• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • گزارش جلسه نقد و بررسی رمان «ملت عشق» در ساری نویسنده «الیف شافاک»، «ناهید گرامیان»/ اختصاصی چوک

گزارش جلسه نقد و بررسی رمان «ملت عشق» در ساری نویسنده «الیف شافاک»، «ناهید گرامیان»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

گزارش جلسه نقد و بررسی رمان «ملت عشق» در ساری نویسنده «الیف شافاک»، «ناهید گرامیان»

"دانش ما در زمینه‌ی ادبیات داستانی هنوز ارتقاء نیافته است"

روز شنبه هفتم آذر 94، کارگاه نقد داستان هم نگر ساری به سرپرستی حسین اعتمادزاده، جلسه نقد و بررسی رمان "ملت عشق" اثر الیف شافاک را برگزار کرد. نخست حسین اعتمادزاده پیرامون ضعف فرهنگی و نبود دانش کافی در زمینه ادبیات داستانی گفت: چرا عادت کرده‌ایم به خوانش داستان‌های خطی؟ چرا به رمان و داستان‌هائی که بر اساس تکنیک داستان‌نویسی نوشته شده چندان علاقه‌ای نشان نمی‌دهیم؟ همه‌ی این‌ها نشان دهنده‌ی این اصل است که متاسفانه دانش ما در زمینه‌ی ادبیات داستانی بالا نرفته است. همه‌ی شما دوستان رمان "‌ملت عشق‌" را خوانده‌اید. رمانی که موضوع آن به قرن هفتم بر می‌گردد، اما تکنیک قوی و ساختار درست که نویسنده از آن بهره جسته منجر به نگارش رمانی این چنین موفق شده است.

هرچند که نقطه ضعف‌های این اثر را هم دیده‌ایم. از همان آغاز داستان خواننده متوجه می‌شود که نویسنده از دو زاویه دید استفاده کرده است. اگر چنانچه از یک زاویه دید استفاده می‌کرد، اثری ضعیف همراه با اشکالات فراوان خلق می‌کرد. این هنر و خلاقیت نویسنده بود که از این تکنیک استفاده کند. شما در هر اثری متوجه می‌شوید که نویسنده آیا داستان و ساختار داستان نویسی را می‌شناسد یا نه؟ بسیاری از خواننداگان از خواندن این رمان لذت بردند. اما در مقابل تنی چند از ناشرین و خوانندگان راضی نبودند. چرا که جریان جدید داستان نویسی در این رمان دیده می‌شود و ضعف فرهنگی باعث می‌شود که افرادی از اینگونه داستان‌ها استقبال نکنند. به هر حال یک داستان‌نویس همواره باید بداند که چگونه بنویسد و ساختار را به خوبی بشناسد. ما همواره ضمن برشمردن نقاط قوت یک اثر، نقاط ضعف را هم می‌بینیم و مطرح می‌کنیم. در این داستان بینا متنیت هم وجود دارد که باید پیدا کنیم. یقیناً پس از صحبت‌های شما دوستان به نتایج کامل تری خواهیم رسید. پس از صحبت‌های سرپرست کارگاه، اعضای نشست به اظهار نظر پرداختند.

رویا اکبریان: رمان "‌ملت عشق‌" از فرمی برخوردار است که می‌توان دو رمان دانست ولی در قالب یک رمان. دو روایت تودرتو که به صورت موازی روایت می‌شود، اما در دو زمان مختلف جریان دارند. یکی قرن‌ها پیش در شرق و یکی در زمان حال و در غرب آمریکا. بر این پایه گرچه به ظاهر تفاوت‌های بسیار زیاد و اساسی با هم دارند، ولی بن‌مایه هر دو عشق و تاثیر آن در زندگی ست که بی شباهت به هم نیستند. ملت عشق از یک سو دلدادگی و از یک سو رهائی‌ست. از یک سو به عشق زمینی اشاره می‌کند و ازسوی دیگر به بخش معنوی جنبه‌های عرفانی عشق و زندگی اشاره می‌کند. نویسنده با چیره دستی این دو خط را کنار هم دیگر قرار داد وپیوند داستان را به وجود آورد. نقطه اوج داستان آن‌جاست که اللا دگرگون می‌شود. برگ تازه‌ای از زندگی اللا آغاز می‌شود که شیفته اندیشه و افکار مولوی می‌شود.

محمد اسماعیل کلانتری: نویسنده در دو زمان حال وگذشته، دو روایت را به صورت توازی و تودرتو به پیش می‌برد. رمان بسیار قوی است ونویسنده با تحقیق ومطالعه‌ی گسترده خود، بدون خطا، در هر دوره تعلیق لازمه را به وجود آورد تا خواننده بی‌تابانه ویک نفس، این اثر را بخواند. راوی زمان حال، سوم شخص دانای کل و راوی زمان گذشته، اول شخص لست که نویسنده متناسب با موضوع، بیش از بیست راوی را به کار می‌گیرد. درونمایه این اثر یک کلمه بیشتر نیست (عشق). چیزی که به زعم راوی، انسان معاصر در اطراف خود ندارد و در بیرون دنبال آن می‌گردد. (طلاق اللا و رو آوردن به عزیز). انسان‌ها با دست یافتن به آخرین تکنولوژی، همه نوع رفاه را برای خود فراهم کردند ولی در یک چیز هنوز می‌لنگند. و این رمان هم یک پیام بیشتر ندارد که زندگی بدون عشق بی معنی ست وخودش چه زیبا گفته است "به هیچ متمم و صفتی نیاز ندارد عشق / خود به تنهایی دنیائی‌ست عشق /یا درست در میانش هست، در آتشش / یا بیرونش هستی، در حسرتش

