• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • یادداشت درباره فیلم «ساعت پنج عصر» کارگردان «مهران مدیری»؛ «مهرناز زینلو»/ اختصاصی چوک

یادداشت درباره فیلم «ساعت پنج عصر» کارگردان «مهران مدیری»؛ «مهرناز زینلو»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

یادداشت درباره فیلم «ساعت پنج عصر» کارگردان «مهران مدیری»؛ «مهرناز زینلو»

کمدی اجتماعی با طنز سیاه

کارگردان مجموعه‌های طنز تلویزیونی و شبکه‌های نمایش خانگی به همراه بازیگر طنز همیشگی‌اش سیامک انصاری این‌بار فیلمی سینمایی ساخته، سراسر خنده و سرگرمی و البته همراه با تامل و تفکر. بلیط به دست وارد سینما شدم و بدون توجه به ردیف و شماره‌ی صندلی جلوی سالن سینما رفتم، در حالی‌که به خودم هشدار می‌دادم در مواجهه با صحنه‌ها و مطالبی که کارگردان خواسته بیان کند خنده‌هایم را کنترل کنم و بیشتر دقت و توجه کنم تا فیلم مسیر خود را طی کند و پیش برود.

شخصیت اصلی فیلم مردی 43 ساله و مجرد است که در یکی از طبقات برجی به تنهایی زندگی می‌کند و از دیدن صحنه‌هایی مثل رقص با آهنگ ملایم در هنگام درست کردن صبحانه چنین برمی‌آید که از تنهایی خود غرق در لذت و آرامش است. او نامزدی ایرانی و مقیم پاریس دارد، در ایران وکالت خوانده و به گفته‌ی خودش هیچ وقت از ایران خارج نشده است.

کل داستان فیلم در بازه‌ی زمانی یک روز کاری از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر اتفاق می‌افتد. پویان با بازی سیامک انصاری در آخرین روز مهلت پرداخت قسط سوئیتش در پی پرداخت پول بانک از خانه خارج می‌شود و حوادثی سد راهش می‌شوند.

نامزد او با بازی آزاده صمدی که در فرانسه مشغول تحصیل

است با تماس‌های گاه و بی‌گاه خود و حساسیت‌ها و پرس‌وجو کردن‌های بی حد و اندازه‌اش مسبب آزار و عصبی شدن مخاطب فیلم می‌شود. مخاطب همچنان منتظر خنده به تماشای فیلم نشسته، غافل از اینکه مهران مدیری در این فیلم کمدی سیاهی را به نمایش گذاشته که جز چند بار لبخند کم‌رنگی به لبان مخاطب عاقل و متفکر نمی‌آورد و اصلاً قرار نیست او را بخنداند.

پویان صبورانه و در آرامش کامل حتی در بدترین شرایط، مثل صحنه‌هایی که در صف طولانی بیمارستان ایستاده یا وقتی درون قبر است به سوالات نامزدش که هزاران کیلومتر با او فاصله دارد پاسخ می‌دهد. او که تنها نشان زندگی مشترکش حلقه‌ای‌ست که در انگشت دارد، آن را در برخی تقابل‌های خاص مثل مواجه شدن با پرستار زیبا و مهربان بیمارستان برای مخاطب به نمایش می‌گذارد.

پرداخت پول معوقه‌ی شارژ ماهانه‌ی ساکنان طبقات ساختمان برج مسکونی در پی قطع آب، شناسایی و کفن و دفن و پرداخت هزینه‌ی ناهار و پذیرایی مهمان‌های شهرستانی شوهر پیرزنی که دارای پنج فرزند است و اصلاً او را نمی‌شناسد، مواجهه با فردی که سیامک را با خواستگار خواهرش اشتباه گرفته در حالی‌که به گفته‌ی دوستانش هیچ خواهری ندارد و حضور ناخواسته در یک اعتراض کارگری طنزهای تلخی با مضامین اجتماعی است که سلطان طنز ایران به خوبی در فیلمش به نمایش گذاشته است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692