گلايه اي به بيانيه هئيت داوران انتخاب ناشر نمونه

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

به گزارش خبرگزاری هنر «آرت نا»، روابط عمومي مؤسسه‌ي انتشارات قدياني متن این نامه را به شرح زیر اعلام کرد:
بسمه‌‌تعالي
اختتام بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب تهران، بيانيه‌ي پاياني آن و عدم معرفي ناشر نمونه در حوزه‌ي كودك و نوجوان بهانه‌اي شد تا سخني با هيئت داوران اين بخش داشته باشيم.
در سال‌هاي اخير مرتباً در تبليغ‌ها و اطلاع‌رساني‌هايي كه توسط مسئولين امر مي‌شود بر ضعف فرهنگ كتاب‌خواني و خصوصاً كم‌تواني آن در حوزه‌ي كودك و نوجوان كه مبنا و پايه‌ي اصلي فرهنگي كشور است، داد سخن داده مي‌شود.
به گونه‌اي كه حتي اعلام گرديد كتاب كودك و نوجوان در سراشيبي قرار دارد.
طبيعي است كه نياز رو به رشد جامعه و جمعيت جوان كشور و آمار توليد و نشر كتاب و تيراژ آن در اين حوزه با يكديگر مطابقت ندارد. اما اين به معناي اين نيست كه ناشران كودك و نوجوان از توليد و فعاليت مناسب برخوردار نبوده‌اند. تا هيئت داوران هيچ ناشري را شايسته‌ي عنوان ناشر برگزيده‌ي سال 90 نداند. اوضاع نشر كودك و نوجوان همچون عرصه‌هاي ديگر فرهنگي كشور از نقطه‌ي مطلوبي كه مناسب و شايسته‌ي جمهوري اسلامي ايران باشد فاصله‌ي زيادي دارد. لكن بي‌گمان در سال گذشته كه با درايت رهبري به سال جهاد اقتصادي مزين گرديده بود، همه‌ي همكاران ما در حوزه‌ي صنعت نشر و خصوصاً در بخش كودك و نوجوان سال پر كار و پر نشاطي داشتند. همگي حداكثر تلاش خود به منظور ارتقاء شاخص‌هاي فرهنگي و اقتصادي را به كار گرفتند. بي‌انصافي است كه حجم كارهاي تأليف، ترجمه و تصويرگري به چشمان اعضاي محترم هيئت داوران نرسيده است.كافي بود اين عزيزان فقط به عنوان يك بازديدكننده‌ي ساده پرسه‌اي در غرفه‌هاي شلوغ و پر ازدحام نمايشگاه مي‌زدند و يا حداقل از غرفه‌ي ناشران حرفه‌اي ديدن مي‌كردند و از نزديك با توليدات سال گذشته ارتباط برقرار مي‌كردند.
بـه عنـوان نمـونه مـؤسسه‌ي انتشارات قدياني با توجه به آمارهاي اعلام وصول داده شده در سال 90 داراي 231 عنوان چاپ اول مي‌باشد كه از اين تعداد 124 عنوان آن توسط بهترين نويسندگان ايراني تأليف و يا با قلم تصويرگران ايراني ترسيم شده‌اند. يعني بيش از نيمي از توليدات به سمت بهره‌برداري و توجه به تأليف داخلي و فرهنگ بومي و ملي خودمان بوده است. ضمن آنكه كـلاً 766 عـنوان در ايـن سال تـوسط ايـن مؤسـسه نـشر يافته است. در مجموع توليد بيش از 5/2 ميليون نسخه كتاب فقط توسط اين مؤسسه در بخش خصوصي به بازار نشر عرضه شده است. بازاري كه با تلاطم‌هاي اقتصادي و افزايش هزينه‌هاي توليدي خود برخلاف مسير ما حركت نموده است و تنها دلخوشي و اميدواري ناشران، حضور فرهنگي در نمايشگاه كتاب تهران بوده است.
حال با چنين وصفي، ناديده انگاشتن همه‌ي تلاش‌هاي شبانه‌روزي و ناديده گرفتن شاخص‌هاي كمي و كيفي كه هر ساله بر مبناي آنها برترين‌هاي هر حوزه توسط هيئت داوران معرفي مي‌شدند، خستگي يك سالِ پرتلاش را بر دوش همه‌ي همكارانمان باقي گذاشت.
با اين توصيف هيچ انگيزه و دلخوشي براي ناشران بخش خصوصي براي حضور در عرصه‌ي رقابت جدي و فرهنگي وجود ندارد. در صورتي كه انتظار مي‌رفت هيئت محترم داوران در اختتاميه‌ي ربع قرن نمايشگاه كتاب تهران ضمن معرفي ناشر برتر ربع قرن ايران در همه‌ي زمينه‌ها نيز به انتخاب برترين‌ها اقدام مي‌كرد. ولي به نظر مي‌رسد كه اين تصميم‌گيري با عجله گرفته شده است در صورتي كه بهتر بود براي چنين امر مهمي با جلسات متعدد كارشناسي و با اطلاعات بيشتر، دقيق و كامل تصميم‌گيري مي‌گرديد. يقيناً نوع برخورد و نگاه امسال هيئت داوران در كاهش توليد و عدم رويكرد مناسب و شايسته‌ به حوزه‌ي كودك و نوجوان در سال آتي مؤثر خواهد بود.
در هر صورت در پايان از تك‌تك اعضاي محترم هيئت داوران كه قطعاً با نيت صحيح و خير چنين بار سنگيني را تقبل نموده‌اند تشكر نموده و براي همگي آرزوي سلامتي و تداوم خدمت را از خداوند متعال خواهانيم.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692