بهشته ونداد: وجه مشخصه اثر این است که داستان را به طور موازی پیش می‌برد. اختلاف زمانی ومکانی فاحش دارد. نویسنده باید خیلی ماهر باشد که داستان‌های مختلف را جمع آوری کند، ارتباط خوبی با هم بدهد و رمانی بنویسد و ما هم بتوانیم یک رمان خوب بخوانیم. شخصیت زن داستان، یک زن خانه دار بسیار معمولی‌ست که تغییر بسیار فاحشی در او رخ می‌دهد. اوکه تمام تلاش‌اش سرویس دهی به اعضای خانواده‌اش بوده، یک زمانی تلنگری به او می‌خورد و این تلنگر موجب تحول در زندگی‌اش می‌شود. نویسنده تکنیک را خوب می‌شناخت که چند زاویه دید انتخاب کرد. به خصوص در داستان شمس ومولانا که این شیوه روایت داستان را باور‌پذیر می‌کند. حکایت عشقی که وارد زندگی اللا می‌شود، حکایت همان سنگی‌ست که در اول داستان وارد برکه می‌شود. یک سوال هم دارم. 40 قانون عشق آیا در کتاب شمس است یا ساخته وپرداخته ذهن نویسنده است؟

داریوش عبادی: طرح اصلی و مسئله اصلی روی قواعد چهل گانه است. نویسنده این قواعد چهل گانه عشق را به عنوان محور قرار داد وهمواره وحدت وکثرت و تعالی و... و نیز رمان را براساس همین پیش برد. و در ضمن بر اساس قواعد زمینی هم پیش روی می‌کند مثل اللا و عزیز. موضوعات بیشتر زمینی ست، مثل تبعیض طبقاتی و جنسیتی که در حرکت رمان می‌بینیم. در مسیر حرکتش تعهد دارد تحجر زدائی را به سمت عرفان ببرد. ابزارها هم عمدتاً استدلال زمینی دارد. عشق فلسفی دارد. عرفان در مکاتب مختلف بحث‌های مختلفی داشته است. مزدک، مانی و... ولی چیزی که مهم است در تفکر مولوی همین افکار وجود دارد ولی آمیخته با عنصر عشق. به طور کلی محتوای این رمان، از نوع عرفان ایرانی ست، یعنی عدم انکار هستی وجود دارد. در رمان تلاش می‌شود که یک رابطه‌ای بین عشق زمینی و عشق آسمانی پیدا کند. عناصر زمینی که عشق اللا و عزیز است را به یک عشق آسمانی پیوند زند. من فکر می‌کنم که نتوانسته موفق باشد و نتوانسته از آن تصویری بسازد. حلقه اتصال را نمی‌بینم. تصویری از این مصادیق ندیدم. با خیس نشدن کتاب در آب حوض، خواست آن را به سمت عشق آسمانی بکشد که با سحر و جادو همراه است. عرفان، کشف شهودی و بدون واسطه انسان از جهان هستی‌ست. نویسنده خواسته با استفاده از عرفان که البته در این جا با یک سری از حرکات که به جادو و معجزه شبیه است، عشق زمینی و آسمانی را اتصال دهد. رمان مسیر خودش را از تحجر‌زدائی به سمت عرفان نتوانست هدایت کند، ولی به سمت مذهب توانست ببرد. هنگام خواندن وقتی به قاعده چهلم رسیدم کلیدی برایم باز شد. و ناگهان همه چیز روشن شد. قاعده چهلم از عرفان فاصله گرفته است.

ناهید گرامیان: آن‌چه که در این رمان بسیار چشم‌گیر است، انتخاب زاویه دید می‌باشد. 94 بار تغییر زاویه دید داریم و حدود 18 نفر راوی اول شخص. و البته راوی سوم شخص هم داریم. تغییرات زاویه دید همراه با خط روایتی رمان، توانسته چفت و بست خوبی داشته باشد ومخاطب را سردرگم و یا خسته و دلزده نمی‌کند. در بخش مربوط به رقص سماع شمس و مولانا، چند نفر این واقعه را روایت می‌کنند. حسن اینکار این است که وقتی یک رویداد از زاویه دید افراد مختلف روایت می‌شود، مخاطب نه تنها می‌تواند اطلاعات کافی ووافی به دست آورد، بلکه حقیقت مانندی و باور پذیری آن بیشتر می‌شود. در باقی رویدادها همچون ازدواج شمس، خرید شراب توسط مولانا و... هم این گونه است. موضوع داستان "‌رسیدن به عشق" است. در طول رمان شاهدیم که چگونه بعضی از شخصیت‌ها یک به یک به هنجارهای رایج زمانه و جامعه خود پشت پا می‌زنند و ساختار شکنی می‌کنند. در همین جا باید به شخصیت‌پردازی قوی و محکم اشاره کنم که به خوبی توانست، شخصیت‌هائی چون اللا، عزیز، مولانا، گل کویرو... را در این جهت پرورش دهد. مخاطب به خوبی حس می‌کند که اللا دیگر درکالبد خودش جا نمی‌گیرد و دیگر همسر ومادر و کدبانوی خوب بودن او را ارضا نمی‌کند و می‌خواهد این پوسته را بشکافد ورها شود و به عشق واقعی برسد. تحول شخصیتی اللا کاملاً برجسته است. او سفر درونی را آغاز می‌کند و در پایان به عشق واقعی می‌رسد. مبارزه با هنجارهای اجتماعی رادر شمس و مولانا و گل کویر و سایرین دیده می‌شود. شخصیت‌های رمان در جامعه‌ای که ایستا‌ست وپویا نیست، علیه ساختارهای معمول و رایج جامعه طغیان می‌کنند و به عشق واقعی می‌خواهند برسند. درونمایه رمان را همان اصل 38 می‌دانم که در ص 490 می‌گوید "‌برای عوض کردن زندگی مان، برای تغییر خودمان هیچگاه دیر نیست ..." والبته قاعده چهلم هم که بی‌ربط با آن نیست ص 508" عمری که بی‌عشق بگذرد بیهوده گذشته ..." و نکته آخر این که، همه ما می‌دانیم که بین عارف و صوفی تفاوت فاحشی وجود دارد و آنچه که تا به حال می‌دانستیم شمس عارف بوده، نه صوفی. ولی متاسفانه در این رمان نویسنده هیچ تفاوتی میان عارف و صوفی و عرفان و صوفی گری قائل نشده و شمس را هم صوفی معرفی کرده است.

