فرجام شمس تبریز (3)/ آموزه های شمس

عاشقی بر من؟ پریشانت کنم

کم عمارت کن ، که ویرانت کنم

با غور در مثنوی و مقایسۀ مطالب آن با "مقالات شمس" تاثیر مستقیم تعالیم آن پیر تبریزی که از مولانای زاهد عارفی الهی ساخت آشکار می گردد : "پیش ما، کسی یک بار مسلمان نتوان شدن؛ مسلمان می شود و کافر می شود و باز مسلمان می شود،و هرباری از او چیزی بیرون می آید،تا آن وقت که کامل شود"(1) راه شمس همچون روش سقراط است .سقراطی ست ؛ پرورشی است، نه آموزشی .

ادامه مطلب: فرجام شمس تبریز (3)/ آموزه های شمس




معرفی کتاب «شاه بی‌شین» نویسنده «محمدکاظم مزینانی»؛ «طیبه تیموری‌نیا»

«این‌که فقط بگوییم شاه، آدم ظالم و بدی بوده کافی نیست. این نگاه صفر و صدی، ممکن است به‌درد انقلاب کردن بخورد، اما اصلاً برای نوشتن رمان مناسب نیست... این فکر و دغدغه‌ها، باعث شد که دست به نوشتن این رمان ببرم و به تعبیری، به کشف دوبارهٔ کودکی و نوجوانی خودم و زندگی شاه، بپردازم.»

ادامه مطلب: معرفی کتاب «شاه بی‌شین» نویسنده «محمدکاظم مزینانی»؛ «طیبه تیموری‌نیا»




عنوان: ایران لیلی و من مجنونم

صبح روز پنجشنبه، بیست و هشتم بهمن ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، هشتاد و یکمین نشست کتابفروشی آینده با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، کانون زبان فارسی و مجلۀ بخارا به دیدار و گفتگو با «ویلم فلور» اختصاص داشت. ویلم فلور تاریخ نگار و ایرانشناس هلندی در هشتمین دورۀ جشنوارۀ بین المللی فارابی به سبب جمیع آثارش در حوزۀ ایرانشناسی موفق به دریافت جایزه این جشنواره شد.

ادامه مطلب: عنوان: ایران لیلی و من مجنونم




مقوله ای به نام داشته ها و نداشته ها و پدیده ای به نام شعر/ عابدین پاپی

واژه ی داشته ها و نداشته ها همیشه به عنوان دو صفت کاربردی و کار آمد در زندگی اجتماعی و هنری و .... بشر نقشی شایسته و بایسته را بر عهده داشته اند به گونه ای که تقابل معنایی و تفاوت ساختاری این دو واژه خود مسببی در جهت رشد و بالندگی بشر در ازمنه ها و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و هنری بوده است .

ادامه مطلب: مقوله ای به نام داشته ها و نداشته ها و پدیده ای به نام شعر/ عابدین پاپی




متن سخنرانی مهدی رضایی؛ فلسفه روز جهاني داستان كوتاه

فلسفه روز جهاني داستان كوتاه

داستان دانه انسان است، تا داستان هست این دانه سبز خواهد و سنگ را خواهد شکافت و به سوی تو سر برخواهد شد. با عرض سلام خدمت شما فرهیختگان گرامی. خرسندیم که برای چهارمین سال به یاری شما می‌توانیم در روز جهانی داستان گردهم آییم و از داستان و داستان‌نویسی بگوییم در حالی که در جای جای این کره خاکی نیز علاقمندان دیگر کشورها در چنین مراسمی مشغول به ادای دین خود به ادبیات داستانی هستند.

ادامه مطلب: متن سخنرانی مهدی رضایی؛ فلسفه روز جهاني داستان كوتاه




فروغ فرخزاد شاعری لیبرال(liberal) ولیبرتی(liberty ) است .../ عابدین پاپی

پرنده را نمی توان در قفس / زندانی کرد /

چون دندان های قفس / یک درمیان ریخته اند!

«پاپی»

زمانبندی تاریخِ شعر نو به سکانداری علی اسفندیاری متخلص به ( نیما یوشیج) به نُه دهه تقسیم می شود به گونه ای که آغاز این زمانبندی تاریخی با افسانه ی نیما در سال 1301شروع به تولد و زیستن می کند و تقریبا" تا سال 1320تنها نیما یوشیج است که گفتاورد فکری و ره آورد ادبی شعر نو را در جامعه تربیت ، ترویج و ترسیم می کند و

ادامه مطلب: فروغ فرخزاد شاعری لیبرال(liberal) ولیبرتی(liberty ) است .../ عابدین پاپی




شب آگاتا کریستی برگزار شد/ ترانه مسکوب

شب آگاتا کریستی دویست و هشتاد و سومین شب از شبهای مجله خارا بود که با همکاری نشر گاندی و مجله کاروان مهر عصر سه شنبه 26 بهمن ماه هزار و سیصد و نود و پنج در کانون زبان فارسی برگزار شد.

در آغازعلی دهباشی از انتشار ویژه نامه آگاتا کریستی در مجله کاروان گفت و سپسبه اهمیت ژانر پلیسی در ادبیات داستانی جهان اشاره کرد و یادآور شد که میتوان آگاتا کریستی را شاخصترین نویسنده این ژانر دانست که آثارش به بیش از 48 زبان زنده دنیا ترجمه شده و سینماگران و کارگردانان تئاتر نیز بارها به اقتباس از آثار او روی آوردهاند

ادامه مطلب: شب آگاتا کریستی برگزار شد/ ترانه مسکوب




فلسفه روز جهانی داستان / مهدی رضایی

به همت کانون فرهنگی چوک و همکاری کانون ادبیات ایران 26 بهمن ماه سال 1395 برابر با روز 14 فوریه همایش روز جهانی داستان و مراسم تقدیر از فریبا وفی برگزار شد. مائده مرتضوی مجری این برنامه بود که به حضار خوش آمد گفت و از مهدی رضایی دبیر کانون فرهنگی چوک دعوت کرد که جهت سخنرانی درباره فلسفه روز جهانی داستان و فضای عمومی ادبیات داستانی روز صحبت کند.

