بررسی رمان «سلاخ‌خانه شماره پنج» نویسنده «کورت ونه گات»؛ «رزا متین‌فر»/ اختصاصی چوک

رمان سلاخ‌خانه شماره 5 (Slaughterhouse-Five) نوشته کرت وانه گات(Kurt Vonnegut) آمریکایی و انتشاریافته به سال 1969 یکی از برجسته‌ترین آثار سبک پست‌مدرن می‌باشد.

   این اثر نیز همانند دیگر آثار پست‌مدرن دارای چندگانگی و پراکندگی موضوع است اما موضوع اصلی داستان براساس واقعه حقیقی بمباران شهر درسدن، یکی از شهرهای زیبای آلمان در طی جنگ جهانی دوم که خود ونه گات در زمان بمباران در آن شهر در پناهگاهی حضور داشته و به دلیل همین تجربه حقیقی، داستان قدرتمندی از لحاظ تصویرسازی وقایع ایجاد کرده است.

ادامه مطلب: بررسی رمان «سلاخ‌خانه شماره پنج» نویسنده «کورت ونه گات»؛ «رزا متین‌فر»/ اختصاصی چوک




آشنایی با نویسنده بزرگ اتریشی «توماس برنهارد» و بررسی رمان «بازنده» «ابوذر آهنگر»/ اختصاصی چوک

دوسیه‌ای برای آقای توماس برنهارد (نویسندهٔ معظم اتریشی)

آقای نیکلاس توماس برنهارد[1] (تولد 9 فوریه 1931 در شهر هرلن[2] هلند، مرگ 12 فوریه 1989 در گموندن[3] کشور اتریش) یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان و نمایشنامه نویسان قرن بیستم کشور اتریش به طور اخص و کشورهای آلمانی زبان و جهان به طور اعم محسوب می‌گردد.

ادامه مطلب: آشنایی با نویسنده بزرگ اتریشی «توماس برنهارد» و بررسی رمان «بازنده» «ابوذر آهنگر»/ اختصاصی چوک




نگاهی به چرایی و چگونگی رئالیسم جادویی در داستانی از محمود دولت‌آبادی» «محسن احمدوندی»/ اختصاصی چوک

اصطلاحِ رئالیسم جادویی به شیوه‌ای از داستان‌نویسی اطلاق می‌شود که در آن واقعیّت و خیال در هم آمیخته می‌شوند. در این سبکِ نوشتن، نویسنده ابتدا با توصیفِ دقیقِ واقعیّت‌ها، خواننده را با خود همراه می‌کند و سپس با وارد کردن عناصری غیرواقعی، منطقِ داستان را دگرگون می‌سازد. البته باید توجّه داشت که این آمیختگی واقعیّت و خیال چنان استادانه و با لحنی باورپذیر روایت می‌شود که عناصر غیرواقعی در بسترِ داستان، کاملاً واقعی جلوه می‌کنند. در رئالیسم جادویی، حضور عناصر غیرواقعی چون وهم، خیال و جادو بسیار کمتر از عناصر واقعی است؛ شاید به همین دلیل است که آن را زیرشاخهٔ مکتب ادبی رئالیسم می‌دانند و مکتبِ ادبیِ مستقلی به حساب نمی‌آورند.

ادامه مطلب: نگاهی به چرایی و چگونگی رئالیسم جادویی در داستانی از محمود دولت‌آبادی» «محسن احمدوندی»/ اختصاصی چوک




بررسی داستان کوتاه «ادیسه» نویسنده «علیرضا محمودی ایرانمهر»؛ «مهناز رضایی لاچین»/ اختصاصی چوک

انسان ـ حشره / حشره ـ انسان

داستان اُدیسه از کتاب ابر صورتی، نمونه‌ای از آثار انعکاسی است. عکس‌العملی است در برابر مسخِ کافکا. مؤلف بی‌آن که گرفتارِ گرایشی اگزاتیک (غریبه‌گرایی) شود، نگاه متفاوتی به سوسک وارگیِ انسانِ مدرن که دغدغهٔ کافکا نیز بوده، می‌اندازد.

ادامه مطلب: بررسی داستان کوتاه «ادیسه» نویسنده «علیرضا محمودی ایرانمهر»؛ «مهناز رضایی لاچین»/ اختصاصی چوک




بررسی داستان کوتاه «دیوار» نویسنده «ژان پل سارتر»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک

درباره نویسنده: فیلسوف، داستان نویس، نمایش نامه نویس و منتقد ادبی. مجموعه داستان "دیوار و رمان تهوع" را منتشرکرد. که این دوکتاب او را به شهرت رساند. مهم‌ترین رمان او پس از تهوع رمان سه جلدی راه‌های آزادی است: سن تمیز، تعلیق، دل مردگی. مهم‌ترین نمایش نامه‌های او، مگس‌ها، دربسته ، شیطان و خدا...

ادامه مطلب: بررسی داستان کوتاه «دیوار» نویسنده «ژان پل سارتر»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر مجموعه داستان «باواریا» نویسنده «هادی تقی‌زاده»؛ «مصطفی بیان»/ اختصاصی چوک

جملات کوتاه و تاثیرگذار، فضاسازی تصویری و تعلیقی و پرداخت ساده از ویژگی‌های مثبت این کتاب است. نویسنده کم‌تر تلاش کرده است که در داستان‌هایش از شعار استفاده کند. او می‌خواهد تلنگری در ذهن مخاطبانش ایجاد شود که در پایان خوانش داستان، به سوالی که در ذهنشان ایجاد شده، بیاندیشند. مجموعه، سی داستان کوتاه و داستانک دارد. در برخی داستان‌ها نویسنده به کنکاش روابط آدم‌ها و نمایش دادن ذهنیات روانشناسانه شخصیت‌های داستانش می‌پردازد. نثر برخی از داستان‌هایش خلاقانه و طناز است که از دیگر ویژگی‌های مثبت داستان شمرده می‌شود.

