يادداشتي برمجموعه "داستان شهر جنگي"

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

ادبيات دفاع مقدس، ادبياتي برخواسته ازآب و خاك و رسوم و اعتقادات مردمي است كه پيوند خورده اند با اصول ناب اسلامي . ادبيات دفاع مقدس برگرفته ازدردها ورنج هايي است كه مخاطب ديروز راياد آورباشد و مخاطب امروزرا كه ازگذشته اطلاعي ندارد را به دنياي آن زمان و سختي ها نزديك كند. درايران مجموعه ها ورمان هاي زيادي نوشته شده است اما متاسفانه بسياري ازآنها حق مطلب اين دوره پرارزش رابيان نكرده اند يا درمواردي دچار اشتباه يا احساسي گرايي شده اند. اما دراين ميان آثار درخورتوجهي وجود دارد. يك نمونه ازاين آثار مجموعه داستان شهرجنگي به نوشته حبيب احمدزاده است. كتابي كه بارها تجديد چاپ شد ونقدها ي بسيار هم برآن ازتوانايي ها وگاه ضعف هايش بيان شد. اما ازآنجا كه كثرت انتشارنبايد مخاطب رامجاب به خواندن كتاب كند مختصري ازقوت هاي اين كتاب را ارائه مي دهم.

درادبيات امروزدنيا بيشتر نظريه پردازان براين اعتقاد هستند كه نويسنده بايد به سمت مسائلي برودكه خودش آن را درك كرده و خودش جزئي ازاتفاقات بوده است. نويسنده اين كتاب اقاي احمدزاده ازاين قاعده به خوبي استفاده كرده است. آقاي احمد زاده خودش بچه جنوب است و درآغازو پايان جنگ تمام اتفاقات اين دوره را تجربه كرده. اوبا بوي باروت و گلوله و تاكتيك ها و خيلي چيزهاي ديگرآشناست. جدا ازآشنايي با اين مسائل جنگي بايد گفت كه نويسنده ازقلمش پيداست كه نه تنها با جنگ كه با خود مردم جنوب هم آشنايي كامل دارد. مردمان اطرافش رابه خوبي مي شناسد وآن ها ودردهايشا ن را درك كرده. او باتوجه به تجربيات و هزاران اتفاق اطرافش اين اثررا خلق كرده كه ازاين بابت جاي خوشحالي است.

 

اين مجموعه داستان اول چيزي را كه درذهن مخاطب مي زدايد احساسي گرايي درروايت است. او بي طرف نسبت به هرچه كه هست بي محابا آنچه راكه بايد تعريف مي كند و سعي نمي كند كه شخصيت هاي داستانش را آزاردهد تا آنچه را اومي خواهد به نمايش دربياورند.

اين داستان ها اززوايايي روايت مي شودكه تابه حال پرداخت نشده يا خوب پرداخت نشده اند اما نويسنده دربيشتر داستان هايش ازعهده اين عمل به خوبي برآمده. شخصيت ها قابل درك و اتفاقات باورپذيرهستند.

 

ازديگر خصايص اين مجموعه داستاني بايد به تصويري بودن اين داستان ها اشاره كرد. داستان ها همگي ازتصويرهاي خوبي ازجنگ برخوردار هستند. داستان دفاع مقدس هرچند كه امروزه به سمت داستان هاي ذهني پيش مي رودو ازپس زمينه هاي جنگ گفته مي شوداما كتاب شهرجنگي كتابي است كه اصل جنگ را به تصويرمي كشد و مخاطب رابا داستان تنها مي گذارد. اين كتاب را مي توان مستندي ازادبيات مكتوب جنگ نام برد.

 

دراين مجموعه داستان برادري و نزديكي و قوم وخويشي كساني كه درمقابل هم قرارگرفته اند هم مورد توجه قرار گرفته است. يكي ازآثارمهم اين مجموعه به نام اتوبوس شب كه به فيلم نامه تبديل شد وتوسط كارگردان تواناي ايراني آقاي   به فيلم تبديل شد كه بااستفاده ازبازي ماندگار مرحوم شكيبايي و با توجه به درون مايه روايت نگاه هاي زيادي ازجمله منتقدان را به سوي خودش جلب كرد.

 

اينجاست كه داستان تصويري خودش را به دنياي سينما عرضه مي كند وتوجه كارگردان ها را به خود معطوف مي كند. سينماي اقتباس درايران كم رنگ است اما چرا اتوبوس شب به يك فيلم تبديل مي شود؟ دليلش همان قلمي است كه به تصويرمي كشد. خيلي ازنويسندگان گله مند ازاين هستند كه چرا آثارشان به فيلم تبديل نمي شود. دنياي ادبيات امروز ايران هرچند كه به داستان هاي ذهني گام برمي دارد نويسنده بايد به اين توجه كند كه هيچ گاه جايگاه داستان تصويري ازبين نخواهد رفت و شايد استفاده ازاين داستان هاي تصويري تلنگري باشد به نويسندگاني كه چنين روشي را فراموش كرده اند.

 

 

آخرين اثراين مجموعه داستان هرچند كه يك داستان نيست اما براي خودش داستان ها دارد و آن هم نامه اي است كه نويسنده اين كتاب براي راجرز، كاپيتان كشتي معروف وينست امريكايي نوشته كه هواپيماي مسافري ايران را مورد هدف قرار داد. دراين نامه كه پراست ازكنايه هاي بسيارجالب وبه چالش كشيدن ارتش و دولت آمريكا. دراين نامه نويسنده سعي كرده است كه چنان كاپيتان راجرزرا درقدرت كلمات فروببرد تا جايي كه ازاو بخواهد خودش را جاي يكي ازمسافران يا يكي ازبستگان مسافران بگذارد و دوباره به قضيه نگاه كند. اين هم يكي ديگرازآثارخوب و برجسته اين اثراست. اين اثربه حق شايسته بهترين اثر20 ساله ادبيات دفاع مقدس شد.      

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692