صد و چهاردهمین شماره مجله بخارا منتشر شد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

صد و چهاردهمین شماره مجله بخارا با مقالاتی از ژاله آموزگار، محمدعلی موحد، محمدرضا شفیعی کدکنی، محمدرضا باطنی، نصرالله پورجوادی، بهاءالدین خرمشاهی  و... منتشر شد. یادنامه حبیب یغمایی با مقالاتی از احمد مهدوی دامغانی، ایرج افشار، ابراهیم گلستان، محمدعلی اسلامی ندوشن، ترانه یغمایی و ... بخشی دیگر از شماره 114 مجله بخاراست که در کتابفروشی‎ ها و دکه های روزنامه فروشی در دسترس علاقمندان قرار دارد.

با هم مروری داریم بر این شماره مجله بخارا :

«شب درخشش قرآن مجید در مغرب زمین»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

فردا چهارشنبه 24 شهریور 1395، ساعت 5 عصر در کانون زبان فارسی

در این مراسم درباره ترجمه و تفسیر جدیدی که به زبان انگلیسی توسط هارپر وان، انتشارات بزرگ آمریکایی، منتشر شده از طریق ارتباط ماهواره ای با دکتر سید حسین نصر بحث خواهد شد. در تمام طول جلسه دکتر نصر از طریق مجازی حضور خواهد داشت و به سئوالات دانشجویان و استادان پاسخ می گوید. همچنین در این مراسم استادان: دکتر سید مصطفی محقق داماد و دکتر نصرالله پورجوادی درباره این ترجمه سخنرانی خواهند کرد.

هنگامی که چندین سال پیش ناشر از دکتر سید حسین نصر دعوت کرد تا ترجمه ای نو از این کتاب ارائه دهد، دکتر نصر تنها به این شرط پذیرفت که گرچه این نسخۀ جدید با استفاده از زبان امروز خواهد بود هیچ محقق غیرمسلمانِ غربی که اعتقادی به تقدس آن ندارد در راهنمایی و نگارش این ترجمه نقش نداشته باشد و باید بر مبنای سنت کلاسیک اسلامی تدوین شود. و افزون بر این نباید تفاسیر بنیادگرایانه یا مدرن که طی دو قرن گذشته در برخی از کشورهای اسلامی باب شده است در آن راه یابد.

حاصل آن نسخه ای مجمل و معتبر شد. علاوه بر مقدمۀ دکتر نصر، تمام آیات یک به یک تفسیر شده اند و مقالاتی تکمیلی نیز به موضوعاتی نظیر تأثیر قرآن مجید بر هنر،علم و قانون اسلامی می پردازند و دیدگاه های قرآن مجید را درباره دیگر ادیان، دیگر اقوام و حقوق بشر، جنگ، مرگ و زندگی پس از مرگ مطرح می کنند.

دکتر نصر درباره ترجمه چنین یادآور می شود: «ما کوشیده ایم تا از تمام امکانات زبان انگلیسی بهره بگیریم بدون آن که بخواهیم به کلمات کاملاً باب روز متوسل شویمکه در این صورت طولی نمی کشد که ترجمه ما نیز منسوخ خواهد شد. و نیز کوشیده ایم که ترجمه تا حد ممکن فصیح باشد، تلاش کرده ایم که فصاحت تقلیدناپذیر قرآن مجید را به نحوی نشان دهیم.»

مجله بخارا این شب را نیز همچون دیگر شبهای قرآنی با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار برگزار می کند. نشانی : خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12

برگزار خواهد شد.« شب کتابت وحی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

در ادامه شب‎های قرآنی، مجله بخارا با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی شب پنجم را به « شب کتابت وحی» اختصاص داده است که ساعت 5 عصر چهارشنبه 17 شهریور در محل کانون زبان فارسی برگزار خواهد شد.

