داستان«غروب سه‌شنبه» مسيح ناظمي

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

     امروز، روز عجيبي‌است. تو بعد از مدت‌ها از كنج تاريك و كسل‌كننده‌ي اتاقت بيرون آمدي. خيابان‌ها شلوغ است. اين هياهو را فقط در دو وقت از سال سراغ داشتي؛ روزهاي واپسين تابستان و آخرين روزهاي سال.

   اما حالا هفتم تيرماه است كه خورشيد شعله‌ورتر از قبل بر گرده‌ي زمين مي‌تابد. تو، همراه با جمعيت اما بي‌هدف. به چهارراه مي‌رسي. چهارراه ازدحام. به نظر تو هيچ نامي خوش‌تر از اين بر چهارراه نمي‌نشيند.

   آن‌سوي چهارراه او را مي‌بيني. نگاهتان يك لحظه فاصله را سوراخ مي‌كند و به هم گره مي‌خورد. او، چه‌قدر شبيه خاطرات تو است. او هماني نيست كه از اشك، لبخند مي‌ساخت؟ اميد را با صيغه‌ي مبالغه صرف مي‌كرد. چه روزهاي خوبي. يادشان بخير.

   مي‌خواهي خود را به او برساني. آن‌سوي چهارراه. چراغ‌هاي سرخ و سبز سرنوشت تو را تعيين مي‌كنند. بالاخره مي‌رسي. او نمانده. نيست. داخل كتاب‌فروشي را مي‌گردي. نيست. شايد از ابتدا نبوده.

   پيراهن به تنت چسبيده است. خيس. دست‌ها را در جيب خالي فرو كرده‌اي. راه خانه را از ياد برده‌اي. تو در اين شهر يك غريبهاي. «واي، اين شهر چه‌قدر تاريك است.»

   راه پيرمردي را سد مي‌كني. نشاني را از او مي‌پرسي. سكوت. نگاهت مي‌كند. مي‌پرسد: تو ديگه از كجا اومدي؟

   تو را عقب مي‌زند و مي‌گذرد‌. پاسخش را مي‌دهي: از غروب سه‌شنبه.

دیدگاه‌ها   

#4 بهروزپور 1391-12-24 21:20
سلام متن رو خوندم . مروری از توقف ذهنی بر خاطرات داشت و نتیجه ایی به نام امید واهی در زندگی که باز هم جستجویی بر گذشته دارد و به پایان نرسیده .خوب بود.
#3 آرمان شرفي 1391-11-18 06:09
سلام.بيشتر شبيه شعري بود كه شعر نبود.كه البته اگر هم شعر بود احتمالا به پاي شعرهاي سيد علي صالحي نميرسيد كه خب اينگونه فضا ها و قصه ها در شعرهاش زيادن.
البته موضوع پايان غافلگير كننده هم نيست.اصلا نيازي نيست.بحث بر سر زبان و همچنين فضاست.
#2 مرتضی غیاثی 1391-11-18 01:30
"غروب سه شنبه" چه ربطی به گذشتۀ داستان دارد؟ دقت کن به این شیوه داستان نمینویسیم که با یک موضوع شروع کنیم و با موضوع دیگر ختم.
#1 نظام الدین مقدسی 1391-11-15 20:03
داستانکی بود ضعیف . بیشتر به نثر شاعرانه شبیه بود . پایانی قوی و غافلگیری شدید که در داستانک معمول است هم نبود . سپاس

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692