با لیلای شعر معاصر
مثل فلوکستین های بیست
مجموعه شعر لیلا کیانی کیا
چاپ اول ۹۴ نشر شمشاد مشهد
«و زن همیشه پرندهای
که لابلای برفها
با لیلای شعر معاصر
مثل فلوکستین های بیست
مجموعه شعر لیلا کیانی کیا
چاپ اول ۹۴ نشر شمشاد مشهد
«و زن همیشه پرندهای
که لابلای برفها
عصر چهارشنبه، دوزادهم آبان ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج (دوم نوامبر سال دو هزار و شانزده)، دویست و شصت و ششمین شب از مجموعه شب های مجلۀ بخارا، به شب پیترودلاواله اختصاص داشت که با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، سفارت ایتالیا در ایران، مدرسۀ ایتالیایی پیترو دلاواله و مجلۀ بخارا برگزار شد.
برگزاری این جلسه، با حضور سخنرانان: مائورو کنچاتوری (سفیر ایتالیا در تهران)، پروفسور کارلو چرتی (مشاور فرهنگی سفارت ایتالیا )، محمود بهفروزی (مترجم کتاب سفرنامۀ پیترو دلاواله)، دکتر محمد جعفری قنواتی (عضو شورای عالی علمی مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی) و مهشید اسماعیلی(مترجم و محقق زبان ایتالیایی) به مناسبت اولین روز از هفتۀ زبان و فرهنگ ایتالیا بود.
ادبیات غرب در سدههای میانه، ادبیات فرانسه (قسمت دوم)
ادبیات شوالیهگری
رمانسها: رمانسهای کهن فرانسوی مانند شانسون دوژست، داستانهایی شاعرانهاند. با این وجود میان شانسونها و رمانسها تفاوتهای آشکاری وجود دارد:
1- رمانسها بر خلاف شانسونها زمینهٔ تاریخی ندارند.
2- رمانسها هنرمندانهتر و پیراستهتر تألیف یافتهاند.
3- رمانسها بیشتر از عشق سخن میگویند.
وقتی که شاعری با دو سه دفتر شعر، تثبیت شود و چشم شاعران زمان را بچرخاند به سمت خود، وقتی که اینک، قریب سی و چند سال از پس مرگش، ضرورتی است برای بازبینی او و کار او و سرانجام وقتی که در تمام جریان شناسی های شعر امروز، " هوشنگ بادیه نشین " نامی است غیر قابل اغماض و میآید و همیشه میآید، وضعیتی است که اگر نامی جز " اصالت " داشته باشد تنها یک چیز است: رواداری صدایی منفرد در سمفونی شعر امروز.
آیا قبول دارید تقریباً در همه اشعارتان اعم از عاشقانه و اجتماعی ردپای نوعی خاص از ناتورالیسم و طبیعت گرایی جلوه گری میکند؟ اگر چنین است این رویکرد را برایمان تشریح کنید.
اگر منظورتان از ناتورالیسم توجه به طبیعت باشد، با شما تا حدودی موافقم. همان طور که می دانید ناتورالیسم نزد پیشروان این مکتب و مهمتر از همه " امیل زولا "، مفهومی بسیار گستردهتر از طبیعت گرایی داشت. آنها به نوعی رئالیسم افراطی در خلق آثار ادبی باور داشتند. به باور آنها کار نویسنده، روایت جزء به جزء واقعیت بی هیچ کم و زیاد بود. این جنبش ادبی که در اواخر قرن نوزدهم در ادبیات داستانی به راه افتاده بود در اوایل قرن بیستم اعتبار خودش را تا حدود زیادی از دست داد. بنابراین اجازه بدهید از همان مفهوم طبیعت گرایی که شما در شعر من تشخیص دادهاید صحبت کنیم. این که چرا در شعر من، آن طور که شما تشخیص دادهاید، طبیعت خیلی به چشم میآید،
نام رمان: جنایات بشر، نویسنده: ربیع انصاری (1283-؟)
سال خلق اثر: 1308
جنایات بشر یا آدم فروشان قرن بیستم، توصیفی است از وضعیت اجتماعی نیمهٔ نخست حکومت رضا شاه که به سبک رمانتیک و رقتانگیز و آکنده از قطعات تربیتی پندآموز نوشته شده است. عنوان و شیوهٔ پرورش داستان بیانگر تأثیرپذیری رمان اجتماعی از داستانهای پلیسی و جنایی است که در آن سالها به وفور ترجمه میشد. این رمان وضع زنان، مسئلهٔ فحشا و زندگی در شهرستان را توصیف میکند. پایان یاس آمیز دیگر رمانهای اجتماعی در این رمان نیز دیده میشود. نویسندگان رمانهای اجتماعی اصلاح طلبانی اخلاقی بودند که به دگرگونیهای بنیادی نمیاندیشیدند. و چون میدیدند به نظمی که در نظر دارند دست نخواهند یافت، لذا داستان را با نومیدی بخ پایان میرساندند. البته سرخوردگی ناشی از شکست انقلاب مشروطه و تأثیر نویسندگان رمانتیک اروپایی را نیز نباید فراموش کرد.