ایرج عرب: رمان با دو قصه و با یک قصه مفصلی و ارتباط دهنده ساخته شده است. یک قصه اللاست و یک قصه شمس و مولوی ست. و آن قصه ارتباط دهنده هم قصه عزیز زاهاراست. دو قصه رمان به موازات هم پیش می‌روند. بدون اینکه در هم آمیخته شوند از هر نظر. اما در یک روح مشترک‌اند. مشابهت‌های زیادی دارند. اشتراک موضوعی دارند. قصه اصلی رمان، زندگی اللاست. و با نظر گاه سوم شخص هم پیش می‌رود و خطی. رمان ساختار مقایسه‌ای دارد. اما رمان دوم ساختار نسبتاً پیچیده‌ای دارد. با نگاه شخصیت‌های رمان پیش می‌رود و شیوه مدرن تری دارد. ساختارش دایره‌ای‌ست، در 70 بند. یک حادثه با نگاه‌های مختلف پی‌گیری شده است، از نگاه 17 شخصیت. البته اگر منظم شود، حادثه‌ای‌ست خطی که شمس می‌رود و مولوی را متحول می‌کند و کشته می‌شود. عین حادثه‌ی زندگی اللا که عزیزی پیدا می‌شود و اللا را متحول می‌کند و می‌میرد. اساس این رمان از نظر ساختاری بر تحول است و تحول در این رمان نقش اساسی دارد. این ساختار منطقی ست. چرا که انتخاب شخصیت‌ها، زمان‌ها، مکان‌ها، روابط شخصیت‌ها، پیش زمینه‌های ایجاد شده برای حرکت شخصیت محوری، برای تحول منطقی‌ست. عامل تحول در اللا منطقی‌ست. نماد سنگ این جا معنا پیدا می‌کند، هم تلنگر حرف‌های ژانت و هم کتاب ملت عشق ویک جمله پشت کارت پستال. این‌ها تلنگرهای تحول است.500 صفحه خوانده می‌شود، از تاریخ معاصر، از تاریخ قرن 13 بخشی از جهان و واقعاً چه می‌خواهد بگوید؟ این رمان می‌گوید شمس تبریزی هم با قاعده‌های چهل‌گانه در طول تاریخ فریاد می‌زند، بیاییم ملت عشق بشویم. یک چیز را به دنیا هدیه می‌کند، عشق و معرفت. شاید سوال شود وقتی عرفان سالوسانه را می‌بینیم چگونه می‌توان به عرفان و معرفت واقعی روی آورد؟ اگر پیشنهاد می‌دادیم کنار این رمان، کتاب " ادبیات در هاله ای از عرفان " اثر استاد سیار را بخوانیم، شاید قدری با شناخت بیشتری از عرفان، سراغ این رمان می‌رفتیم. اینگونه نیست که تا عرفان پا پیش می‌گذارد، از پیشرفت دست بکشیم، از زندگی دست برداریم و ترقی نکنیم و علم و تمدن را نخواهیم. حتی تمدن هم باید لباس عدالت ومعرفت بپوشد. معرفت امروز انسان گریز نیست. عامل تحول است. تاریخ انسانی به دنبال معرفتی‌ست که انسان را بیدار کند، از پویائی افکار نترسد، از اختلاف‌ها بگذرد و به وحدت انسان‌ها فکر بکند.

نرجس فلاح: داستان دارای نقاط قوتی‌ست. سوال است که آن روایت شنیداری مولانا و شمس فقط شنیداری ست یا وجود دارد. شمس یا عشق را اصل داستان قرار می‌دهیم. ولی نویسنده از دیدگاه‌های مختاف آمده روایت‌ها را بیان کرد. کیمیا را اصل قرار می‌دهیم ولی باز هم روایت‌ها را از دیدگاه‌های مختلف داریم. از آغاز داستان متوجه شدیم که اللا قرار است متحول شود و شمس هم می‌میرد. این آمیختگی و توازی در این دو داستان آیا به نظر گسسته نمی‌آید؟ هر دو عشق را مطرح می‌کنند. آیا بهتر نبود به جای این که کاراکتر اضافه کند، نشانه هائی که از کاراکترها بیرون می‌آمد را مطرح می‌کرد؟ در همان داستان اللا هم می‌توانست یکی یکی نشانه بدهد. دوست نداریم که گسسته باشد.

حسن قربانی: به دونکته اشاره می‌کنم. یکی این‌که در طول رمان اندیشه‌های مسیحیت دیده می‌شود. وقایع و اتفاقات هم که به وجود می‌آید و اندیشه‌های شمس مطرح می‌شود، شمس را شبیه مسیح می‌کند. ص 191 که هنگام کتک زدن، شمس وارد می‌شود، همچون داستان سنگسار کردن مریم است که مسیح دخالت می‌کند. یا شمس در گوش اسب سرکش مولوی چیزی می‌گوید که باز هم همچون داستان‌های مسیح است. نکته دوم این که شخصیت مولوی در طول رمان منفعل است و احساس نمی‌کنیم که با یک عالم روبه رو هستیم. بقیه شخصیت‌ها خوب پرداخت شده است. شمس، مولوی را از روزمرگی در آورد و در مورد اللا هم همین کاملاً احساس می‌شود.

فاطمه محمدیان: دو اثر عاشقانه و عارفانه که هر دو در یک رمان آورده شد. چهل قاعده شمس که هر کدام مرا به یاد چله نشینی انداخت. توجه کنیم که تحول اللا هم در چهل سالگی اتفاق افتاد. این‌ها همه به هم ربط پیدا می‌کند و در ادبیات هم داریم. از 4 عنصر وجودی آب خاک و.. ویک عنصر دیگر خلاء که در وجود انسان است نام برده می‌شود که من آن را عشق می‌بینم. فقط عشق می‌تواند این خلاء را پر کند. شمس دنبال شخصی می‌گردد که این خلاء وجودی‌اش را پر کند. که مولانا را پیدا می‌کند. من در جائی خواندم که شمس وجود مولانا را کامل می‌کند، اما در این جا آخر داستان می‌بینیم که هر دو وجود هم را کامل می‌کنند. در مورد عرفان هم باید گفت که عرفان نیاز به مرید ومرشد ندارد.