ادامه مطلب: یادداشتی بر مجموعه داستان «باواریا» نویسنده «هادی تقی‌زاده»؛ «مصطفی بیان»/ اختصاصی چوک




بررسی رمان «در قند هندوانه» «وفا کشاورزی»

در قند هندوانه؛ رمانی پست مدرنیستی

"در قند هنوانه" را ریچارد براتیگان، نویسنده و شاعر آمریکایی در سال 1968 نوشت، سالی که اوج جنبش هیپی‌ها بود. مهدی نوید، مترجم کتاب، با تاکید بر این مطلب که براتیگان از این جنبش، خوشش نمی‌آمد، به این نکته اشاره می کندکه هیپی‌ها اثر او را مانیفست خود قلمداد کردند. شاید به این دلیل که جامعه‌ای که براتیگان در قند هندوانه ترسیم می‌کند، جامعه‌ای ایده آل و آرمانشهری است.مکانی که طبیعت به شکل بکر و دست نخورده‌اش، خودنمایی می‌کند.

ادامه مطلب: بررسی رمان «در قند هندوانه» «وفا کشاورزی»




مقاله «مدرنیسم» «شهناز عرش اکمل»/ اختصاصی چوک

ریشه واژه «مدرن» از «مودو» ((modo به مفهوم «جاری/ فعلی» است. بر این اساس، هر آنچه سبک وسیاق روز را از گذشته جدا م‍ی‌کرد، «مدرن» خوانده م‍ی‌شد (نجومیان، 1383: 11) و آن سبکی از رمان نویسی بود که نخستین بار به صورت یک جنبش ادبی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شکل گرفت. شالوده‌های رمان مدرن در واکنشی انتقادی علیه رئالیسم به وجود آمد. (پاینده، 1392: 370) از نویسندگان مطرح این سبک می‌توان به فلوبر، فالکنر، جویس ویرجینیا ولف اشاره کرد.

ادامه مطلب: مقاله «مدرنیسم» «شهناز عرش اکمل»/ اختصاصی چوک




خوانشِ رمان «گردان قاطرچی‌ها» نویسنده «داود امیریان»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک

گردان قاطرچی‌ها / نویسنده: داود امیریان / ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / چاپ: اول 1390 / تعداد: 15000 نسخه / ویراستار: مرضیه طلوع اصل / صفحات: 327 صفحه با احتساب 83 صفحهٔ سفید

لایه‌های طنز از همان نام کتاب، نیش خواننده را باز می‌کند. شاید خوانندهٔ نوجوان در برخورد اول گمان کند که نویسنده قصد شوخی دارد، اما با پیش رفتن در متن داستان، متوجه می‌شود هیچ شوخی‌ای در کار نیست و این گردان خیلی هم جدی تشکیل می‌شود تا به رزمندگان کمک کند.

ادامه مطلب: خوانشِ رمان «گردان قاطرچی‌ها» نویسنده «داود امیریان»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر رمان «محله گمشده» نویسنده «پاتریک مودیانو»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک

«همهٔ ما یک روز گم می‌شویم!!»

پاتریک مودیانو، در ۳۰ ژوئن ۱۹۴۵، در بولونی بیلانکور متولد شد. او دوران کودکی خود را همراه برادرش، رودی در شبانه روزی آنسی و پاریس گذراند. شغل پدرش مشکوک بود، اوبا وجود اصلیت یهودی، در دوران اشغال فرانسه، با همکاری آلمان‌ها، به تجارت قاچاق روی آورد. مادر مودیانو نیز یک بازیگر بلژیکی و گمنام تئاتر بود و اغلب با گروه‌های نمایش در حال سفر از شهری به شهر دیگر بود. مرگ رودی، برادر مودیانو، ضربهٔ سختی به او زد؛ او با تمام وجود تنهایی را حس کرد. او اولین رمانش را در بیست و یک سالگی نوشت.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «محله گمشده» نویسنده «پاتریک مودیانو»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک




گلشیری٬ انسانی که زمانه را تحمل کرد/ آصف بارزی


نوشتن از هوشنگ گلشیری، نوشتن از نوشتن است. انسانی که بی‌نیاز از هر پسوند و پیشوندی نقش مهمی در پیشبرد ادبیات داستانی ایران داشته است. شاید بتوان گفت که پس از هدایت، هیچ نویسنده‌ی ایرانی به اندازه‌ی گلشیری در قوام پیدا کردن و جهت یافتن ادبیات داستانی ایران نقش نداشته است. گلشیریجز نوشتن داستان، تجارب خودش در داستان‌نویسی را به نسل بعد از خودش منتقل کرد و مقالات و نقدهایی هم در این زمینه نوشت و چهره‌های مهمی را به ادبیات داستانی ایران معرفی کرد که آثار اکثرشان بخش مهمی از ادبیات داستانی حال حاضر ایران را تشکیل می‌دهند.

ادامه مطلب: گلشیری٬ انسانی که زمانه را تحمل کرد/ آصف بارزی




آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «سال بلو»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

«سولون بلوکه بعدها با نام« سال بلو»مشهور می‌شود، در دهم ژوئن سال 1915 از پدر و مادری یهودی روس در «لانشین» کبک (که در حال حاضر بخشی از مونترال کانادا است) به دنیا آمد.در۹ سالگی به همراه والدینش به شیکاگو نقل مکان می‌کند.شهری که الهام بخش و زمینه بسیاری ازآثارش می‌شود. درهفده سالگی پدرش« آبراهام»را از دست می‌دهد. دربسیاری ازگزارشهای زندگی او آورده‌اند؛ وقتی برای اول باررمان «کلبهٔ عمو تم» اثر«هریت بیچر» را خوانده است، تصمیم می‌گیرد که نویسنده شود.