سخنرانان«شب کتابت وحی» استادان سید مصطفی محقق داماد، مرتضی کریمی نیا و علیرضا هاشمی نژاد هستند که درباره کاتبان وحی طی دوره‎های مختلف اسلامی سخن خواهند گفت.

در واقع انگيزه ابتدايي كاتبان وحي ثبت كلام خدا و درست نويسي ان بود. اما ديري نپاييد كه مسلمانان كتابت وحي را با انگیزه افرينش اثري كامل و زيبا و درخور متن آغاز كردند.  خوشنويسي اسلامي اين چنين پديد امد. كاتبان از دهه هاي اول پيدايي دين اسلام تا كنون از حجازي و مدني گرفته تا اقلام سته و حتي نستعليق را به عنوان شيوه هاي مختلف يا خطوط مختلف براي كتابت قران بكار گرفتند. عوامل ديگر همچون ورود علايم مختلف به متن قرآن و احتمالاً تأثير ساير فرهنگها انگيزه افزودن انواع تزيينات را به نسخه هاي قرآن پديد آورد و حاصل جمع ايجاد نسخه هاي فاخر قرآن گرديد

همراهان این شب نیز همچون دیگر شب‎ های قرآنی:مرکز دایره العمارف بزرگ اسلامی،گنجینه پژوهشی ایرج افشار،مرکز نشر علوم اسلامی،مؤسسه سروش مولانا، بنیاد حکمت و نشریه فرهنگی ـ تحلیلی روایت

نشانی: خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12

«شب‌ماه» چهارشنبه در جهرم برگزار می‌شود.

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

چهارشنبه 17 شهریورماه تالار فردوسی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم شاهد اجرای دومین برنامه از سوی مجمع «هم‌اندیشان دالون» و با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم خواهد بود.

عبدالرضا کوهمال مدیر این مجمع با اشاره به برگزاری این برنامه در جهرم می‌گوید: این برنامه درراستای برنامه‌های این گروه به صورت یک نشست هنری ویژه اهالی هنر و البته سایر علاقه‌مندان برگزار خواهد شد.

این شاعر موفق با بیان اینکه در اجرای این برنامه از هنرمندان بیشتر شاخه‌های هنری استفاده شده است می‌افزاید: اجرای این برنامه که با محوریت بحران آب و شامل قسمت‌های مختلفی می‌باشد در نوع خود جدید و متفاوت است.

وی با دعوت از همه علاقه‌مندان برای دیدن این برنامه یادآور می‌شود اجرای این برنامه با حمایت مستقیم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته همکاری بیشترهنرمندان شهرستان جهرم ممکن شده است.

وی این نکته را نیز متذکر می‌شود که هدف اصلی اجرای اینگونه برنامه‌ها ایجاد همدلی و حس همکاری در بین سایر هنرمندان است که خوشبختانه تجربه اول نشان داده است که این کار شدنی است.

لازم به ذکر است این برنامه ساعت 20:30 روز چهارشنبه 17 شهریور ماه در تالار فردوسی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم برگزار خواهد شد.

حمایت از نویسندگان جهرمی با خرید آثار و کتاب‌های نویسندگان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم موفق شده طی ماه‌های گذشته با خریداری تعداد قابل توجهی کتاب از 8 نویسنده جهرمی حمایت کند.در راستای تشویق و حمایت از نویسندگان و مولفان جهرم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان موفق شده از ابتدای سال 1395 تا کنون با صرف اعتباری نزدیک به 75 میلیون ریال نسبت به خریداری تعداد قابل توجهی از کتاب‌های این نویسندگان اقدام و گام مهم و موثری در این جهت بردارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جهرم با بیان اینکه سیاست این اداره همواره تعامل و همکاری با نویسندگان مطرح شهرستان جهرم بوده است می‌گوید: کتاب‌های مورد حمایت در زمینه‌هایی چون داستان، شعر، روایت، زندگی‌نامه و فرهنگ و رسوم مردم بوده است.

