داستان«کباب» نويسنده«احسان مرادي»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

یک، دو، سه، چهار... بیست‌تا سیخ کباب را روی اجاق گذاشتم. حاج یدالله که توی لژ نشسته بود و یک سیخ کباب به دهن داشت و دوتا سیخ دیگر در بشقابش به هم می‌لولیدند. صدایم کرد و غرغر کرد که خیلی زود دوتا دیگه سیخ کباب برایش آماده کنم. بی‌مروت هوای من را نداشت که دست‌تنها بودم با کلی مشتری توی لژ.

از در که آمد تو، روی صندلی نشست. روسری گل‌گلی‌اش را شل کرد و آرام نشست. همان‌طور که دستان کرخت شده‌اش را به‌هم می‌مالید، به من زل زد. مشتری‌ها که رفتند جلوتر آمد. دستش را روی میز گذاشت و از لای انگشتان کوچکش یک پانصدی بی‌پدر و مادر درآورد و روی میز گذاشت و بعد هم با انگشتانش یک سیخ کباب را نشانم داد. بدبخت لال بود. من هم لال شدم. با دست‌هام ور رفتم و گفتم ارباب نیست، برو. ول‌کن نبود. یک‌بار دیگر با دست‌های کوچکش سیخ کباب را نشانم داد. پدرسوخته می‌دانست از همان کباب‌های ساطوری می‌خواست. گفتم گوشت کیلویی خدادتومن، آخر پانصدتومن به کجایش می‌‌رسه. گفتم اگر رو بدهم عادت می‌کند هرروز می‌‌آید اینجا الم‌شنگه به‌پا می‌کند. شاگرد مغازه بودم. بدبخت. بیچاره. اوستایم هم از آن پدرسگ‌ها. اگر می‌فهمید رُسَم را می‌کشید. یک‌بار دیگر نگاهش کردم و گفتم نمی‌شه. می‌خواست زمین و زمان را برای یک تکه‌کباب به‌هم بریزد. همان‌طور که دست‌هایش در هوا معلق بودند و به من اشاره می‌کرد. روسری‌اش لیز خورد و یک دست از موهای ذغالی‌اش طره کرد. هنوز داشت به من می‌فهماند. دیدم خیلی سمج است. گفتم بشین. رفت و مثل قربتی‌ها روی صندلی نشست. قیافه‌اش درست مثل گربه‌های خانه بی‌بی جون شد که برای یک تکه‌گوشت دلبری می‌کنند. یک تکه‌گوشت به دست گرفتم. ورزش دادم و به سیخ چسباندم. شد نصف سیخ. تلویزیون را روشن کردم تا شاید با برنامه کودک سرش گرم شود. دیدم نگاهش به جای دیگری است. رد چشمانش را دنبال کردم. با تعجب به حاج یدالله که توی لژ نشسته بود و کباب به دهن می‌کشید چشم دوخته بود. کباب نصفه که سرخ شد. کشیدم لای یک تکه‌نان سنگک.

صدایش کردم و بهش دادم. برقی در چشمان بلوطی‌اش جهید و تشکری با سرش کرد و از مغازه بیرون رفت. از خودم کنده شدم. رفتم جلوی شیشه مغازه ببینم چه می‌کند. هنوز لقمه دستش بود و گاز نزده بود. سمت یک گاری نان‌خشکی رفت و دسته‌اش را با دست دیگرش گرفت. مردی از روی جوب پرید و سمتش آمد و با دخترک لقمه را از وسط نصف کردند و خوردند. نان هم از نصفه کمتر گذاشته بودم. از داخل گونی نان‌خشک خودشان که روی گاری بود نان بیشتری برداشتند تا سیر شوند. گفتم اگر می‌دانستم دونفر هستند حتماً دلم رحم می‌آمد و یک کباب درسته را برایشان به سیخ می‌کشیدم. چه می‌کردم. شاگرد مغازه بودم. بدبخت. بیچاره.

دخترک و مرد از تیله‌های چشمانم فاصله گرفتند. تنها یک نقطه از آنها باقی ماند و من خشکم زده بود. گوش‌هایم تیز شد. صدای حاج یدالله را شنیدم که داد می‌زد پس چی شد این کبابای ما. رفتم سرکارم.

یک، دو، سه، چهار... همه بیست‌تا سیخ کباب جزغاله شده بودند.

دیدگاه‌ها   

#5 بهروزپور 1391-12-24 21:14
داستان جالبیه. فقط هیجانی رو که در نقطه اوج داستان باید باشه کمتره داره.موفق باشید.
#4 التج 1391-11-10 14:25
فقط یک روایت بود.یک خاطره ... می توانست به داستان خوبی تبدیل شود که با کار بیشتر حتما می شود.احتیاج به کشش بیشتر ،شخصیت پردازی و کمی حوصله دارد.

موفق تر باشید
#3 مژده الفت 1391-11-09 17:45
فضای داستان و زبانش خیلی خوب بود. شاید اگر راوی حسی فراتر از دلسوزی یا حتی از سر باز کردن دختر را داشت، داستان قوی تری می شد....گونی نان خشک خیلی خوب بود!
#2 نظام الدین مقدسی 1391-11-07 15:03
درود

به نظرم درونمایه تکراری است . شما که برای نوشتن زبانی به این خوبی دارید می توانید خلاق هم باشید . در همین داستان می توانستید کشش بیشتری ایجاد کنید . ولی خیلی زود گذر کرده اید .
#1 مرتضی غیاثی 1391-11-07 03:03
لحن شست و رفته ای بکار رفته است.
اما داستان در نهایت قدرت نمایشی خودش میتواند تنها تقابل بین فقر و ثروت را نمایش بدهد. بنظر من اینروزها نوشتن داستان با چنین سرحد بسیار تکرار شده ای، غیرضروری است.
بعد اینکه تنش بین حاج یدالله و دختر، میتوانست -حتی باید- خیلی جاندارتر و پر تنشتر از فقط یک نگاه دختر به او باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692