ادامه مطلب: آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات «سال بلو»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر رمان «تا پای مرگ» نویسنده «لی چایلد»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

رمان «تاپای مرگ» نوشته «لی چایلد» از انتشارات کتابسرای تندیس:"یه مشکل پیدا کن و حلش کن. این قانون منه." جک ریچر. تا پای مرگ

در طول تاریخ ادبیات قهرمانان یکه بزن همه فن حریف کم نبوده‌اند. از رمان‌های پلیسی که شامل شرلوک هلمز مخلوق سرآرتور کانن دوئل، هرکول پوآرو مخلوق آگاتا کریستی، فیلیپ مارلو مخلوق ریموند چندلر، کارگاه مگره مخلوق ژرژ سیمونز که متخصص حل انواع معماها و کشف اسرار جنایات بودند تا شخصیت‌های که در رمان‌های جاسوسی معرفی شدند مانند جیمز باند مخلوقیان فلمینگ و جک رایان مخلوق تام کلنسی.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «تا پای مرگ» نویسنده «لی چایلد»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک




دیدار مثنوی ــ فرجام شمس تبریز (4) حوادث ِ بازگشت

آب زنید راه را هین که نگار می رسد
مژده دهید باغ را بوی بهار می رسد
شمس تبریزی به سال 644 هجری بار دیگر در جمع فرستادگان مولانا با عزت و احترام به
قونیه در آمد و چه شادی ها که بر پا نشد .اما باز طولی نکشید که بسیاری کسان بر این
عشق غریب مولانا و رفتار عجیب شمس شوریدند و اختلاف بالا گرفت . استاد فروزانفر به
ذکر چند مورد از دلایل مخالفت اطرافیان مولوی و عوام با حضور شمس پرداخته است :

ادامه مطلب: دیدار مثنوی ــ فرجام شمس تبریز (4) حوادث ِ بازگشت




معرفی «برندگان جایزه ادبی پولیتزر» قسمت سوم «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک

ویلا کاتر، ویلا سایبرت کاتر در ۷ دسامبر سال ۱۸۷۳ در شهر نزدیک وینچستر، ویرجینیا، ایالت کارولینای جنوبی متولد شد. او شاعر، رمان نویس، مقاله نویس و داستان کوتاه نویس بود. او در فاصلهٔ سال‌های (۱۹۴۷- ۱۹۰۵) نویسندگی می‌کرد. او در سن هفتاد و سه سالگی به علت خونریزی مغزی، در ۲۴ آوریل سال ۱۹۴۷ میلادی، در شهر نیویورک، ایالت نیویورک درگذشت. او در شهر جافری، ایالت نیوهمپشایر به خاک سپرده شد. او پس از انجام تحصیلات مقدماتی و متوسطهٔ خود، با وجود مخالفت شدید خانواده به ایلت نبراسکا رفت.

ادامه مطلب: معرفی «برندگان جایزه ادبی پولیتزر» قسمت سوم «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک




گزارش دیدار و گفتگو با همایون کاتوزیان/ پریسا احدیان

صبح روز پنجشنبه، نوزدهم اسفندماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، هشتاد و دومین نشست کتابفروشی آینده با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و مجلۀ بخارا به دیدار و گفتگو با «دکتر همایون کاتوزیان» اختصاص داشت. در ابتدا علی دهباشی ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در این جلسه گفت:

ادامه مطلب: گزارش دیدار و گفتگو با همایون کاتوزیان/ پریسا احدیان




مروری بر رمان «مریم غفاری جاهد» نویسنده «جبراً ابراهیم جبراً»؛ «مریم غفاری جاهد»/ اختصاصی چوک

مروری بر رمان «جهانی بدون نقشه»

جبراً ابراهیم جبراً در داستان نویسی معاصر عرب جزو نسل دوم نویسندگانی است که توانسته‌اند با بحث درباره شکل و مضمون و با در نظر گرفتن دو بعد زیبا شناختی و محتوایی داستان بلند عربی را به سطحی برسانند که در جهان جایگاه مقبولی پیدا کند. (پروین گنابادی، 1386: 235)

هدف جبراً از نوشتن رما نهایش تنها پرداخت به ساختار و وصف شخصیت‌ها نیست. وی در خلال داستان پردازی به مساله فلسطین، مبارزه و رژیم اشغالگر و راه‌های مبارزه اشاره می‌کند. وی در مواردی به مبارزه مسلحانه اشاره می‌کند و در گفت و گوی شخصیتها یا رفتار آنها این مطالب را می‌گنجاند.

ادامه مطلب: مروری بر رمان «مریم غفاری جاهد» نویسنده «جبراً ابراهیم جبراً»؛ «مریم غفاری جاهد»/ اختصاصی چوک




تاریخچهٔ ادبیات داستانی جهان (13) نویسنده «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک

ایتالیا، از رنسانس تا عصر حاضر (3)

ادبیات ایتالیای سدهٔ هفدهم چندان شایستهٔ بحث و بررسی نیست. کمدی شبانی، تقلیدی و تهی از سر زندگی و ابتکار می‌شود؛ و تراژدی هم مجال ظهور نمی‌یابد. تنها جووانی باتیستا آندرئینی تراژدی نسبتاً با ارزشی به نام آدامو می‌نویسد که بر میلتون اثر می‌گذارد.

ادامه مطلب: تاریخچهٔ ادبیات داستانی جهان (13) نویسنده «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک




نگاهی مجموعه داستان «عنکبوت» نویسنده «سیامک گلشیری»؛ «گیتا بختیاری»/ اختصاصی چوک

دیده‌ای آن عنکبوت ِ بی‌قرار در خیالی می‌گذارد روزگار

گیرد وَهم ِ دور اندیش را خانه‌ای سازد به کُنجی خویش را

عطار نیشابوری

10 داستان کوتاه به قلم سیامک گلشیری که به سال 1384 توسط انتشارات قصیده‌سرا به چاپ رسید.

ادامه مطلب: نگاهی مجموعه داستان «عنکبوت» نویسنده «سیامک گلشیری»؛ «گیتا بختیاری»/ اختصاصی چوک




یادداشتی کوتاه درباره «داستان‌های مینی‌مالیستی» نویسنده «عبدالرضا قنبری»/ اختصاصی چوک

داستان‌نویسی در غرب به سه دوره تقسیم می‌شود:

1-از سال 1605 تا 1914 با آغاز جنگ جهانی اول (ظهور مکاتبی چون ناتورالیستی و رئالیستی و...).

2-از سال 1914 تا 1945، پایان جنگ جهانی دوم (ظهور نویسندگانی چون ارنست همینگوی).

