معرفی کتاب «ویروس عاشقی» نویسنده «مجید رحمانی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

zzzz

نخستِ این دفتر

اشاره آغاز

حال که در پیچ و خم طاقت فرسای نوشتن و باز نوشتن‌های پیاپی دلواپسی‌هایت را به فرجام رساندی، اکنون که دفترت را ورق می‌زنی و داستانهایت را بازخوانی می‌کنی، شایسته است خوددارباشی. باید وجودت را برسانی به کسی که دفترت را در دست گرفته. این نخستین پیمان است برای اینکه، «همراهش شوی».

حال چرا ویروس عاشق؟ جایش آخر است و آن هم گزیده. گرچه بهتر است رو راست باشی و بروی به ریشه که به قول مولوی: «گر بگویم شرح این بی حد شود...»

به این اندیشه کن که، ویروس عاشق چه دریافت روشنی دارد که «رویِ سخنت» را بر می‌انگیزد؟ خوب یا بد؟ یا ما بین این دو شاید؟ از همه ارزش‌تر این که در کارَت چه پشتوانه‌ای برجای نهادی برای به یاد ماندن آن؟ می دانم. جواب برایت سخت است. پس باور کن این همه در گرو خواننده ایست که فقط خواننده نیست. اهل هوش است. گوهری شفاف دارد و قابل احترام. همه هستی ادبی تو از هستی اوست. اگر چه نوشته‌ات را به هیچ انگارد...

اشاره‌ای دیگر

 گاهی به این می‌اندیشی که ما چه کرده‌ایم با داستان؟ و با بی مهری با آن. و هتک حرمت به این جهان ادب. جهانی که رنگ می‌دهد به زندگی‌مان. معنایمان می‌کند. پشت پرده‌ها را نشانمان می‌دهد. چه کرده‌ایم با سرشتِ داستان که در بازار و کوچه می‌نشینیم و به هم می گوییم:

- آی، داستان نگو!

یعنی چه؟ یعنی که داری چرت و پرت می گویی! برو سر اصل مطلب.

می‌ترسی که نکند اصل مطلبِ ویروس عاشق، این باشد که چرت و پرت گفته باشی! و در این دنیای فریب بخواهی آن را به زور چاشنی و ادویه به خوردِ «روی سخنت» بدهی ...

اشاره آخر

 ویروس عاشق شرحیست به فراخور از مانده‌های جنگ و دنیای بچگی. هراسِ انسان از زمانِ مرده، جن - انسان و

گوشی همراه، دل بستگی آدمها به مزارِ مکان‌ها و یا اشیاء، ساده دلی مردی روستایی تا مردی پیمان شکن، دعوت شاعری از قرنهای گذشته به اکنون، نگاهی دیگری به جنگ از دریچه چشم گاو میش، و...

و ره آوردی ترسناک. کرمی مرموز از بیماری دوران ما. ناخوشی و هراس جهان از ویروسی که ما را زیر آوار تنهایی دفن کرده. نگاهی به تنهایی و قرنطینه، و کندیِ سرایتِ ویروس عشق. می‌اندیشی که مرگ به دلیل این بیماری، تنها بهانه ایست برای مردن.

در پایان به این امید بسته‌ای که شاید بماند، تا بتوانی نفس بگیری و در این اقیانوس ادب شنا کنی. پس درود بر توای فهیم.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

معرفی کتاب «ویروس عاشقی» «مجید رحمانی»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692