هم با چنین برنامه‌ای روبرو هستیم. می‌گویید نه بیایید سر یک میز، پشت درهای بسته یا باز با هم بحث کنیم. قبول نمی‌کنید، نکنید، من روشنتان می‌کنم که وضع از چه قرار است.

ادامه مطلب: مقاله «کبریت‌های بی‌خطر» «عباس اوجی‌فرد»/ اختصاصی چوک




دیدار و گفتگو با فرهاد ورهرام/ فرناز تبریزی

صبح پنج شنبه، نهم دی ماه سال یکهزار و سیصد و نود پنج، کتابفروشی آینده میزبان فرهاد ورهرام بود. این نشست که به مناسبت انتشار کتاب آقای ورهرام با عنوان «ایلراه تاراز: یادداشت های دو سال کوچ همراه چند خانوار از ایل بختیاری» بود، با همکاری انتشارات میردشتی و با حضور آقای ارد عطارپور برگزار شد.نخست، علی دهباشی ضمن خوشامد گویی به مهمانان، به معرفی آقای ورهرام پرداخت:

ادامه مطلب: دیدار و گفتگو با فرهاد ورهرام/ فرناز تبریزی




نقد و تحلیلی بر کتاب شعر «آدم از کدام فصل به زمین افتاد؟» سروده‌ی «فرناز جعفرزادگان»؛ «عبدالمجید زنگویی»/ اختصاصی چوک

"اینجا هیچ کبوتری سلامی از آدمی برنمی چیند "

(آدم از کدام فصل به زمین افتاد) دومین دفتر شعرخانم فرناز جعفرزادگان شاعر شیرازی می‌باشد. فرناز جعفرزادگان شاعر شعرهای کوتاه یا شعرک است اما با مفهومی گسترده و عمیق. جعفرزادگان پیش از آنکه به سپیدسرایی روی آورد کلاسیک سرا بوده، غزل، رباعی و دو بیتی می‌سروده که چندین و چند شعر کلاسیک هم از وی در مطبوعات به چاپ رسیده است.

ادامه مطلب: نقد و تحلیلی بر کتاب شعر «آدم از کدام فصل به زمین افتاد؟» سروده‌ی «فرناز جعفرزادگان»؛ «عبدالمجید...




یادداشتی بر مجموعه داستان «ترنج قالی» نویسنده «فریبا حاج‌دائی»؛ «مائده مرتضوی»

فریبا حاج دایی متولد کرمانشاه است و از خانواده‌ای تحصیلکرده. رشته تحصیلی‌اش ادبیات انگلیسی بوده و به فراخور آن سالها به عنوان مدرس زبان فعالیت داشته است. فعالیت ادبی‌اش را با نمونه خوانی و ویرایش برای مجله رودکی و سایت دیباچه آغاز کرد و بعد هم به داستان نویسی روی آورد. سال‌ها در روزنامه‌های ابتکار، سرمایه، فرهیختگان، گزارش و گلستانه، نقد داستان و فیلم نوشته است.

ادامه مطلب: یادداشتی بر مجموعه داستان «ترنج قالی» نویسنده «فریبا حاج‌دائی»؛ «مائده مرتضوی»




نخستين بانک اختصاصی مقاله، مصاحبه و گزارش ادبی، فرهنگی، هنری/ گردآورنده: مهدی رضایی

بانک اول مقالات ادبی، برای ورود  اینجا را کلیک کنید  400 پست

بانک دوم مقالات ادبی، برای ورود اینجا را کلیک کنید 400 پست

بانک سوم مقالات ادبی، برای ورود اینجا را کلیک کنید 400 پست

بانک چهارم مقالات ادبی، برای ورود اینجا را کلیک کنید320 پست


دوستان هنرمند و همراهان گرامی سلام؛

1- «اولين بانك اختصاصي مقاله، مصاحبه و گزارش ادبي، فرهنگي، هنري» در آستانه دهمین سال فعالیت کانون فرهنگی چوک راه‌اندازي شده است. این خدمت همچون ساير خدمات این کانون، به‌صورت رایگان در اختیار جامعه ادبی و هنری و فرهنگی قرار گرفته است.

2-كليه مقالات، نقدها، مطالب، مصاحبه‌ها و گزارش‌های حاضر در این بانک؛ یا اختصاصی کانون فرهنگی چوک است و یا از دیگر سایت‌ها با ذکر نام منبع یا درج لینک، ثبت شده است. درصورت ثبت اشتباه سهوی هرگونه نام یا منبع مطالب، لطفاً مارا در تصحیح آن یاری بفرمایید.

