تعهد به میراث ادبی جهان «وحید معینی‌فر»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

داستان، از بی‌صداترین اختراعات بشر است. هیچ‌کس از تاریخ تولد آن خبر ندارد. قطعاً می‌توان قدمت آن را برابر با درازای عمر بشر دانست. شاید هضم این گفته دشوار باشد. اما در ادامه خواهیم دید که چنان هم به بیراهه نرفته‌ایم!

احتمالاً بسیاری از تاریخ دانان، تاریخ بوجود آمدن اولین داستان‌های مکتوب بشری را زمانی بدانند که اولین خطهای انسانی اختراع شد. اما مسلماً قبل از آن داستانها و اشعار و افسانه‌های شفاهی سینه به سینهٔ ملل گوناگون جهان نقل شده، تا اینکه اختراع خط آن را به شکل مکتوب در آورده است. اما تمام نظریهٔ بالا بستگی به این دارد که به داستان و رمان به چه نظری بنگریم.

اگر به داستان و رمان به مانند زنجیره‌هایی از کلمات بنگریم، قطعاً به همان نظریه خواهیم رسید که اولین رمان‌ها و داستان‌ها بعد از اختراع خط به وجود آمده‌اند. این دید بیشتر به مذاق تاریخ دانان خوش خواهد آمد تا نویسنده‌ها و هنرمندان! یک نویسنده از این دیدگاه خطرناک فاصله می‌گیرد و با دید کلی‌تری به داستان و رمان می‌نگرد. شاید به ظاهر آنچه که ما از رمان و داستان می‌بینیم همان مجموعه کلمات باشند، اما در باطن، داستان یعنی بیان احساسات و تجربیات نویسنده و اگر با این دید بخواهیم تاریخ آن را واکاوی کنیم خواهیم دید که داستان‌ها و رمان‌ها، عمری به درازای عمر بشریت دارند. داستان نمونهٔ پیشرفته از خطوط و علائم باستانی حک شده در غارها و صخره‌هاست. در واقع نوع بشر همواره برای ثبت احساسات خود راه‌هایی را پیدا می‌کرده و ابتدایی‌ترین راه‌ها همان بیان شفاهی و حک علائم بود و اینگونه کم کم خطوط اختراع شدند. در واقع نشانه‌های باستانی، به مرور به شاخه‌ای گسترده‌تری تبدیل شدند. یا شاید بهتر است اینگونه بیان کنیم که بشر برای بیان احساس خود شیوه‌های نوین‌تری یافت. از جمله نقاشی کردن، نوشتن که به نوعی به داستان تبدیل شد و رمان و بعدها مجسمه سازی و در جدیدترین شکل نیز تبدیل به هنر عکاسی و فیلمسازی شد. با این اوصاف اگر با این دید به داستان و رمان بنگریم، در حالت انتزاعی باید آن را فقط بیان احساس و تجربه نامید. هرچند دیدیم که شعر، نقاشی، عکاسی، فیلمسازی و هر نوع دیگری از هنر نیز جز بیان احساس نیست. در این حالت تمام این

شاخه‌ها مرزهای تفاوت‌های ظاهری را در می‌نوردند و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به همهٔ آنها بگوییم: هنر!

در واقع نویسندگان داستان‌ها و رمانها احساس خود از حقایق بشری و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و حتی در رمانهای تخیلی از جهانی که نیست و در آن زندگی نمی‌کنیم! را مکتوب می‌کنند. به قول همینگوی: «نویسندگان همیشه در پی آنند که حقیقت را دریابند و وقتی یافتند می‌خواهند ببینند چگونه آنرا بیان دارند تا بصورت جزئی از تجربه و خواننده یا شنوده در آید... .» هنر؛ این میراث باستانی بشریت باید پاس داشته شود. رمان و داستان نیز جدای از این میراث گرانبها نیست و وظیفهٔ هر انسانی پاس نگه داشتن ارزشهای آن است و این پاسداری از ارزشهای باستانی داستانها و رمان‌ها جز با خواندن آن محقق نمی‌شود. هدف از بیان این مقدمه، روشنگری ارزش رمانهاست. همانطور که به عنوان یک مسلمان وظیفه داریم هر یک در طاقچهٔ خانهٔ خود یک جلد قرآن مجید داشته باشیم، در مسئولیتی فراگیرتر به عنوان یک انسانِ مسئول در برابر اصالت بشریت، وظیفه داریم رمان‌های ارزشمند دنیا را بخوانیم. این رمان‌ها، میراث احساسات و تجربیات ارزشمند نویسندگان قهار آن است و این احساسات و تجربیات نیز به نوبهٔ خود وام دار هزاران سال زندگی بشریست؛ رمان‌هایی که سرتاسر درس زندگی، انسانیت، بخشش، فداکاری، دردها، رنج‌ها، کج روی‌ها، و ناملایمات بشریست. در ادامه لیستی ده تایی از صد رمان برتر دنیا به انتخاب «کتابخانهٔ مدرن» آورده شده است به امید آشنا کردن خوانندگان با برخی از رمانهای برتر. رواست که خوانندگان این لیست را به معنای لیست مطلق قلمداد نکنند، چه، خود رمان «صد سال تنهایی» را می‌پسندم که در این بین نیست.

1-       «اولیس» - جیمز جویس

2-       «گتسبی بزرگ» - اف. اسکات فیتزجرالد

3-       «سیمای مرد هنرآفرین در جوانی» - جیمز جویس

4-       «لولیتا» - ولادیمیر ناباکوف

5-       «دنیای قشنگ نو» - آلدوس هاکسلی

6-       «خشم و هیاهو» - ویلیام فاکنر

7-       «کچ ۲۲» - جوزف هلر

8-       «ظلمت در نیمروز» - آرتور کستلر

9-       «پسران و عشاق» - دی اچ لارنس

10-  «خوشه‌های خشم» - جان استاینبک


 

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

داستان های حرفه ای ادبیات ایران و جهان را از اینجا دانلود کنید.

http://www.chouk.ir/downlod-dastan.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک

http://www.chouk.ir/download-mahnameh.html

دانلود نمایش رادیویی داستان چوک

http://www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

http://www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك

http://www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

http://www.chouk.ir/honarmandan.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692