«فراقنامه»؛ روایتی عاشقانه یا تغزّلی توصیفی؟ «علی قلی ‌نامی»، / اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

چکیده :فراقنامه تلفیقی از روش‌های داستان‌پردازی ایرانی را که دو رکن ادبیات داستانی این سرزمین، فردوسی و نظامی، با بهره‌گیری از سنن داستان‌گویی پرداخته‌اند به کار می‌گیرد. همة هدف سلمان ساوجی نه داستان‌سرایی که تغزّل در شکل یک داستان، با استفاده از توصیفات و تمثیلات فراوان است که جایی برای به نمایش درآمدن ارادة آدمی باقی نمی‌گذارد. داستان فراقنامه، بی‌تردید اگر هم، در به کارگیری الگوی شاهنامه و لیلی و مجنون کوشیده باشد در تعلیق و دراماتیزه کردن و دیگر خصیصه‌های رمانس ایرانی ناموفق بوده است لیکن غایت هدف او ایجاد تصویری رنگارنگ از توصیفات و تمثیلات برای سرگرم ساختن و دلداری عاشقی دل‌سوخته است و همة برش‌های زمانی داستان هم که باید برای شتاب‌بخشیدن به هیجانات و رسیدن به اوج حادثه باشد، در فراقنامه برای رسیدن به مرگ معشوق است که خود دلیلی برای تمثیلات فراوان پس از مرگ او است. در هر حال، فراقنامه داستانی روایی- حادثه‌ای نیست بلکه داستانی تغزّلی با روش توصیف و تمثیل است.

نگاهی به مجموعه شعرهای هوشنگ رئوف «منصور خورشیدی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

فصل هجرت غازها

هوشنگ رئوف شاعر لرستانی متولد 1330 خرم آباد، چهار مجموعه شعردارد، شاعری که در آغاز دههٔ پنجاه تا امروز نامی آشنا است. اولین مجموعه شعر این شاعر خرم آبادی به نام " سفرهٔ خورشید" انتشارات نیما تهران در سال 1353 با زبان تغزلی و عاشقانه منتشر شده بود.

بررسی عناصر روایی در مجموعه شعر «صدای باد» سروده «فرنگیس کردی»؛ «غزال مرادی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

صدای باد نخستین مجموعه شعر فرنگیس کردی است که در 108 صفحه و 99 شعر کوتاه سروده شده است در این مجموعه شعرها نام‌گذاری نشدهو با شماره مشخص شده‌اند و به نظر می‌رسد ترتیب خاصینیز در چیدمان آن‌ها وجود ندارد این شعرها در نهایت سادگی و ایجاز هستند وبیشتر از شیوه بیان سود می‌برند تا تصویرسازی یا بازی‌های زبانی وفرم.

درباره رمان «سپیدتر از استخوان» نویسنده «حسین سناپور»؛ «مصطفی بیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

رمان «سپیدتر از استخوان» آخرین اثر حسین سناپور است. داستان، روایتی است از یک شب از زندگی کاری دکتر ادیب (پزشک اورژانس) که در اورژانس بیمارستانی مشغول به کار است. داستان از دید اول شخص روایت می‌شود. راوی داستان (دکتر ادیب) مجبور است کنش و واکنش‌های زیادی، چه در برخورد با بیمارها و چه با پرستارها و دیگر دکترهای بیمارستان مانند تعامل با پرستارها، داستان دوستش فرزاد و همسرش شیوا برای خروج از کشور، برخورد با دکتر مفخم و ... در داستان داشته باشد. در این میان دختری جوان (ماهرخ) را به اورژانس می‌آورند که خودکشی کرده و او را به یاد خواهرِ خودش، سوفیا می‌اندازد که چند سال پیش خودکشی می‌کند و می‌میرد (ازقضا خودکشی در این رمان مفهومِ محوری است). دکتر برای اولین بار حس می‌کند که باید دست به کاری بیشتر از وظیفه پزشکی‌اش بزند.

بررسی داستان کوتاه «بیرون رانده» نویسنده «ساموئل بکت»؛ «ریتا محمدی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

درباره نویسنده: رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و محقق ادبی.

در ایرلند زاده. در کالج ترینیتی درس خواند، به تدریس زبان فرانسه پرداخت. به پاریس رفت و تا آخر زندگی درآن جا ماند. تقریباً تمام آثار خود را به زبان فرانسه نوشت و سپس خودش و یا دیگری به زبان انگلیسی برگردانده است. از این رو او را نویسندهٔ فرانسوی زبان به شمار می‌آورند.

مهم‌ترین رمان‌های او: مورفی، مالون می‌میرد، ملوی... مهم‌ترین نمایش نامهٔ او: در انتظار گودو، همهٔ افتادگان، دست آخر... درسال 1969 جایزهٔ نوبل ادبی به او تعلق گرفت. درسال 1989 وفات.

یادداشتی بر رمان «شهر شیشه‌ای» نویسنده «پل آستر»؛ «حامد مختاری»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

مدتی پیش دوباره رمان "‌شهر شیشه‌ای‌" از پل استر را خواندم و باید بگم فوق‌العاده بود. رمان خاصیتی فرا‌داستانی و اندیشه پست‌مدرنی دارد. اسطوره‌شناسی و از همه مهم‌تر زبان‌شناسی و وضعیت انسان مدرن به طور کلی در این رمان کم حجم گرد‌هم آمدند. چیزی‌که مشخص است نگاه ابزار‌گونه نویسنده به مسائل ذکر شده است. اصل برای او بیان اندیشه یا بهتر بگوئیم خبر بزرگی است که از آینده به ما می‌دهد. و انتخاب ژانر کارگاهی و شهر بزرگی مثل نیویورک برای کشف این حقیقت بزرگ بطور کاملاً زیرکانه صورت گرفته.

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692