دیدار و گفتگو با محمدتقی فرامرزی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

دیدار و گفتگو با محمدتقی فرامرزیکتابفروشی آینده نشست پنجشنبه هفتم بهمن خود را به دیدار و گفتگو با استاد محمد تقی فرامرزی اختصاص داده است. و در طی این جلسه دانشجویان و مترجمان و علاقمندان به طرح سوالات خود در زمینه ترجمه می پردازند و استاد فرامرزی پاسخ خواهند گفت .ایشان متولد ۱۳۲۵ هستند ،   متولد دندى، زنجان. تحصيلات ابتدايى و متوسطه را در تهران (دبيرستان دارالفنون) به پايان رساند (1345)، و در همان سال وارد دانشگاه تهران شد. تحصيل در رشته زبان انگليسى را در سال 1349 به پايان رساند. در سال 1356 وارد تحصيلات فوق ليسانس (رشته كتابدارى) دانشگاه تهران شد. به علت تعطيلى چند سالۀ دانشگاه هاى ايران در جريان انقلاب فرهنگى، در سال 1362 از اين رشته فارغ التحصيل شد. از سال 1352 كار ترجمه را با انتشار كتاب مسايل زيبايى شناسى و هنر آغاز كرد.

دو سال از عمرش را به كارمندى (سرپرستى مترجمان و انتشارات فارسى) در سازمان بين المللى كار، سازمان ملل، در ايتاليا و چند كشور ديگر گذراند (1354ـ 1356). در این سال ها، فرصتی برای سفر به دیگر کشورهای اروپایی و بازدید از موزه ها و مراکز فرهنگی و دانشگاهی را در کنار تماس مستقیم با محیط های انگلیسی زبان و آشنایی عمیق تر با این زبان نیز به¬دست آورد و با کوله باری پرتر برای ترجمۀ کتاب های بعدی گام برداشت. در سال 1356 به ايران بازگشت. تا سال 1359 در شركت انتشاراتى دانش نو (به درخواست روانشاد دکتر حمید عنایت) سرويراستار بخش كتاب هاى مصور شد. در آن سال ها براى آشنايى با اصول و روش هاى پيشرفتۀ تاليف، پژوهش، ويرايش، سازمان دهى، و انتشار كتاب هاى مصور به آمريكا اعزام شد. در سال هاى 1363ـ1364، سرپرست بخش ويرايش شركت ايران ياد بود، و تدوين دايره المعارف تاريخ جهان از جمله كارهايى بود كه در آنجا زيرنظر وى و با همكارى تعدادى از مترجمان و ويراستاران كشور آغازشد. در سال هاى 1365ـ1375 با شركت خدمات مهندسى برق (مشانير)، وابسته به وزارت نيرو، در ترجمۀ گزارش های فنی مربوط به پروژه های نیروگاهی (به ویژه آبی) همكارى كرد. كارهاى تاليف و ترجمه را نيز در خلال فرصت هايى، از 1352 تا كنون دنبال كرده است. از سال 1376 تا پايان 1377 مراحل تكميل يك دايره  لمعارف عمومى (الکترونیک) را در شركت خدمات كامپيوترى بهين سيستم برعهده داشت. علاوه بر كار ترجمه رسمى و غيررسمى، به ويژه در زمينه هاى فنى از فارسى به انگليسى، بخشى از آثارش عبارتند از:

تأليف:

1) راهنماى سفر به ايران

2) فرهنگ فشرده انگليسى- فارسى

3) فرهنگ اصطلاحات انگليسى - فارسى

4) دايره المعارف فارسی

فهرست ترجمه های استاد محمد تقی فرامرزی:

1.  مسايل زيبایی شناسى و هنر

2.  بررسی آثار و اندیشه های برتولت برشت، رونالد گری

3.  اخلاقيات و زيبایی شناسى چرنیشفسکی، آناتولی لوناچارسکی

4.  تاريخ، گوردون چایلد

5.  جامعه و دانش، گوردون چایلد

6.  هنرهاى نمايشى در آسياى جنوب شرقى، مجموعۀ فرهنگ آسیا

7.  تاريخ مختصر جهان

8.  تاريخ عصر جديد

9.  پيرمرد و دريا، همینگوی

 10.  فلسفۀ هنر معاصر، هربرت رید

11.   فلسفۀ تاريخ هنر، آرنولد هاوزر

12.   مارتين ايدن، جک لندن

13.   بيان انديشه در موسيقى، سیدنی فینکلشتاین

14.   هنر در گذر زمان، هلن گاردنر،

15.   تاريخ هنر نوين، ی. هـ آرناسن

16.   ادبيات آمريكا و دو انقلاب،

17.   تاريخ رئاليسم، بوریس ساچکوف

18.   شبكۀ امنيتى، هاینریش بل

 19.   انسان بر جهان پيروز می شود، م. ایلین، ا. سگال

20.   هنر جنوب شرقي آسيا، فیلیپ راوسون

و دهها کتاب دیگر. جلسه دیدار وگفتگو با استاد محمد تقی فرامرزی از سوی کتابفروشی آینده ر ساعت نه صبح پنجشنبه  هفتم  بهمن ماه در محل کانون زبان فارسی برگزار می شود. خیابان ولی عصر . سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب پلاک12

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692