معرفي فيلم «سقوط» كارگردان «تارسم سينگ»، «امين شيرپور»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

سقوط (The Fall) محصول سال 2006 فیلمی است ساخته‌ی کارگردان هندی، تارسم سینگ. او که تا آن موقع فقط یک فیلم ساخته بود تصمیم گرفت با بودجه‌ی شخصی یک فیلم کاملاً متفاوت بسازد. سینگ براساس فیلم بلغاری یو هو هو(1981) فیلمنامه سقوط را نوشت و کارگردانی کرد. شاید اصلی‌ترین نکته‌ی فیلم تصاویر شگفت‌انگیز و فوق‌العاده زیبای آن باشند، تصاویری‌که سینگ برای کامپیوتری نشدن فیلم و استفاده نکردن از جلوه‌های‌ ویژه گرافیکی، چهار سال برای ضبط آن‌ها زحمت کشید! فیلم در 45 لوکیشن در 28 کشور دنیا، از جمله هند، اندونزی، آفریقای جنوبی، چین و... فیلمبرداری شده. بین این لوکیشن‌های متنوع انواع معماری نیز دیده می‌شود، از معماری آمریکای‌جنوبی گرفته تا معماری هندی و ایرانی‌اسلامی. تصاویر به‌‌حدی زیبا هستند که به‌سختی می‌توانید باور کنید این‌ها نه خیالی، نه کامپیوتری، بلکه واقعی هستند. قسمت‌هایی هم که به اصطلاح در واقعیت فیلم هستیم بازی فوق‌العاده‌ی کاتینکا اونتارو در نقش دختر بچه‌ی معصوم آدم را به وجد می‌آورد. شیطنت نهفته در وجود این دختر بچه، و سادگی ذاتی او شیرینی فیلم را دوچندان می‌کند. این فیلم، هم اولین بازی او جلوی یک دوربین است و هم اولین باری است که یک کودک رومانیایی در یک فیلم بین‌المللی بازی کرده. جالب اینکه بیشتر نقش او نوشته نشده و واکنش‌های طبیعی او به شخصیت روی بودند. حتی اضافه شدن عدد 3 به جای حرف E‌ در واقع اشتباه کاترینای شش‌ساله بوده که سینگ از آن برای پیش‌برد داستان استفاده می‌کند. فیلم هیچوقت اکران خیلی مناسبی نداشت و اولین‌بار در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو 2006 به نمایش درآمد. برای اکران در سال 2008 فیلم توسط دیوید فینچر و اسپایک جونز تقدیم شد. این اهدا که در تیتراژ اول فیلم نشان داده می‌شود باعث شد تا خیلی‌ها مخصوصاً در ایران، به اشتباه دیوید فینچر را کارگردان فیلم بدانند! با همین وضع هم فیلم نامزد دریافت هفت جایزه از جشنواره‌های مختلف شد و توانست سه‌تای آن‌ها را برنده شود. منتقدانی مثل ایبرت فیلم را تحسین و آن را جزو فیلم‌های برتر سال 2008 و حتی فیلم‌های تکرار نشدنی تاریخ اعلام کردند.

کارگردان: تارسم سینگ/ تهیه‌کنندگان: تارسم سینگ، آجیت سینگ و تامی تورتل/ نویسنده: تارسم سینگ، دن گیلروی، نیکو سلطاناکیس/ ژانر: درام، ماجراجویی، فانتزی/ بازیگران: کاتینکا اونتارو، لی پیس، جیتو ورما، لئو بیل، و.../ موزیک: کریشنا لِوی/ فیلمبرداری: کالین واتکینسون/ تدوین: رابرت دوفی، اسپات ولدرز/ تاریخ اکران: 30می 2008 در آمریکا/ مدت زمان: 117دقیقه/ محصول کشور: آمریکا، هندوستان/ زبان: انگلیسی، رومانیایی، لاتین/ بودجه‌ی ساخت: نامعلوم/ فروش باکس آفیس: 3,200,000 دلار

خلاصه‌ی داستان فیلم: در بیمارستانی در لس‌آنجلس در دهه بیست، الکساندر یا دختر پنج ساله‌ی بانمکی است که دستش شکسته است. او به طور تصادفی با رویوالکر آشنا می شود، بدلکاری که برای تحت‌ تأثیر قرار دادن دختر موردعلاقه‌اش در حین انجام یک بدلکاری بسیار خطرناک از روی پلی سقوط کرده و از کمر به پایین فلج شده است. او شروع به گفتن داستانی می‌کند که الکساندریا عاشق شنیدن آن است. اما روی به خاطر از دست‌دادن دختر موردعلاقه‌اش (که به هنرپیشه معروف فیلم دلباخته) افسرده و ناامید شده و تنها به خودکشی فکر می‌کند. برای این کار او به قرص‌های مورفینی نیاز دارد که الکساندریا بدون اینکه بداند به چه درد می‌خورند در ازای شنیدن ادامه داستان برایش می‌دزدد. داستانی که روی تعریف می‌کند بخش اعظم فیلم را تشکیل می‌دهد. داستان شش مرد از ملیت‌های مختلف که برای کشتن حاکم سنگدلی به نام اودیوس هم پیمان شده‌اند. به تدریج رویا و واقعیت درهم تنیده می‌شوند و هر دو داستان همراه با هم، به یک مرحله‌ی خیلی حساس می‌رسند.



دیدگاه‌ها   

#2 محمد 1392-10-18 16:06
خیلی دوست دارم فیلم را ببینم ولی هر کاری که می کنم نه دانلودش می یاد نه میتونم از طریق انترنت می یاد یه کاری بکنید فیلم را بزارید توی سایت
#1 راضیه 1392-10-18 15:58
چرا من تمی تونم فیلم را از اینترنت ببینم تور خدا یه کاری بکنید هر کاری می کنم نمیاره

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692