ابوالحسن سپهری: به طور کلی "ملت عشق" داستان مردمانی را نشان می‌دهد که وقتی بخواهند در بالاترین ارزش‌های انسانی قرار بگیرند، لازم است تجربه، دانش و پاکیزگی نفس را در خود داشته باشند تا بتوانند با رسیدن به کمال به خدا نزدیک شودن. این راه از طریق درس گرفتن از مکتب عرفان و صوفی گری می‌گذرد. نویسنده ظهور این تفکر و اعتقادات را ناشی از شرایط اجتماعی اقتصادی حاکم بر مناسبات اجتماعی می‌داند و اشاره می‌کند در اصل قرن 21 چندان فرقی با قرن 13 میلادی (هفتم هجری) ندارد. جنگ‌ها جنایت‌ها بی‌خانمانی‌ها ظلم و ستم‌ها و آوارگی مردم در هر دو دوران از بارزترین خصلت مشترک آن‌هاست. روایت داستان از دید راوی سوم شخص است که زندگی اللا را تحت نظر دارد و آن را بازگو می‌کند. بقیه شخصیت‌ها هم هرکدام به صورت اول شخص راوی زندگی خویش‌اند. در واقع رمان روایت محور است. در مورد زبان داستان باید گفت دارای نثری روان، ساده و موجز است که امکان تسلط خواننده را در کل شرح وقایع به‌خوبی فراهم می‌سازد. توصیفات کم دیده می‌شود و در مواردی هم که توصیف دیدیم مناسب بود. اما در بخش صحنه‌پردازی، اشاره کنم صحنه‌ها بسیار ناقص است. در مواردی همچون کتک خوردن گل کویر از جمعیتی که از مسجد خارج می‌شوند یا توسط بیبرس در روسپی خانه، فضای لازم مشاهده نمی‌شود. دیالوگ هائی که بین شخصیت‌ها ردو بدل می‌شود اکثراً کوتاه‌ست که می‌توانست جای بیشتر و تاثیر‌گذاری بیشتری هم داشته باشد. در آخر اضافه کنم عدد 40 در این رمان نمادی از بعضی از ویژگی‌هاست که با خود رمزآلودگی به همراه دارد. اللا در 40 سالگی تغییر می‌کند. مولوی 40 شب خواب می‌بیند. 40 قاعده صوفی‌گری و 40 روز به چله نشستن.

مهدی فرج پور: در میان این دو داستان که به طور موازی پیش رفتند، من با داستان زمان حال ارتباط برقرار کردم. در داستان زمان حال، زندگی جاری و ساری ست. یعنی آن چه که در زندگی اللاست. با مقدمه داستان موافق نیستم. گویا وقتی داستان به پایان رسید، نقص هائی وجود داشته که نویسنده مجبور شد مقدمه را بیاورد. در اللا و مولوی آرام آرام حرکتی ایجاد می‌شود. به خود آمدن‌ها، تلنگرها و بعد به هم زدن همه چیز و آتش ... همه دیده می‌شود. با مرگ عزیز و شمس، برای اللا ومولوی خلا ء به وجود می‌آید، اما زندگی ادامه می‌یابد. شمس دایره‌هائی را مطرح می‌کند که در حال کامل شدن است. زندگی انسان هم در حال کامل شدن است. در رمان تقدیر گرائی دیده می‌شود. شمس اعتقاد دارد که کره زمین یک چیز واحد است. مذهب و سیاه و سفید نمی‌شناسد. و همه می‌توانند حول این محور جمع شوند. یک پروسه ای برای یکی پیش می‌آید و بعد پروسه‌ی بعدی آغاز می‌شود. مرگ یکی و کمال گرائی و... . همین طور مرحله به مرحله چالشی را پشت سر می‌گذاریم. مردن قبل از مردن هم همین معنا را می‌دهد. هر دایره ای که بسته می‌شود، دایره بعدی آغاز می‌شود. ولی این جا تقدیر گرائی ست که برگی از درختی نخواهد افتاد. پس شما در دایره ای قرار گرفتید که از پیش مشخص شد. نکته‌ی دیگر این است که در مقدمه کتاب از کله شغال نام برده می‌شود که از طرفداران حسن صبح است و او را نویسنده یک قاتل نشان می‌دهد. هرچند که فاصله‌ی زیادی با عرفان و صوفی گری دارم، اما حرمتشان را نگه می‌دارم. جای سوال است که چراجریان حسن صباح را این قدر منفور نشان می‌دهد؟ اگر کله شغال را از قلعه حسن صباح بیرون کردند، باید نویسنده به من نشان دهد. مسئله بعدی، حمایت و حرف‌های جانبدارانه نویسنده از عرفان ومسائل عرفانی ست. به طوری که همه شخصیت‌ها مثبت هستند. در جاهائی همچون صفحات 251 و 270 به صورت درس نامه شمس است. نمی‌پذیرم که نویسنده بخواهد به من درس بدهد. این جا کلاس اخلاق که نیست. در جاهائی که صحنه‌ها را به صورت تک‌گوئی مطرح می‌کند، بسیار موفق است. شخصیت هائی در داستان روایت می‌کنند و به شکلی هم روایت می‌کنند همچون سلیمان مست و... که خارج از توان این شخصیت‌هاست. وقایع و رویدادهائی در طول رمان دیده می‌شود که مثل حرکت‌های تصادفی ست (داستان سلیمان مست گل کویر) که شمس ناگهان ظاهر می‌شود. این حرکت‌ها اگر ناشی از کرامات شمس است که من نمی‌پذیرم، اگر هم جزء درس نامه‌هاست که باز هم من نمی‌پذیرم.