ادامه مطلب: فلسفه روز جهانی داستان / مهدی رضایی




معرفی فیلم «سیانور» نویسنده و کارگردان «بهروز شعیبی»؛ «حامد مختاری»/ اختصاصی چوک

یک عاشقانهٔ سیاسی

عوامل فیلم:

کارگردان: بهروز شعیبی/ نویسنده: مسعود احمدیان/ تهیه کننده: سید محمود رضوی/ مشاور تهیه: محمد صادق آذین/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده/ مدیر تولید: شهاب علی بخشی/ طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف/ طراح چهره پردازی: فاطمه کمالی، زهرا کمالی/ صدابردار: کامران کیان ارثی/ تدوین: فرامرز هوتهم/ صداگذار: محمد کشفی/ موسیقی: مهیار علیزاده/ دستیار اول کارگردان: صالح غربی جوان/ بازیگردان: علی صلاحی/ مدیر برنامه ریزی: علی صابری/ منشی صحنه: مرجان تاجیک/ مشاور رسانه‌ای: بیتا موسوی/ مدیر تدارکات: حیدر زرقومی/ عکاس: مهدی دلخواسته

ادامه مطلب: معرفی فیلم «سیانور» نویسنده و کارگردان «بهروز شعیبی»؛ «حامد مختاری»/ اختصاصی چوک




نگاهی به تئاتر «سربسته از تهران» نویسنده «مجتبی کریمی»؛ «وفا کشاورزی/ اختصاصی چوک

سربسته از تهران، زیادی سربسته بود.

سربسته از تهران، تئاتر برگزیدهٔهجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران است با کارگردانی مجتبی کریمی و بازی فرزانه میدانی و پژمان یاوری. از صحنهٔ تماماً سفید و نورپردازی فوق‌العادهٔ اثر که بگذریم، داستان با تاباندن نور بر چهرهٔدو بازیگر نمایش که با فاصلهٔ یک میز و نیمکت از هم جدا شده‌اند، شروع می‌شود. زن ایستاده و مرد نشسته است. وقتی نور روی صورت بازیگر زن توقف می‌کند، با چهرهٔ زنی عصبی روبرو می‌شویم که از شوهرش می‌خواهد حقیقت ماجرای آن شب را بازگو کند.

ادامه مطلب: نگاهی به تئاتر «سربسته از تهران» نویسنده «مجتبی کریمی»؛ «وفا کشاورزی/ اختصاصی چوک




نگاهی به فیلم‌های «تاراج، نیش، گروگان، چشم عقاب» «زینب گلستانی»/ اختصاصی چوک

چکیده

سینما به مثابه صورت ارتباطی استوار بر پایهٔ تدوام ترکیبی، همواره در ارتباطی تنگاتنگ با ادبیات تعریف می‌شود. در جریان این بر هم کنش میان هنرها است که نقد سینمایی در رابطه‌ای جدا نشدنی به نقد ادبی گره می‌خورد و گاه روش‌های نقد ادبی در دنیای سینما مجال بروز می‌یابند. در این راستا مطالعهٔ ساختاری روایت که با گذر از معادلات روانکاوانه، جامعه شناختی و... به صورت بیان داستانی می‌پردازد، می‌تواند در آثاری ادبی و سینمایی نتاجی در خور توجه به دنبال داشته باشد.

ادامه مطلب: نگاهی به فیلم‌های «تاراج، نیش، گروگان، چشم عقاب» «زینب گلستانی»/ اختصاصی چوک




نگاهی به فیلم «شرم» کارگردان «اینگمار برگمان»؛ «اشکان کریمی»/ اختصاصی چوک

بازیگران: لئو اولمن/ مکس فن سیدو/ سیگ فورست/ گونار جوراستراند / فیلم نامه: اینگمار برگمن فیلم برداری: نیکویست / سال فیلم:1968 سپتامبر 29 / مدت زمان: 103 دقیقه

دو بازیگر اصلی این فیلم اما یاران همیشگی و بازیگران مورد علاقه برگمان‌اند: خانم Liv Ullmann که در این فیلم کاراکتر، اوا (Eva) و Max von Sydow کاراکتری به نام، یان (Jan) را بازی کردند. فیلم در سال 1968 ساخته شد.

ادامه مطلب: نگاهی به فیلم «شرم» کارگردان «اینگمار برگمان»؛ «اشکان کریمی»/ اختصاصی چوک




شب ره‌نورد زریاب برگزار شد/ آیدین پورخامنه

عصر چهارشنبه، بیستم بهمن‌ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، دویست و هشتاد و دومین شب از مجموعه جلسات مجلۀ بخارا با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار، انتشارات گاندی به «ره‌نورد زریاب» اختصاص داشت. این جلسه با سخنرانی استادان: محمود دولت‌آبادی، نصرالله پورجوادی، سیروس علی‌نژاد، ره‌نورد زریاب، حسین فخری، منوچهر فرادیس، جواد ماهزاده، یامان حکمت آبادی برگزار شد.

