دربارۀ مجموعه داستان «کالات» نویسنده «هوشنگ کریمی»؛ «خرم سعیدی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

khoram saeidi

در پاییز سال 1402، گل اندیشه‌های اندیشه‌ور ایل، آقای هوشنگ کریمی، به بار نشست و کتاب " کالات " را که مجموعه‌ای از سیزده داستان به زبان بختیاری است؛ توسط نشر وارگه به شمارگان هزار جلد و قیمت 150 هزار تومان، روانه گنجینه پربارادبیات بختیاری نمود و برگ زرینی به این مجموعه افزود.

زبان بختیاری، که در شأن و شوکت کلمات این کتاب خود نمایی می‌کند و نویسنده محترم استعداد خود را مصروف کشف آن‌ها نموده، هم محرر و هم کلمات دنبال هویت " من کیستم " خود هستند. گرچه در باره زبان و ادبیات بختیاری به قول " صائب ":

" ما درچه شماریم که خورشید جهان تاب / گردن به تماشای تو از صبح کشیدست " هستند.

کلمات برگزیده کتاب " کالات "، مسافرانی هستند که از میان طبیعت بکر و دلنواز زادبوم خود؛ منطقه زرخیز بختیاری مسیری سخت اما شیرین را در گذر ایام طی کردند؛ چکش ایام آن‌ها را شکل و شمایلی تازه بخشیده با وجود نا ملایمات و نا مهری‌های ایام، دیرینگی خود را حفظ کردند و با صلابت و اصالت ماندند تا همگام با دیگر قرینه‌ها ما را با بخشی از سرگذشت و خلقیات نیاکانمان پیوند دهند. راوی و خالق داستان‌های کتاب " کالات "، با در نظر گرفتن حوصله خواننده امروزی و جلوگیری از اطناب، با فشردگی تعابیر و خلوص زبان با تراوش‌های انتزاعی، تسلط واژگانی، تبحر در به کارگیری مناسب لغات، گاه با رؤیاپردازی و استفاده از عناصر معنوی درهم تنیده و در کلیتی واحد به خدمت مضمون در آورده است. وجود نمادهای قومی و قبیله‌ای که در قامت نام داستان‌ها قد بر افراشته هر کدام بار معنایی خاصی را حمل می‌کنند و همراه موضوع و مباحث خاص و درون مایه کتاب در ذهن خواننده آشنا با این فرهنگ جاری و جاوید می‌مانند؛ این گونه کلمات را نمی‌توان در کالبد فرهنگ لغات جای داد و شرح نمود. این کلمات در زنجیره گفتار جلوه گرند که گاه لحنی حزین و اندوهناک را القا می‌کنند و گاه شادیی وصف ناپذیر را یا از مسئله‌ای اجتماعی بهره جسته و با طیف رنگارنگ کلمات اقلیمی خوشه چینی کرده و با شگرد خاص و سبک نوشتاری خود با کلمات و حروف حرف نزده بلکه تصویرهای ملموسی در اوج پختگی و پروردگی خلق نموده و با عناصر روایی و روانی کلمات درهم تنیده و کلیتی واحد را رقم زده و آفریده که هنوز جای پای آن‌ها در پستوی ذهن ما جا خوش کرده و منزل گزیده است. هر واژه‌ای که به کار رفته، دریچه‌ای از خاطرات دوران دور و نزدیک را در نظر خواننده آشنا به ادبیات و جامعه بختیاری مجسم می‌کند. نویسنده با نبوغ هنری خود و درون مایه و فحوای کلمات کهن در افق زمان و مکان در القای موضوع و باز آفرینی و اصالت هنری کلماتی که همراه ایل راه‌های سخت گذر سردسیر و گرمسیر را طی می‌کردند، کلماتی که همراه باد وزان در کوهساران، عطر دل انگیز " کلوس" و " چویل " و دیگر گیاهان و روییدنی‌ها با آوای کبک و پازن، صخره‌ها را در می‌نوردیدند و در این زمان بر اثر عوامل گوناگون کنونی و عصر تحول و تغییرات، کم فروغ به چشمان ما خیره شده‌اند و از آزدی افتادند، کلماتی که انگار دچار نوعی خود" تخت قاپویی" شده بودند، جانی دوباره به دست آوردند، در داستان‌های کتاب " کالات " در چشم اندازهای هنری تازه‌تری گسترش یافتند و در دسترس هستند تا خواننده بتواند با حس آشناگری و روح تازه دمیده شده، با این آشنای دیرین دست در گردن شود و لذت خاصی را در روح کتاب لمس نموده و دوباره با آن همگام گردد.

در این کتاب؛ قلمرو زبان محلی که از سایه سر برآورده، به سبب دید وسیع، ذهن خلاق، حس صادقانه، و زبانی ملموس و آگاهی فزاینده نویسنده و تضمین‌هایی که از پشتوانه فرهنگی غنی او حکایت دارد و امکانات و تأولات زبانی از یک سو، تحول مدام شناخت زبانی مخاطب از سوی دیگر، مرحله فشردگی و تراکم تعابیر و تصاویرحسی با خلوص زبان، در آمیختگی جنبه‌های عناصر حیاتی انسانی و محیط، استفاده از اشارات و رموز اساطیری و تاریخی، فراهم کردن حیات خاص برای بیان و ارجاع ذهن مخاطب به سیاق داستان کمک گرفته و توفیق لازم را کسب نموده است.

