معرفی نامزدهای جایزه‌ی کتاب سال شعر

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

نامزدهای جایزه‌ی کتاب سال شعر، منتخب «خبرنگاران»، معرفی شدند.دبیرخانه‌ی یازدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر، منتخب «خبرنگاران»، نامزدهای بخش کتاب سال این جایزه را به‌ترتیب حروف الفباء، به این شرح اعلام کرد: احمدرضا احمدی (با کتاب‌های «روبان قرمز» و «زنی در کنار ویترین‌ها» / نشر چشمه)، روزبه سوهانی («از نامت چند حرف کبود به دهانمان پس دادند» / مروارید)، محمدصابر شریفی («جزا» / فصل پنجم)، علیرضا طالبی‌پور («زندگی خانه‌ای اجاره‌ایست» / بوتیمار)، عطیه عطارزاده («اسب را در نیمه‌ی دیگرت برمان» / چشمه)، آیدا عمیدی («لشگر شکست‌خورده‌ی کلمات» / مروارید)، فرزانه قوامی («کاترینا توفان مورد علاقه‌ی من است» / چشمه)، عبدالصابر کاکایی («جزیرة 63 متری» / نیماژ) و جواد مجابی («در این اتاق‌ها» / چشمه).

توضیح: در این رقابت، طبق آیین‌نامه‌ی جایزه، کتاب‌های «اقیانوس آرام» (علیرضا بهرامی / مروارید) و «عشق و جنگ» (افشین شاهرودی / بامداد نو) با وجود انتشار در سال 1394، به‌دلیل حضور شاعران آن‌ها در کسوت داوری و دبیری جایزه، از چرخه‌ی داوری کنار گذاشته شدند.

جایزه‌ی شعر خبرنگاران هرساله در روزهای پایانی سال، برگزیدگان خود را در سه سطح: «کتاب سال»، «ویژه‌» (شاعران بدون کتاب) و «تجلیل از یک عمر فعالیت شعری»، اعطاء می‌کند.

بنا بر اعلام دبیرخانه‌ی جایزه، نامزدهای بخش ویژه (مختص شاعران فارسی‌زبان سراسر دنیا که تاکنون در ایران کتاب مجموعه شعر منتشر نکرده‌اند اما به‌اندازه‌ی یک مجموعه، شعر دارند)، متعاقبا در روزهای آتی معرفی خواهند شد.

25 بهمن سال 95

«انتهای دیوار کازینو» به بازار کتاب می‌رسد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

سپیده ابرآویز از روزنامه‌نگاران دهه ۷۰ دومین مجموعه داستانش را با عنوان «انتهای دیوار کازینو» منتشر می‌کند. سپیده ابرآویز که در کنار روزنامه‌نگاری و نقد سینمایی، کار فیلمنامه‌نویسی و داستان نویسی هم انجام می‌دهد، در این باره به خبرنگار مهر گفت: به تازگی قرارداد انتشار دومین مجموعه داستانم به نام «انتهای دیوار کازینو» را با نشر ثالث منعقد کرده‌ام.

به گفته وی، این مجموعه که شامل ۱۴ داستان است، بعد از نمایشگاه کتاب سال آینده وارد مرحله دریافت مجوز، و چاپ خواهد شد.

ابرآویز افزود: در  این کتاب، علاوه بر قصه‌های عاشقانه و زنانه، فضاها و ماجراهای متنوع در بستر اجتماع امروز روایت شده است.

از این نویسنده سال گذشته مجموعه داستان «فردا داستان خوبی می‌نویسم» با همکاری نشر ثالث منتشر شده است.

شب آگاتا کریستی برگزار می شود

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

سه شنبه این هفته، ۲۶ بهمن ماه، مجله بخارا شب آگاتا کریستی را با همکاری انتشارات گاندی و مجله کاروان که شماره زمستانی خود را ویژه این نویسنده قرار داده برگزار می‎کند.