محسن نعمت‌اللهی کتاب‌های «عکاسی مفهومی» اثر «عزت‌الله لقمانیه»، «گردان ابوذر» نوشته‌ی «مسعود فرشیدنیا و سوسن رحمانیان»،«ستون مورچه‌ها» سروده‌ی «مرضیه (رها) هوشمندنژاد»، «مبهم‌ترین احساس»نوشته‌ی «فاطمه حکیم‌آرا»، «با هم بنشینیم کمی در باران» سروده‌ی «ضیاءالدین مصباحی»، «فرهنگ و آداب و رسوم شهرستان جهرم» تالیف «ایرج قزلی جهرمی»، «برگی ازدفتر آفتاب» نوشته‌ی «مهدی فصاحت»،« یادآورد (کتابک مقاومت جهرم)» نوشته‌ی «عبدالرضا کوهمال جهرمی» و مجموعه داستان « لب‌خوانی» اثر «ابوذر قاسمیان» را از جمله کتاب‌های مورد حمایت این اداره عنوان و می‌افزاید: بی‌تردید این اقدام علاوه بر حمایت از نویسندگان گامی موثر در جهت افزایش سرانه مطالعه در جهرم نیز خواهد بود.

برگزاری کارگاه تئاتر مقدماتی؛ گام بلند برای پیشرفت تئاتر در جهرم

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

محمد بادپر- از اواسط ماه رمضان گذشته کارگاهی برای علاقه‌مندان تئاتر در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم برگزار می‌شود که اگر بگوییم تاکنون سابقه نداشته است حرفی به گزاف نگفته‌‌ایم. در این کارگاه که ترم اول آن با عنوان «کارگاه مقدماتی تئاتر» بوسیله‌ی محمد قربانی یکی از باسوادترین افراد در این زمینه برگزار می‌شود و قرار است تا اوایل مهرماه ادامه داشته باشد؛ مباحثی چون آشنایی با تئاتر، سلفژ و سبک‌های مختلف تئاتر عنوان شده است.

دیدار و گفتگو با خشایار بهاری

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

پنجشنبه چهارم شهریور ۱۳۹۵، ساعت ۹ صبح

این هفته پنجشنبه صبح ۴ شهریور کتابفروشی آینده میزبان خشایار بهاری است.

خشایار بهاری، متولد  1340 در تهران است. در سال 1358 در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد اما پس از بازگشایی دانشگاهها در سال 62 و گذراندن سه ترم دیگر، به فیزیک همان دانشگاه تغییر رشته داد و سرانجام در سال 65 و زیر نظر دکتر حسام الدین ارفعی، استاد برجسته فیزیک ذرات بنیادی، فارغ التحصیل شد. در ادامه تا سال 72 در مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات بکار پژوهشی پرداخت. از اواخر سالهای دهه 70 و بدنبال چند دیدار با زنده یاد دکتر شاپور شهبازی ، استاد ممتاز تاریخ دوره هخامنشی و ساسانی، به ترجمه دو اثر مورد توصیه ایشان یعنی لشکرکشی خشایارشا به یونان و تاریخ سیاسی هخامنشیان پرداخت. سپس در سال 1380 به خدمت سازمان میراث فرهنگی در آمد و در ادامه، از سال 89 با نشر فرزان روز وارد همکاری شد که آغازگر دوره ای بسیار پرباربود : تاکنون کتابهای امپراتوری فراموش شده، امپراتوری ساسانی و کورش بزرگ اثر دکتر تورجدریایی، گاتهای زردشت اثر دکتر وست ، تاریخ ماد دیاکنف و اخیرا کتاب بزرگ هندو ـ اروپائیان اثر دیوید آنتونی را به فارسی برگردانده که توسط نشر فرزان روز منتشر شده است.