3- از سال 1945 به بعد (ظهور افرادی چون ولفگانگ بوشرت، ریموند کارور، جان چیور و...).

ادامه مطلب: یادداشتی کوتاه درباره «داستان‌های مینی‌مالیستی» نویسنده «عبدالرضا قنبری»/ اختصاصی چوک




نقدی بر رمان «مادمازل کتی» نویسنده «میترا الیاتی»، «بابک صحرانورد»/ اختصاصی چوک

زمزمهٔ خاموشان

مقدمه

  میترا الیاتی (متولد ۱۳۲۹) داستان نویسی‌ست که توانسته با اولین مجموعه داستانش یعنی «مادمازل کتی» که عموماً داستان‌های مینیمالیستی خوش ساختی نیز هستند، توجه منتقدین و مخاطبان داستان را به اثرش جلب کند.با اینکه در این چند سال اخیر کارهای نسبتاً زیادی منتشر شده است که دراغلب آن‌ها یا نویسنده با زور و فشار خواسته اشک مخاطب را در آورد و یا با جان کندن در پی اثبات پیچیدگی تصنعی دراثر خود بوده است. الیاتی اما جدای از اینکه با فنون داستان‌نویسی آشناست، در این اثر با ما از انسان‌های معاصر می‌گوید و آنها را در موقعیت‌های متفاوت و دشوار با استفاده از زبانی آرام، روان و بدون جانبداری به تصویر کشیده است

ادامه مطلب: نقدی بر رمان «مادمازل کتی» نویسنده «میترا الیاتی»، «بابک صحرانورد»/ اختصاصی چوک




بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر «زردکاهی درازترین گیسوی خیال» سرودهٔ «ناظم حکمت»؛ «غزال مرادی»/ اختصاصی چوک

ناظم حکمت شاعر ترکیه‌ای را کمتر کسی است که نشناسد «ناظم حکمت» شاعر ترقی‌خواه ترک، بیستم ژانویهٔ سال 1902 در شهر «سالونیک» درتر کیه به‌دنیا آمد. او در خانواده‌ای هنرمند رشد و پرورش یافت. مادر، نقاش بود و پدر بزرگ، ادیبی شاعر. در چنین خانواده‌ای و در جمع دوستانی اهل ادب و فرهنگ بود که او با شعر آشنا شد. «ناظم حکمت» را به جرأت می‌توان پدر شعر نو ترکیه دانست. او در فضای نوسرایی شعر ترکیه از «مایاکوفسکی» شاعر درام‌نویس روسی تأثیر پذیرفت و آن را در کشور خود رواج داد.

ادامه مطلب: بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر «زردکاهی درازترین گیسوی خیال» سرودهٔ «ناظم حکمت»؛ «غزال مرادی»/...




بررسی داستان کوتاه «شبیه یک کلارینت» نویسنده «افروز جهاندیده»؛ «علی پاینده»/ اختصاصی چوک

صاف نشسته است؛ مثل یک زن سی و چند ساله‌ای که قرار است پا به میانسالی بگذارد. کتاب را بسته، ولی انگشت اشاره‌اش لای صفحات کتاب است. بچه، توی سرسره ریگ می‌پاشد. زن یک پایش را روی پای دیگر تند تند تکان می‌دهد. پردهٔ پنجرهٔ طبقهٔ چهارم کشیده شده‌است، مانند هر روز در همین ساعت؛ پرده تکان نمی‌خورد، همان جور ساکن و سبز یشمی مانده‌است؛ پشت شیشهٔ کدر شده از دود و دم و گرد و غبار.

ادامه مطلب: بررسی داستان کوتاه «شبیه یک کلارینت» نویسنده «افروز جهاندیده»؛ «علی پاینده»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر رمان «همسایه‌ها» نویسنده «احمد محمود»؛ «شیما معتمدی»/ اختصاصی چوک

رمان «همسایه‌ها» نوشته احمد محمود در سال 53از سوی انتشارات امیرکبیر به بازار نشر راه یافت و به چندین بار چاپ رسید اما در سال 60چاپ آن متوقف شد. این رمان داستان جوانی به نام خالد را پیش از کودتای 28مرداد و دوران نهضت ملی شدن نفت در اهواز روایت می‌کند، او از نوجوانی بی تجربه به یک سیاسی تبدیل می‌شود، عاشق می‌شود و وارد ورطهٔ سیاسی می‌شود. بن مایهٔ رمان برگرفته از وقایع و تحولات اجتماعی و سیاسی در دهه‌های سی و چهل شمسی است که از یک سوبازتاب فقر و فلاکت مردم جنوب و از سوی دیگرآستانهٔ وقایعی است که به جریان ملی شدن صنعت نفت و تاثیرات اجتماعی سیاسی آن می‌پردازد.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «همسایه‌ها» نویسنده «احمد محمود»؛ «شیما معتمدی»/ اختصاصی چوک




تصادف ، بی نظمی و هم نشینی در شعر مهرنوش قربانعلی/ عابدین پاپی

مهر نوش قربانعلی شاعری است با خود اما بی خود. به گونه ای که گاهی خود را می نویسد و گاهی هم جامعه را می نگارد و گهگاهی هم یادی از حس های نوستالژیک و آرکائیک می کند و گاهی نیز خود آگاهی را که بر پایه و نهاد راسیونالیزم می باشد به دل آگاهی در شعر ترجیح می دهد که با این اوصاف می توان تِم ( درون مایه ی) اشعار این شاعر را در اغلب سُروده هایش انتقادی _ اعتراضی بر شمرد . این شاعر هم تابع تعمد است و هم پارفتی در غیر تعمد دارد . گاهی شعر را با زبانی نغز در چند بند برای مخاطب تصویر می کند و گاهی هم باچشم هایی بسته به دنبال مفاهیمی تخیلی است که رد پایی از واقعیّت دارند و رنگ و شمایلی از خیال .

