شب ابن بطوطه: ایران و جهان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

به مناسبت انتشار چاپ ویرایش جدید "سفرنامه ابن بطوطه" ترجمه استاد دکتر محمد علی موحد از سوی نشر کارنامه عصر پنجشنبه (ساعت پنج) سی ام دی ماه در کانون زبان فارسی مراسمی برگزار می شود. دراین شب دکتر محمد علی موحد درباره جهان در استانه دوران ابن بطوطه . دکتر داریوش رحمانیان درباره : نقش مردم در سفرنامه ابن بطوطه و دکتر میلاد عظیمی : ایران و ایرانیان در سفرنامه ابن بطوطه سخنرانی خواهند داشت. و در پایان مراسم رونمایی و امضا کتاب برای دوستداران با حضور دکتر موحد برگذار خواهد شد.

شب ابن بطوطه : ایران و جهان در ساعت پنج بعد ازظهر پنجشنبه سی ام دی ماه در کانون زبان فارسی (بنیاد موقوفات افشار) باهمکاری نشر کارنامه و مجله بخارا برگذار می شود . خیابان ولی عصر . سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب . پلاک12.

به مناسبت انتشار کتابهای : "از فرانکلین تا لاله زار "( زندگینامه همایون صنعتی)،

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

به مناسبت انتشار کتابهای : "از فرانکلین تا لاله زار "( زندگینامه همایون صنعتی)،"  گفتگو های برگزیده ایندگان "،   " گفتگو با مترجمان" و " چند گفتگو درباره تجدد"   که از اثار اقای سیروس علی نژاد هستند . جلسه دیدار و گفتگو پنجشنبه سی ام دی ماه کتابفروشی اینده به ایشان اختصاص یافته است. در این نشست علاوه بر پاسخ به سوالات از سوی اقای علی نژاد در خاتمه مراسم امضا کتاب هم خواهیم داشت. این جلسه درساعت نه صبح پنجشنبه سی ام دی ماه از سوی کتابفروشی در کانون زبان فارسی برقرار خواهد بود.خیابان ولی عصر. سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب . پلاک 12.

عصر پنجشنبه با سوزان سانتاگ

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

مجله کاروان که در اولین شماره خود تماماً به سوزان سانتاگ پرداخته بود، اکنون سومین عصر پنجشنبه را با همکاری گالری گذار به این نویسنده برجسته اختصاص داده است. سوزان سانتاگ نویسنده، نظریه‎پرداز ادبی و هنری و منتقد سیاسی و اجتماعی آمریکایی بود که جامعه هنری و ادبی در ایران به خوبی با او و آثارش آشنا هستند و تا کنون چندین کتاب از او به فارسی ترجمه شده است، از جمله کتاب مشهور سانتاگ درباره عکاسی و نیز علیه تفسیردر نشست عصر پنجشنبه سی ام دی ماه، ساعت 4 بعد از ظهر، شهاب حاجی مشهدی درباره عکاسی و ادبیات سخن می گوید و علی شیر ژیان از نظریه‎های سانتاگ درباره عکاسی می‎گوید و عکس‎هایی از سوزان سانتاگ به نمایش درخواهد آمد.

پنجشنبه 30 دی ماه 1395، ساعت 4 بعد از ظهر

خیابان باهنر(نیاوران) خیابان فیضیه(خیابان جمشیدیه) پلاک 16

شب دکتر دبیر سیاقی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

به استقبال سالروز تولد استاد سید محمد دبیر سیاقی می رویم .و سه شنبه  28دی ماه  شبی از شبهای بخارا را به ایشان اختصاص دادیم که در کانون زبان فارسی برگزار می شود. دکتر دبیر سیاقی از خرداد1326 به همکاری با علامه علی اکبر دهخدا دعوت شد که این همکاری تا پایان زندگی دهخدا (1334)  ادامه داشت. و پس از ان بنا بر وصیت دهخدا در لغت نامه ادامه دادند. کارنامه ادبی و علمی استاد بیش از انست که در این مختصر بگنجد. ده ها تصحیح متن از اثار کلاسیک ادب فارسی و تالیف چندین کتاب بخشی از کارنامه زرین ایشان را در بر می گیرد.که درشب تجلیل از ایشان به انها پرداخته خواهد شد. شب استاد دبیر سیاقی با حضور استادان: سید عبدالله انوار. احسان اشراقی. محمد استعلامی. حسن انوری.مهدخت معین .رضا یکرنگیان. محمد علی حضرتی. اکرم سلطانی و نمایش فیلم مستند: " نادره کار " اثر منو چهر مشیری برگذار می شود.