ادامه مطلب: شب ره‌نورد زریاب برگزار شد/ آیدین پورخامنه




بررسی فیلم «هشت و نیم»؛ کارگردان «فدریکو فلینی»، «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک

شناسنامهٔ فیلم: نام: هشت و نیم (2/1 و 8)، کارگردان: فدریکو فلینی (Federico Felliniزبان: ایتالیایی، مدت: 138 دقیقه، محصول سال: 1963

مقدمه: در سکانس اول فیلم گوئیدو آنسلمی (با بازی مارچلو ماسترویانی) را می‌بینیم که پشت فرمان و پشت به دوربین، به تنهایی نشسته و در ازدحام سرسام آور ترافیک گیر کرده است. سرنشینان داخل ماشین‌های دور و بر همگی خونسرد و آرام درست مثل آدمهایی که در خلأ نشسته باشند، گنگ و خواب زده به نقطهٔ نامعلومی خیره شده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. گوئیدو دستمالی بر می‌دارد و بر شیشهٔ رو به رویش می‌کشد. جمعیت زیادی داخل اتوبوسی ایستاده‌اند و در حالی که سرهایشان پیدا نیست دست‌هایشان را از شیشه‌های اتوبوس به بیرون آویزان کرده‌اند.

ادامه مطلب: بررسی فیلم «هشت و نیم»؛ کارگردان «فدریکو فلینی»، «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک




گزارش دیدار و گفتگو با روح‎الامین امینی/ بهنام مشهدی

صبح روز پنجشنبه بیست و یکم بهمن ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، کتابفروشی آینده در هشتادمین نشست خود، میزبان روح‌الامین امینی شاعر و نویسندۀ جوان افغانستانی بود. در ابتدای نشست علی دهباشی ضمن خوشامدگویی به حاضرین،با اشاره به سفر اخیر خود به شهر هرات، از جایگاه و اهمیت این شهر در حوزۀ فرهنگ و ادب فارسی گفت: "هرات با سابقۀ دیرینۀ خود همواره از مراکز مهم فرهنگ، هنر و ادبیات جهان ایرانی بوده است. مکتب هرات در نقاشی و بعد در ادبیات از مکاتب معروف و مهم است. امروز نیز نشانه‌های تاریخی و فرهنگی جهان ایرانی کهن همچنان در هرات باقی است. از جمله نسل جوان شاعران و نویسندگان، که وارثان آن شکوه و عظمت گذشته هستند و در قالب انجمن‌های مختلف شعر و داستان، فعالیت منظم دارند.

ادامه مطلب: گزارش دیدار و گفتگو با روح‎الامین امینی/ بهنام مشهدی




خوانشِ رمان «انگار به آن طرف خیابان رسیده‌ای» نویسنده «حمید حیاتی»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک

رسیدن یا نرسیدن؟... مساله این است.

مشخصات کتاب: انگار به آن طرف خیابان رسیده‌ای / نویسنده: حمید حیاتی / انتشارات آگه / چاپ یکم 1393 / شمارگان:‌1100 نسخه / قطع رقعی / ویراستار: بابک روشنی نژاد/ قیمت: 8000 تومان / تعداد صفحات: 126

 

ادامه مطلب: خوانشِ رمان «انگار به آن طرف خیابان رسیده‌ای» نویسنده «حمید حیاتی»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر مجموعه داستان «بی‌باد و بی‌پارو» نویسنده «فریبا وفی»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک

جهان داستان‌های وفی، روان‌ و دلنشین است. در این داستان‌ها، حتی اگر راوی هم زن نباشد، حتی اگر جنس راوی مرد باشد، باز به توصیف و تصویر زن‌ها و تجربه‌هایشان می‌پردازد. داستان‌ها بدون هیچ شتابی روایت می‌شوند. نه از پرگویی درشان خبری هست و نه از ایجازهای عجیب و مسخره. داستان‌های وَفی سرشار از حس لطیف زانگی و زنانه و روحیات شکستنی، اما پر قدرت زنان است.

ادامه مطلب: یادداشتی بر مجموعه داستان «بی‌باد و بی‌پارو» نویسنده «فریبا وفی»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک




معرفی کتاب «خشم و هیاهو» نویسنده «ویلیام فاکنر»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/ اختصاصی چوک

مترجم: بهمن شعله‌ور، انتشارات نگاه

«همیشه کسانی‌که در هیچ کاری موفق نشده‌اند می‌خواهند به آدم راه کار یاد بدهند.»

داستان در مورد خانواده کامپسون و سرگذشت اعضای این خانواده است. آقاتی کامپسون مزرعه‌دار بزرگی است که به‌نوعی نیهیلیست می‌باشد. کارولین همسر اوست که تنها به پسر کوچکش علاقه‌مند است. این خانواده 4 فرزند دارند. کونتین که پسری باهوش و حساس و در عین حال شیفته مرگ است. بنجامین که پسری عقب‌افتاده و در عین حال لال است. جاسن که پسری اقتصادی و خودخواه است. کدی تک‌دختر خانواده که به گفته فاکنر قهرمان اصلی کتاب است...

ادامه مطلب: معرفی کتاب «خشم و هیاهو» نویسنده «ویلیام فاکنر»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر مجموعه داستان «واجد شرایط مرگ» نویسنده «آرش دبستانی»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

آرش دبستانی را با مجموعه داستان"وقتی میم می‌شوی" می‌شناسیم. داستان "شکر" از این کتاب برگزیده جایزه ادبی هدایت گردید. کتاب حاضر دومین اثر داستانی اوست. مجموعه داستان"واجد شرایط مرگ" مشتمل بر شانزده داستان کوتاه است. داستان‌ها وحدت درون مایه دارند. و سایهٔ مرگ را در یکایک آنها می‌توان دید. ستینگ جغرافیایی داستانها برون مرزی است. اما دغدغه‌های بیان شده به جامعه موطن نویسنده نزدیک است. داستان اول مجموعه بدون شک بهترین داستان مجموعه است. داستانی کامل با تمام عناصر داستانی. نشان دادن به جای گفتن، حرف اول را در این داستان می‌زند. تعلیقی که از ابتدا در داستان سر باز می‌کند، خواننده را تا انتها می‌کشاند.

