ماهیت حرکت خیال درمرز تخیل و توهم نویسنده «کیمیا امینی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

ماهیت حرکت خیال درمرز تخیل و توهم

با رویکرد به دو گونه فانتزی و سوررئالیسم

چکیده: هدف از این جستار رفع دغدغه چند ساله پژوهنده* از بروندادهای مختلف کلامی وتصویری کودکان و هنرمندان نسبت به دریافت یک تصویرمشترک است. پژوهنده تلاش دارد با اتکا به این نگرش و فرض جدیدکه اگر خیال را ابزار انتقال تصاویر مختلف در ذهن انسان فرض کرد و" برزخ ذهن دارای چهارمرز با دنیاهای تعقل، تخیل، وهم و رؤیا باشد و خیال پس از دریافت تصاویر مشاهده شده از طریق حواس بشرآنها را به سمت یکی از این دنیاها یا مشترک و همزمان هدایت و وارد می‌کند" دلیل تفاوت‌های برجسته بازتاب تصاویردرآثار هنرمندان (= نویسندگان وشاعران ونقاشان وموسیقیدانان و...در مکاتب مختلف ادبی و هنری) درکجاست؟

درآمدی به مبانی نویسندگی و شعر/ عابدین پاپی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

درآمدی به مبانی نویسندگی و شعر

مقدمه:

وقتی یک جامعهٔ با فرهنگ و متمدن را می‌خواهند از لحاظ فرهنگ و دانش فرهنگی مورد وارسی قرار دهند آنچه که فی ا لبداهه به ذهن خطور می‌کند واژه‌هایی چون شاعر، نویسنده، شعر و نویسندگی درآن جامعه است. بنابراین اگر چه دکترین زبان و ادبیات فارسی مبانی و مفاهیم فراوانی را به صورت کتاب در زمینهٔ شعر و نویسندگی قلمی نموده‌اند و این آثار به عنوان معیارهایی اساسی در بستر دانشگاه‌ها و پایگاه‌های فرهنگی و علمی توسط اساتید دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند اما بازخوانی و باز آفرینی دو پارامتر بنیادی در حوزهٔ فرهنگ و دانش به شمار می‌روند که به نوبهٔ خود دارای مؤلفه‌های جدیدتری برای دانشجویان و جوانان محسوب می‌شوند.

خوانش رمان «هیچ یک از آن‌ها بازنمی‌گردند» نویسنده «آلبادسس پدس»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

مشخصات: هیچ یک از آنها باز نمی‌گردد/ نویسنده: آلبادسس پدس / ترجمه: بهمن فرزانه

این رمان، قصهٔ چند دختر جوان است که با دل کندن از جامعهٔ زادگاهی خود برای درس خواندن گرد هم آمده‌اند. دخترانی با هزاران امید و آرزو، با علایق و سلایق گوناگون و در نهایت دخترانی چشم و گوش بسته که به دامن جامعه‌ای بزرگ و بی‌رحم پرتاب شده‌اند. به ظاهر، قرار است ماجرای آنها را بخوانیم اما چنان بیم و تشویش عاقبت آنها با ما همراه می‌شود که خود و آنها را در کنار هم می‌بینیم و غصه‌هایشان را اندوه خویش می‌پنداریم. قدرت قلم و توانایی نوشتاری آلبادسس پدس بار دیگر خواننده را از حالت یک مشاهده‌گر و تماشاچی صرف، به انسانی تبدیل می‌کند که تلاش دارد وارد دنیای داستان شود و دستی برای کمک به سوی دختران دراز کند.

نگاهی به آثار و واژه های برساخته ی نادرگلستانی داریانی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

زباندان، زبان شناس، فرهنگنویس چند زبانی و چهره ی سرشناس صنعت برق

قيمت تو در آن قدر علم است

كه تن خود بدان بيارايي

خلق در قيمتت بيفزايند   

چون تو در علم خود بيفزايي  

تاریخچهٔ ادبیات داستانی جهان (7) نویسنده «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

ادبیات غرب در سده‌های میانه

ادبیات فرانسه (قسمت اول)

کهن‌ترین ساکنان شناخته شدهٔ سرزمین فرانسه، قوم گل، شاخه‌ای از نژاد سلتی هستند. از گل‌ها تا پیش از پیروزی رومی‌ها که در فاصلهٔ سال‌های 154 تا 50 ق.م صورت می‌گیرد، اطلاع چندانی در دست نیست. با استیلای رومیان تمدن مختلط رومی و گل در هم می‌آمیزد. زبان فرانسه، مستقیماً از زبان لاتینی که در عهد رومیان در سرزمین گل زبان رسمی مدارس، حکومت و کلیسا بود، مشتق شده است. این زبان لاتینی کلاسیک است که سیسرون و سزار آثار خود را به آن نوشته‌اند. در میان اقشار پایین جامعه کم‌کم لاتینی پست رایج می‌شود که زبانی بریده‌تر، بی‌پرواتر و از نظر دستوری پر اشتباه بوده است. تا سدهٔ پنجم میلادی تغییرات زیادی در این زبان پدید می‌آید. ویرانی مدارس و نظام حکومتی به دست بربرها در رواج این زبان در توده‌های مردم تأثیر بسیار می‌گذارد و آن را به صورت زبان ملی در می‌آورد.

تاریخچهٔ ادبیات داستانی ایران (7) نویسنده «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

پس از تألیف رمان تهران مخوف، زن به عنوان موجودی اجتماعی، به ادبیات راه یافت و شخصیت اصلی رمان‌های اجتماعی را به خود اختصاص داد. از سویی زن از رویای شعر کلاسیک به واقعیت رمان سقوط می‌کند و از سوی دیگر ادبیات به جای یک زنِ نوعی و کلی، به بررسی جایگاه زن در واقعیت می‌پردازد و در پی شناخت اوست. نویسندگان این دوره، زن را به چشم یک قربانی اجتماعی می‌بینند و به سنت‌های غیر انسانیِ جامعه اعتراض می‌کنند. تصویر زن به عنوان قربانی اجتماعی آن قدر درونی می‌شود که حتی نخستین نویسنده‌های زن نیز در داستان‌های خود آن را تکرار می‌کنند.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692