 این مراسم در ساعت پنج بعد از ظهر سه شنبه 28 دی ماه در کانون زبان فارسی (بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار) واقع در خیابان ولی عصر . سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب .پلاک 12 برقرار است

 

شب راه ابریشم برگزار می شود.

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

به مناسبت انتشار کتاب " قلعه های راه ابریشم" مجله بخارا باهمکاری نشر نظر در محل کانون زبان فارسی عصر سه شنبه21 دی ماه شب راه ابریشم را برگزار می کند. تا به حال هزاران مقاله وکتاب  درباره راه ابریشم به زبانهای گوناگون نوشته شده. وازجهات گوناگون : معماری، انسان شناسی، اقتصاد و........مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر ژان کلود ووازن دارای دکتری تاریخ و باستان شناسی است. سالها استاد مدعو در دانشگاه سن ژوزف بوده است.کتاب "قلعه های راه ابریشم" حاصل سالها مطالعات وی درباره راه ابریشم بویژه قلعه های این مسیر تاریخی بوده است. متن فارسی کتاب توسط نشر نظر هفته پیش منتشر شد. در " شب راه ابریشم " استادان : دکتر ناصر تکمیل همایون . مهندس سید محمد بهشتی و ژان کلود ووازن سخنرانی خواهند کرد. این مراسم ساعت پنج بعد از ظهر در محل کانون زبان فارسی واقع در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار خیابان ولی عصر. سه راه زعفرانیه. خیابان عارف نسب . پلاک12 برگزار می شود

بخارای زمستانی منتشر شد.

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

شماره یکصد و شانزدهم مجله بخارا در بخش ویژه نامه اختصاص یافته است به استاد زنده یاد سید جلال الدین اشتیانی که تصویر ایشان را بر روی جلد امده است . با هم مروری داریم به شماره  زمستانی بخارا:

ای شعرِ پارسی

شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی 

زبان و ادبیات فارسی

شماره‌ی دوم سیاه‌مشق از راه رسید.

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

شماره‌ی دوم سیاه‌مشق از راه رسید. سیاه‌مشق در اهواز چاپ می‌شود. سیروس ممبینی صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه است، غلامرضا رضایی دبیر سرویس ادبیات ایران و محمد حیاتی دبیر سرویس ادبیات جهان. در این شماره که با رویکردی تازه چاپ و منتشر می شود، یادداشتی از غلامرضا رضایی در سرلوحه‌ قرار دارد.

دیدار و گفت‌وگو با پروفسور دکتر محمود ارول قلیچ

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

جلسۀ این هفتۀ کتابفروشی آینده با همکاری مجله بخارا و موسسه یونس امره (مرکز فرهنگی ترکیه) روز پنجشنبه شانزدهم دی ماه، اختصاص دارد به دیدار و گفت‌وگو با پروفسور دکتر محمود ارول قلیچ.که ایشان درباره " عرفان پلی میان ایران و ترکیه" سخنرانی و به پرسشهای دانشجویان و علاقمندان پاسخ خواهند داد.در این دیدار داود وفایی و دکتر توفیق سبحانی، از مترجمان آثار دکتر محمود ارول قلیچ، نیز در بحث شرکت دارند. در پایان جلسه هم گروه موسیقی «هرمان» به اجرای موسیقی می‌پردازند:مژگان محمد حسینی (قانون)، سیاوش طاهریان (کمانچه) و پوریا رئیسی (تنبور).