ادامه مطلب: یادداشتی بر مجموعه داستان «واجد شرایط مرگ» نویسنده «آرش دبستانی»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک




یادداشت های روزانه جشنواره فیلم فجر/ نگاهی به فیلم رگ خواب ساخته حمید نعمت الله /سپیده ابرآویز

یک فیلم ضد زن

1-    یکی دو روز است در همه جا می خوانم رگ خواب یک فیلم ضد مرد است . درست برعکس . این فیلم به شدت ضد زن است . زن این فیلم کیست ؟ چه می خواهد ؟ چه می گوید ؟ و چرا جز نقش قربانی و آه و ناله و جیغ و گریه هیچ کار دیگری نمی کند؟

2-    نعمت الله فیلمساز درجه یکی است . اما در رگ خواب از فیلمسازی فاصله و به شدت به ادبیات رمان نویسی نزدیک می شود . او تمام قدرتش در نشان دادن را کنار می گذارد و با استفاده از نریشن های مینا تمام اتفاقات را توصیف می کند. این توصیف باعث می شود که فضاها ساخته نشوند و شخصیت ها اصلا به شخصیت شدن نزدیک نشوند.

ادامه مطلب: یادداشت های روزانه جشنواره فیلم فجر/ نگاهی به فیلم رگ خواب ساخته حمید نعمت الله /سپیده ابرآویز




گزارش شب زنده یاد سید جلال الدین آشتیانی/ فرناز تبریزی

عصر روز یکشنبه، هفدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۵، دویست و هشتاد و یکمین شب از سلسله شب های بخارا به زنده یاد سید جلال الدین آشتیانی اختصاص داشت. این جلسه که به همت مجله بخارا، بنیاد موقوفات دکتر افشار، دایرة المعارف بزرگ اسلامی و انتشارات گاندی کانون زبان فارسی برگزار شد، میزبان استادان و سخنرانانی چون دکتر مهدی محقق، دکتر داریوش شایگان، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر نصرالله پورجوادی بود. علی دهباشی پس از خوش آمدگویی به حاضران جلسه را چنین آغاز کرد:

ادامه مطلب: گزارش شب زنده یاد سید جلال الدین آشتیانی/ فرناز تبریزی




یادداشتی بر رمان «فرشته تاریکیِ سیدنی شلدون» نویسنده «تیلی بکشاو»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

 

سیدنی شلدون تنها نویسنده‌ای که پس از مرگش نیز خواننده را حیران می‌کند! در نمایشگاه کتاب امسال (سال 95) در غرفه انتشارات درسا عنوان آشنای یک نویسنده متوفی با یک اثر جدید به چشم می‌خورد. فرشتهٔ انتقامِ سیدنی شلدون. طی دو دهه گذشته یکی از نویسنده‌گان خارجی‌ای که در کشور ما خوش درخشید، سیدنی شلدون بود. به طور متوسط هر دوسال یکبار یک رمان از این نویسندهٔ شهیر چاپ می‌شد که آن زمان دو سه هفته‌ای سرگرم‌کننده بود و باز هم می‌شد آن را بازخوانی کرد.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «فرشته تاریکیِ سیدنی شلدون» نویسنده «تیلی بکشاو»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک




گزارش گفتگو با «دکتر میر جلال الدین کزازی»

صبح روز پنجشنبه، چهاردهم بهمن ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، هفتاد و نهمین نشست در کتابفروشی آینده با همراهی کانون زبان فارسی و مجلۀ بخارا به دیدار و گفتگو با «دکتر میر جلال الدین کزازی» اختصاص داشت. در ابتدا علی دهباشی ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در این نشست به بخش هایی از زندگی ایشان اشاره و بیان داشت:

ادامه مطلب: گزارش گفتگو با «دکتر میر جلال الدین کزازی»




یادداشت های روزانه جشنواره فیلم فجر/ نگاهی به فیلم خوب ، بد ، جلف ساخته پیمان قاسمخانی/ سپیده ابرآویز

اینو همه می دونن ، همه

1-    اگر شرط ورود به سینما را داشتن استعداد ، پشتکار و شانس فرض کنیم پیمان قاسمخانی یکی از آنهایی است که هر سه را دارد. قاسمخانی ذاتا دارای توانایی بالایی در خلق موقعیت های طنز است. پشتکار دارد ، فیلم بین حرفه ای است و خوب بلد است الگوهای سینمای غرب را ایرانیزه کند و فیلم نامه های ایرانی بنویسد که درست عمل کند و بر دل بنشیند . قاسمخانی ضمنا آدم خوش شانسی است و همواره ( از دهه 60 به بعد ) درهای پیشرفت به رویش باز شده است. خلاصه اینکه این سه عامل او را انگیزه مند کرده تا جایی که ریسک کارگردانی را هم پذیرفته است .

ادامه مطلب: یادداشت های روزانه جشنواره فیلم فجر/ نگاهی به فیلم خوب ، بد ، جلف ساخته پیمان قاسمخانی/ سپیده...




معرفی «برندگان جایزه ادبی پولیتزر» قسمت دوم «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک

«نگاهی به جایزهٔ ادبی پولیتزر: برندگان رمان و داستان»

هرمان ووک در 27 مهٔ سال 1915 در ایالت نیویورک، شهر نیویورک به دنیا آمد. او امریکایی بود. شغل او نویسندگی بود. وی با بتی سارا بروان ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به نام‌های ژوزف و ناثانیل شد. ووک رمان‌نویس برجستهٔ امریکایی بود. او در سال 1952 برندهٔ جایزهٔ پولیتزر برای داستان شد. از آثار او می‌توان به عصیان، گردباد: بادهای جنگ و طغیان قابیل اشاره کرد.

