نگاهی روان تحلیل‌گرانه به نمایشنامه «شب‌بخیر مادر» نویسنده «مارشا نورمن»؛ «صدف عباسی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

لطیف است شب، تولدی دوباره

زمان‌هایی در زندگی هست که حتی مفلوک‌ترین بازندگان هم به خودشان می‌آیند و مصمم می‌شوند عنان زندگی خود را به دست بگیرند. گرفتن این عنان اما، برای جسی کیتز[1]، اقدام به مرگی خودخواسته است. جسی بعد از یک زندگی مشترک ناموفق و داشتن پسری معتاد، به خانه برگشته تا با مادرش زندگی کند. شاید بتوان گفت جسی و مادرش در مسیر زندگی‌شان تفاوتی با هم ندارند. هر دوی آن‌هازندگی‌شان را درست همان‌طور که هست، بدون کوچک‌ترین تلاشی برای تغییر آن، پذیرفته‌اند. جز آن که جسی تصمیم می‌گیرد با نابود سازی خود، اراده‌اش را بر زندگی تحمیل کند. مادر سال‌ها نه تنها با شوهری بی تفاوت و تحقیرگر سر کرده، بلکه در ائتلافی نامتوازن نیز گیرافتاده است. جسی از کودکی به پدرش تمایل داشته و در مقابل، حمایت و محبت او را نیز از آن خود کرده است. به نظر می‌رسد مادر از همان ابتدا دخترش را از دست داده، او همیشه از توجه مثبت مهم‌ترین افراد زندگی‌اش محروم بوده و مورد بی‌مهری آن‌ها قرار می‌گرفته است.

در باب ادبیات داستانی «ستایش داستان‌های دیروز، نکوهش آثار امروز» ‌ نویسنده «مهدی میرابی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

پایان یک عصر طلایی

از زمان رنسانس تا پیدایش مکتب‌های جدید گونه‌ی ادبیات داستانی دستخوش تغییر بوده؛ هرکدام از نویسندگان صاحب مکتب در تقابل و رد مکتب‌های ما قبل خود با بال و پر دادن به آثار و ایجاد شعار در داستان‌ها از رویه و سبک نگارش خود دفاع و حمایت کردند هر چند پاره ای از این مکتب‌ها به طور طبیعی شکل گرفت و دارای وجه مشترک‌های زیادی بودند، باز این تقابل همواره وجود داشت. این گستردگی و توسعه که به واسطه‌ی جریان‌های ادبی تکامل پیدا کرد دست نویسندگان نسل بعد را برای نوشتن باز گذاشت و از محدودیت در چارچوب کلاسیک بیرون راند، زمانی که افسارگسیختگی در مکتب‌ها شکل گرفت و پیروانشان به مبارزه با یکدیگر پرداختند؛ سود حاصل از این دعوا عصر طلایی رمان را رقم زد. مخاطب عام توجهی به رمان‌های صددرصد رمانتیسم، رئالیسم و یا ناتورالیسم نداشت، تاثیر آثار مطلوب به حدی بود که در سلیقه‌ی مخاطب و حتی خود نویسندگان تغییر ایجاد کرد. مثلاً وقتی با پیدایش مکتب ناتورالیسم به واسطه ویژگی‌هایش که به آشکارکردن واقعیت‌های زشت و پلید دامن زد. یا برملا ساختن اختلاف عمیق بین حقیقت و زندگیِ اجتماعی که عشق به صورت یک خواست جسمانی و جنسیت به عنوان یک تجربه‌ی مشروع در این نوشته‌ها مطرح شد، درگیری‌های شدیدی علیه آن صورت گرفت.

تاثیر سینما در جامعه «مصطفی زمانی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

بی‌شک کودکانی را دیده‌اید که بعد از تماشای یک فیلم رزمی چگونه خود را جای شخصیت‌های آن فیلم گذاشته و شروع کرده‌اند به تقلید حرکات بازیگران. اما آیا این موضوع تنها محدود به کودکان است؟ آیا تا به حال با دیدن فیلمی غم‌انگیز برای لحظاتی حتی کوتاه دچار اندوه نشده‌اید؟ بی‌گمان نمی‌شود تاثیرگذاری فیلم بر روی انسان‌ها و حتی فراتر از آن، یک جامعه را انکار کرد. به عنوان مثال حتماً خیلی از شما سریال کارتونی "فوتبالیست‌ها" را به یاد دارید. بسیاری از جامعه شناسان ژاپنی، پیشرفت و تحول فوتبال این نسل از کشور ژاپن را وامدار همین سریال کارتونی می‌دانند.

گزارش مراسم نکوداشت آقای «محمدرضا محمودزاده» در ساری «ناهید گرامیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

روز پنجشنبه 16 مهر 94 کارگاه نقد داستان"‌هم نگر" ساری، مراسم نکو داشت آقای "‌محمدرضا محمودزاده‌" شاعر، پژوهشگر، و اسطوره شناس را برگزار کرد. حضور شماری از اهالی قلم ومشتاقان ادبیات و فرهنگ دوستان که از ساری و همچنین شهرهائی چون خرم آباد تهران- بابل قائم شهر و... آمده بودند، بسیار چشمگیر بود.

نخست، مجری برنامه مختصری از زندگی آقای محمودزاده را برای حاضران خواند و سپس آقای "ایرج عرب‌" به نمایندگی از کارگاه نقد داستان" هم نگر" ساری، پیام کارگاه را خواند که به این شرح است

نگاهی به رمان «ساعت‌ها» نوشته‌ی «مایکل کانینگهام» «مصطفی بیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

قلم بر می‌دارد: «خانم دالووی گفت خودش گل می‌خرد»[1]

«دلش می‌خواهد این بهترین کتابش باشد، کتابی که سرانجام توقعاتش را برآورد. ولی آیا یک روز از زندگی یک زن معمولی را می‌شود دست مایه‌ی یک رمان کرد؟» (صفحه 83 کتاب).

رمان «ساعت‌ها» نوشته‌ی مایکل کانینگهام (نویسنده امریکایی / متولد 1952) روایتی است از زندگی سه زن به نام‌های ویرجینیا وولف، لورا براون و کلاریسا وون (خانم دالووی) که در سه زمان 1923، 1949 و 1998، از صبح تا غروب یک روز تابستانی را در بر می‌گیرد.

دلِ تاریکی به عنوان نوع ادبی " رمانس فلسفی طلب و خودیابی " / جواد ا سحاقيان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

نخستین دقیقه در خوانش این نوولت به عنوان " رمانس " 1 ، تعریف آن به عنوان یک " نوع ادبی " 2 است .              " نورتروپ فرای " 3 در تحلیل نقد 4 (1957) می نویسد :

     " پیدا است که صورت کامل رمانس ، طلب موفقیت آمیز است و چنین صورت کامل شده ای سه مرحله ی عمده دارد : مرحله ی سفر مخاطره آمیز و ماجراهای فرعی اولیه ، مبارزه ی سرنوشت ساز ـ که معمولا ً نوعی نبرد است  ـ در این نبرد ، قهرمان یا خصم او یا هر دو ناچار باید بمیرند ؛ و تعالی قهرمان " ( فرای ، 1377 ، 226 ) .

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692