شب علیقلی ضیایی برگزار می شود

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

شب علیقلی ضیایی

برنامه سه شنبه (چهاردهم دی ماه) شبهای بخارا اختصاص یافته به بزرگداشت علیقلی ضیایی معمار و عکاس که این شب با حضور: دکتر داریوش شایگان. ایدین اغداشلو . مسعود کیمیایی.محمود دولت ابادی. فخرالدین فخرالدینی. ایرج کلانتری.امیر هوشنگ اردلان.مهرداد اسکویی. افشین شاهرودی.مهرداد دفتری.فرامرز پارسی. رضا قوی فکر.حمید کرامتی. ژیلا نوروزی.مهدی خدیری و علی دهباشی. وپیام یاسمن ضیایی .همچنین نمایشگاهی از اثار عکاسی ضیایی برقرار شده است.
علی قلی ضیایی ، متولد ۱۳۳۷، از نوجوانی عکاسی را شروع کرد، در سال ۱۳۵۶ وارد مدرسه ی عالی ساختمان شد و در سال ۱۳۵۸ برای تحصیل در رشته معماری و شهرسازی وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در کنار حرفه معماری و شهرسازی به عکاسی در زمینه های مختلف پرداخت.
علی قلی ضیایی در کنار حرفه ی معمار – شهرسازی خویش همیشه و همیشه به کار عکاسی عشق می ورزید و گنجینه ی پرباری از خود به یادگار گذاشته است که باید بیشتر و بیشتر آن را شناخت و از آن بهره برد. از مجموعه عکس های او پرتره های هنرمندان معاصر ایران است .و نیز عکس های ارزشمندی از خرمشهر که حاصل شش ماه حضور او در این شهر ، بعد از فتح خرمشهر است . این عکس ها که تصویر خانه های آسیب دیده از جنگ را نیز شامل می شود ، به تمامی درد و رنج و ویرانی حاصل از جنگ تحمیلی را بیان می کند . از این مجموعه ، عکس نخل های سرسوخته بسیار دیده شد و مورد توجه قرار گرفت. در کنا راین مجموعه ، عکس های او از معماری بومی شهرهای ایران و بناهای تاریخی ایران مانند تخت جمشید آثاری بسیار چشمگیر هستند و نمونه ی درخشان آن را می توان در روی جلد نوار نوا اثر استاد شجریان سراغ کرد. علی ضیایی به عکاسی در بعد جامعه شناسی آن نیز بسیار توجه داشت و رنج ، محرومیت و تنهایی غمزده ی بشر را در تصاویراو از کودکان روستایی شاهد هستیم. او که از دوستداران طبیعت و کوهنوردی بود به قله ی کلیمانجارو و آرارات صعود کرد و تصاویر زیبایی را به ثبت رساند.
علی ضیایی در سن ۵۸ سالگی در پی تحمل یک بیماری سخت چشم از جهان فروبست و گنجینه ای گرانبها از عکس هایش را به جا گذاشت . یادش گرامی. شب علیقلی ضیایی در ساعت پنج عصر سه شنبه(چهاردهم دی) در محل کانون‌ زبان فارسی در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار واقع در خیابان ولی عصر . سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب. پلاک دوازده برگزار می گردد

معرفی کتاب لیورا اثر فریبا صدیقیم

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

درباره این کتاب

کلمات این کتاب که حالا برای خود باری دارند، و در کنار یکدیگر با هم دوستی می کنند  و طنازی، در آغاز احساسات پراکنده‌ای بودند که در ذهن می‌لولیدند . بعد آرام آرام هویت  پیدا کردند و با دیگر احساسات و تاریخچه‌ها شروع به ارتباط کردند و دوستی‌شان را آغاز.

 وقتی شروع به نوشتن کردم سه موضوع مختلف داستان مثل سه رود در سه سرزمینِ گرچه همسایه، اما مستقل برای خودشان پیش می‌رفتند بی‌آنکه نیاز به یکدیگر را بشناسند. اما چیزی در درون من می‌دانست که این سه رود عاقبت در جایی باید مشتاقانه به هم بپیوندند و به دریاچه‌ی مشترکی بریزند.