ادامه مطلب: معرفی «برندگان جایزه ادبی پولیتزر» قسمت دوم «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک




یادداشت های روزانه جشنواره فجر / نگاهی به فیلم بدون تاریخ بدون امضا/ساخته وحید جلیلوند /سپیده ابرآویز

1. اگر زندگی را بازی دومینویی فرض کنیم که با یک حرکت اشتباه بقیه مهره های آن فرو می ریزد ، بدون تاریخ یدوت امضا حکایت همان یک حرکت اشتباه است .حرکتی که به درستی در همان دقایق اول فیلم قرار داده شده تا  بدون معطلی ضربه کاری اول را به تماشاگر بزند و به او بگوید بنشین که می خواهم برایت قصه پر کششی تعریف کنم.

ادامه مطلب: یادداشت های روزانه جشنواره فجر / نگاهی به فیلم بدون تاریخ بدون امضا/ساخته وحید جلیلوند /سپیده...




یادداشت های روزانه جشنواره فجر/ نگاهی به فیلم فراری /ساخته علیرضا داود نژاد/ سپیده ابرآویز

آدم های دوست داشتنی

1. یکی دو سال پیش در تهران اتفاق. دردناکی می افتد ،دختری از خانواده متوسط بعد از یک مهمانی شبانه پشت فرمان اتومبیل آخرین سیستم یکی از آقازاده ها می نشیند با سرعت حرکت می کند و لحظاتی بعد تصادف می کند و می میرد .داود نژاد در فراری ماجرایی را روایت می کند که تشابه زیادی با این اتفاق دارد.

ادامه مطلب: یادداشت های روزانه جشنواره فجر/ نگاهی به فیلم فراری /ساخته علیرضا داود نژاد/ سپیده ابرآویز




مرور بر کتاب «روزها» خاطرات یا سفرنامه؟ نویسنده «دکتر محمد اسلامی ندوشن»؛ «مریم غفاری جاهد»/ اختصاصی چوک

روزها کتابی است به نثر در چهار جلد که در آن شرح زندگانی دکتر محمد اسلامی ندوشن از سن 4 تا 53 سالگی شرح داده شده است. دکتر اسلامی در اوایل 1360 با یادآوری دوران کودکی و نوجوانی خود از سال 1308 اقدام به نوشتن خاطرات و حوادث زندگی خود می‌کند او در این اثر چهره داستان پرداز وفقی از خود بروز می‌دهد و در لابلای مطالبش که گاه شبیه شعر است از زندگی خود سخن گفته است. جلد اول از سال 1308 تا 1318، جلد دوم از سال 1317 تا 1323، جلد سوم از سال 1323 تا 1324 و جلد چهارم از سال 1332 تا 1357.

ادامه مطلب: مرور بر کتاب «روزها» خاطرات یا سفرنامه؟ نویسنده «دکتر محمد اسلامی ندوشن»؛ «مریم غفاری جاهد»/...




تاریخچهٔ ادبیات داستانی جهان (12) نویسنده «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک

ایتالیا، از رنسانس تا عصر حاضر (2)

پس از پترارک و بوکاچو، نویسندگان دیگری نیز در ایتالیای سده‌های پانزده و شانزده می‌زیستند که در واقع نخستین نویسندگانی بودند که از میان روایات و اخبار دست به آفرینش ادبیات واقعی زدند: لوئیچی پولچی (1432-1484)، بذله‌پرداز و شوخ محفل لورنتسوی شکوهمند (سیاستمدار و حکیم فلورانسی و کشوق شاعران و نویسندگان) است. وی تنها منظومهٔ بزرگش مورگانته ماجوره را به درخواست مادر لورنتسو سروده است. خلاصهٔ داستان چنین است:

ادامه مطلب: تاریخچهٔ ادبیات داستانی جهان (12) نویسنده «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک




یادداشت های روزانه جشنواره فجر / نگاهی به فیلم ویلایی ها ساخته منیر قیدی/ سپیده ابرآویز

یک داغ زنانه

1-    فیلمنامه نویس باید بلد باشد خوب ببیند و بشنود. باید چیزهایی را که سایرین ندیده اند پیدا کند و به تصویر بکشد . این یکی از اصول اولیه فیلمنامه نویسی است . قایل بودن به این اصل کافی است تا به نتیجه برسیم منیر قیدی فیلمنامه نویس خوبی است .او چیزی را دیده که بسیاری نزدیک به 40 سال است آن را ندیده یا درباره ش حرف نزده اند . او ویلایی ها را دیده و به تصویر کشیده است. زنانی که در نزدیکی های خط مقدم در ویلاهایی ساکن می شوند و ضمن انجام کمک های پشت جبهه ای در انتظار شوهرانشان می نشینند تا هر از گاهی به آنها سر بزنند ، با بچه هایشان بازی کنند و ملاقات عاشقانه ای داشته باشند .

ادامه مطلب: یادداشت های روزانه جشنواره فجر / نگاهی به فیلم ویلایی ها ساخته منیر قیدی/ سپیده ابرآویز




یادداشت های روزانه جشنواره فجر / نگاهی به فیلم نگار ساخته رامبد جوان / سپیده ابرآویز

حرفی که نصفه ماند

1-    رامبد جوان آدم باهوشی است . باهوش بودنش را از تجربیاتش در عرصه های بازیگری و کارگردانی می شود فهمید .از ماندگاری طولانی اش در تلویزیون تحت هر شرایطی و با هر مدیریتی . او می داند که چطور طرفش را مجاب کند که دارد کار مهم و درستی انجام می دهد . کارهای مهم و درست هم انجام داده که جای انکار ندارد . مثلا کارگردانی خوب فیلم ورود آقایان ممنوع یا بدعتی برای تولید برنامه خندوانه .

