یادداشتی بر رمان «خون مردگی» نویسنده «الهام فلاح»؛ «سمیه سیدیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

«این روزها همه از جنگ می‌نویسند»

«خون مردگی» رقیب‌ها را پشت سر گذاشت و برگزیدهٔ بخش داستانی هفتمین دورهٔ ادبی دو سالانهٔ پروین اعتصامی شد. این اثر توسط نشر چشمه (قفسهٔ آبی) منتشر شده است. الهام فلاح را پیش از خون مردگی با «زمستان با طعم آلبالو» و «سامار» و «کشور چهاردهم»می‌شناسیم. او متولد دههٔ شصت است؛ در سالهای کودکی به نوعی با جنگ درگیر بوده است. او که انتظار پدر و جستجوی بی پایان او را برای برادر به جنگ رفته‌اش، با گوشت و پوست خود، حس کرده، برای خلق این اثر نیز با خانواده‌های متعددی که با جنگ درگیر بوده‌اند، گفتگوهای نزدیکی داشته است.

نگاهی به داستان «عزاداران بَیَل» نویسنده «غلامحسین ساعدی»؛ «بابک ابراهیم‌پور»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

غلامحسین ساعدی در «عزاداران بَیَل» چه چیزی برای مخاطب به ارث گذاشته است؟

"گاهی باید ضربِ محکمِ مشت را بخوری تا به خود آیی که کجا زندگی می‌کنی" غلامحسین ساعدی.

عزادارن بَیَل را شاید بتوان مهم‌ترین اثر ادبی غلامحسین ساعدی دانست. این کتاب از هشت قصهٔ بهم پیوسته تشکیل شده که در عین یگانگی فضا و مکان، دارای مضمون‌های کم و بیش متنوعی است و در هرکدام از این قصه‌ها اتفاقات جدیدی رقم می‌خورد. تمامی این هشت قصه حول محور مردم بیل رقم می‌خورد. ساعدی در این اثرِ ادبی چه چیزی برای مخاطب به ارث گذاشته است؟ چه مفاهیمی از این قصه‌ها برداشت می‌شود؟ پس از خواندن تمام این هشت قصه متوجه وجوه مشترکی بین شخصیت‌های قصه و جامعهٔ اطرافمان می‌شویم. مردم بیل، مردمی بدبخت و تیره روز هستند که مدام در حال زیر آب زنی و موش دوانی‌اند و با دزدی و راهزنی روزگار خود را می‌گذرانند.

شب دکتر حمیدیان برگزار شد/ پریسا احدیان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

عصر سه شنبه، بیست و سوم آذرماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، دویست و هفتاد و یکمین شب مجلۀ بخارا با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و کانون زبان فارسی به شب «سعید حمیدیان» اختصاص یافت.

گفتگوی اختصاصی چوک با «علی عبدالرضایی» «آیدا مجیدآبادی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

بارها تأکید کرده‌اید که مدت مدیدی‌ست که از شعر هفتاد فاصله گرفتهاید و در مرحلهٔ جدید شعر پساهفتاد گام بر می‌دارید و همچنین می‌گویید که تصمیم گرفته‌اید این راه را به دور از صف‌ها و جریان‌های شعری و به تنهایی ادامه دهید. آیا شعر پساهفتاد ادامهٔ منطقی شعر هفتاد است، یا گذار از آن یا تمام قواعد و شناسه‌های قبل از خود را در هم می‌شکند و با رویکردی نوین به سراغ شعر می‌رود؟

گزارش شب مارینا تسوتایوا/ پریسا احدیان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

عصر یکشنبه، بیست و یکم آذرماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، دویست و هفتادمین شب مجلۀ بخارا با همراهی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، کانون زبان فارسی، انتشارات گاندی، مجلۀ کاروان مهر به شب «مارینا تسوتایوا» اختصاص داشت.در این شب:: احمد پوری، فرزانه قوجلو، نسترن زندی، نعیم بزاز عطایی به سخنرانی پرداختند و ناتاشا بلییوا (Natasha Belyaeva)، فرزند رئیس موزۀ خانۀ مارینا تسوتایوا در روسیه که جهت شرکت در جشنوارۀ سینما حقیقت به ایران سفر کرده و در این جلسه حضور یافته بود، به بخش هایی از تاریخ این مکان اشاره داشت. این جلسه به مناسبت رونمایی از دهمین شمارۀ مجلۀ کاروان مهر، ویژۀ این شاعر روس با حضور سخنرانان و استاد منوچهر انور، برگزار شد.

تاریخچهٔ ادبیات داستانی جهان (10) نویسنده «مریم ایلخان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

ادبیات غرب در سده‌های میانه

ادبیات اسپانیا

ادبیات اسپانیایی تقریباً از سدهٔ دوازدهم آغاز می‌شود. از حدود 1140 تا شروع رنسانس، آثار بسیاری به نظم و نثر تألیف می‌یابد که در میان آنها آثار طراز اول کمتری به چشم می‌خورد. بیشتر این نوشته‌ها تقلیدی هستند از آثار فرانسوی یا ترجمهٔ آنها. انواع گوناگون قصه (حکایات اخلاقی، تمثیلی و برداشت‌هایی از رمان‌های فرانسوی)، نوشته‌های حقوقی، طنز، تمثیل و منظومه‌های مذهبی و تعلیمی به وجود می‌آید. درام اسپانیایی هم مانند فرانسه از مناسک کلیسا سرچشمه می‌گیرد. برجسته‌ترین آثار ادبیات اسپانیا در سده‌های میانه در زمینهٔ حماسه، وقایعنامه، شعر غنایی و بالاد (شعر افسانه‌ای) است.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692