شماره ی اول نشریه ی "شاخ زیتون" ، ماهنامه ی فرهنگی هنری منتشر شد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

به آگاهی می رساند شماره ی اول نشریه ی "شاخ زیتون" ، ماهنامه ی فرهنگی هنری ، با هدف بیان مقالات انتقادی، انتشار داستان های روز، شعر، تحقیق در ادبیات کلاسیک و معاصر، ناگفته های میراث داران فرهنگ و هنرو مقالات زیست محیطی و مردم شناسی از روز 21 آذر ماه همزمان با نودویکمین زادروز "احمد شاملو" در راستای حفظ میراث روزنامه نگاری او به سردبیری سیروس شاملو در اختیار مخاطبان فرهنگ و هنر قرار گرفت. 

عصر پنجشنبه با هاروکی موراکامی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

عصر پنجشنبه با هاروکی موراکامی اولین نشستی است که مجله کاروان مهر و گالری گذار تدارک دیده‎اند تا دوستداران و مخاطبان این نویسنده برجسته ژاپنی از او و آثارش بیشتر بدانند. و به همین منظور مترجمان آثار موراکامی: اسدالله امرایی، بهرنگ رجبی و گیتا گرکانی در ساعت 4 عصر پنجشنبه 9 دی ماه در این نشست شرکت می‎‎کنند تا درباره موراکامی و آثار او سخن بگویند.

هاروکی موراکامی که پیش از این مجله کاروان در ششمین شماره خود به آن پرداخته بود و بسیاری او را امسال شایسته دریافت نوبل ادبی می‎دانستند، در 12 ژانویه 1946 در کیوتوی ژاپن  به دنیا آمده است و تا چند روز دیگر دهه هفتاد ز موراکامی اولین رمان خود را با عنوان «آواز باد را بشنو» در 1979 منتشر کرد و از همان آغاز با اقبال خوانندگان رو به رو شد و تا امروز آثارش به ده‎ها زبان زنده دنیا ترجمه شده است و ده‎ها جایزه ادبی به نام او رقم خورده است. در آوریل 2015 مجله تایمز از او به عنوان یکی از صد شخصیت برجسته و تأثیرگذار در دنیا یاد کرد و در نوامبر همین سال جایزه ادبی هانس کریستین آندرسن به او تعلق گرفت.

نشانی: خیابان باهنر( نیاوران)، خیابان فیضیه (جمشیدیه) شماره 16 گالری گذار

نهم دی ماه،کتابفروشی آینده میزبان فرهاد ورهرام

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

«پری سامورائی» منتشر شد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

مجموعه داستان‌های طنز «پری سامورائی و قضایای دیگر» به قلم حامد ابراهیم‌پور منتشر شد. در این اثر ادبی، 28 داستان کوتاه با درون‌مایه‌های طنز، اجتماعی و عاطفی که بیشتر فرم و نمای خاطره‌گویی و سرگذشت‌نامه‌ای دارند، درج شده است. انسان‌های این داستان‌ها، از نظر جغرافیایی و تاریخی، در فاصله‌های دور و نزدیک از همه‌ حضور داشته‌اند و بعضا مشابهان آنان خط مشترک خاطرات جمعی‌مان را در شهری که زندگی می‌کنیم، تشکیل می‌دهند.

شب رودکی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

مجله بخارا با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار .مؤسسه فرهنگی اکو، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی و گنجینه پژوهشی ایرج افشار در ساعت پنج بعد از ظهر سه شنبه هفتم دی مراسم شب رودکی را برگزار می کند. رودکی را پدر شعر فارسی نامیده اند. بیش از هزار سال از دوران او می گذرد ولی هنوز سروده هایش حلاوت و تازگی خود را حفظ کرده است. عصر رودکی از بهترین دوره های تاریخ ایران بوده است که در شب رودکی به تمامی زمینه های زندگی  و اشعارش پرداخته می شود  .در شب رودکی سخنرانان: منوچهر انور. دکتر علی اشرف صادقی .نصرالله پور جوادی.محمد دهقانی . محمد مهدی مظاهری. مسعود قاسمی.شاه منصور شاه میرزا و خورشید احسان حضور خواهند داشت. شب رودکی در عصر سه شنبه هفتم دی ساعت پنج در محل کانون زبان فارسی ، خیابان ولی عصر .سه راه زعفرانیه ، خیابان عارف نسب پلاک12 برگزار می شود. 

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692