• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • بررسی مثل و تمثیل‌های ایرانی «از ما ریش است ها!» نویسنده «سیما میرهادی‌زاده»/ اختصاصی چوک

بررسی مثل و تمثیل‌های ایرانی «از ما ریش است ها!» نویسنده «سیما میرهادی‌زاده»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

sima mirhadizadeh

اشاره‌ای است به طنزی تلخ و درد انگیز از نحوه اجرای عدالت در روزگاران گذشته.

 میرغضب، گروه محکومان را که قاضی شهر برای هر یک از آنها مجازاتی معین کرده بود حرکت می‌داد و در محاصرۀ گزمه‌ها به میدان بزرگ شهر می‌برد تا برای عبرت دیگران در انظار عامه سیاست کند. یکی محکوم به شکم دریده شدن، یکی محکوم به قطع دست، یکی به تعدادی تازیانه، یکی به داغ و یکی به بر کندن چشم یا بریدن گوش یا زبان. و این همه را نه صورتی، نه نوشته‌ای.

حافظه میرغضب تنها مرجع کار بود و همه چیز بستگی بدان داشت که او حکم قاضی القضات را درست شنیده یا درست به خاطر سپرده باشد. زیرا کسی را با او شهامت آری و نه نبود. اما خود ناگفته پیداست که قدرت جادویی طلا به سهولت می‌توانست هر طور که بخواهد خللی در حافظه او راه دهد تا به هنگام لزوم، حکم قطع دست مردی توانگر را با مجازات موجود بی نوای تهی دستی که تنها به چند ضربه تازیانه محکومیت یافته است اشتباه کند.

 باری، معروف است که روزی غریبی در شهری جمعی را مشاهده می‌کند که گریان و نالان می‌گذرند و پیشاپیش آنان ژنده پوشی سالخورده را می‌بیند که به دنبال مردی پر هیبت

شلنگ می‌اندازد و در حالی که ریش خود را به دست گرفته، گاه از این سو و گاه از آن سوی ‌ وی سر پیش می‌برد و مدام به لحنی سرشار از تضرّع و تذکار تکرار می‌کند که:" ازما ریش است ها قربان. ازما ریش است ها!"

کنجکاوی مرد غریب که از مشاهده آن جمع و این حال سخت حیرت کرده بود، بدین مکاشفه انجامید که اینان گروه محکومان آن روزند و به سیاست گاهشان می‌برند. از قضا در میان آنان چند توانگر هست که به مجازات‌هایی چون درآوردن چشم و بریدن گوش و بینی محکومیت یافته‌اند و شک نیست که این توانگران به هر ترتیب با جرینگ جرینگ سکه‌های طلا در حافظه میرغضب باشی اخلال خواهند کرد و بی گمان از کسانی که می‌باید فدای اشتباه او شوند، یکی آن پیرمرد ژنده پوش تهیدست خواهد بود که محکومیتش بریدن ریش است.

 لاجرم بینوا مردک که فاجعه را پیشاپیش احساس کرده است گرد میر غضب شلنگ می‌اندازد و با تکرار آن جمله می‌کوشد مانع آن شود که بر اثر اشتباه عمدی بریدن ریش درباره محکوم مالدار و مجازات چشم برکندن مالدار را درباره او اجرا کنند! ■

از کتاب مثل و تمثیل در ادبیات و فرهنگ ایرانی از حسینعلی خداکرمی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بررسی مثل و تمثیل‌های ایرانی «از ما ریش است ها!» نویسنده «سیما میرهادی‌زاده»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692