 نشانی: خیایان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲

تقدیر و قدردانی از پیشکسوت شعر و شاعری جهرم

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

شب گذشته در اقدامی تحسین برانگیز؛ محسن نعمت‌الهی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جهرم با همراهی برخی از شاعران و چهره‌های فرهنگی این شهرستان با جضور در منزل محمد‌ابراهیم جهان‌مهین ملخص به کیمیابه پاس یک عمر تلاش و حضور در عرصه شعر شهرستان جهرم، از این شاعر گرانقدر تقدیر و قدرانی کردند.

صبح کتابفروشی آینده میزبان دکتر ساقی گازرانی است.

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

فردا پنجشنبه 28 مرداد، ساعت 9 تا 11/30 صبح کتابفروشی آینده میزبان دکتر ساقی گازرانی است.

ساقی گازرانی در سال 1351 در اراک به دنیا آمد. پیش از آن که در 14 سالگی با خانواده راهی آلمان شود و دورۀ دبیرستان را در آن جا به اتمام برساند، یک سال تحصیلی یعنی کلاس اول ابتدایی را در انگلستان گذراند. وی پس از گرفتنِ دیپلم، به امریکا رفت و در دانشگاه شهر مریلند در رشتۀ کامپیوتر به تحصیل مشغول شد. با پایان دورۀ لیسانس، به دانشگاه اوهایو رفت و در دپارتمان زبان‌ها و فرهنگ‌های خاورمیانه به تحصیل پرداخت. موضوع رسالۀ وی در دورۀ کارشناسی ارشد، نگاهی تطبیقی به مفهوم عیاری بود که آن را در سال 2003 با همراهی استاد راهنمایش دکتر پروانه پورشریعتی به اتمام رساند. سپس در همان دانشگاه اوهایو به تحصیل در مقطع دکتری پرداخت، این بار در دپارتمان تاریخ و در رشتۀ تاریخ اسلام با تمرکز بر ایران پس از پیروزی اعراب تا حملۀ مغول. وی در سال 2008 با اتمام رسالۀ دکترای خود با نام "حماسه‌های سیستانی" به دریافت مدرک دکترا نائل گشت.

رمان «تقویم تصادفی» اثر «بهاره ارشد ریاحی» منتشر شد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

درباره‌ی نویسنده
بهاره ارشدریاحی متولد 1364، نویسنده، منتقد ادبی و روزنامه‌نگار؛ فعالیت ادبی خود را به طور جدی از سال 80 آغاز کرد. داستان‌های کوتاهش در جشنواره‌های ادبی مختلفی مانند صادق هدایت، بلقیس، حیرت، شمسه، حیات و... مقام کسب کردند. داوری جشنواره‌های ادبی، تدریس داستان‌نویسی، روزنامه‌نگاری و نقد ادبی را نیز تجربه کرده است. نخستین مجموعه داستان کوتاهش با عنوان «لیتیوم کربنات» در سال 92 توسط انتشارات «بوتیمار» منتشر شد. «تقویم تصادفی» اولین رمان او است.

نشر مروارید 335 صفحه

ندگی چندگانه داشتن ساده نیست؛ باید ترمه باشی و دانسته، راه را اشتباه بروی. مژگان باشی و درد بکشی. ترلان باشی و تمام عمر، حرف‌هایت را بریزی توی خودت، سعید باشی و خودت را گم کرده باشی، شهرزاد باشی و رازهایت را از خودت هم پنهان کنی... . باید همه‌ی این‌ها باشی و از همه‌شان دور شوی که بتوانی بنویسی‌شان. باید به جای تک تک‌شان زندگی کنی، نفس بکشی، احساس کنی: بی آن‌که قضاوت کنی یا دفاع. در تمام کلمات این داستان تمام آدم‌ها بوده‌ام و آنها من نبوده‌اند. نوشتن زندگی‌شان مثل تقدیرشان بی‌رحم بود.

