تاریخچهٔ ادبیات داستانی جهان (8) نویسنده «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

ادبیات غرب در سده‌های میانه، ادبیات فرانسه (قسمت دوم)

ادبیات شوالیه‌گری

رمانس‌ها: رمانس‌های کهن فرانسوی مانند شانسون دوژست، داستان‌هایی شاعرانه‌اند. با این وجود میان شانسون‌ها و رمانس‌ها تفاوت‌های آشکاری وجود دارد:

1-     رمانس‌ها بر خلاف شانسون‌ها زمینهٔ تاریخی ندارند.

2-     رمانس‌ها هنرمندانه‌تر و پیراسته‌تر تألیف یافته‌اند.

3-     رمانس‌ها بیشتر از عشق سخن می‌گویند.

دربارهٔ شعر «هوشنگ بادیه‌نشین» «بهزاد خواجات»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

وقتی که شاعری با دو سه دفتر شعر، تثبیت شود و چشم شاعران زمان را بچرخاند به سمت خود، وقتی که اینک، قریب سی و چند سال از پس مرگش، ضرورتی است برای بازبینی او و کار او و سرانجام وقتی که در تمام جریان شناسی های شعر امروز، " هوشنگ بادیه نشین " نامی است غیر قابل اغماض و می‌آید و همیشه می‌آید، وضعیتی است که اگر نامی جز " اصالت " داشته باشد تنها یک چیز است: رواداری صدایی منفرد در سمفونی شعر امروز.

گفتگوی اختصاصی چوک با «حافظ موسوی» «مریم نقیب»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

آیا قبول دارید تقریباً در همه اشعارتان اعم از عاشقانه و اجتماعی ردپای نوعی خاص از ناتورالیسم و طبیعت گرایی جلوه گری می‌کند؟ اگر چنین است این رویکرد را برایمان تشریح کنید.

اگر منظورتان از ناتورالیسم توجه به طبیعت باشد، با شما تا حدودی موافقم. همان طور که می دانید ناتورالیسم نزد پیشروان این مکتب و مهم‌تر از همه " امیل زولا "، مفهومی بسیار گسترده‌تر از طبیعت گرایی داشت. آن‌ها به نوعی رئالیسم افراطی در خلق آثار ادبی باور داشتند. به باور آن‌ها کار نویسنده، روایت جزء به جزء واقعیت بی هیچ کم و زیاد بود. این جنبش ادبی که در اواخر قرن نوزدهم در ادبیات داستانی به راه افتاده بود در اوایل قرن بیستم اعتبار خودش را تا حدود زیادی از دست داد. بنابراین اجازه بدهید از همان مفهوم طبیعت گرایی که شما در شعر من تشخیص داده‌اید صحبت کنیم. این که چرا در شعر من، آن طور که شما تشخیص داده‌اید، طبیعت خیلی به چشم می‌آید،

تاریخچهٔ ادبیات داستانی ایران (8) نویسنده «مریم ایلخان»/اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

نام رمان: جنایات بشر، نویسنده: ربیع انصاری (1283-؟)

سال خلق اثر: 1308

جنایات بشر یا آدم فروشان قرن بیستم، توصیفی است از وضعیت اجتماعی نیمهٔ نخست حکومت رضا شاه که به سبک رمانتیک و رقت‌انگیز و آکنده از قطعات تربیتی پندآموز نوشته شده است. عنوان و شیوهٔ پرورش داستان بیانگر تأثیرپذیری رمان اجتماعی از داستان‌های پلیسی و جنایی است که در آن سال‌ها به وفور ترجمه می‌شد. این رمان وضع زنان، مسئلهٔ فحشا و زندگی در شهرستان را توصیف می‌کند. پایان یاس آمیز دیگر رمان‌های اجتماعی در این رمان نیز دیده می‌شود. نویسندگان رمان‌های اجتماعی اصلاح طلبانی اخلاقی بودند که به دگرگونی‌های بنیادی نمی‌اندیشیدند. و چون می‌دیدند به نظمی که در نظر دارند دست نخواهند یافت، لذا داستان را با نومیدی بخ پایان می‌رساندند. البته سرخوردگی ناشی از شکست انقلاب مشروطه و تأثیر نویسندگان رمانتیک اروپایی را نیز نباید فراموش کرد.

خوانش سه شعر از «هرمز علی‌پور» «ایوب کیانی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

آنچه قلمی شده است حاصل کنکاش درزوایای سه شعر از شاعر نامدار و مؤثر ایران "هرمز علیپور" است.

1. در شعر «پایان» هرمز واژگان پاییز. جوانی. دگرگونی. زوال. رمز. چشم مرموز و بن بست و مرور زمان برجسته و حامل پیام شعری شاعرند.

2. شعر «الفبا».. برخوردی است با شعر و الفبای ناتوان که دربرگیرنده مقاصد شاعر نیستند وعاجزند. در بند و گرفتار بودن شاعر بواسطه گذشته‌هایش. منزل ساختن در ابر. تجسم خانه در کشتزار سبز و خرم. دیوار بی پنجره؟ ابری که ستاره را پنهان کرده. حقیقت غلاف در سکوت. پیش گویی های به آب داده.. حدس‌های در کوه مانده.. تحویل به چشم سفید.. ناتوانی شعر.. همه چیزرا به جهنم زدن وخستگی وملال شاعرانه...حامل پیامی چند گانه می‌باشد.

گفتگوی اختصاصی چوک با «لیلی صابری‌نژاد» «زهرا دهقان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

گفتگوی گرم و صمیمی با لیلی صابری نژاد شاعر و داستان‌نویس جوان پیرامون کتاب و تأسیس انتشارات اِری‌ترین در شهرستان اندیمشک

مسئولین باید اندیمشک را از این باتلاق فرهنگی به وجود آمده نجات دهند

لطفاً خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید؟ بنده لیلی صابری نژاد هستم شاعر و داستان‌نویس متولد شهرستان اندیمشک، دارای مدرک کارشناسی زبان خارجه، فعالیت ادبی خود را از سال 1378 به صورت حرفه‌ای آغاز نمودم. دارای سه مجموعه کتاب به نام‌های دوشیزه در دوزخ، زنی که گُم شده بود و رکسانا در باران هستم. در سال 1394 توانستم با توجه به نیاز همشهریان یک انتشارات در این شهرستان تأسیس نماییم.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692