مقاله «تعاریف و تفاوت های نشانه، نماد، اسطوره » نویسنده «یوسف رستمی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

zzzzدر نشانه شناسی ، اصل بر ادراک پیام است . این  پیام ها  از طریق " کلیدواژه" هایی به مخاطب انتقال داده می شوند . کلیدواژه ها درحقیقت کدها یا رمزهایی هستند که بین فرستنده پیام و گیرنده ی پیام ( مخاطب) مشترک هستند . بنابراین به این کلیدواژه ها " رمز مشترک " گفته می شود .

در فرآیند انتقال پیام ، پیام توسط فرستنده ( سخن ران ، نویسنده ی متن ، هنرمند ) رمزگذاری می شود . و توسط یک وسیله ی ارتباطی ( رسانه ، تریبون، کتاب و ... ) به گیرنده منتقل می شود . گیرنده ی پیام پس از دریافت پیام اقدام به رمزگشایی می کند سپس  ادراک پیام اتفاق می افتد  . رمزمشترک ها نقش کاتالیزور و سرعت دهنده ی انتقال پیام را به عهده دارند . بنابراین اگر رمزگذاری به درستی و با دقت کامل انجام نشود ، رمزگشایی با اشکال و تأخیر مواجه می شود و کارکرد خود را از دست می دهد  .

نشانه، نماد ، اسطوره ، سه رمز مشترک مهم و بنیادین در فرآیند انتقال پیام هستند .

چرا که با مرور و یادآوری تبار واژگانی و معنایی هر یک از این سه اصطلاح ، گیرنده می تواند بسیار سریعتر از حد انتظار، موفق به ادراک پیام شود .

" نشانه " واژه ای است که دلالت می کند بر پدیده های حسی و غیر ملموس . این پدیده ها قابل ادراک و دارای توجیه وجودی هستند اما قابل لمس نیستند ، مانند رنگ، بو، مزه، هوا، صدا و زیرشاخه ها و جزئیاتشان مانند نسیم ، رنگ زرد و سرخ و ....

مثلا : رنگ زرد نشانه ی بیزاری است . نسیم نشانه خنکی ست .

" نماد " واژه ایست که دلالت میکند بر پدیده های ملموس و دیداری ، مانند : اشیاء ، عناصر موجود در طبیعت (مثل خورشید،ماه، گل و چمن و کوه و سنگ)  و مصنوعات که تولید و ساخته ی خلاقیت انسان هستند مثل میز ، مجسمه ، عینک ، کاغذ ، و ....

مثلا : گل ، نماد زیبایی ست. مجسمه ، نماد یادبود است . خورشید ، نماد روشنایی است .کوه نماد شکیبایی و سرو نماد استقامت است . کاغذ نماد نوشتار و سواد است و .....

" اسطوره " واژه ایست که دلالت می کند بر انسان ، یعنی فقط و فقط خود انسان . البته ابرانسانهایی که یک یا چند ویژگی بارز و خارق العاده داشته و دارند که سایر انسانها از آن ویژگی ها بی بهره اند . اسطوره می تواند افسانه و غیرواقعی و تخیلی یا واقعی و تاریخی باشد . به این دلیل که تاریخ در درون خود همواره دستخوش تغییر بوده است بنابراین واقعی بودن اسطوره ها همواره در هاله ای از ابهام قرار داشته است ، پس در هردو صورت ، چنین انسانهایی مشمول تعریف اسطوره واقع می شوند .

مثلا : آرش ، اسفندیار، رستم ، آشیل ، رومئو ، ابوالهول، شیرین، فرهاد،لیلی، مجنون و ...... همه و همه از نظر زبان شناسی ، اسطوره قلمداد می شوند .

با تعریف این سه "کلیدواژه " می توان به راحتی آنها را تفکیک کرد و تشخیص داد .

حال ، دیگر می دانیم که صدای " گُرُمب " نشانه ی انفجار است . رنگ سبز ، نشانه ی بهار است . گل نماد زیبایی است . آرش ، اسطوره است اما کمان او ، نماد است ! 

با این تفاسیر، پرواضح است اگر انتخاب این واژگان توسط فرستنده ی پیام ( نقاش، موزیسین ، شاعر و .... ) به درستی انجام نگیرد ، انتقال و ادراک پیام دچار اختلال خواهد شد و مخاطب هیچ بهره و لذتی از محصول تولید شده نخواهد برد . 

 

https://t.me/yousofrostamishaer

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مقاله «تعاریف و تفاوت های نشانه، نماد، اسطوره » نویسنده «یوسف رستمی»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692