3-مقالات و مطالب و گزارش‌های فرهنگی و هنری و ادبی شما، بدون هيچ محدوديتي با ارسال به آدرس انتشار خواهند يافت. چنان‌كه اين آثار پيش از اين درجایی منتشر نشده باشد، باتوجه به موضوع اثر، ابتدا در ماهنامه ادبیات داستانی چوک و یا در فصلنامه شعر چوک درج و سپس در لیست بانک قرار خواهد گرفت. از مطالب منتشر شده در ساير سایت‌ها، تنها در ليست بانک استفاده خواهد گرديد.

نكته: «ماهنامه ادبیات داستانی چوک» و «فصلنامه شعر چوک» تنها از مقالات و نقدها و مطالب منتشر نشده جهت انتشار استقبال می‌نمايد.

  نكته: «ماهنامه ادبیات داستانی چوک» و «فصلنامه شعر چوک» تنها از مقالات و نقدها و مطالب منتشر نشده جهت انتشار استقبال می‌کند.                 بیش از 1520 مقاله در حال حاضر

                                لیست مطالب این بانک به‌صورت ماهیانه به‌روز مي‌گردد.

همچون گذشته، درِ دوستی چوک به‌روی همه باز است، مگر خود آن در را ببندید.

صفحه ویژه «مهدی رضایی» گردآورنده بانک مقالات




یادداشتی بر رمان «دانشکده ادبیات از پشت ردیف صنوبرها» نویسنده «عبدالعلی جوزی پری»؛ «فاطمه دریکوند»/ اختصاصی چوک

کتاب «دانشکدهٔ ادبیات از پشت ردیف صنوبرها» نوشتهٔ عبدالعلی جوزی‌پور در ۱۶۰ صفحه از سوی نشر حکمت کلمه منتشر شده است. این رمان با شیوهٔ پازلی و تکه‌تکه روایت می‌شود و روایت اول شخص، به شیوهٔ رمان‌های مدرن و پست‌مدرن با درون‌مایه‌های عاشقانهٔ اجتماعی، معمایی، پلیسی و روانشناسی کار را پیش می‌برد. زبان روایت منسجم است و از ایجاز نسبتاً خوبی هم برخوردار است. زبان، به‌رغم پیچیدگی ظاهری‌اش، خاص نویسنده است و شاید بارزترین مشخصهٔ کتاب رسیدن به این زبان است، شیوهٔ روایتی که گاهی از زبان بومی هم بهرهٔ خوبی می‌برد.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «دانشکده ادبیات از پشت ردیف صنوبرها» نویسنده «عبدالعلی جوزی پری»؛ «فاطمه...




شب رودکی برگزار شد/ ترانه مسکوب

«شب رودکی» عنوان دویست و هفتاد و چهارمین شب از مجموعه شب‎های بخارا بود که با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، دایره‎العمارف بزرگ اسلامی، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و موسسه فرهنگی اکو عصر سه شنبه ۷ دی ماه هزار و سیصد و نود و پنج در کانون زبان فارسی برگزار شد. علی دهباشی برای آغاز این نشست از استاد منوچهر انور دعوت کرد تا به عنوان اولین سخنران از رودکی و شعرهایش بگوید.

ادامه مطلب: شب رودکی برگزار شد/ ترانه مسکوب




بررسی داستان کوتاه «هارپوی سق‌سیاه» نویسنده «گروچو مارکس»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک

یک هفته قبل از کریسمس بود. البته تعجب نکنید. این داستان درمورد بابانوئل نیست. جریانی کهمی‌خواهم برایتان تعریف کنم درمورد من، هارپو، چیکو و زیپو هست. این جریان برمی‌گردد به روزهای داغ و پرتب و تاب نمایش‌های موزیکال همراه با رقص و آواز در یکی از آن شهرهای دارای معادن زغال سنگ در ایلینویز شهری که اگر کسی در خیابان‌های آن بدون کلاه چراغ دار «هد لمپ» ویژه معدن چیان دیده می‌شد، دیگران با تعجب و کنجاوی خاصی نگاهش می‌کردند.

ادامه مطلب: بررسی داستان کوتاه «هارپوی سق‌سیاه» نویسنده «گروچو مارکس»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک




شهود مثنوی معنوی ــ فرجام شمس تبریز (1)

فرجام شمس تبریز

بخش نخست

شمس تبریزی که نور مطلق است

آفتاب است و از انوار حق است

پیش در آمد :

با این که تا کنون نوشته های فراوانی در باره کار و کردار این عارف ربانی انتشار یافته و بیشترین بخش غزلیات دیوان کبیر مولانا با نام و یاد وی سروده شده است ، باز هم از تاریخ زندگانی وی چه پیش از ملاقات با مولوی

ادامه مطلب: شهود مثنوی معنوی ــ فرجام شمس تبریز (1)




