بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر «اصالتاً درختی تبریزی‌ام» سروده «نیکو (آنا ماریا) مرادی»؛ «غزال مرادی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

«اصالتاً درختی تبریزی‌ام» نخستین مجموعه شعر منتشر شده نیکو (آناماریا) مرادی است که شامل 54 شعر ودر 87 صفحه منتشر شده است بیشتر شعرهای این مجموعه منطقی روایی دارد و همین‌طور استفاده از استعارات زبانی در این مجموعه توانسته است چند معنایی ایجاد و امکان لذت کشف را به خواننده ارائه نماید.

آیا «عقاید یک دلقک» شایستگی نوبل ادبیات را دارد؟ «مصطفی بیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

اسدالله امرایی: «نوبل به هیچ نویسنده‌ای اعتبار نمی‌دهد»[1]

«هِانریش تئودور بُل» 67 سال عمر کرد. در سن 55 سالگی به خاطر دو کتاب «عقاید یک دلقک» و «بیلیارد در ساعت نه و نیم»، که ترکیبی از جهان بینی گسترده‌ی زمانه‌ی خود و مهارت حساس او در کاراکترسازی و همچنین کمک به تجدید حیات ادبیات آلمان بود، برگزیده نوبل ادبیات 1972 شد.

«من یک دلقک هستم...»

ماجرای کشف خانه «صادق هدایت» در هند تهیه و تنظیم گزارش «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

هفدهمین نشست "‌سه شنبه‌های هنوز" با عنوان بررسی زندگی صادق هدایت در هند توسط "ندیم اختر" پژوهشگر زبان فارسی سوم آذر ماه در کتاب‌فروشی نشر هنوز برگزار شد. ندیم اختر متولد ایالت بیهار هندوستان در سال 1987 است. وی در سال 2006 در دانشگاه جواهر لعل نهرو برای تحصیل در رشته ادبیات فارسی پذیرفته شد و تا مقطع دکتری این رشته را ادامه داد. ندیم اختر پژوهش‌های بسیاری در زبان و ادب فارسی انجام داده است. وی مقاله‌ای درباره "ادوارد ایستک" (کسی که حاصل سفر شش ماهه خود به ایران را در قالب سفرنامه نوشته است) در دانشگاه کمبریج ارائه کرده است. هم چنین مقاله وی که مربوط به کشف خانه صادق هدایت در بمبئی است در دائره‌المعارف ایرانیکا در سال 2015 ثبت گردید. موضوع پایان‌نامه دکتری وی "شخصیت‌پردازی در رمان بوف کور" است. ندیم اختر هم اکنون به منظور گذراندن فرصت مطالعاتی شش ماهه در دانشگاه تهران به ایران آمده و در حال یادگیری زبان پهلوی است.

سیر تحول نثر پارسی «گفتار شانزدهم؛ مختصات نثر فارسی پس از حمله مغول» «ندا امین»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

دربخش پیشین گفتیم که به دلایل متعدد در آغاز قرن هفتم، سیل سپاه وحشی و خونخوار تاتار به ماوراء‌النهر و خراسان که از آبادترین بلاد عالم و از مهم‌ترین مراکز علم و تمدن جهان شمرده می‌شد، سرازیر گردیدواز آن پس نژاد متمدن آریایی تا مدتی تحت سیطره حکومت مغولان وحشی قرار گرفت که اگر چه تأثیرات این هجوم خانمان سوز در هر یک از جوانب متعدد خود، در گستره کتاب‌های بی‌شماری قابل بررسی و تفصیل است، اما در گفتار پانزدهم از این پژوهش کوشیدیم به مواردی از اوضاع فرهنگی و اجتماعی که مؤثر بر حوزه ادبیات و زبان فارسی است، اشاره ای کنیم. دراین گفتار به چگونگی تحول نثر فارسی در این شرایط ومختصری از مختصات سبکی آن خواهیم پرداخت.

توپخانه، میدان بی حصار/ پریسا احدیان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

عصر یکشنبه، سیزدهم دی ماه سال یکهزار و سیصد و نود و چهار، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در دویست و بیست و سومین نشست از مجموعه جلسات «شب های بخارا» با همراهی بنیاد ملت و گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار، میزبان شب «میدان توپخانه» بود.

در ابتدای جلسه علی دهباشی ضمن عرض خوشامدگویی به میهمانان جلسه با یادی از دکتر «هما ناطق»، شاعر، نویسنده و محقق و پژوهشگر تاریخ مشروطه که در دوزادهم دی ماه سال 1394 ه.ش در پاریس درگذشت، سخنانش را آغاز کرد و سپس توضیح کوتاهی در مورد تاریخچۀ معماری شهری میدان توپخانه بیان داشت:

تاریخچه‌ی ادبیات داستانی ایران (1) «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

ادبیات در دامان جامعه متولد می‌شود و از سینه‌ی شرایط سیاسی و اجتماعی دوره‌ی خود تغذیه‌کرده و به تکامل می‌رسد. بنابراین، پسندیده است اگر برای شناخت ادبیات داستانی ایران، نگاهی گذرا به‌زمینه‌ی تولد این نوع ادبی داشته باشیم.

آغامحمدخان، موسس سلسله‌ی قاجاریه، به نابسامانی‌های پس از انقراض صفویه ‌که با تغییرات تند و پیاپی فرمانروایانی چون نادرشاه افشار و کریم‌خان زند همراه بود، پایان داد و با عزم و قدرت سرتاسر ایران را در زیر لوای حکومتی یکپارچه در آورد و در سال 1161 هجری خورشیدی، به حکومت رسید.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692