گزارش شب جاکومو لئوپلردی دویست و بیستمین شب مجله بخارا

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

شب جاکومو لئوپلردی دویست و بیستمین شب مجله بخارا بود که با همکاری سفارت ایتالیا در تهران و بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت غروب چهارشنبه 4 آذر ماه 1394 در کانون زبان فارسی برگزار شد.

در ابتدا علی دهباشی پس از خوشامدگویی به سخنرانان و حاضران اشاره کرد که مجله بخارا تا کنون شب‎های فراوانی را با همکاری سفارت ایتالیا و مدرسه ایتالیایی‎ها در تهران ( پیترو دلاواله) برگزار کرده‎ است، چه در زمینه ادبیات و چه در دیگر زمینه‎ها از جمله موسیقی و فرهنگ ایتالیا و نیز جا دارد که از خانم حانیه اینانلو جداگانه تشکر ویژه کنیم که در ترجمه متون ایتالیایی و سخنرانی‎ها همواره به ما کمک کردند. و امشب نیز خوشحالیم که در پایان هفته زبان ایتالیایی برگزارکننده شب جاموکو لئوپاردی، شاعر بزرگ ایتالیا هستیم و می‎کوشیم تا در فرصتی که هست با سخنرانی‎هایی که خواهید شنید تصویری نسبتاً کامل از این شاعر برجسته ایتالیا ارائه دهیم .

نگاهی به مجموعه داستان «کیوسک» نوشته «لیلا نوروزی» «مصطفی سلیمی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

آدم‌هایی که هیچ آرزویی ندارند.

مجموعه داستان "کیوسک" اولین مجموعه داستان لیلا نوروزی است. به دلیل اینکه مجموعه داستان (با وجود اصلاحیه‌های متعدد) موفق به کسب مجوز نشده، لیلا نوروزی مجموعه داستان را اینترنتی منتشر کرده. لینک دانلود این مجموعه در سایت دوشنبه قرار گرفته.

یادداشتی بر رمان «ترکش لغزنده» نویسنده «آیت دولتشاه» / نعمت مرادی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

ترکش لغزنده با سر شناسه آیت دولتشاه رمان تازه ای است که توسط انتشارات چشمه با مشخصات ظاهری 148صحفه روانه بازار کتاب، وبه زیور چاپ آراسته شده است. این رمان شامل یک مقدمه وسه بخش (بهزاد، کامبیز،ای در میان جان و...)می باشد. کلیت ساختار سوژه ، بیانگر روایت جز به جز و نسبی زندگی یک خانواده ، وپارامترهای زمانی و مکانی آن درطول یک قرن ، و حکایت نسل به نسل سه نسل از این دودمان می باشد.اتومبیلی به راه می افتد وخانواده یا طایفه ای را در مسیر مهاجرت قرار می دهد.بلایی نازل می شود. حادثه ای رخ می دهد . وماشین کشتار به راه می افتد. وهزاران انسان از افغانستان، سوریه ، عراق ،فلسطین ، بحرین ، خانه وکاشانه ی خود را رها می کنند.

میلان، شهر معماری و موسیقی/زهرا ناطقیان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

عصر روز یکشنبه اول آذر ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار ، با آغاز هفته زبان ایتالیایی در ایران ، مجله با بخارا با همکاری مدرسه ایتالیایی " پیترو دلا واله " و بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت ، مجله شب موسیقی میلان را برگزار کرد . با توجه به استقبال شرکت کنندگان از نشست های قبلی ، یک شب از شب های هفته زبان ایتالیایی به یکی از شهرهای این کشور و فرهنگ و هنر آن منطقه اختصاص پیدا کرد و شهر میلان و معماری و موسیقی آن به این منظور انتخاب شد.

مشاهیر متولد آذرماه «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

جلال آل‌احمدمتولد 2 (و به روایتی 11) آذر هزار و سی‌صد و دو در اسالم گیلان است. آل‌احمد در 1322 وارد دانش‌سرای عالی تهران شد و در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل گشت. نخستین مجموعه داستان خود به‌نام «دید و بازدید» را در همین دوران منتشر نمود. آل‌احمد تأثیری ژرف بر «جریان روشنفکری» دوران خود داشت و به‌جز داستان‌نویسی به تحریر مقالات اجتماعی، پژوهش‌های مردم‌شناسی، سفرنامه و ترجمه نیز پرداخت.

نقد و بررسي آثار جمال‌زاده، جلال آل‌احمد، سيمين دانشور و احمد محمود / چهارگانه جواد اسحاقیان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

فتح‌الله بي‌نياز

 خوانش متن داستان بر اساس بوطيقاي نو منتقد را از سليقه‌هاي فردي و چيره بر روح زمان دور كرده به روش‌شناسي علمي نزديك‌تر مي‌كند. منتقد ادبي مي‌كوشد هنجارهاي چيره بر يك رويكرد ادبي را با بهره‌جويي از تازه‌ترين منابع فارسي و انگليسي استخراج كرده، به گونه‌اي خلاق بر متن تطبيق دهد
خوانش عيني، خوانشي بر پايه «متن» با رويكرد به هنجارهاي ناظر بر «نظريه ادبي» يا «نوع ادبي» متن است و «خوانش ذهني»، خوانشي بر اساس ذهنيت و ايدئولوژي شخص منتقد ادبي. اكثريت قريب به اتفاق نقدهاي سه دهه ياد شده، رويكرد ايدئولوژيك دارد. اما خوانش اسحاقيان از اين رويكرد‌ها فاصله مي‌گيرد

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692