آثار آگاتا کریستی که به او لقب «ملکه جنایت» داده‎اند، به بیش از ۴۸ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و فقط فروش انجیل و آثار شکسپیر از آثار او پیشی گرفته‎اند. صدها فیلم سینمایی و تلویزیونی از آثار کریستی ساخته شده است و یگانه نمایشنامه‎نویس زن است که سه نمایشنامه از او هر شب در سالن‎های تئاتر لندن به روی صحنه می‎رود. و نمایشنامه «تله موش» او حکم موزه را در لندن پیدا کرده است که علاقمندان به ادبیات نمایشی را به خود می‎خواند.

در این شب گلبرگ برزین بخش‎هایی از زندگی‎نامه این نویسنده شهیر را می‎خواند، نیما حضرتی، مترجم آثاری از آگاتا کریستی، دریافت خود را از آثار او بیان می‎کند و جواد ماه‎زاده درباره قصه‎نویسی سخن خواهد گفت. قرائت متن مصاحبه محمدعلی سپانلو با آگاتا کریستی در ۱۳۴۵ و نیز شرح سفرهایش به ایران از دیگر بخش‎های شب آگاتا کریستی است. در این مراسم دو فیلم نیز به نمایش درخواهد آمد. نمایش فیلم:«راز آگاتا کریستی به روایت دیوید سوشه» و بخشی از فیلم «قتل راجر اکروید».

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ساعت ۵ عصر

خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲، کانون زبان فارسی

خطاهای نویسندگی و تجربیات نویسندگی به نمایشگاه کتاب می رسد!

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

این کتاب، تحقیقی است که به عنوان اولین نمونه ایرانی ارائه می شود و در سطح جهان نیز مشابه آن بسیار کم است.

مهدی رضایی نویسنده، محقق و مدرس حوزه ادبیات داستانی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیاتگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در رابطه با تحقیق خود که از سال 91 آغاز کرده است گفت: فکر می کنم سال 96 سال به نتیجه رسیدن این تلاش 5 ساله است. این تحقیقی است که به عنوان اولین نمونه ایرانی ارائه می شود و در سطح جهان نیز مشابه آن بسیار کم است.
 وی دراین‌باره افزود: این کتاب تحقیقی_ تالیفی شامل دو بخش است و بخش اول آن شامل 70 عنوان یادداشت است که درباره خطاهای نویسندگی نوشته شده است و بخش دوم شامل 15 مصاحبه از نویسندگان مطرح ایران است که بعضی از مصاحبه های این تحقیق بدون شک در آینده ادبیات داستانی ایران مثال زدنی خواهد شد. 
 رضایی در پایان گفت: این کتاب از سوی نشر آرادمان با مدیریت آقای علیرضا بهرامی منتشر خواهد شد و تلاش این است که کتاب در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شود.
 این نویسنده پیش از این رمان «چه کسی از دیوانه ها نمی ترسد؟»، رمان «روزگار فراموش شده» و مجموعه داستان « آواز گوسفندها» را روانه بازار نشر کرده و این چهارمین اثری است که از او منتشر می شود. این نویسنده مدت چهار سال است که همچنان رمان «من بن لادن را کشتم» را در دست نگارش دارد.

دیدار و گفتگو با روح‎الامین امینی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

نجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ساعت ۹ تا ۳۰/۱۱ صبح

پنجشنبه این هفته، بیست و یکم بهمن، کتابفروشی آینده میزبان روحالامین امینی شاعر و نویسنده جوان افغانستانی است.روحالامین امینی اهل هرات است و  متولد سوم اسفند ۱۳۶۱است. از این شاعر جوان تا کنون چند مجموعه شعر به چاپ رسیده است: «مینو به عبارت دیگر، تاریکترین دنیای این گوشه، برای مترسک چه فرقی میکند، عشق به خط اوستایی، در خوابهام کودک غمگینیست

و امینی دو کتاب نیز به نثر دارد:«این جا زمان متروکیست» و«تا سیگارِ بیست و یکم»

اما امینی در عرصهی روزنامهنگاری نیز فعالیت میکند که از آن جمله است:

مدیریت صفحه ادبیات و هنر روزنامه اتفاق اسلام در هرات، عضویت هیأت تحریر روزنامه پیمان، مدیر مسئولی روزنامه ماندگار

و در حال حاضر وی معاون موسسه آرمان شهری است و ریاست انجمن ادبی فدایی هروی را بر عهده دارد. در این نشست علاوه بر شاعر جوان روح الامینی از شهر هرات شاعرانی نیز از ایران و افغانستان حضور خواهند داشت. نشانی کتابفروشی آینده: خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲

عصر پنجشنبه با فروغ فرخزاد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

مجله کاروان به همراهی گالری گذار نشست عصر پنجشنبه این هفته، بیست و یکم بهمن ماه، را به فروغ فرخزاد اختصاص داده است تا در پنجاهمین سال درگذشت او با حضور کامیار عابدی به بررسی و تحلیل اشعارش بپردازد.و گوش سپردن به اشعاری از فروغ با صدای مهدی اخوان ثالث دیگر بخش این نشست است.

تعداد محدودی از شماره ۴و۵ مجله کاروان مهر، ویژه فروغ فرخزاد نیز عرضه خواهد شد.

زمان: پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ساعت ۴ بعد از ظهر

مکان: خیابان باهنر(نیاوران)، خیابان فیضیه(جمشیدیه)،پلاک ۱۶( ساختمان سرزمین کهن) گالری گذار

شب ره نورد زریاب

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

چهارشنبه بیستم بهمن شب داستانویس بنام افغانستانی ره نورد زریاب برگزار می‎شود.در این مراسم نویسندگان :حسین فخری .منوچهر فرادیس.ارین ارون.یامان حکمت تقی آبادی و جواد ماه زاده درباره رمانها و مجموعه داستانهای ره نورد زریاب سخن خواهند گفت.

محمد اعظم ره‌نورد زریاب در سال 1323 هجری خورشیدی در گذر ریکاخانه کابل از پدر اهل غزنی و مادر اهل کندز به دنیا آمد. در رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه کابل سند لیسانس دریافت کرد. برای دریافت فوق لیسانس/ کارشناسی ارشد راهی بریتانیا

شد. او داستان‌نویسی را از آوان جوانی شروع کرد و بیش از 100 داستان کوتاه نگاشته است.  شب ره نورد زریاب ساعت ۵ عصر پنجشنبه بیستم بهمن ماه در کانون زبان فارسی (بنیاد موقوفات افشار) برگزار می شود. خیابان ولی عصر.سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب پلاک ۱۲.

نقاشی پسادریافتگرا با الگوهای جادویی «ون گوگ» در ایران

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

انتشارات آرادمان مجموعه‌ای از الگوهای پُست امپرسیونیسمی «ونسان ون‌ گوگ» را در قالب کتابی از سری کارهای نقاشی خلاق و آرامش‌بخش منتشر کرد.

«باغ ون گوگ» نام کتابی است شامل 36 الگوی رنگ‌آمیزی از مهم‌ترین و مشهورترین آثار این نقاش سرشناس سبک پسادریافتگرا (پُست امپرسیونیسم) که با الگوی رنگی، در اختیار علاقه‌مندان به کتاب‌های آرت‌ تراپی قرار گرفته است. در فصل دوم کتاب اما علاقه‌مندان این امکان را دارند که گزیده‌ای از این آثار را با ایده‌ی هنرمند درون خود رنگ‌آمیزی کنند و پیشنهادهای جدیدی را به استادِ سرشناس نقاشی جهان پیشنهاد کنند.