ادامه مطلب: تصادف ، بی نظمی و هم نشینی در شعر مهرنوش قربانعلی/ عابدین پاپی




بررسی داستان کوتاه «شبیه خانه» نویسنده «گروچور مارکس»؛ «ریتا محمدی»

چندی پیش گزارشگر روزنامهٔ نیورک‌نیوزگزارشی از یک زن نسبتاً ریزه میزه منتشرکرد که درون یک کیوسک تلفن عموی زندگی می‌کرد. تمام تجهیزات خانهٔ این خانم منحصربود یک بخاری، یک صندلی تاشو، مقداری حبوبات و یک شماره از مجلهٔ ریدرز دایجست. این خانم در مصاحبه‌اش با خوشحالی گفته بود:

«فکرشو بکنین، نه تنها یه خونه برای زندگی دارم، بلکه یه چیزی دارم که دسترسی بهش برای خیلی‌ها سخته... یک تلفن!»

ادامه مطلب: بررسی داستان کوتاه «شبیه خانه» نویسنده «گروچور مارکس»؛ «ریتا محمدی»




معرفی کتاب «تنهایی پرهیاهو» نویسنده «بهومیل هرابال»؛ مترجم «پرویز دوایی»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/ اختصاصی چوک

«تفتیش‌کننده‌های عقاید و افکار در سراسر جهان، بیهوده کتاب‌ها را می‌سوزانند، چون اگر کتاب حرفی برای گفتن و ارزشی داشته باشد، در کار سوختن فقط از آن خنده‌ای آرام شنیده می‌شود، چون‌که کتاب درست و حسابی به چیزی بالاتر و ورای خود اشاره دارد...»

بهومیل هرابال «تنهایی پرهیاهو» را در شرایطی نوشت که به‌همراه تعداد زیادی از نویسنده‌های چک‌سلواکی پس از دوران مشهور به بهار پراگ، ممنوع‌القلم شده بود. این کتاب به‌همراه سایر آثارش از جمله «من پیشخدمت شاه انگلیس بودم»، «کوتاه کردن مو»، «وحشی نجیب»، «شهرکی که زمان در آن متوقف شد»، به‌صورت زیرزمینی در داخل کشور و با اسامی مستعار و یا درج «عدم اخذ مجوز از نویسنده» در خارج از کشورش دست به دست می‌گشت تا اینکه بالاخره در سال 1975 به آثار هرابال اجازهٔ چاپ و انتشار دادند.

ادامه مطلب: معرفی کتاب «تنهایی پرهیاهو» نویسنده «بهومیل هرابال»؛ مترجم «پرویز دوایی»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/...




آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات (قسمت بیست و هشتم) «ایزاک باشویتس»؛ «مائده مرتضوی»

ایزاک باشویس سینگر نویسنده لهستانی تبار آمریکایی در بیست و یک نوامبر صد و ده سال پیش در خانواده‌ای یهودی در دهکده‌ای نزدیک ورشو به دنیا آمد. پدر ایزاک و پدر بزرگ مادری او خاخام بودند. ایزاک بسیاری از خاطرات دوران کودکی خود را بخصوص در منطقه فقیر نشینی که پدرش قاضی شرع و حَکم اختلاف‌های خانوادگی و زناشویی بود، در داستان‌های کوتاه و رمان‌هایش توصیف کرده است. نخستین معلم داستان‌نویسی ایزاک به گفته خودش برادر بزرگش ایزرئیل جاشوا بود. جاشوا علاوه بر آموزش داستان‌نویسی، ایزاک را با افکار اسپینوزا فیلسوف هلندی آشنا کرد و از همان اوان کودکی ضرورت تردید و بازاندیشی در آموزه‌های خشک مذهبی زیر سایه پدر و مادری متشرع را به او گوشزد کرد.

ادامه مطلب: آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات (قسمت بیست و هشتم) «ایزاک باشویتس»؛ «مائده مرتضوی»




فرجام شمس تبریز (3)/ آموزه های شمس

عاشقی بر من؟ پریشانت کنم

کم عمارت کن ، که ویرانت کنم

با غور در مثنوی و مقایسۀ مطالب آن با "مقالات شمس" تاثیر مستقیم تعالیم آن پیر تبریزی که از مولانای زاهد عارفی الهی ساخت آشکار می گردد : "پیش ما، کسی یک بار مسلمان نتوان شدن؛ مسلمان می شود و کافر می شود و باز مسلمان می شود،و هرباری از او چیزی بیرون می آید،تا آن وقت که کامل شود"(1) راه شمس همچون روش سقراط است .سقراطی ست ؛ پرورشی است، نه آموزشی .

ادامه مطلب: فرجام شمس تبریز (3)/ آموزه های شمس




معرفی کتاب «شاه بی‌شین» نویسنده «محمدکاظم مزینانی»؛ «طیبه تیموری‌نیا»

«این‌که فقط بگوییم شاه، آدم ظالم و بدی بوده کافی نیست. این نگاه صفر و صدی، ممکن است به‌درد انقلاب کردن بخورد، اما اصلاً برای نوشتن رمان مناسب نیست... این فکر و دغدغه‌ها، باعث شد که دست به نوشتن این رمان ببرم و به تعبیری، به کشف دوبارهٔ کودکی و نوجوانی خودم و زندگی شاه، بپردازم.»

ادامه مطلب: معرفی کتاب «شاه بی‌شین» نویسنده «محمدکاظم مزینانی»؛ «طیبه تیموری‌نیا»




عنوان: ایران لیلی و من مجنونم

صبح روز پنجشنبه، بیست و هشتم بهمن ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، هشتاد و یکمین نشست کتابفروشی آینده با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، کانون زبان فارسی و مجلۀ بخارا به دیدار و گفتگو با «ویلم فلور» اختصاص داشت. ویلم فلور تاریخ نگار و ایرانشناس هلندی در هشتمین دورۀ جشنوارۀ بین المللی فارابی به سبب جمیع آثارش در حوزۀ ایرانشناسی موفق به دریافت جایزه این جشنواره شد.

