داستانك «موسم گل» داود خان احمدي

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

موسم گل که می‌شد آقام پرنده می‌شد. برمی‌گشت خانه‌ی خاطراتش چیزی بیاورد که ما احساس نیستی نکنیم. من با آن‌که آن‌موقع 8-9 سال بیشتر نداشتم، گرد خانه به‌دوشی نشسته بود روی شانه‌هایم. بعد، زیر باران‌های جیوه‌ای آن سال‌ها شده بودم عین مجسمه‌ی بودا در بامیان. آن‌وقت آقام که از گلگشت برمی‌گشت، می‌آمد می‌نشست روی چشم‌های من که خیره شده بودند به افق... کاش چشم‌هام جیوه‌ای نبودند... لااقل از ارزن تازه بودند یا از بوی باران خورده خاک... تا آقام که خسته و خرد از پرندگی‌اش می‌آید یک دل سیر بتواند از چشم‌های من بخورد. آن‌وقت دانه‌های مرگ مثل باران بهاری از تن نقره‌ای‌اش می‌ریخت.

یادش به‌خیر. حالا سال‌هاست که هیچ گلی موسمی ندارد و فقط کلاغ‌ها می‌توانند پرنده باشند. آن‌هم دوتا بال نزده خمیازه‌ای بکشند و بنشینند روی لاشه‌ی مردار آدمی. آقام می‌گفت این جنگ برای هرکس آب نداشت برای شکم صاحب‌مرده‌ی کلاغ‌ها و لاشخورها نان داشت. خدا رحمتش کند. کاش دوباره می‌توانست پرنده شود. تا وقتی‌که کلاغی می‌آمد طرفش یک یاعلی بگوید و بپرد طرف خانه‌ی خاطراتش. تفنگش را بردارد. از لای برف‌ها سرش را پیدا کند، بگذارد روی گردن خون مرده‌اش. بعد کاغذی بنویسد، بپیچد لای پارچه‌ای سبز بدهد به من تا ببرم کسما بدهم به حاج علی کسمایی...

دیدگاه‌ها   

#4 بهروزپور 1391-12-26 00:56
گاملا داستان متفاوتی بود در نوع خودش جذابیت و رنگ و بوی خاصی داشت.
#3 یاسر صفاکار 1391-06-07 03:09
یه سبک خاص
واقعا آدم به وجد میاد
دست مریزاد
#2 مرتضی غیاثی 1391-06-02 01:12
با سلام
به نظرم داستانک نیست. البته داستانک ها بسیار متنوع اند. گاهی تشریح یک تغییر در حواس، جای قصه را میگیرد. همین طور دربارۀ پایان بندی هاشان. اما در کل هر چه کلنجار میروم نمیتوانم "موسم گل" را داستانک بدانم.
از این ها که بگذریم. حقیقتا باید به کند ذهنی خودم اعتراف کنم که نتوانستم بدانم "آقام" کیست.
#1 امیر حبیبی 1391-05-29 05:52
دلنشین بود

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692