تاریخچه‌ی قصه‌گویی تا داستان‌نویسی پژوهشگر «معصومه دهقان شیری»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

قصه تاریخچه‌ای بسیار کهن دارد؛ برخی معتقدند قدمت قصه به اندازه عمر آدمی است یا از زمانی که انسان سخن گفتن را آموخت. برخی نیز می گویند: «قدمت آن به حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد»(پروینی ص 47)

تاریخچه‌ی قصه‌گویی تا داستان‌نویسی پژوهشگر «معصومه دهقان شیری»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

قصه تاریخچه‌ای بسیار کهن دارد؛ برخی معتقدند قدمت قصه به اندازه عمر آدمی است یا از زمانی که انسان سخن گفتن را آموخت. برخی نیز می گویند: «قدمت آن به حدود چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد»(پروینی ص 47)

یادداشتی بر رمان «حباب شیشه» اثر «سیلویا پلات»؛ «زهرا دستاویز»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

سیلویا، نابغه‌ی غمگین قرن بیستم

رمان "حباب شیشه" تنها رمان یا به عبارتی خودزندگینامه نوشت سیلویا پلات (Sylvia Plath، متولد 27 اکتبر 1932، بوستون درگذشته 11 فوریه 1963، لندن) می‌باشد، چرا که سیلویا پیش از آن که داستان نویس باشد شاعری بلندپایه و پرآوازه است که بخاطر سرودن اشعاری غنایی و تأثیرگذار، جوایز بسیاری را در دوران عمر کوتاه ولی پر ثمرش کسب کرده است. وی به واسطه‌ی همین اشعار توانسته لقب ((نابغه‌ی غمگین)) را از آن خود سازد.

جایگاه زن در رمان «کلیدر» اثر «محمود دولت‌آبادی» «مریم غفاری جاهد»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

در فرهنگ و ادبیات ایران زن جایگاه چندان مطلوبی نداشته است. در متون پیشین فارسی چه نظم و چه نثر بیشتر شاهد ذکر پلیدی‌ها و شمردن صفات بد برای زنان هستیم. تنها در رمانهایی که پس از مشروطه نوشته شد و حاصل آشنایی نویسندگان با دنیای غرب و نوع داستانی آن دیار بود چهره زنان در ادبیات دچار دگرگونی شد اما نه آنقدر که بتوان گفت این نوشته‌ها آیینه تمام نمای زن ایرانی است. در این زمان تنها برخی نویسندکان کوشیدند واقعیاتی را از زندگی زنان جامعه نشان دهند.

تحلیل و بررسی آثار صمد بهرنگی «ساناز سیداصفهانی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

کچل ِ کفتر باز

پیش از شروع ِ داستان ِ (کچل ِ کفتر باز) مقدمه‌ای از نویسنده وجود دارد که خواندنش، مثل ِ خواندنِ هر مقدمه‌ی دیگری مهم و واجب است. از انجا که قصه‌های صمد بهرنگی به شدت نزدیک ِ افسانه‌ی پریان و قصه‌های عامیانه هستند و این افسانه و قصه‌ها نیز اهداف ِ خاص ِ خود را دارند، بهرنگی دقیقاً در مقدمه‌ی (کچل کفترباز) به همین اهداف اشاره می‌کند. مهم‌ترین هدف ِ قصه‌ی پریان آشنا کردن ِ کودکان با حقیقت ِ زندگی است. ادبیات ِ کودک صرفاً حق ندارند، داستگویی باشد برای سرگرمی صرف، بلکه باید وجه ِ دیگر روان شناسی کودک را نیز در نظر بگیرد. این وجه، آگاهی دادن به کودک است. بی اینکه مستقیماً به آن اشاره شود. کودک را با آرزوها و تشویش‌های زندگی توامان آشنا کردن، ارائه‌ی راه حل‌ها، نشان دادن ِ خوبی‌ها و بدی‌ها، نشان دادن ِ سیاهی و سفیدی، آفتاب و مهتاب، خیر و شر، دارا و ندار...

بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر «چگونه‌ای» سروده «هادی ترابی»؛ «غزال مرادی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

مجموعه شعر "چگونه‌ای" سروده در 74 صفجه سروده شده است و بیشتر این سروده‌ها از منطقی روایی پیروی می‌کنند ویتگنشتاین می‌گوید از یاد نبریم که شعر حتی اگر به زبان خبری هم نوشته شده باشد دربازی زبانی دادن اخبار به کار نمی‌آید هادی ترابی از بازی زبانی در بیشتر شعرهای این مجموعه استفاده کرده است شگردی که می‌تواند به ساخت گونه‌ای از وضعیت بیانجامد شکلی یا درجه‌ای از حضور وکشش. و این شگرد به به زبان شاعرانه یاری می تا ساختاری شعری شکل بگیرد.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692