چپاول فرهنگ و ادب ايران، جهانگير هدايت

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

از قديم گفته اند اگر حتي جنازه اي صاحب نداشته باشد شغال ها آن را مي خورند . ما اين طرف و آن طرف خودمان سارقيني داريم كه سالهاست قصد ربودن بزرگان ادب و فرهنگ ما را كرده اند.

نمونه بارز اين تجاوز فرهنگي مولانا است . شاعر بزرگ ايران كه تمام اشعارش به زبان فارسي است ، چون در قونيه فوت شده ترك از آب درآمده و ترك ها چنان گنبد و بارگاهي براي او ساخته و برنامه هاي فلسفي و عرفاني براي او ساخته و پرداخته اند كه از سراسر دنيا به زيارت او مي شتابند و رقص سماع راتماشا مي كنند !

اينجا ما دو عامل مهم داريم كه موجبات اين تجاوز فرهنگي را فراهم كرده . يكي زرنگي و برنامه ريزي مقامات فرهنگي تركيه و ديگري بي توجهي و بي اعتنايي مسئولين فرهنگي خودمان . ما سالي يك بار يك روز را به مولانا تخصيص داده ايم كه از عظمت لازم هم برخوردار نيست و در تركيه 365 روز سال مولانا مطرح است !

در تبليغات توريستي تركيه رقص سماع و مزار مولانا از قطب هاي جلب توريست است و ما در اين مورد هيچ حركتي نداشته و نداريم و در واقع يكي از بزرگترين شعرا و فلاسفه ايران را دودستي تقديم همسايه كرده ايم و شايد عده اي آن قدر كوته فكراند كه مي پندارند از مشكل مولانا راحت شده اند . گويا يادمان رفته كه فردوسي و حافظ و مولانا و نظامي گنجوي ستون هاي مستحكم زبان و ادبيات و شعرفارسي هستند و از مهم ترين افتخارات اين مملكت اند .

جمهوري آذربايجان مدعي نظامي گنجوي شده است . تمام اشعار اين شاعر پارسي گوي ايراني به فارسي است . البته استالين ديكتاتور شوروي اين تخم لق را در دهان منطقه قفقاز شكست و حالا جمهوري آذربايجان . نظامي گنجوي شش دفتر به زبان پارسي دارد كه عبارتند از : هفت پيكر ، خسرو و شيرين ، مخزن الاسرار ، ليلي و مجنون ، اقبال نامه ، شرف نامه .او در شهرستان تفرش متولد شده ولي در گنجه در گذشته كه اين موجب شده هوس تصاحب نام او را بكنند . اصولا" نمايندگان خارجي ايران در جهت تبليغات فرهنگي پارسي بسيار ضعيف هستند و تمام حواس آن ها به دنبال تبليغات دولتي است . عدم توجه به فرهنگ اصيل ايراني و بزرگان آن موجب شده كه هر كس توانسته به فرهنگ ما دست اندازي كند . حتي يادم هست يك وبلاگ عربي در امارات مدعي شده صادق هدايت عرب است . شوخي شوخي نزديك بود ما هم عرب شويم . تا زماني كه متصديان فرهنگي اين مملكت در نگهداري و حفظ هويت ايراني بزرگان اين سرزمين ضعيف عمل مي كنند ما با اين تجاوزهاي فرهنگي روبرو خواهيم بود . بايد كساني تصدي اين امور را داشته باشند كه دلشان براي فرهنگ و ادب ما بسوزد و جلوي دست اندازي هاي بيگانگان را بگيرند .


نقل از روزنامه قانون شماره 132- صفحه 11 -8 ارديبهشت 1392

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692