پس از به پایان رسیدن بحث و نظرات اعضای نشست، حسین اعتمادزاده به منظور جمع بندی و پاسخ گوئی به بعضی از سوالات گفت: در رمان "ملت عشق" به وضوح دیده می‌شود که برای دو نفر عشق زمینی و برای دو نفرعشق آسمانی وجود دارد. از همان ابتدای داستان، تکلیف داستان مشخص می‌شود به این معنی که شخصیت می‌گوید من ویراستارم و در حال ویراستاری این رمان هستم. پس دیگر در طول رمان نمی‌گویید که نویسنده در حال نوشتن است. و با گذشت زمان باز هم متوجه می‌شوید که این روایت‌ها مال شخص است مثلاً مال مولاناست، مال شمس... این شیوه درست است. اگر تداخلی به وجود می‌آمد، به داستان ضربه می‌زد. اما این دو خط موازی با هم تداخل نکردند و شخصیت اصلی کیمیاست و شخصیت بعدی اللاست که موفق نشدند به خواسته‌های خود برسند. باید ببینیم که چرا موفق نشدند. بسیاری از آدم‌ها به نبال شمس هستند تا به عشق واقعی برسند و به عشق ناکام می‌رسند. در پاسخ دوست مان بگویم که 40 قاعده در بحث‌های عرفانی و دراویش و صوفیان وجود دارد. چله نشینی ها وجود دارد و حتی جزئی از باورهای مردم هم هست. مثلاً ماجرای خرید شراب توسط مولانا در ادبیات عرفانی این گونه است که وقتی در شیشه شراب را باز می‌کنند، می‌بینند گلاب است. از ویژگی‌های مثبت این رمان این است که روایت اللا به صورت سوم شخص است. چنانچه داستان زمان حال هم همچون داستان زمان گذشته چندین راوی داشت، به داستان ضربه می‌زد. اصلاً علت این که در داستان زمان گذشته چندین راوی داریم چیست؟ وقتی روایت زمان حال را داریم، دوربین روی دوش سوم شخص است. هر جا که اللا می‌رود، روایت می‌شود. اما زمان گذشته این گونه نیست. نویسنده که آن زمان نبوده تا بتواند بر همه چیز اشراف کامل داشته باشد. پس به زیبائی این شیوه را انتخاب می‌کند که بدون نقص است. به این ترتیب چون نویسنده وجود نداشت ولی می‌خواهد صحنه‌ها و حوادث را بیافریند و در عین حال می‌خواهد به خواننده اطلاعات هم بدهد، از زاویه دیدهای مختلف استفاده می‌کند. چندین راوی را می‌آورد تا هرکدام روایت خودشان را داشته باشند و داستان شکل بگیرد. یکی از ویژگی‌های این رمان، دفاع از زنان است. توجه کنید که بیشترین تغییر و تحول را شخصیت‌های زن داستان دارند. اللا کیمیا گل کویر- و.. همه در حال تغییرند. حرکت شمس در رابطه با کیمیا غیر انسانی ست. شمس گل کویر را نجات می‌دهد، اما کیمیا را نه. یکی از دوستان به رگه هائی از دین مسیحیت در این رمان شاره کرد. به واقع باید گفت همه‌ی ادیان شبیه هم‌اند. برگرفته از هم‌اند. حتی در قرآن هم از قصه‌ها و داستان‌های ادیان دیگر استفاده می‌شود. البته تناقضاتی هم در بحث‌های عرفانی با رویدادهای این رمان دیده می‌شود. به طور مثال در ادبیات عرفانی، شمس در چاه نمی‌افتد بلکه گم می‌شود. بعضی از اتفاقات با آن چه که تا به حال در ادبیات عرفانی خوانده و شنیده‌ایم، تفاوت دارد. توصیه می‌کنم که دوستان حتماً کتاب " ادبیات در هاله ای از عرفان "از میر عبدالله سیار را بخوانند که بیشتر می‌توانند با این رمان ارتباط برقرار کنند. در مجموع بر این اعتقادم که نویسنده توانسته با استفاده از تکنیک بالای داستان نویسی، رمان خوب وموفقی بنویسد. و حتماً هم باید چند بار خواند تا به بسیاری از سوالات و ابهامات بتوان پاسخ گفت.

دیدگاه‌ها   

#23 هاجر مرادی دوست 1398-03-20 14:38
هشدار: متن یازده گانه دارای اسپویل است!!!
نه هر که چهره برافروخت دلبری داند نه هر که آینه سازد سکندری داند
نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست کلاه داری و آیین سروری داند
هزار نکته باریکتر ز مو این جاست نه هر که سر بتراشد قلندری داند

