خوانش سه شعر از «هرمز علی‌پور» «ایوب کیانی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

آنچه قلمی شده است حاصل کنکاش درزوایای سه شعر از شاعر نامدار و مؤثر ایران "هرمز علیپور" است.

1. در شعر «پایان» هرمز واژگان پاییز. جوانی. دگرگونی. زوال. رمز. چشم مرموز و بن بست و مرور زمان برجسته و حامل پیام شعری شاعرند.

2. شعر «الفبا».. برخوردی است با شعر و الفبای ناتوان که دربرگیرنده مقاصد شاعر نیستند وعاجزند. در بند و گرفتار بودن شاعر بواسطه گذشته‌هایش. منزل ساختن در ابر. تجسم خانه در کشتزار سبز و خرم. دیوار بی پنجره؟ ابری که ستاره را پنهان کرده. حقیقت غلاف در سکوت. پیش گویی های به آب داده.. حدس‌های در کوه مانده.. تحویل به چشم سفید.. ناتوانی شعر.. همه چیزرا به جهنم زدن وخستگی وملال شاعرانه...حامل پیامی چند گانه می‌باشد.

گفتگوی اختصاصی چوک با «لیلی صابری‌نژاد» «زهرا دهقان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

گفتگوی گرم و صمیمی با لیلی صابری نژاد شاعر و داستان‌نویس جوان پیرامون کتاب و تأسیس انتشارات اِری‌ترین در شهرستان اندیمشک

مسئولین باید اندیمشک را از این باتلاق فرهنگی به وجود آمده نجات دهند

لطفاً خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید؟ بنده لیلی صابری نژاد هستم شاعر و داستان‌نویس متولد شهرستان اندیمشک، دارای مدرک کارشناسی زبان خارجه، فعالیت ادبی خود را از سال 1378 به صورت حرفه‌ای آغاز نمودم. دارای سه مجموعه کتاب به نام‌های دوشیزه در دوزخ، زنی که گُم شده بود و رکسانا در باران هستم. در سال 1394 توانستم با توجه به نیاز همشهریان یک انتشارات در این شهرستان تأسیس نماییم.

بررسی مجموعه شعر «روبه‌رو در سه پرده» سرودهٔ «محمدحسن مرتجا» «رجب بذرافشان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

مجموعه شعر «رو به رو در سه پرده» پنجمین کتاب «محمدحسن مرتجا» شامل 57 قطعه شعر سپید در 128 صفحه سال 1393 توسط نشر بوتیمار چاپ و وارد بازار کتاب گردید.

شعر در متنیت خود تردید می‌کند انگاره‌ها را در یک وضعیت تقابلی ایجابی قرار می‌دهد تا به حوزهٔ گفتمان با سویه‌های تأویلی بکشد. دو عامل محوری (متن، خواننده) در شناخت و خوانش تولیدات و فرا آورده‌های فرهنگی ادبی مورد توجه است. اگر به متن اعتقاد داشته باشیم یا به خواننده، در نهایت این متن است که باقی می‌ماند، و ارزش سنجش اثر بستگی به خواننده دارد. هر متن پیشرویی با هر بار خوانش مفهوم نو و متفاوتی را باز تولید می‌کند.

گفتگوی اختصاصی چوک با «یوسفعلی میرشکاک» «آیدا مجیدآبادی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

در باب شعر حجم و یدالله رؤیایی

آیا تصویر گرایی در شعر حجم تفاوت عمده‌ای با تصویر سازی اشعار دیگر دارد؟

تصویر درشعر حجم از تشبیه می‌گذرد به استعاره می‌رسد و از استعاره هم عبور می‌کند و به اشارات موجزی ختم می‌شود که در مجموع فرم هر شعر را شکل می‌دهند. درشعر حجم ما با غایت نو آوری مواجهیم از همین رو شعری است که به هر خواننده‌ای اجازهٔ ورود به قلمرو خود نمی‌دهد شعری است که در پی مخاطب نیست. از این‌ها گذشته شعر حجم به معنای تام و تمام کلمه فراتر از تصویر است زیرا هر قطعه شعر یک فرم است. فرمی که از اجزاء پدید نیامده بلکه اجزاء را پدید آورده و از همین رو قابل تجزیه نیست.

نگاهی به مجموعه شعر «دنیا گناه دارد» سرودهٔ «مهدی شادخواست» «صدیقه (نسیم) محمدجانی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

پیوستگی کلمات و انسجام تصویر

مجموعه شعر دنیا گناه دارد پنجمین مجموعه شعر مهدی شادخواست - شاعر و منتقد- است که 40 شعر سپید را در برمی‌گیرد؛ به همراه 8 شعر پایانی کتاب که با سرفصل «سه‌گانی‌ها» درج شده‌اند. این کتاب توسط انتشارات شاملو در سال 1394 منتشر و در بهار 1395 تجدید چاپ شد.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692