شب تفاسیر قرآن مجید

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

در ادامه شب ‌های قرآنی که اولین نشست آن با عنوان «شب تفاسیر عرفانی قرآن مجید» هفته پیش برگزار شد، اینک در چهارشنبه همین هفته (بیست و هفتم مردادماه) «شب تفاسیر قرآن مجید» در ساعت 5 بعدازظهر در محل کانون زبان فارسی برگزار می ‌شود. در این نشست آقایان: دکتر سیدمصطفی محقق داماد ـ دکتر نصرالله پورجوادی ـ دکتر محمدجعفر یاحقی ـ مهرداد عباسی و محسن معینی درباره وجوه گوناگون تفاسیر قرآن از جمله تفاسیر خارجیان و شرق‌ شناسان درباره قرآن و همچنین رهیافت ‌های جدید به تفسیر قرآن در جهان اسلام و... و تفاسیر مهم فارسی ‌زبانان از قرآن مجید سخنرانی خواهند کرد.

لازم به ذکر است که «شب‌های قرآن مجید» طی هفته ‌های آینده هر چهارشنبه‌شب ادامه خواهد داشت و استادانی همچون: محمدعلی موحد ـ محمدمهدی جعفری ـ مصطفی ملکیان ـ بهاءالدین خرمشاهی ـ محمدعلی مهدوی راد ـ آذرتاش آذرنوش ـ مرتضی کریمی‌نیا و علیرضا هاشمی ‌نژاد سخنرانی هایی ایراد خواهند کرد.

عناوین شب‌های آینده قرآنی به قرار زیر است:

ـ «شب ترجمه‌ های قرآن مجید»

ـ «شب قرآن مجید و مثنوی»

ـ «شب کاتبان وحی»

ـ «شب تشیع و قرآن مجید»

شب ‌‌های قرآنی مجله بخارا با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، کانون زبان فارسی، گنجینه پژوهشی ایرج افشار، دایره ‌المعارف بزرگ اسلامی، انتشارات حکمت ، نشریه روایت و بنیاد سروش مولانا برگزار می ‌شود.

 چهارشنبه 27 مرداد 1395، ساعت 5 عصر

خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12

هفتمین شماره داستان نیویورکر فارسی منتشر شد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

اطلاعات شماره هفتم:
 - داستان کوتاه، تحلیل فیلم و کارتون نیویورکر
- تعداد صفحات: 200 صفحه
- تحلیل فیلم‌های هشت نفرت انگیز، از گوربرخاسته، ویژه نیمه شب، روزهای طلایی من.
-داستان‌هایی از  آن بیتی، مارتین آمیس، آریل دورفمن، بن مارکوس،دانا  اسپیوتا  و...
-مترجمان:  شیوا مقانلو، آذر عالی‌پور، فرهاد پروین غزل فیض،خاطره کردکریمی، فاطمه راشدی، و…
  1- شماره هفتم را با بیش از 30 درصد تخفیف، از لینک زیر تهیه کنید.
 
 
2- نسخه پیش نمایش مجله را از لینک زیر دانلود کنید.

کتاب های «حجت چریک» و «ردپایی در رمل» در مرکز تبادل کتاب رونمایی می شوند

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

رونمایی دو کتاب «حجت چریک» و «ردپایی دررمل» چهارشنبه 13 مرداد ماه در مرکز تبادل کتاب برگزار می شود. «حجت چریک»، شرح زندگی سردار شهید حجت الله نیکچه فراهانی از کودکی تا شهادت است. انتشارات 27 بعثت داستان زندگی این فرمانده ی 19 ساله ی گردان انصار الرسول لشکر 27 محمد رسول الله (ص) را در 172 صفحه به چاپ رسانده است. شهید نیکچه فراهانی متولد سال 43 بود و درسال 62 در منطقه فکه به شهادت رسید. «حجت چریک» علاوه بر زندگی نامه ی شهید، شامل تصاویری ناب از شهید حجت در مراحل مختلف زندگی از کودکی تا شهادت است.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692