ادامه مطلب: یادداشت های روزانه جشنواره فجر / نگاهی به فیلم نگار ساخته رامبد جوان / سپیده ابرآویز




نگاهی مجموعه داستان «باد زن‌ها را می‌برد» نویسنده «حسن محمودی»؛ «گیتا بختیاری»/ اختصاصی چوک

می‌توان دربارهٔ یک کتاب، به تناسب قدرت تاثیری که روی «ما» می‌گذارد قضاوت کرد. 15داستان، مکتوب در 200 صفحه، به جلدی منقش به لنگه کفشی زنانه، با پاشنه‌ای پیچیده در گردباد؛ گردهم آمده‌اند تا خواننده با انواعی از فرم و ساختار و یا شاید هم با پیچیده‌نویسی در داستان آشنا شود.«بــــــاد زن‌هـــــا را می‌بــــرد» به قلم حسن محمودی، از نشر نیماژ در سال 1394 به چاپ رسیده است

ادامه مطلب: نگاهی مجموعه داستان «باد زن‌ها را می‌برد» نویسنده «حسن محمودی»؛ «گیتا بختیاری»/ اختصاصی چوک




گفتگوی اختصاصی چوک با «بهزاد زرین‌پور» «آیدا مجیدآبادی»

چرا با وجود جایگاهی که در شعر دههٔ هفتاد به دست آورده‌اید، رغبت چندانی به ادامهٔ شعر و شاعری ندارید؟

راستش پاسخ این سؤال را نمی‌دانم یا شاید هم نمی‌خواهم بدانم. اینقدر هست که شعر گفتن برای من سخت‌ترین کاری است که می‌شناسم. شاید تحمل سختی‌هایش را نداشتم، فرصتش را هم. دیگر آنکه شاعری شور عجیبی می‌خواهد؛ شورش را هم نداشتم. در این سالها دیگر شورش را در آورده‌ام ظاهراً! همین قدر بس است به گمانم.

ادامه مطلب: گفتگوی اختصاصی چوک با «بهزاد زرین‌پور» «آیدا مجیدآبادی»




فرجام شمس تبریز (2)/ محمد بینش

آموزش های شمس

عاشقی بر من؟ پریشانت کنم !
کم عمارت کن، که ویرانت کنم !
ور تو افلاطون و لقمانی به علم
من به یک دیدار نادانت کنم !

ادامه مطلب: فرجام شمس تبریز (2)/ محمد بینش




یادداشت های روزانه جشنواره سی و پنجم فیلم فجر / نگاهی به فیلم تابستان داغ ساخته ابراهیم ایرج زاد / سپیده ابرآویز

رها کن تا رها شوی

1-    تا جایی که می دانم ابراهیم ایرج زاد صدابردار است . همین نشانه خوبی است که او را سینما را بشناسد و بعد فیلم بسازد . ایرج زاد سینما را می شناسد . در اولین تجربه ش (( تابستان داغ)) این را ثابت می کند . تابستان داغ به لحاظ کارگردانی فیلم سالم و تمیزی است .ریتم مناسبی دارد و اصول را رعایت می کند . چیزی اغراق آمیز نیست و آزارت نمی دهد . اندازه نماها درست انتخاب شده و میزانسن معقول است .

ادامه مطلب: یادداشت های روزانه جشنواره سی و پنجم فیلم فجر / نگاهی به فیلم تابستان داغ ساخته ابراهیم ایرج زاد...




نگاهی به فیلم دعوتنامه ساخته مهرداد فرید/ سپیده ابرآویز / یادداشت های روزانه جشنواره فجر

کافی نبود

1-    فیلم خوب چیست ؟ فیلمی است که انتظارات مخاطب را برآورده کند . اگر همین یک جمله را بپذیریم دعوتنامه فیلم خوبی نیست . مخاطبش ناراضی است . اول از همه از فیلمنامه

2-    فیلمنامه دعوتنامه یک مصیبت نامه است . دردی نمی ماند که فیلمساز به آن اشاره _ و البته فقط اشاره_ نکرده باشد. بیکاری، بیماری بچه ، دزدی ، زن صیغه ای ، درگیری خیابانی منجر به قتل ، دیه ، امر به معروف ونهی از منکر، اختلاس ،متوسل شدن به ایمه ، ایمان ، نابینایی ؛ طلاق ، خیانت ، خشونت علیه زنان، مرگ مغزی ، اهدای عضو و ... که کمتر از نیمی از این درونمایه ها برای ساخت یک فیلم متوسط کافی است و شاید یکی دو تاشان برای ساخت فیلمی درخشان .اما دعوتنامه با دست و دلبازی بی دلیل همه این ها را میاورد و در پرداخت هیچ کدام موفق عمل نمی کند. این پرداخت در تمام عناصر فیلم نامه از شخصیت پردازی تا دیالوگ و تعلیق لنگ می زند .

ادامه مطلب: نگاهی به فیلم دعوتنامه ساخته مهرداد فرید/ سپیده ابرآویز / یادداشت های روزانه جشنواره فجر




یادداشتی بر داستان بلند «گم‌شده‌ای در مه» نویسنده «سیدمرتضی مصطفوی»؛ «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک

داستان بلند "گم شده‌ای در مه" با قلم وزین آقای سید مرتضی مصطفوی در سال جاری (1395) توسط نشر داستان به زینت چاپ مزین گشته است. قبل از هر چیز به خاطر نگارش این اثر ارزشمند به ایشان تبریک می ‌گویم و آرزومندیم قلم ایشان سالیان سال بر پهنهٔ کاغذ خوش بدرخشد و آثار ماندگاری را به تاریخ ادبیات کشورمان عرضه کند.