ادامه مطلب: عنوان: ایران لیلی و من مجنونم




مقوله ای به نام داشته ها و نداشته ها و پدیده ای به نام شعر/ عابدین پاپی

واژه ی داشته ها و نداشته ها همیشه به عنوان دو صفت کاربردی و کار آمد در زندگی اجتماعی و هنری و .... بشر نقشی شایسته و بایسته را بر عهده داشته اند به گونه ای که تقابل معنایی و تفاوت ساختاری این دو واژه خود مسببی در جهت رشد و بالندگی بشر در ازمنه ها و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی و هنری بوده است .

ادامه مطلب: مقوله ای به نام داشته ها و نداشته ها و پدیده ای به نام شعر/ عابدین پاپی




متن سخنرانی مهدی رضایی؛ فلسفه روز جهاني داستان كوتاه

فلسفه روز جهاني داستان كوتاه

داستان دانه انسان است، تا داستان هست این دانه سبز خواهد و سنگ را خواهد شکافت و به سوی تو سر برخواهد شد. با عرض سلام خدمت شما فرهیختگان گرامی. خرسندیم که برای چهارمین سال به یاری شما می‌توانیم در روز جهانی داستان گردهم آییم و از داستان و داستان‌نویسی بگوییم در حالی که در جای جای این کره خاکی نیز علاقمندان دیگر کشورها در چنین مراسمی مشغول به ادای دین خود به ادبیات داستانی هستند.

ادامه مطلب: متن سخنرانی مهدی رضایی؛ فلسفه روز جهاني داستان كوتاه




فروغ فرخزاد شاعری لیبرال(liberal) ولیبرتی(liberty ) است .../ عابدین پاپی

پرنده را نمی توان در قفس / زندانی کرد /

چون دندان های قفس / یک درمیان ریخته اند!

«پاپی»

زمانبندی تاریخِ شعر نو به سکانداری علی اسفندیاری متخلص به ( نیما یوشیج) به نُه دهه تقسیم می شود به گونه ای که آغاز این زمانبندی تاریخی با افسانه ی نیما در سال 1301شروع به تولد و زیستن می کند و تقریبا" تا سال 1320تنها نیما یوشیج است که گفتاورد فکری و ره آورد ادبی شعر نو را در جامعه تربیت ، ترویج و ترسیم می کند و

ادامه مطلب: فروغ فرخزاد شاعری لیبرال(liberal) ولیبرتی(liberty ) است .../ عابدین پاپی




شب آگاتا کریستی برگزار شد/ ترانه مسکوب

شب آگاتا کریستی دویست و هشتاد و سومین شب از شبهای مجله خارا بود که با همکاری نشر گاندی و مجله کاروان مهر عصر سه شنبه 26 بهمن ماه هزار و سیصد و نود و پنج در کانون زبان فارسی برگزار شد.

در آغازعلی دهباشی از انتشار ویژه نامه آگاتا کریستی در مجله کاروان گفت و سپسبه اهمیت ژانر پلیسی در ادبیات داستانی جهان اشاره کرد و یادآور شد که میتوان آگاتا کریستی را شاخصترین نویسنده این ژانر دانست که آثارش به بیش از 48 زبان زنده دنیا ترجمه شده و سینماگران و کارگردانان تئاتر نیز بارها به اقتباس از آثار او روی آوردهاند

ادامه مطلب: شب آگاتا کریستی برگزار شد/ ترانه مسکوب




فلسفه روز جهانی داستان / مهدی رضایی

به همت کانون فرهنگی چوک و همکاری کانون ادبیات ایران 26 بهمن ماه سال 1395 برابر با روز 14 فوریه همایش روز جهانی داستان و مراسم تقدیر از فریبا وفی برگزار شد. مائده مرتضوی مجری این برنامه بود که به حضار خوش آمد گفت و از مهدی رضایی دبیر کانون فرهنگی چوک دعوت کرد که جهت سخنرانی درباره فلسفه روز جهانی داستان و فضای عمومی ادبیات داستانی روز صحبت کند.

ادامه مطلب: فلسفه روز جهانی داستان / مهدی رضایی




معرفی فیلم «سیانور» نویسنده و کارگردان «بهروز شعیبی»؛ «حامد مختاری»/ اختصاصی چوک

یک عاشقانهٔ سیاسی

عوامل فیلم:

کارگردان: بهروز شعیبی/ نویسنده: مسعود احمدیان/ تهیه کننده: سید محمود رضوی/ مشاور تهیه: محمد صادق آذین/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده/ مدیر تولید: شهاب علی بخشی/ طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف/ طراح چهره پردازی: فاطمه کمالی، زهرا کمالی/ صدابردار: کامران کیان ارثی/ تدوین: فرامرز هوتهم/ صداگذار: محمد کشفی/ موسیقی: مهیار علیزاده/ دستیار اول کارگردان: صالح غربی جوان/ بازیگردان: علی صلاحی/ مدیر برنامه ریزی: علی صابری/ منشی صحنه: مرجان تاجیک/ مشاور رسانه‌ای: بیتا موسوی/ مدیر تدارکات: حیدر زرقومی/ عکاس: مهدی دلخواسته

ادامه مطلب: معرفی فیلم «سیانور» نویسنده و کارگردان «بهروز شعیبی»؛ «حامد مختاری»/ اختصاصی چوک




نگاهی به تئاتر «سربسته از تهران» نویسنده «مجتبی کریمی»؛ «وفا کشاورزی/ اختصاصی چوک

سربسته از تهران، زیادی سربسته بود.

سربسته از تهران، تئاتر برگزیدهٔهجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران است با کارگردانی مجتبی کریمی و بازی فرزانه میدانی و پژمان یاوری. از صحنهٔ تماماً سفید و نورپردازی فوق‌العادهٔ اثر که بگذریم، داستان با تاباندن نور بر چهرهٔدو بازیگر نمایش که با فاصلهٔ یک میز و نیمکت از هم جدا شده‌اند، شروع می‌شود. زن ایستاده و مرد نشسته است. وقتی نور روی صورت بازیگر زن توقف می‌کند، با چهرهٔ زنی عصبی روبرو می‌شویم که از شوهرش می‌خواهد حقیقت ماجرای آن شب را بازگو کند.