شب استاد سید جلال الدین آشتیانی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

پس از انتشار یادنامه استاد آشتیانی در مجله بخارا در عصر یکشنبه (ساعت پنج بعد ازظهر) هفدهم بهمن ماه شب سید جلال الدین آشتیانی با حضور و سخنرانی استادان: دکتر مهدی محقق . دکتر داریوش شایگان .دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی . دکتر نصرالله پورجوادی برگزار می شود .همچنین پیام تصویری استاد دکتر احمد مهدوی دامغانی نیز پخش خواهد شد. و نمایشگاهی از کتابهای منتشر شده استاد آشتیانی برای بازدید علاقمندان برپا می‎ گردد. شب استاد آشتیانی در ساعت پنج بعداز ظهر یکشنبه هفدهم بهمن در کانون زبان فارسی (بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار) با همکاری انتشارات گاندی .دایره المعارف بزرگ اسلامی . گنجینه پژوهشی ایرج افشار و مجله بخارا برگزار می‎ شود.
نشانی: خیابان ولی عصر.سه راه زعفرانیه. خیابان عارف نسب . پلاک دوازده

شعرهای علیرضا بهرامی در قاهره

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

ترجمه‌ی عربی گزیده‌ای از شعرهای علیرضا بهرامی در مصر منتشر و در نمایشگاه کتاب قاهره عرضه شد.

«پروانه‌ای سرگردان در شهر» نام این مجموعه شعر است که توسط حسین بینایی راد - شاعر - انتخاب شده، به‌قلم محمد حمادی - مترجم و استاد دانشگاه - در خوزستان از فارسی به عربی برگردانده شده، ویراستاری آن‌را جورف دعبول - شاعر و روزنامه‌نگار لبنانی - انجام داده و توسط عبدالنبی فرج در کشور مصر انتشار یافته است.

دیدار و گفتگو با میرجلال الدین کزازی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

دیدار صبح پنجشنبه این هفته کتابفروشی آینده، چهاردهم بهمن ماه، به دکتر میرجلال الدین کزازی اختصاص یافته است.
دکتر میرجلال‎الدین کزازی در دی ماه ۱۳۲۷ در کرمانشاه در خانواده ای فرهیخته و فرهنگی که بنیادگذار آموزش نوین در این سامان است، چشم به جهان گشود. خوگیری به مطالعه و دلبستگی پُرشور به ایران و فرهنگ گرانسنگ و جهانی آن را از پدر که مردی آزادمنش و فراخ اندیش و مردم دوست بود به یادگار ستاند. دوره دبستان را در مدرسه آلیانس کرمانشاه گذرانید و از سالیان دانش آموزی با زبان و ادب فرانسوی آشنایی گرفت. سپس دوره دبیرستان را در مدرسه رازی به فرجام آورد و آنگاه برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادب پارسی که در چشم او رشته و دانشی است گرامی و سپند، به تهران رفت و در دانشکده ادبیات فارسی و علوم انسانی دانشگاه تهران دوره های گوناگون آموزشی را سپری کرد و به سال ۱۳۷۰ به اخذ درجه دکتری در این رشته نائل آمد. او از سالیان نوجوانی نوشتن و سرودن را آغاز کرده است و در آن سالیان با هفته نامه های کرمانشاه، همکاری داشته و آثار خود را در آنها به چاپ می رسانیده است. او اینک عضو هیأت علمی در دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی است. او افزون بر زبان فرانسوی که از سالیان خُردی با آن آشنایی یافته است، با زبانهای اسپانیایی، آلمانی و انگلیسی نیز آشناست و تاکنون دهها کتاب و نزدیک به دویست مقاله نوشته است و در همایش ها و بزمهای علمی و فرهنگی بسیار در ایران و کشورهای دیگر سخنرانی کرده است. چندی را نیز در اسپانیا به تدریس ایرانشناسی و زبان فارسی اشتغال داشته است. او گه گاه شعر نیز می سراید و نام هنری اش در شاعری "زروان" است. ترجمه او از "انه اید" اثر "ویرژیل" برنده جایزه بهترین کتاب سال شده است و تألیف او "نامه باستان" نیز که در نُه جلد به چاپ رسیده است، حائز رتبه نخستین پژوهشهای بنیادی در جشنواره بین‎المللی خوارزمی.

پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ساعت ۹ تا ۱۱/۳۰ صبح
نشانی: خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲، کانون زبان فارسی

آگاتا کریستی در شماره زمستانی مجله کاروان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

مجله کاروان در تازه‎ترین شماره خود که از سه شنبه ۱۲ بهمن ماه در دکه‎های روزنامه‎فروشی و کتابفروشیها در دسترس علاقمندان قرار می‎گیرد به سراغ «ملکه‎ی جنایت»، آگاتا کریستی، رفته است تا به نقل از زندگی‎نامه خودنوشت این نویسنده برجستهی جهان ادبیات و سینما تصویری روشن‎تر از معمانویسیِ بدهد که نمایشنامه‎ی «تله موش» او همچنان هر شب در تئاترهای لندن به روی صحنه می‎رود. قصه‎ای کوتاه از او که برای اول بار به فارسی ترجمه شده مخاطب را به جهان پر رمز و راز این نویسنده زبردست می‎برد و آگاتا کریستی و خانه‎هایش یکی از بخش‎های جذاب این شماره کاروان مهر است. در دیگر بخش شماره زمستانی کاروان روایتی داریم از رهنورد زریاب که دیدارش با سیاوش کسرایی را در سه پرده نقل می‎کند. و صد و سی و پنجمین سال تولد ویرجینیا وولف بهانه‎ای به دست داده که قصه‎ای از این بانوی همیشه حاضر در جهان ادبیات را بازخوانی کنیم.

کاروان زمستانی با ۲۱۶ صفحه به بهای ۱۵هزار تومان در دسترس شما قرار دارد.

دعوت جشنواره ادبی ریحانه از داستان‌نویسان و شاعران سراسر کشور

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی جشنواره ادبی ریحانه این جایزه ادبی در سه حوزه داستان، داستانک و شعر پذیرای آثار نویسندگان و شاعران سراسر کشور خواهد بود. این جشنواره که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مرکز اسلامی فاطمیه برگزار خواهد شد قرار است در تاریخ 24 اسفندماه سال جاری با حضور چهره‌های سرشناس حوزه داستان و شعر برندگان خود را معرفی کند. علاقه‌مندان حوزه داستان و شعر فرصت دارند تا تاریخ 28 بهمن ماه سال جاری آثار خود را طبق شرایط و ظوابطی که در متن فراخوان آمده است ارسال کنند.

دیدار و گفتگو با محمدتقی فرامرزی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

کتابفروشی آینده نشست پنجشنبه هفتم بهمن خود را به دیدار و گفتگو با استاد محمد تقی فرامرزی اختصاص داده است. و در طی این جلسه دانشجویان و مترجمان و علاقمندان به طرح سوالات خود در زمینه ترجمه می پردازند و استاد فرامرزی پاسخ خواهند گفت .ایشان متولد ۱۳۲۵ هستند ،   متولد دندى، زنجان. تحصيلات ابتدايى و متوسطه را در تهران (دبيرستان دارالفنون) به پايان رساند (1345)، و در همان سال وارد دانشگاه تهران شد. تحصيل در رشته زبان انگليسى را در سال 1349 به پايان رساند. در سال 1356 وارد تحصيلات فوق ليسانس (رشته كتابدارى) دانشگاه تهران شد. به علت تعطيلى چند سالۀ دانشگاه هاى ايران در جريان انقلاب فرهنگى، در سال 1362 از اين رشته فارغ التحصيل شد. از سال 1352 كار ترجمه را با انتشار كتاب مسايل زيبايى شناسى و هنر آغاز كرد.

فراخوان جشنوارۀ داستان کوتاه کوتاه (پانزده کلمه‌ای) با موضوع کودکان کار

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

فراخوان

فراخوان جشنوارۀ داستان کوتاه کوتاه (پانزده کلمه‌ای) با موضوع کودکان کار

پایگاه اینترنتی ادبیات اقلیت با حمایت جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، نخستین دورۀ جایزۀ ادبیات اقلیت را  در قالب جشنوارۀ داستان کوتاه کوتاه (پانزده کلمه‌ای) با موضوع کودکان کار برگزار می‌کند.

√ شرایط شرکت در مسابقه:

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692