یادداشتی بر رمان «تمام نورهایی که نمی‌توانیم ببینیم» نویسنده «آنتونی دوئر»؛ «رامین جعفری»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

رمان تمام نورهایی که نمی‌توانیم ببینیم (نشر کوله‌پشتی) اثر آنتونی دوئر نویسنده‌ی آمریکایی در سال 2014 به چاپ رسید و در سال بعد جایزه‌ی پولیتزر و مدال اندرو کارنگی را دریافت کرد. همین‌طور، نامزد و فینالیست جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا و موفق به کسب جایزه‌ی انجمن کتابخانه‌ی اوهایونا نیز شد. این کتاب دومین رمان او می‌باشد که نگارش و نوشتنش ده سال به طول انجامید و وقایع آن در زمان جنگ جهانی دوم، در فرانسه‌ی اشغالی روی می‌دهد.

گزارش نقد رمان «آن‌ها که به خانه من آمدند» در کارگاه «هم‌نگر» ساری نویسنده «شمس لنگرودی»؛ «ناهید گرامیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

"نویسنده صفحات سفیدی را باقی می‌گذارد تا مخاطب بنویسد."

جلسه نقد و بررسی رمان " آن‌ها که به خانه من آمدند " اثر محمد شمس لنگرودی در روز شنبه بیست و پنجم اردیبهشت 95 در کارگاه نقد «هم نگر» ساری برگزار شد.

آشنایی با برندگان جایزه نوبل ادبیات سال (قسمت بیست و یکم) «الفریده یلینک»؛ «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

الفریده یلینک متولد 1946، نویسنده، شاعر و درام نویس اتریشی همچون همتای درگذشته‌اش توماس برنهارد، از نویسندگان تحسین برانگیز به خصوص در خارج از مرزهای اتریش است. لبه‌ی تیز آثار جدید یلینک متوجه سیاست آمریکا در خاورمیانه و به ویژه در عراق است.

الفریده،رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و فمینیستاتریشی است که سال ۲۰۰۴ میلادی برنده جایزه نوبل ادبیات شد. او در دو شهر وین و مونیخ زندگی می‌کند.

«من نویسنده زن نیستم»؛ بخش دوم نویسنده «توریل موی»؛ مترجم «فاطمه همدانیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

در بخش ابتدایی این سری از جستارها که به مسئله ادبیات، نوشتن و زنان اختصاص دارد، به طرح ابتدایی بحث و رویکرد برخی از نویسندگان زن مطرح چون دوریس لسینگ و رویکردشان راجع به جنسیت و زن در نگارش در قالب پیشینه بحث پرداختیم، در این بخش نیز به نقش تئوری پساساختارگرایی و اثر برجسته جودیت باتلر «آشفتگی جنسیتی» بر مسئله زنان و نوشتن در ادبیات خواهیم پرداخت.

در چالش با تئوری‌های پساساختارگرا راجع به مؤلف و نوشتن

مصاحبه اختصاصی چوک با «احمد سلگی» «زهرا خسروی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

کارگردان نمایش هویت پروانه‌های مرده که از فروردین ماه به روی صحنه رفته وبا استقبال باور نکردنی رو به رو شده از روند موفقیتش می‌گوید: یادمان نرود روز اول برای چه آمدیم!

احمد سلگی دانشجوی رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران است که به تازگی نمایشی در تالار مولوی به روی صحنه برده، وی طی گفت و گویی که با ماهنامه چوک داشته از روند و کلیت نمایش اش می‌گوید.

مصاحبه پارس ریویو با «تونی موریسون» برنده جایزه نوبل1993 مترجم «شادی شریفیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

"تونی موریسون" از اینکه او را نویسنده‌ای شاعرانه خطاب کنند متنفر است. بنظر می‌رسد معتقد است توجهی که به غزل سرایی آثارش می‌شود استعداد او را به حاشیه می‌برد و قدرت و انعکاس داستان‌های او را نفی می‌کند. بعنوان یکی از رمان نویس هایی که آثارش شناخته شده و در عین حال از نظر منتقدین مورد تحسین است، او می‌تواند حق این را داشته باشد که کدام یک از تحسین‌های مخاطبینش را انتخاب کند. درواقع، او عنوان "زن نویسندهٔ سیاه پوست" را برگزیده است. توانایی او در تبدیل افراد به قدرت‌ها و شیوهٔ ویژه نویسندگی‌اش موجب شده برخی از نویسندگان او را "دی. اچ. لارنس سیاه پوستان" بنامند.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692