• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • معرفی کتاب «آبله‌رو در آینۀ یونگ» نویسنده «میخائیل نعیمه» مترجم «صالح بوعذار»/ اختصاصی چوک

معرفی کتاب «آبله‌رو در آینۀ یونگ» نویسنده «میخائیل نعیمه» مترجم «صالح بوعذار»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

zzzz

میخائیل نعیمه۱۹۸۸-۱۸۸۹از ادیبان بزرگ مهاجر و عضو الرابطة القلمی) و از منتقدان و اندیشمندان برجستۀ ادبیات معاصر عربی به شمار می‌رود.

از وی آثار فراوانی به یادگار مانده است که از جملۀ آن‌ها می‌توان به: مذکرات الارقش. خاطرات آبله رو، الدروب، المراحل، الغربال، فی الغربال الجدید، زاد المعاد، احادیث مع الصحافه، سبعون در سه جلد، جبران خلیل جبران (زندگینامه و تحلیل شخصیت) کرم علی الدرب، یا ابن آدم، مرداد اشاره کرد.
داستان «خاطرات آبله رو» از جمله آثاری است که میخائیل نعیمه از خلال آن با نگاهی صوفیانه_ روانشناختی به هستی و جهان پیرامون و مناسبات انسان‌ها نگریسته است. میخائیل کتاب خاطرات آبله رو (مذکرات الارقش) را در سال (۱۹۴۹) منتشر کرد. قهرمان داستان «خاطرات آبله رو» برای کسب فردیت و گشودن مسیر تعالی خویش، عازم سفری درونی می‌شود. «آبله رو» در واقع فرافکنی‌ای از شخصیّت خود نویسنده است. «آبله رو» به عنوان راوی داستان، به صورت حدیث نفس و مونولوگ و با مخاطب قرار دادن نفس کلی، انسان و جهان پیرامون را مورد تحلیل و تأمل قرار می‌دهد. «آبله رو» حکایت انسانی است که از دیو و دد ملول است و در آرزوی انسان است. انسان آرمانی‌ای که در میان مناسبات تنگ و تاریک زمینی یافت نمی‌شود. خاطرات آبله‌رو دعوتی است به دنیای درون، دنیایی که در آن هاله اثیری سکوت، تمام فضای روح و روان انسان را پر می‌سازد.  در این اثر درد شناختن خویشتن خویش موج می زند و تمام دردها در مقابل این درد اصیل رنگ می‌بازند. اصولاً در این واکاوی خویشتن است که انسان موفق به کشف دنیای درونی خویش می‌شود.
میخائیل در این اثر می‌خواهد بگوید که برای رسیدن به فردیت؛ باید مواجهه‌ای جانانه و ژرفی با درون داشته باشیم و این امر از رهگذر سکوت، درنگ و تأمل در هستی و انسان حاصل می‌شود. شخصیّت «آبله رو» خیالین و برساختۀ

اندیشه و آرزوی میخائیل نعیمه است. میخائیل تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا اندیشه، دردها، تاملات و تجربه‌های صوفیانه خویش را از خلال شخصیّت «آبله رو» بیان کند. این اثر در واقع سرگذشت و حدیث نفسی است که صبغه‌ای روایی بر آن سایه افکنده است که این امر ما را به دنیای درون و روانشناسی و ناخودآگاهی سوق می‌دهد. از این رو، داستان خاطرات آبله رو، را از منظر کهن الگویی تحلیل و واکاوی کرده‌ایم و برابرنهاد کهن الگوهای «قهرمان»، «آنیما»، «سفر»، «فردیت»، «تولد مجدد تبیین شده‌اند.. همچنین به نمادهای کهن الگویی پرداخته شده است.

این کتاب به علاقه مندان به مباحث کهن الگویی و بینارشته ای پیشنهاد می‌شود. ■


چاپ اول: بهار ۱۴۰۲/  ۱۵۴ صفحه/ ۲۱5 هزار تومان.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

معرفی کتاب «آبله‌رو در آینۀ یونگ» نویسنده «میخائیل نعیمه» مترجم «صالح بوعذار»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692