شب دکتر فریدون علاءء دویست و هفتاد و چهارمین شب از شب‎های مجله بخارا بود

شب دکتر فریدون علاءء دویست و هفتاد و چهارمین شب از شب‎های مجله بخارا بود که عصر دوشنبه ششم دی ماه هزار و سیصد و نود و پنج در محل کانون زبان فارسی برگزار شد. علی دهباشی ضمن خیرمقدم به دکتر فریدون علاءء و همسرش و سخنرانان و دکتر پورفتح‌الله ریاست سازمان انتقال خون ایران و جامعه پزشکان که حضور داشتند بویژه پزشکان جامعه جراحان ایران گفت: «حضار با زندگی و خدمات خاندان علاءء، از خاندانهای قدیمی و خوشنام سرزمین ما، آشنا هستند.

ادامه مطلب: شب دکتر فریدون علاءء دویست و هفتاد و چهارمین شب از شب‎های مجله بخارا بود




آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «ویلیام گلدینگ»؛ «مائده مرتضوی»

در زمانی که ایران، شاهد آغازپادشاهی احمد شاه قاجار بود در انگلیس فرزندی به دنیاآمدکه توانست هفتادو دو سال بعد جایزه نوبل ادبی را از آن خود کند. «سر ویلیام جرالدگلدینگ» در ۱۹ سپتامبر ۱۹۱۱ ۲۸ شهریور ۱۲۹۰ خورشیدی در روستای «کورن وال» زندگی را آغازکردپدرشب رخلاف مردهای زمان خودازسیاست بیزار و خود را سرگرمآموزش در مدرسه و کسب علم کرد.

ادامه مطلب: آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «ویلیام گلدینگ»؛ «مائده مرتضوی»




نگاهی به کتاب «اشتهای آمریکایی» نویسنده «جویز کرول اوتس»؛ «عباس جمالی»/ اختصاصی چوک

مقدمه داستان

داستان با مقدمه‌ای با عنوان آفرینش جهان آغاز می‌شود که شاید اشاره‌ای باشد به آغاز یک زندگی مشترک. این مقدمه نیم صفحه‌ای که نویسنده آگاهانه بدان عنوان «آفرینش جهان» را داده است بطور خلاصه آغاز و انجام ناگزیر زندگی‌ایان و گلینیس را به طور سمبولیک بیان می‌کند «عشاق جوانی بودند، زن و شوهر دست در دستِ هم در تابستان اول در اروپا، در میان دیدنی‌های معمول و تابلوی آفرینش جهان اثر میکل آنژ ... و یک ساعت بعد ... به خیابان‌های بند آمده از ترافیک رم برگشتند ... به دل نور تند خورشید نیمروز، هر دو با سردرد بی آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند، لبخند زنان، گنگ و مبهوت و دستانی که دیگر در هم حلقه نشده بود. بعد یکی‌شان پیشنهاد داد که ناهار بخورند...

ادامه مطلب: نگاهی به کتاب «اشتهای آمریکایی» نویسنده «جویز کرول اوتس»؛ «عباس جمالی»/ اختصاصی چوک




شب استاد محسن ابوالقاسمی با حضور دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی برگزار شد/ ترانه مسکوب

دویست و هفتاد و دومین شب مجله بخارا به نکوداشت دکتر محسن ابوالقاسمی اختصاص داشت که عصر روز چهارشنبه اول دی ماه هزار و سیصد و نود و پنج برگزار شد. علی دهباشی در آغاز جلسه ضمن عرض خیرمقدم از طرف بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینه پژوهشی ایرج افشار، انتشارات طهوری و مجله بخارا گفت که این جلسه به پیشنهاد و همکاری دکتر مهدی علیایی مقدم انجام گرفت که همین جا باید از ایشان تشکر کنم

ادامه مطلب: شب استاد محسن ابوالقاسمی با حضور دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی برگزار شد/ ترانه مسکوب




مقاله مقایسه داستان شیر و نخجیرگان در «کلیله و دمنه» و« مثنوی مولوی» «مریم غفاری جاهد»/ اختصاصی چوک

مقدمه

کلیله و دمنه و مثنوی مولوی هر دو از کتب تعلیمی هستند. کلیله و دمنه که اصل آن از هند است اولین بار توسط برزویه طبیب به فارسی ترجمه شد و حکایاتی بر آن افزوده گشت که آنها هم از مآخذ دیگر هندی بود. بار دیگر ابن مقفع آنرا از فارسی به عربی برگرداند و نامش را کلیله و دمنه گذاشت. از این دو ترجمه اخیر ترجمه‌های زیادی شد حتی رودکی آنرا به نظم نیز در آورد که از آن چیزی باقی نمانده است. ترجمه فعلی کلیله و دمنه که اکنون نزد ماست در دوره سلجوقیان توسط نصر الله منشی انجام گرفته است.