بیشتر کتاب بخوانیم وسپس نقد کنیم و با هم به گفتگو بنشینیم.
قصد دارم در برابر سه راهی:۱- سکوت پیشه کردن و ۲-یا همرنگ جماعت، دمیدن به کوره‌ی تعریف‌وُتمجیدها
-۳و یا بی‌خیالِ انگ خوردن و حفظ پرستیژ خود، یعنی پنبه‌زنی برخی از فیلم‌ها وکتاب ها و آدم های کذایی!!، راه سوم را بروم.
درشروع نوشتارم، ازتشابه چهارگانه آدم ها و فیلم ها و کتاب ها وغذاها برایتان می نویسم.کتاب«ملت عشق»مانندبعضی از کتاب ها،اشتباهات زیادی دارد و مثل بعضی آدما بی خودی تبلیغ شده است وشبیه به دسته ای از فیلم هایی است که در وصفش می گویند برای ندیدن است!!…..و بالاخره مانند لیوان های سس و سالاد کلمی است که در فست فودها برای نخوردن سرو می شود!
شاید هم عیب از آن فاصله ی ما با دهل باشد که بگمانم ،این بارهم آوازش را از جای دوری شنیده ایم!
تا جایی که در توانم بوده؛همیشه از اغراق و بزرگ نمایی و یا زیاده روی در تحسین و تمجید و یا بالعکس انتقاد بیش از حد،سرکوب،نفی وطرد مطلق پدیده ها دوری کرده وسعی بر میانه روی داشته ام…. دیدگاه من در باره رمانی که عنوان پرفروش ترین کتاب کشور ،«ترکیه» را بخود اختصاص داده است ودر ایران هم بیشتر از چند ده بار چاپ شده و توانسته است طرفداران زیادی پیدا کند.
۱-ابتدا بگویم در جامعه ای با سرانه پایین مطالعه،می بایست از گرایش به کتابخوانی استقبال نمود….ولی سطح انتظار من خواننده و مخاطب بسیار بالا می رود وقتی با چنین عباراتی در وصف یک کتاب،روبرو می شوم:
{به نظر من (…)یک کتاب خوب و بسیار خواندنی محسوب می شود که داستان جذاب و گیرایی هم دارد. پیشنهاد می‌کنم مطالعه آن را به هیچ‌وجه از دست ندهید و حتی اگر مایل هستید کسی را به کتاب و کتاب خواندن علاقه‌مند کنید، رمان (….) را به او هدیه دهید}.
۲-آیا صرفا جمله «به نظر من» می تواند منبع مطمئنی باشد؟
و یا اگر خواسته باشیم فردیا افرادی را به کتاب خواندن،علاقمند نماییم،حتما و ضرورتا این کتاب را هدیه دهیم؟؟درست تر نبود که گفته می شد:کتاب های خوب بسیارند و این کتاب هم در زمره یکی از آن هاست!!
۳-اصطلاح «فیلم های گیشه پسند»،جایی آن دوردورها در یکی از کشوهای ذهنم،در انبوهی از واژه ها چمباته زده بود…که با تمام شدن این رمان، باردیگر برایم زنده شد وجان گرفت. به جرات می گویم این سری از کتاب ها،با داشتن عنوانی جذاب اما نامربوط، مصداق واقعی «خیانت در معنای واژه»برای طلب فروش بیشتر هستند.و حالا کتابی را که با تبلیغات زیاد وتحسین وتمجید های بیشمار دوست وآشنا در صفحات مجازی و شبکه های اجتماعی،مشتاق به خواندنش شدم،مرا وادار ساخت تا یک بار دیگر به این موضوع فکر کنم که انتخاب کتاب خوب یک مهارت است وپیشنهاد ومعرفی برای مطالعه کتاب،یک هنر.
۴-این کتاب در دو زمان متفاوت اتفاق می افتد. بخش مربوط به عرفان و صوفی گری،سوای از چهل قانون عشق و عباراتی که در متون دیگر نیزبه آن استناد گردیده،باقی اش، بیشتر زاییده تخیلات است. نویسنده اطلاعات زیادتری از یک شخص معمولی در مورد ارتباط شمس و مولوی نداشته است. شمس کارهای خارق العاده ای چون کتاب را خشک از آب در آوردن و …را اصلا انجام نداده و این داستان سرایی ها وانسان عجیبی ساختن هم تصنعی و دور از باور است.
۵- خط سیر داستان بیشتر از هر چیزی،به مسخره گرفتن روابط عاطفی و کم ارزش دانستن مفهوم خانواده.است.وکم اهمیت دانستن اعتراضات به حق و منطقی و قابل درک عزیزانی چون همسروفرزندان مولوی…ازدواج بدون اندیشه شمس با کیمیا خاتون ورفتار انسان گریز و عجیب و غریبش در مقابل همسر نگون بخت خود…
۶- یک سری جملات خوب و ناب درلابلای متن ودر بستری جهت دهی شده وجود دارد،از آنیما وآنیموس ونظریات روان شناسی یونگ و فروید تا ……که البته شکی نیست که به زیباترشدن رمان کمک فراوانی نموده است….ولی خواننده و مخاطب می بایست حق انتخاب داشته باشد نه اینکه نویسنده بخواهد و اصرار داشته باشد که فقط او درست می گوید.
۷-بخش دوم رمان در سال ۲۰۰۸ و توصیف همسر ومادری که خانه دار است ،دینش یهودی وساکن امریکا با سه فرزند…مدتی است از مسئله خیانت همسر دندانپزشک خود مطلع بوده و نقشی منفعلانه دارد….ایشان از گفتگو و مهارت ارتباطی و مراجعه به مشاور وروان شناس هیچ نمی داند و هرگز خدمات مشاوره و زوج درمانی را هم نشنیده است!!….صرفا از ایفای نقش مادری برای فرزندان و همسری،فقط به کلاس آشپزی دلخوش است.و همین درک نادرست از تعارضات زناشویی و راهکار گریز وفرار از وضعیت موجود و جواب «های،هوی است» وچشم در مقابل چشم و تلافی و انتقام در مقابل خیانت همسر و تساوی جنسیتی در حوزه روابط فرازناشویی و کم نیاوردن در برابر مردها،چنان رنگ ولعابی به داستان می دهد،آن سرش ناپیدا و نویسنده نیز آشکارا و عملا این رویه جدید وی را ستایش می کند.
۸-شخصیت پردازی افراد در هر دو بخش رمان،ضعیف و بخصوص در زمان حاضر،ضعیف تر است.گویی نویسنده به عمد می خواهد تمامی تقصیرها را به گردن همسر خیانت کار بیندازد وسهمی از بروز خطا را برای طرف دیگر ماجرا درنظر نگیرد.
۹- کوشش برای تحمیق خوانندگان .سال ها قبل رابرت استرنبرگ مفهوم عشق را به زیبایی تحلیل نمود،در سال ۱۹۸۷ وی نظریه‌ای ارائه داد که در آن عشق را به شکل یک مثلث تصور کرد. او می‌گوید که عشق مرکب ازسه بخش است: صمیمیت، شور و شوق (شهوت) و تصمیم/تعهد.
متاسفانه این کتاب در بخش دوم ،بیشتر ازهم پاشیدگی خانواده رابه نام عشق ترویج میدهد. رها کردن یک کانون زندگی بیست ساله و رها کردن مسئولیت های عاطفی مادرانه در شرایط بحران جوانی یک دختر جوان و دو فرزند دیگر به بهانه خیانت شوهر که می تواند جنبه های آموزشی بد را به همراه داشته باشد… درست وقتی که دختر بزرگش یک شکست عشقی را تجربه کرده و دختر کوچکش دچار سوءتغذیه شده و به روان پزشک احتیاج دارد و پسرش دچار افت تحصیلی شده،رهایشان کرد به حال خودشان و رفت دنبال مردی که تابحال از نزدیک ندیده بود!
و اینکه «عزیز زاهارا» که آن قدر در کتاب از شخصیت و اخلاقش تعریف شده و خودش را صوفی می داند؛ چطور به خودش اجازه داد وقتی فقط شش ماه بیشتر زنده نیست یک خانم متاهل و بچه دار را از راه بدر کند و باعث از هم پاشیدگی زندگیشان بشود. مفهوم وکارکرد عشق فراگیر و شامل همه انسانها است زیرا در فضای آتشفشان عشق کسی نباید آسیب ببیند ،بخصوص در مورد فرزندان که دوست داشتن همراه با مسئولیت هست این قسمت داستان شاید تصمیم بلهوسانه ناشی از سرخوردگی همراه با انتقام جوئی باشد ….دلزدگی ای که بعد از سالها زندگی سراغ« اللا »آمد نتیجه طبیعی انتخاب های خودش و رفتارهای همسرش بود. راه حلش هم قطعا حتی اگر طلاق باشد، آن طور رها کردن فرزندانش نبوده. همه آثار سو رفتارها و انتخاب هایی را که می کنیم، نمی توان با عنوان “عشق” و “دگرگونی” توجیه کرد. قطعا نه آن همه سال منفعل بودن و چشم بستن به خیانت شوهر و چسبیدن به آشپزخانه و ندیده گرفتن خود و احساسات و نیازهای خود درست بوده، نه آن طور بی انصافانه (در قبال فرزندان و حتی خود) یک دفعه تمام کاسه کوزه را به هم ریختن.
۱۰-ایکاش بخش دوم کتاب نیز ازدیدراویان دیگر داستان هم به تصویر کشیده می شد…شاید اینگونه «اللا»
به چالش گرفته می شد…داستان از دید ژانت،دیوید و دوقلوهایش….تا مخاطب بهتر می توانست به پیامد رفتار نابخردانه و ناشیانه «اللا» پی ببرد،هرچند این روال،در تضاد با هدف اصلی نویسنده اثر می باشد که قصد داشته ترحم خوانندگان را به اللا جلب نماید و رفتارش را محق جلوه دهد.
۱۱-همه چیز مادی نیست. می دانیم همه چیز هم قرار نیست به پول تبدیل شود. مخاطب، وقت ارزشمندش را برای ما می‌گذارد. قاعدتاً بعدها مقایسه می‌کند. حتی اگر هرگز آگاهانه این کار را نکند. پس راست را آغشته با دروغ به وی تحمیل نکنیم.