ادامه مطلب: نگاهی به تئاتر «سربسته از تهران» نویسنده «مجتبی کریمی»؛ «وفا کشاورزی/ اختصاصی چوک




نگاهی به فیلم‌های «تاراج، نیش، گروگان، چشم عقاب» «زینب گلستانی»/ اختصاصی چوک

چکیده

سینما به مثابه صورت ارتباطی استوار بر پایهٔ تدوام ترکیبی، همواره در ارتباطی تنگاتنگ با ادبیات تعریف می‌شود. در جریان این بر هم کنش میان هنرها است که نقد سینمایی در رابطه‌ای جدا نشدنی به نقد ادبی گره می‌خورد و گاه روش‌های نقد ادبی در دنیای سینما مجال بروز می‌یابند. در این راستا مطالعهٔ ساختاری روایت که با گذر از معادلات روانکاوانه، جامعه شناختی و... به صورت بیان داستانی می‌پردازد، می‌تواند در آثاری ادبی و سینمایی نتاجی در خور توجه به دنبال داشته باشد.

ادامه مطلب: نگاهی به فیلم‌های «تاراج، نیش، گروگان، چشم عقاب» «زینب گلستانی»/ اختصاصی چوک




نگاهی به فیلم «شرم» کارگردان «اینگمار برگمان»؛ «اشکان کریمی»/ اختصاصی چوک

بازیگران: لئو اولمن/ مکس فن سیدو/ سیگ فورست/ گونار جوراستراند / فیلم نامه: اینگمار برگمن فیلم برداری: نیکویست / سال فیلم:1968 سپتامبر 29 / مدت زمان: 103 دقیقه

دو بازیگر اصلی این فیلم اما یاران همیشگی و بازیگران مورد علاقه برگمان‌اند: خانم Liv Ullmann که در این فیلم کاراکتر، اوا (Eva) و Max von Sydow کاراکتری به نام، یان (Jan) را بازی کردند. فیلم در سال 1968 ساخته شد.

ادامه مطلب: نگاهی به فیلم «شرم» کارگردان «اینگمار برگمان»؛ «اشکان کریمی»/ اختصاصی چوک




شب ره‌نورد زریاب برگزار شد/ آیدین پورخامنه

عصر چهارشنبه، بیستم بهمن‌ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، دویست و هشتاد و دومین شب از مجموعه جلسات مجلۀ بخارا با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار، انتشارات گاندی به «ره‌نورد زریاب» اختصاص داشت. این جلسه با سخنرانی استادان: محمود دولت‌آبادی، نصرالله پورجوادی، سیروس علی‌نژاد، ره‌نورد زریاب، حسین فخری، منوچهر فرادیس، جواد ماهزاده، یامان حکمت آبادی برگزار شد.

ادامه مطلب: شب ره‌نورد زریاب برگزار شد/ آیدین پورخامنه




بررسی فیلم «هشت و نیم»؛ کارگردان «فدریکو فلینی»، «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک

شناسنامهٔ فیلم: نام: هشت و نیم (2/1 و 8)، کارگردان: فدریکو فلینی (Federico Felliniزبان: ایتالیایی، مدت: 138 دقیقه، محصول سال: 1963

مقدمه: در سکانس اول فیلم گوئیدو آنسلمی (با بازی مارچلو ماسترویانی) را می‌بینیم که پشت فرمان و پشت به دوربین، به تنهایی نشسته و در ازدحام سرسام آور ترافیک گیر کرده است. سرنشینان داخل ماشین‌های دور و بر همگی خونسرد و آرام درست مثل آدمهایی که در خلأ نشسته باشند، گنگ و خواب زده به نقطهٔ نامعلومی خیره شده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. گوئیدو دستمالی بر می‌دارد و بر شیشهٔ رو به رویش می‌کشد. جمعیت زیادی داخل اتوبوسی ایستاده‌اند و در حالی که سرهایشان پیدا نیست دست‌هایشان را از شیشه‌های اتوبوس به بیرون آویزان کرده‌اند.

ادامه مطلب: بررسی فیلم «هشت و نیم»؛ کارگردان «فدریکو فلینی»، «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک




گزارش دیدار و گفتگو با روح‎الامین امینی/ بهنام مشهدی

صبح روز پنجشنبه بیست و یکم بهمن ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، کتابفروشی آینده در هشتادمین نشست خود، میزبان روح‌الامین امینی شاعر و نویسندۀ جوان افغانستانی بود. در ابتدای نشست علی دهباشی ضمن خوشامدگویی به حاضرین،با اشاره به سفر اخیر خود به شهر هرات، از جایگاه و اهمیت این شهر در حوزۀ فرهنگ و ادب فارسی گفت: "هرات با سابقۀ دیرینۀ خود همواره از مراکز مهم فرهنگ، هنر و ادبیات جهان ایرانی بوده است. مکتب هرات در نقاشی و بعد در ادبیات از مکاتب معروف و مهم است. امروز نیز نشانه‌های تاریخی و فرهنگی جهان ایرانی کهن همچنان در هرات باقی است. از جمله نسل جوان شاعران و نویسندگان، که وارثان آن شکوه و عظمت گذشته هستند و در قالب انجمن‌های مختلف شعر و داستان، فعالیت منظم دارند.

ادامه مطلب: گزارش دیدار و گفتگو با روح‎الامین امینی/ بهنام مشهدی




خوانشِ رمان «انگار به آن طرف خیابان رسیده‌ای» نویسنده «حمید حیاتی»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک

رسیدن یا نرسیدن؟... مساله این است.

مشخصات کتاب: انگار به آن طرف خیابان رسیده‌ای / نویسنده: حمید حیاتی / انتشارات آگه / چاپ یکم 1393 / شمارگان:‌1100 نسخه / قطع رقعی / ویراستار: بابک روشنی نژاد/ قیمت: 8000 تومان / تعداد صفحات: 126

 

ادامه مطلب: خوانشِ رمان «انگار به آن طرف خیابان رسیده‌ای» نویسنده «حمید حیاتی»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر مجموعه داستان «بی‌باد و بی‌پارو» نویسنده «فریبا وفی»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک

جهان داستان‌های وفی، روان‌ و دلنشین است. در این داستان‌ها، حتی اگر راوی هم زن نباشد، حتی اگر جنس راوی مرد باشد، باز به توصیف و تصویر زن‌ها و تجربه‌هایشان می‌پردازد. داستان‌ها بدون هیچ شتابی روایت می‌شوند. نه از پرگویی درشان خبری هست و نه از ایجازهای عجیب و مسخره. داستان‌های وَفی سرشار از حس لطیف زانگی و زنانه و روحیات شکستنی، اما پر قدرت زنان است.