ادامه مطلب: یادداشتی بر داستان بلند «گم‌شده‌ای در مه» نویسنده «سیدمرتضی مصطفوی»؛ «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک




نقدی بر رمان «لیورا» نویسنده «فریبا صدیقیم»، «آذرین صادق»/ اختصاصی چوک

لیورا اولین رمان فریبا صدیقیم است. او قبل از این رمان، دو مجموعهٔ شعر، 15 داستان برای کودکان و نوجوانان، و سه مجموعه داستان کوتاه منتشر کرده است. صدیقیم رشد ادبی خود را با انتشار رمان لیورا توسط نشر نوگام در لندن- به خوبی طی می‌کند. لیورا رمانی است که خوانده می‌شود و به یاد می‌ماند. اگر بخواهم لیورا را در یک جمله خلاصه کنم می گویم لیورا داستان زنی است که با وسواس در گذشته‌اش زندانی شده و نمی‌داند چطور در زمان حال زندگی کند. لیورا داستانی عاشقانه است همراه با سؤال عاشقانه‌ای که تا آخر داستان بی جواب می‌ماند و در نهایت به خواننده این امکان را می‌دهد که با نویسنده همراهی کند، تخیل کند و معنای عشق را به تناسب حال خود دریافت کند.

ادامه مطلب: نقدی بر رمان «لیورا» نویسنده «فریبا صدیقیم»، «آذرین صادق»/ اختصاصی چوک




بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر«بزرگراه مسدود است» سرودهٔ «رزا جمالی»؛ «غزال مرادی»/ اختصاصی چوک

مجموعه شعر "بزرگراه مسدود است" شامل گزیده‌ای از مجموعه شعرهای پیشین رزا جمالی که توسط نشر بوتیمار منتشر شده است. از عمده‌ترین ویژگی‌های شعرهای او می‌توان به روایت سورئال درآن‌ها اشاره کرد. شعرهای اوبیشتر تصویری هستند و می‌توان حرکت را در مسیر سطرها مشاهده کردو شاعر در پی پیوند و برقرار کردن ارتباط منطقی و زبانی میان عناصر شعر خود نیست. همانطور که درشعر او پرتقال هم می‌تواند کاراکتری باشد.

ادامه مطلب: بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر«بزرگراه مسدود است» سرودهٔ «رزا جمالی»؛ «غزال مرادی»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر فیلم «کاپیتان فوق‌العاده» نویسنده و کارگردان «مت روس»؛ «حامد مختاری»/ اختصاصی چوک

بیائیم نهاد آموزش و پرورش را در سراسر جهان منحل کنیم.

"فیلم کاپیتان فوق العاده بر انگیزاننده آرزوی افلاطون در عصر مدرن اما اینبار در کانون خانواده هستی است"

فیلم با ظاهری وحشیانه شروع می‌شود مانند سری فیلم‌های وحشتناک، خانواده‌هایی که با رویکردی غیر متمدنانه در دل جنگل زندگی کرده و رهگذران را به طرز فجیهی می‌کشند. اما در ادامه با آزمایش بزرگ شدن یک نوجوان رو به رو می‌شویم. سراسر این فیلم آموزش و نحوه برخورد با مسئله بسیار بزرگ و مهم نگهداری و بزرگ کردن فرزندان می‌باشد. هنوز در اینکه انسان چه موقع دوران نوجوانی خارج شده و وارد مسیری جوانی می‌شود از مسائل مبهم در عالم روانشناسی است.

ادامه مطلب: یادداشتی بر فیلم «کاپیتان فوق‌العاده» نویسنده و کارگردان «مت روس»؛ «حامد مختاری»/ اختصاصی چوک




گزارش دیدار و گفتگو با محمد تقی فرامرزی/ پریسا احدیان

صبح روز پنجشنبه، هفتم بهمن ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، هفتاد و هشتمین جلسه از مجموعه نشست های کتابفروشی آینده با همراهی کانون زبان فارسی و مجلۀ بخارا به دیدار و گفتگو با «محمدتقی فرامرزی» اختصاص داشت. در ابتدای این جلسه علی دهباشی ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در این نشست، بخش هایی از زندگینامۀ محمد تقی فرامرزی را برای حاضرین قرائت کرد و گفت:

ادامه مطلب: گزارش دیدار و گفتگو با محمد تقی فرامرزی/ پریسا احدیان




نگاهی به کتاب «نظریه در تئاتر» نویسنده «مارک فورتیه»؛ «حسین برکتی»/ اختصاصی چوک

وقتی در حال خوردن کیکمان، به آن فکر می‌کنیم

نویسنده کتاب «نظریه در تئاتر» چرایی نوشتن آن را با توصیفی زیبا ارائه می‌کند که نشان از قریحه ادبی و هنری او نیز هست. مارک فورتیه می‌گوید: «من نظریه را دوست دارم. من تئاتر را هم دوست دارم. به گمان من بهترین کار این است که این دو را به هم نزدیک کنیم. مثل آن است که کیکمان را بخوریم و در همان حال به آن فکر کنیم.»

ادامه مطلب: نگاهی به کتاب «نظریه در تئاتر» نویسنده «مارک فورتیه»؛ «حسین برکتی»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر رمان «باشگاه مشت‌زنی» نویسنده «چاک پالانیک»؛ «پیام آقایی»/ اختصاصی چوک

چاک پالانیک نویسندهٔ اهل واشینگتن در سال 1962 به دنیا آمد. اولین رمانش را هرگز چاپ نکرد. دومین رمانش (هیولاهای نامرئی) به دلیل خشونت بیش از حدش از سوی ناشران رد شد. سپس رمان سومش یعنی باشگاه مشت زنی را به قصد عصبانی کردن ناشرش نوشت که در عین ناباوری آن را بدون تغییر چاپ کرد.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «باشگاه مشت‌زنی» نویسنده «چاک پالانیک»؛ «پیام آقایی»/ اختصاصی چوک