هاجر مرادی دوست.پاییز نودوهفت
#22 امیر 1397-06-26 18:04
ملت عشق از یک سو داستان دلدادگی و از دیگر سو داستان رهایی است؛ از یک سو به عشق زمینی می پردازد و از دیگر سو به عشق معنوی و جنبه های عرفانی عشق و زندگی اشاره میکند. این سویه های متقابل که در هر دو خط داستان دیده می شود. اغلب مفسران مثنوی بر این نکته تأکید می‌کنند که این اثرِ جاودان با حرف «ب» شروع شده است. نخستین کلمه‌اش «بشنو!» است. یعنی می‌گویی تصادفی است شاعری که تخلصش «خاموش» بوده ارزشمندترین اثرش را با «بشنو» شروع می‌کند؟ راستی، خاموشی را می‌شود شنید؟ .همة بخش‌های این رمان نیز با همان حرف بی‌صدا شروع می‌شود. نپرس «چرا؟» خواهش می‌کنم. جوابش را تو پیدا کن و برای خودت نگه دار. چون در این راه‌ها چنان حقیقت‌هایی هست که حتی هنگام روایت شان هم باید به مثابه راز بمانند . . .
#21 جهان 1397-04-20 18:05
سلام.تنها مطلبی که می خواستم به نقد گذشته ام اضافه کنم، توضیح درباره پرفروش بودن این کتاب در ترکیه است.به نظر من دلیل پرفروش بودن این کتاب در کشور ترکیه،تزریق این نظر مغرضانه نویسنده است که میخواهد ثابت کند که (مولانا) اسطوره ای است متعلق به مرذم ترکیه. آنقدر کلمه (قونیه) و متعاقب آن شمس یا مولانا را در کتاب می بینیم که این القاء غلط به یک باور تبدیل می شود.بوستون، قونیه ، بوستون ، قونیه.. یعنی مولوی دنیای قدیم مترادف است با قونیه، و همزاد او(از نظر «اللا») ـ عزیزـ همراه است با بوستن. معلوم است که این اثر به مذاق ترکها خوش میاِید.چرا که آنهائی را که در پی تصاحب خیالی بزرگ عارف ایران زمین هستند، ارضاء می کند .اینجاست که در نقد قبلی، ترجمه این اثر را آب در آسیاب دشمن ریختن دانسته ام.
#20 زهره صانعی 1397-04-17 22:03
در این کتاب که ملقمه ای از عقاید عرفان های کاذب ونو ظهور ،فمنیسم،پلورالیسم دینی با ظرافت ولابه لای مطالب به ظاهر عرفانی به خواننده خورانده می شود، در ظاهر به دنبال شناساندن عشق و معرفت است ولی زیباترین وخالص ترین عشق زمینی که عشق مادر به فرزند است به لجن کشیده می شود ومادری به خاطر عشق خودش حاضر به لگد مال کردن عشق مقدس مادرانه اش می شود ، القاء این مطلب به خواننده زن که اگر مردی به همسرش خیانت کرد همسر او هم خیانت کند واین ساختارشکنی نه تنها زشت بلکه ستوده شده است،در جای جای کتاب تمرد و گاهی توهین به پدر و مادر شکلی موجه به خود گرفته در حالی که همان خدایی که نویسنده به دروغ ادعای وصل به ان را در عشق عرفانی دارد اطاعت از آنان را واجب دانسته و تنها در صورت دعوت به شرک نمودند فرزند مجاز به عدم اطاعت از انان است،که حتی در این صورت هم باید رفتاری همراه با احسان داشته باشند،خانواده و تقدس آن زیر سوال رفته،نقش مادر در قبال خانواده یک فعالیت کسالت بار شمرده شده،از مسجد بر خلاف معارف قزآن تقدس زدایی شده، به راحتی ساختار شکنی شده ورابطه زن شوهردار با مرد نامحرم موجه جلوه داده شده ،روح عصیان گری و تمرد همواره امری پسندیده تلقی شده ، عقل و تفکر که در جای جای قرآن دعوت به آن شده منکوب انگاشته شده و ضدیت های بسیاری که در جای جای کتاب با معارف ناب قرآن شده ولی در عین حال ادعای وصل به همان خدایی که این قرآن را نازل کرده نیز می شود ، راستی اگر رقص سماع موجب تقرب انسان به خدا بود انبیاء الهی و ائمه که عاشق ترین و مقرب ترین بودند به آن توصیه می کردند، خلاصه این که نویسنده با ذکاوت وهنرمندی تمام مانند سامری رینة القوم را با اثر الرسول در هم آمیخته و به خورد خواننده داده وادعای وصل به خدا را هم داشته، محبوبیتی که شمس و مولانا داشته اند را گرفته و با هوی و هوس در آمیخته و عرفان تقلبی را به جای عرفان ناب به خورد مخاطب داده، عزیزم اگر به دنبال عشق و عرفان صادق و واقعی هستی یک نمونه از کسانی که یک انسان عادی و معاصر عصر ماست وبه ان رسیده شیخ رجبعلی خیاط است،عشق واقعی و عرفان را در وجود شهدتیی جست وجو کن که جان را فدای آرمان های مقدسشان کردند و زندگی تک تکشان پر از پاکی حیا ونجابت بود،عشق و عرفان واقعی را در وجود زنانی جستجو کن که در راه آرمان های مقدسشان تمام عمر وجوانیشان را در راه خدمت به جانباز ویلچری نثار کرده و با صبوری وحیا تحمل مشقت می کنند ، عشق و عرفان حقیقی را در وجود مادرشهیدی جستجو کن که فرزندش وثمره عمرش را به خدا تقدیم کرد وحتی اشک نریخت تا مبادا دشمنان این ملت احساس شادمانی کنند نه عزیز و اللای افسانه ای
