داستانك«چيزي شبيه خانه» سعيده شفيعي

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

آنچه ديده مي‌شد شبيه به خانه نبود. تلي از خاك و آجر ويران شده بود كه چهارچوب‌هاي شكسته و از شكل افتاده در و پنجره‌ها از ميان آن ديده مي‌شد. دختر بچه‌اي با لباس پاره و كثيف آنجا گريه مي‌كرد. جايي‌كه روز گذشته كوچه محسوب مي‌شد. مقابل در آبي‌رنگ خانه كه روي زمين افتاده بود. خاك روي موهاي دخترك نشسته و جاي شوري اشك روي صورت او ديده مي‌شد. مردي‌كه لباس سفيد با نقش ماه سرخ‌رنگ به تن داشت دختر را ديد و به‌طرف او آمد. دست دختر را گرفت و پرسيد: عمو اينجا چكار مي‌كني؟ هوا داره تاريك مي‌شه. كدوم چادر هستي؟ دختر گفت: اينجا خونمونه. مامانم رفته پارك من‌رو نبرده. مرد به ويرانه خانه نگاه كرد. بعد از لحظه‌اي مكث دختر را به سينه فشرد و با صداي گرفته گفت: عمو تو چادر كي هستي؟ بيا ببرمت پيش بابات فردا با هم مي‌ريم پاركي كه مامان رفته رو پيدا مي‌كنيم. دخترك با گريه بيشتر جواب داد: بابا هم رفته. من‌رو نبردن. مامان خودش گفت اگه دختر خوبي نباشي من و بابا مي‌ريم پارك تو رو نمي‌بريم.

دیدگاه‌ها   

#4 بهروزپور 1391-12-26 00:53
عالی بود در حین سادگی بیان و نقل حادثه از زبان یک کودک میشه روانی و سادگی داستان رو به وضوح دید. خوب بود.
#3 بهروز 1391-06-22 23:18
سلام داستانک خوبی بود. البته تصاویر بیشتری رو میطلبید و. توضیحات کمتریی
موفق باشید.
#2 مرتضی غیاثی 1391-06-19 05:36
متن بسیار کوتاه است، در حالی که دیالوگ ها عموما بیش از سه جمله اند. این طولانی بودن خیلی راحت این امکان را برای نویسنده فراهم میکند که منظورش را در دهان مخاطب بگذارد.
داستان حاوی هیچ اتفاقی نیست. حتی آگاهی بخشی آن نیز زیر سوال است. در همان لحظه که ما متوجه میشویم کودک منتظر مادرش است، کار داستان تمام میشود. آگاهی که باید بدهد؛ داده است و تمام. بعد از آن داستان بدون هیچ کششی ادامه پیدا میکند و ما برای بار دوم با این برخورد میکنیم که کودک نمیداند والدینش مرده اند.
اگر حرف تندی زدم مرا ببخشید.
#1 مینو کلانتر مهدوی 1391-06-18 16:49
به صرف اینکه داستان پایان تاثیر گذاری داشته باشد نمی شود داستان خوب.
پهتر بود داستان جور دیگه ای شروع می شد تا شبیه یک گزارش نباشه.
شروع داستان خیلی بد بود. به نظرم از همون دیالوگ های اول شروع بشه بهتره.
شاید هم می شد داستان رو تو همون یکی د. خط پایانی نوشت....اونوقت از اینی که بود تاثیر گزار تر می شد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692