نگاهی به فیلم «آلتامیرا» کارگردان «هیو هادسن»؛ «غزل علامی»/ اختصاصی چوک

آلتامیرا، نگاهی سطحی به کشف عمیق

بازیگران: آنتونیو باندراس،گلشیفته فراهانی، هنری گودمن، نیکولاس فارل، آلگرا آلن، پیر نینی، کلمان سیبونی، روپرت اورت/ فیلمنامه‌نویس: خوزه لوئیس لوپس_لینارس، الیویا هت رید/ تدوین: پیا دی ثیائولا/ موسیقی: مارک نافلر/ کارگردان: هیو هادسن/ تهیه کننده: لوکرثیا بتین، آلبارو لونگوریا، اندی پترسون/ محصول سال ۲۰۱۶ در اسپانیا

ادامه مطلب: نگاهی به فیلم «آلتامیرا» کارگردان «هیو هادسن»؛ «غزل علامی»/ اختصاصی چوک




شب مهدی اخوان ثالث برگزار شد/ پریسا احدیان، فرناز تبریزی

عصر سه شنبه، پنجم بهمن ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، دویست و هفتاد و نهمین شب از مجموعه شب های مجلۀ بخارا با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و نشر زمستان به شب «مهدی اخوان ثالث» اختصاص یافت.

این جلسه با حضور استادان سخنران: دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، محمود دولت آبادی، دکتر بهرام پروین گنابادی، مرتضی امیری اسفندقه، زردشت اخوان ثالث و علی دهباشی و با حضور: دکتر محمد استعلامی به مناسبت رونمایی از کتاب مجموعۀ کامل اشعار اخوان ثالث که توسط نشر زمستان منتشر شده بود، برگزار شد. نمایشگاه آثار خوشنویسی علی پسندیده از اشعار مهدی اخوان ثالث، بخشی دیگر از این شب بود.

در ابتدا علی دهباشی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان حاضر در این نشست سه رباعی به هم پیوسته از استاد بهاءالدین خرمشاهی را که به جشن رونمایی مجموعه اشعار زنده‎یاد اخوان ثالث اهدا کرده بود برای حاضران خواند:

ادامه مطلب: شب مهدی اخوان ثالث برگزار شد/ پریسا احدیان، فرناز تبریزی




بررسی داستان کوتاه «کرگدن» نویسنده «اوژن یونسکو»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک

نمایش‌نامه‌نویس وداستان‌نویس و منتقد در رومانی به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه و دانشگاهی را در همان جا به پایان رساند و در سال 1938 به فرانسه رفت.

اولین نمایش نامه‌اش آوازخوان کچل در 1950 او را به شهرت جهانی رساند.

مهم‌ترین نمایش نامه‌های او: درس- صندلی‌ها- آمده یا چگونه می‌توان از شرش خلاص شد- مستأجرجدید- کرگدن‌ها- شاه می‌میرد

ادامه مطلب: بررسی داستان کوتاه «کرگدن» نویسنده «اوژن یونسکو»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک




بررسی فیلم «چهارشنبه» کارگردان «سروش محمدزاده»؛ «حسین برکتی»/ اختصاصی چوک

چهارشنبه‌ات را ببخش

در معارف دینی از بخشش و گذشتن از قصاص بسیار صحبت شده است و به برکات بسیاری در گذشتن از خون قاتل وعده داده شده است. این امر در کلام بزرگان دین همچون پیامبراکرم اسلام (ص) به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است:

ادامه مطلب: بررسی فیلم «چهارشنبه» کارگردان «سروش محمدزاده»؛ «حسین برکتی»/ اختصاصی چوک




آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «الیاس کانتی»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

الیاس کانتی (زاده ۲۵ ژوئیه ۱۹۰۵ - درگذشته ۱۴ اوت ۱۹۹۴) نویسنده بلغاری- بریتانیایی بود که در سال 1981 برنده جایزه نوبل گردید. کانتی متولد روسه بلغارستان است.زمانی‌که ۶ ساله بود به همراه خانواده به منچستر انگلستان مهاجرت کرد و در آنجا پدر به کمک کتاب‌هایی چون سفرهای گالیور و رابینسون کروزوئه او را با زبان انگلیسی آشنا کرد. در سال ۱۹۱۳ پدر درگذشت و الیاس به همراه مادر مجبورترک انگلستان و رفتن به اتریش و اقامت در این کشور شدند.

ادامه مطلب: آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «الیاس کانتی»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک




فیلم‌هایی که باید دیده شوند! فیلم «روبان سفید»؛ کارگردان «میشائیل هانکه»، «زهرا دستاویز»

نام: روبان سفید، به انگلیسی: White Ribbon، به آلمانی: Das Weisse Band/ کارگردان: میشائیل هانکه (Michael Haneke)/ زبان: آلمانی

نویسنده: میشائیل هانکه (Michael Haneke)

تهیه کنندگان: اشتفان آرنت، ویت هایدوشکا، میشائیل کاتز

مدت: 150 دقیقه/ محصول سال:2009

ادامه مطلب: فیلم‌هایی که باید دیده شوند! فیلم «روبان سفید»؛ کارگردان «میشائیل هانکه»، «زهرا دستاویز»




معرفی کتاب «فرزند پنجم» نویسنده «دوریس لسینگ»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/ اختصاصی چوک

 

دوریس می‌لسینگ، به زبان انگلیسی: Doris May Lessing، زاده 1919 میلادی، درگذشته 2013. برنده جایزه ادبیات نوبل در سال 2007 بود. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به «خاطرات یک نجات‌یافته»، «تروریست دوست داشتنی» و شیرین‌ترین رویاها» اشاره کرد.مهدی غبرایی، مترجم ایرانی، متولد 1324 لنگرود است.

ادامه مطلب: معرفی کتاب «فرزند پنجم» نویسنده «دوریس لسینگ»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/ اختصاصی چوک