ادامه مطلب: مقاله مقایسه داستان شیر و نخجیرگان در «کلیله و دمنه» و« مثنوی مولوی» «مریم غفاری جاهد»/ اختصاصی چوک




معرفی رمان «امواج Die Wellen» نویسنده «ادوارد گراف فُن کایزرلینگ»؛ «ابوذر آهنگر»/ اختصاصی چوک

شاهکارِ ادبیاتِ مکتبِ امپرسیونیستِ آلمان

Eduard Graf von Keyserling

نویسنده رئالیست آلمان در قرن 19، تاریخ انتشار کتاب در آلمان: سال 1911، (از مجموعهٔ 100 رمان بزرگ دنیا در نظرسنجی سایت آمازون)/ رمان 250 صفحه، ترجمه از زبان آلمانی: ابوذر آهنگر

ادبیات آلمان نویسندگان بزرگ و صاحب سبکی دارد که برخی‌شان علارغم اثرگذاری ی فراوان و چیره دستی در هنر نویسندگی، امروزه دیگر به تقریب از یادها رفته‌اند و به همین علل نیز کم‌تر مترجمی به سراغشان می‌رود و به طبعِ آن، در تذکره‌ها و تاریخ‌های ادبیات ذکری از نامشان نمی‌شود. آقای کایزرلینگ از آن دسته است.

ادامه مطلب: معرفی رمان «امواج Die Wellen» نویسنده «ادوارد گراف فُن کایزرلینگ»؛ «ابوذر آهنگر»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر رمان «خون مردگی» نویسنده «الهام فلاح»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک

«این روزها همه از جنگ می‌نویسند»

«خون مردگی» رقیب‌ها را پشت سر گذاشت و برگزیدهٔ بخش داستانی هفتمین دورهٔ ادبی دو سالانهٔ پروین اعتصامی شد. این اثر توسط نشر چشمه (قفسهٔ آبی) منتشر شده است. الهام فلاح را پیش از خون مردگی با «زمستان با طعم آلبالو» و «سامار» و «کشور چهاردهم»می‌شناسیم. او متولد دههٔ شصت است؛ در سالهای کودکی به نوعی با جنگ درگیر بوده است. او که انتظار پدر و جستجوی بی پایان او را برای برادر به جنگ رفته‌اش، با گوشت و پوست خود، حس کرده، برای خلق این اثر نیز با خانواده‌های متعددی که با جنگ درگیر بوده‌اند، گفتگوهای نزدیکی داشته است.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «خون مردگی» نویسنده «الهام فلاح»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک




نگاهی به داستان «عزاداران بَیَل» نویسنده «غلامحسین ساعدی»؛ «بابک ابراهیم‌پور»/ اختصاصی چوک

غلامحسین ساعدی در «عزاداران بَیَل» چه چیزی برای مخاطب به ارث گذاشته است؟

"گاهی باید ضربِ محکمِ مشت را بخوری تا به خود آیی که کجا زندگی می‌کنی" غلامحسین ساعدی.

عزادارن بَیَل را شاید بتوان مهم‌ترین اثر ادبی غلامحسین ساعدی دانست. این کتاب از هشت قصهٔ بهم پیوسته تشکیل شده که در عین یگانگی فضا و مکان، دارای مضمون‌های کم و بیش متنوعی است و در هرکدام از این قصه‌ها اتفاقات جدیدی رقم می‌خورد. تمامی این هشت قصه حول محور مردم بیل رقم می‌خورد. ساعدی در این اثرِ ادبی چه چیزی برای مخاطب به ارث گذاشته است؟ چه مفاهیمی از این قصه‌ها برداشت می‌شود؟ پس از خواندن تمام این هشت قصه متوجه وجوه مشترکی بین شخصیت‌های قصه و جامعهٔ اطرافمان می‌شویم. مردم بیل، مردمی بدبخت و تیره روز هستند که مدام در حال زیر آب زنی و موش دوانی‌اند و با دزدی و راهزنی روزگار خود را می‌گذرانند.

ادامه مطلب: نگاهی به داستان «عزاداران بَیَل» نویسنده «غلامحسین ساعدی»؛ «بابک ابراهیم‌پور»/ اختصاصی چوک




شب دکتر حمیدیان برگزار شد/ پریسا احدیان

عصر سه شنبه، بیست و سوم آذرماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، دویست و هفتاد و یکمین شب مجلۀ بخارا با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و کانون زبان فارسی به شب «سعید حمیدیان» اختصاص یافت.

ادامه مطلب: شب دکتر حمیدیان برگزار شد/ پریسا احدیان