نوشته‌های کتاب " کالات "، گرچه در قالب داستان هستند که می‌بایست از ساختار خیالی تبعیت کنند اما بخشی از هویت انسانی و اجتماعی ما هستند که از گذشته غریب آن بر این خاک تا زمان حال و آتی ادامه دارد. در پس هر داستان رمز و رموز خاصی نهفته است که بیانگر حالات و روحیات قوم و قبیله‌های بختیاری است و از ابعاد مختلف اهمیت خاص خود را دارد و متضمن دیدگاه نویسنده درباره مسائل مختلف اجتماعی از قبیل درگیری‌ها، بیماری‌ها، مرگ و میر، بی سوادی و جهل، خرافات، تقابل فرهنگی زندگی روستایی و شهری، نا هماهنگی رشد اقتصادی و فرهنگی، اختلافات جزئی، رشوه خواری، کلاه برداری، آداب، رسوم و اعتقادات محلی که گریبان گیر جامعه است و برخی از آدات و رسومی که قانون نانوشته ایلی گریست پرداخته.

گاه از خلال این داستان‌ها، به حقیقت اتحاد قومی و قبیله‌ای پی می‌بریم و گاه از مسیر و گذار آداب و رسوم قبیله‌ای و سنت‌های ایلی که چادرهایش در حال محو و زایل شدن هستند و در شهریتی که هنوز به وجود آن خو نگرفته خود را باخته است. قبل از هر خواننده و نقادی، این خود نویسنده است که درک خود را از اقتضاآت ساختاری و جوی که بر نوشته‌اش حاکم کرده با متن خود مأنوس است و بار معنایی کلمات را به درستی در ذهن خود مجسم نموده تا بتواند این بار را به خواننده منتقل کند. هرچه نویسنده کتاب " کالات " با تبحری که داشته می‌توانسته متن کتاب را به فارسی برگرداند و آن را آوانویسی نماید اما کار پسندیده‌ای که کرده و جامعه هدف ایشان که قوم بختیاریست را مخاطب قرار داده و از ترجمه و معادل نویسی فارسی آن‌ها خود داری کرده است به قول شاعر:"این سوز و این گداز نگنجد به پارسی".

درهر کدام از داستان‌ها به موضوع مجزا و خاص اجتماع پرداخته است. در اولین و طویل‌ترین داستان " شی شیمتی " ضمن استفاده از اسامی اشخاص از قبیل " کرملی، ملوسی، خونیار، شانواز، مامیزر، سودی جون"، و... که حال بر اثر تغییر

ذائقه اجتماع جای خود را به اسامی تازه و مد روز داده‌اند پرداخته است. در این داستان همکاری و همیاری زن و مرد برای گذران امور زندگی را رقم زده است. " ماگل " زن " مش خونیار " علی رغم رسیدگی به امور خانه داری، بافتنی‌هایی از قبیل " موج، چوقا، تی‌یر، هور، هورجین، جل " و...که در محل خریدار داشتند را تهیه می‌نمود. تقابل و مشکلات گریبانگیر خانواده‌های روستایی و مهاجرتشان به شهر را ضمن داستان بیان می‌کند. از تفاوت آداب و رسوم ازدواج در جوامع بسته و قومی و قبیله‌ای با جوامع شهر نشین سخن به میان می‌آورد. خرافات، جادوگری، رمالی و جن گیری در شهر نیز رواج دارد و معمار " خسرو " به خاطر این که پسرش " فرشاد" خلاف نظر او خواستار دختر دیگریست دست دامن دعا و دعا نویس می‌شود.

در داستان دوم؛ " پشنگ "، پسری که برخلاف میل اهالی روستا عمل می‌کرده و مورد تنفر مردم بوده در ابتدای داستان سخن به میان می‌آید و یکی از اهالی روستا که دستش به دهن می‌رسید، ملای مکتب داری را به روستا آورده. دختران و پسران روستا همگام در مکتب خانه درس می‌آموزند و اهالی روستا دست‌مزد مکتب دار را به صورت پایاپای و از محصولات دامی و زراعی خود از قبیل " کشک، پشم، روغن، بره، گندم"و... پرداخت می‌کنند.

در هر کدام از داستان‌ها، اگر بخواهیم بر شماریم مسایلی از قبیل؛ جامعه شناسی، مردم شناسی، فولکلور و فرهنگ عامه و ... موج می زند. به خاطر طولانی نشدن مبحث خوانندگان گرام را به خواندن کتاب " کالات " حواله می‌دهم. ■

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دربارۀ مجموعه داستان «کالات» نویسنده «هوشنگ کریمی»؛ «خرم سعیدی»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692