ادامه مطلب: یادداشتی بر مجموعه داستان «بی‌باد و بی‌پارو» نویسنده «فریبا وفی»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک




معرفی کتاب «خشم و هیاهو» نویسنده «ویلیام فاکنر»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/ اختصاصی چوک

مترجم: بهمن شعله‌ور، انتشارات نگاه

«همیشه کسانی‌که در هیچ کاری موفق نشده‌اند می‌خواهند به آدم راه کار یاد بدهند.»

داستان در مورد خانواده کامپسون و سرگذشت اعضای این خانواده است. آقاتی کامپسون مزرعه‌دار بزرگی است که به‌نوعی نیهیلیست می‌باشد. کارولین همسر اوست که تنها به پسر کوچکش علاقه‌مند است. این خانواده 4 فرزند دارند. کونتین که پسری باهوش و حساس و در عین حال شیفته مرگ است. بنجامین که پسری عقب‌افتاده و در عین حال لال است. جاسن که پسری اقتصادی و خودخواه است. کدی تک‌دختر خانواده که به گفته فاکنر قهرمان اصلی کتاب است...

ادامه مطلب: معرفی کتاب «خشم و هیاهو» نویسنده «ویلیام فاکنر»؛ «طیبه تیموری‌نیا»/ اختصاصی چوک




یادداشتی بر مجموعه داستان «واجد شرایط مرگ» نویسنده «آرش دبستانی»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

آرش دبستانی را با مجموعه داستان"وقتی میم می‌شوی" می‌شناسیم. داستان "شکر" از این کتاب برگزیده جایزه ادبی هدایت گردید. کتاب حاضر دومین اثر داستانی اوست. مجموعه داستان"واجد شرایط مرگ" مشتمل بر شانزده داستان کوتاه است. داستان‌ها وحدت درون مایه دارند. و سایهٔ مرگ را در یکایک آنها می‌توان دید. ستینگ جغرافیایی داستانها برون مرزی است. اما دغدغه‌های بیان شده به جامعه موطن نویسنده نزدیک است. داستان اول مجموعه بدون شک بهترین داستان مجموعه است. داستانی کامل با تمام عناصر داستانی. نشان دادن به جای گفتن، حرف اول را در این داستان می‌زند. تعلیقی که از ابتدا در داستان سر باز می‌کند، خواننده را تا انتها می‌کشاند.

ادامه مطلب: یادداشتی بر مجموعه داستان «واجد شرایط مرگ» نویسنده «آرش دبستانی»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک




یادداشت های روزانه جشنواره فیلم فجر/ نگاهی به فیلم رگ خواب ساخته حمید نعمت الله /سپیده ابرآویز

یک فیلم ضد زن

1-    یکی دو روز است در همه جا می خوانم رگ خواب یک فیلم ضد مرد است . درست برعکس . این فیلم به شدت ضد زن است . زن این فیلم کیست ؟ چه می خواهد ؟ چه می گوید ؟ و چرا جز نقش قربانی و آه و ناله و جیغ و گریه هیچ کار دیگری نمی کند؟

2-    نعمت الله فیلمساز درجه یکی است . اما در رگ خواب از فیلمسازی فاصله و به شدت به ادبیات رمان نویسی نزدیک می شود . او تمام قدرتش در نشان دادن را کنار می گذارد و با استفاده از نریشن های مینا تمام اتفاقات را توصیف می کند. این توصیف باعث می شود که فضاها ساخته نشوند و شخصیت ها اصلا به شخصیت شدن نزدیک نشوند.

ادامه مطلب: یادداشت های روزانه جشنواره فیلم فجر/ نگاهی به فیلم رگ خواب ساخته حمید نعمت الله /سپیده ابرآویز




گزارش شب زنده یاد سید جلال الدین آشتیانی/ فرناز تبریزی

عصر روز یکشنبه، هفدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۵، دویست و هشتاد و یکمین شب از سلسله شب های بخارا به زنده یاد سید جلال الدین آشتیانی اختصاص داشت. این جلسه که به همت مجله بخارا، بنیاد موقوفات دکتر افشار، دایرة المعارف بزرگ اسلامی و انتشارات گاندی کانون زبان فارسی برگزار شد، میزبان استادان و سخنرانانی چون دکتر مهدی محقق، دکتر داریوش شایگان، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر نصرالله پورجوادی بود. علی دهباشی پس از خوش آمدگویی به حاضران جلسه را چنین آغاز کرد:

ادامه مطلب: گزارش شب زنده یاد سید جلال الدین آشتیانی/ فرناز تبریزی




یادداشتی بر رمان «فرشته تاریکیِ سیدنی شلدون» نویسنده «تیلی بکشاو»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک

 

سیدنی شلدون تنها نویسنده‌ای که پس از مرگش نیز خواننده را حیران می‌کند! در نمایشگاه کتاب امسال (سال 95) در غرفه انتشارات درسا عنوان آشنای یک نویسنده متوفی با یک اثر جدید به چشم می‌خورد. فرشتهٔ انتقامِ سیدنی شلدون. طی دو دهه گذشته یکی از نویسنده‌گان خارجی‌ای که در کشور ما خوش درخشید، سیدنی شلدون بود. به طور متوسط هر دوسال یکبار یک رمان از این نویسندهٔ شهیر چاپ می‌شد که آن زمان دو سه هفته‌ای سرگرم‌کننده بود و باز هم می‌شد آن را بازخوانی کرد.

ادامه مطلب: یادداشتی بر رمان «فرشته تاریکیِ سیدنی شلدون» نویسنده «تیلی بکشاو»؛ «سعید زمانی»/ اختصاصی چوک