#19 جلالی 1397-03-23 11:46
من هم باتوجه به تبلیغات زیاد کتاب ملت عشق در نمایشگاه کتاب امسال بسیار علاقمند به تهیه و خواندن کتاب شدم.اما متاسفانه راضی نبودم.شمس و مولانا برای من اسطوره های عشق حقیق هستند و در تعجب هستم از توصیف نویسنده و مترجم این داستان و با رفتار الا کاملا مخالفم. ایجاد شباهت عزیز با شمس برایم ناراحت کننده بود. شمسی که عاشق حقیقی بود.
#18 لیلی 1397-02-01 15:09
سلام
من کتاب ملت عشق ترجمه خانم پوران حسن زاده را بی وقفه خواندم و جذابیت داستان باعث شد که به صورت پیوسته مطالعه کنم و اکنون که داشتم نقد هایی که دوستان در مورد کتاب بیان کرده بودند را می خواندم متوجه شدم که در ترجمه خانم حسن زاده یک سری نقدهایی که بر ترجمه های قبلی بیان شده دیده نمیشود.
مثلا اسم کتاب ملت عشق است ولی کتابی که الا در حال خواندنش است کفر شیرین نانگذاری شده است. حال نمیدانم اثر اصلی اینگونه بوده یا انتخاب خانم حسن زاده بوده است.
نکته دوم یک سری صحبت ها مثلا صحبت شمس که می گوید گیر نده در این کتاب وجود نداشت که احتمالا خانم حسن زاده با دقت بیشتری ترجمه نموده اند.
در طی خواندن کتاب سوالی که برایم مطرح میشد این بود که ایا این داستان مولانا و شمس به این صورت روایت شده واقعیت دارد؟ که با خواندن نقد های دوستان متوجه شدم که اینطور نیست.
چقدر مولانا در این داستان منفعل بود و واقعا جا داشت که بیشتر در مورد او صحبت شود.
سوال دیگر اینکه، الا چطور همسر و فرزاندانش را رها کرد تا به دنبال عشق خود برود؟ ایا اگر این اتفاق برای مادر خودمان اتفاق بیفتد او را می بخشیم؟ و قبول می کنیم که او به دنبال حقیقت یکهو دست از زندگی بکشد و به دنبال عشقش برود؟؟؟
هر چند ارتباط بسیار خوبی با کتاب برقرار کرده بودم و لحظات زیبایی بر من گذشت ولی این مواردی گه عرض نمودم مرا از معرفی این کتاب به دیگران منصرف کرد.
حال باید به دنبال کتابی بگردم که ارتباط شمس و مولانا را به درستی توضیح داده باشد.
ممنون میشوم، اگر کسی کتابی در این زمینه می شناسد به من معرفی کند.
با تشکر
#17 حمیده 1397-01-20 00:24
سلام
منم این رمان رو خوندم.بخاطر تعاریف زیادی که ازش شنیدم.اوایل داشت خوب پیش میرفت و تصور خیلی خوبی از شمس به عنوان یک انسان خدا شناسی که به عمق قرآن و عشق به خدا رسیده پیدا کردم اما نزدیک به اواخر کتاب با قسمتهایی مواجه شدم که...
مثلا جایی که نوشته شمس به لبهای کیمیا دست زد و یادست او را گرفت و ...
کلا اون چیزی که در ذهنم بود خراب شد.این رمان میتونه با اعتقادات ما بازی کنه.این میتونه این مطلب را القا کنه که هم میشه به راحتی با جنس مخالف که نامحرم هست رابطه داشت هم به خدا نزدیک بود!!!!!!! و این اصلا با شعائر دینی ماجور در نمیاد.نمیدونم این رمان با این همه اشکال چطور مجوز چاپ گرفته و انقدر فروش داشته!!!!!
#16 مریم 1397-01-11 14:28
کامل ترین نقدی که خوندم در باب این کتاب، نقد کاربر شما (جهان) بود. ای کاش ایشون در یک مطلب جداگانه این نظر رو می نوشتند که بهتر دیده شود. هر چند که وقتی ما این همه کشته مرده در این کشور برای این رمان داریم، چنین نقدی عمرا دیده بشه یا مورد قبول باشه. همه فقط به به و چه چه گویان هستند در باب این که به به ، عجب کتاب قشنگی، آدمایی که از مولوی و شمس فقط اسم مثنوی به گوششون خورده و بس
#15 ندا شهابی 1396-11-26 17:01
با نظرات آقای جهان کاملا موافقم. رمان ملت عشق بیشتر به فانتزی کردن یک واقعیت اهتمام داشت تا معرفی شخصیت های وابسته به آن واقعیت.
#14 لیلا 1396-11-05 01:39
واقعا کاربرجهان حرف دل منو زدن،وقتی این کتابو خوندم تعجب کردم که چرا خیلی ها از این کتاب خوششون اومده و ازش تعریف کردن!!!

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692