درباره رمان «بادبادک‌باز» نویسنده«خالد حسینی»؛ «علی پاینده»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

چند شب با بادبادک باز

بخش اول، شب اول

مردی فنجانی جادویی پیدا کرد که اگر در آن اشک می‌ریخت، اشک تبدیل به مروارید می‌شد. اما مرد خوشحال بود. غمی در زندگی‌اش نبود که برایش اشک بریزد. پس به دنبال راه‌هایی گشت تا بتواند اشک بریزد. همانطور که مرواریدها روی هم تلنبار می‌شد طمع مرد بیشتر شد. در پایان داستان مرد بر روی کوهی از مروارید نشسته بود. خنجر در یک دست و همسر مرده‌اش را در دست دیگر داشت و اشک می‌ریخت.

معرفی رمان «دیروز» نویسنده «آگوتا کریستوف»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

«دیروز، گذشته‌ای است که هر لحظه در آن زندگی می‌کنیم»

«دیروز»، رمان آگوتا کریستوف از برجسته‌ترین نویسنده‌های معاصر مجاری تبار سوییس است که توسط نشر مروارید منتشر شده است. دیروز رمانی است به ظاهر ساده، که با رویکردی روانشناسی پیشرفته است. نثری که با وجود سادگی، در عین حال شاعرانگی خودش را نیز حفظ کرده است. گذشته از نثر ساده و روان خوان، با اثری جهانی روبه رو هستیم، اثری که فرازمانی و فرا مکانی هست. دیروز داستان زندگی مردی است که در یک کارخانه کار می‌کند، زندگی او در مسیر رفت و آمد با اتوبوس به شهری که کارخانه در آن قرار دارد، سپری می‌شود.

شب طنز سعدی برگزار شد/ پریسا احدیان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

عصر سه شنبه، دوم آذرماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، دویست و شصت و هشتمین شب از مجموعه شب های مجلۀ بخارا با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و انتشارات گاندی به شب «طنز سعدی» اختصاص داشت. جواد مجابی ،طنزپرداز و نویسندۀ معاصر، سخنران این نشست بود. نشر ثالث کتابی از ایشان آماده انتشار دارد با موضوع «تاریخ طنز در ایران» که نویسنده در بخشی از آن به طنزپردازی سعدی می‎پردازد و مجابی در شب«طنز سعدی» مفصل در همین باره سخن گفت. فیلم مستندی نیز با عنوان «سعدی کارنو» ساختۀ عبدالحمید ارجمند با حضور ایشان به نمایش گذاشته شد.

یادداشتی بر فیلم «فیلم هنرهای آزاد» کارگردان «جاش راندر»؛ «حامد مختاری»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

فیلم هنرهای آزاد محصول 2012 در سبک کمدی- درام به نویسندگی و کارگردانی جاش راندر است. که خود نیز در نقش اصلی این فیلم بازی می‌کند. داستان فیلم از آنجا شروع می‌شود که جسی 35 ساله که فارغ التحصیل ادبیات انگلیسی از کالج Kenyon College می‌باشد که از شغل خود در دانشگاهی در نیویورک خسته است. و به دعوت استاد قدیمی خود و جهت شرکت در مراسم بزرگداشت و بازنشستگی استاد محبوبش Peter Hoberg به سفری زمینی دست میزند.

بازخوانی رمان «دوشنبه‌های آبی ماه» نویسنده «محمدرضا کاتب»؛ «محمود خلیلی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

گاهی به پشت سرت نگاه کن

مشخصات کتاب:دوشنبه‌های آبی ماه/ نویسنده: محمد رضا کاتب / ناشر: نشر صریر /چاپ اول پاییز 75 / تیراژ: 5000 جلد / تعداد صفحات: 224 صفحه

چرایی بازخوانی و بازطرح این رمان:حالا که زمانی بیش از 20 سال از نشر این رمان گذشته است و نویسندهٔ آن دیگر حساسیت‌های تند و تیز را نسبت به نوشته‌اش ندارد، می‌توان با تأمل و تعقل در مورد این رمان نوشت. محمدرضاکاتب به آنچه که می‌خواسته رسیده است؛ کسب جایزه کتاب سال دفاع مقدس در سال 73 به خاطر کتاب "فقط به زمین نگاه کنید" و همچنین اخذ جایزه برترین رمان سال منتقدان و نویسندگان مطبوعات به خاطر رمان "هیس" در سال 78. با توجه به آنچه خواندید، شاید بتوان گفت که کاتب آردش را بیخته و الکش را آویخته است!

یادداشتی بر فیلم «نور زمستانی» کارگردان «اینگمار برگمان»؛ «کیارش خوشباش»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

در سکانس اول فیلم یوناس به همراه همسرش در مراسم عشای ربانی شرکت می‌کنند. افراد قلیلی در این مراسم شرکت کرده‌اند و به نظر می‌رسد سستی ایمان به خدا همه گیر شده است. ریتم این سکانس بسیار کند است و به آرامی تمامی مراحل یک مراسم عشای ربانی به تصویر کشیده می‌شود. درطول نمایش این مراحل شاهد تکرار خسته کننده نماهایی از مراسم هستیم. تکرار مکرر زمزمه‌ها و دعاهایکشیش برای هر فرد و نمایش خوراندن نان و شراب به هریک از حاضرین. مخاطب در این سکانس کاملاً در جایگاه یکی از حضار قرار می‌گیرد و خسته کننده بودن مراسم عشای ربانی را به طور کامل حس می‌کند.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692