• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • نگاهی به رمان «موج‌ها (خیزاب‌ها)» نویسنده «ویرجینیا وولف»؛ «وفا کشاورزی»/ اختصاصی چوک

نگاهی به رمان «موج‌ها (خیزاب‌ها)» نویسنده «ویرجینیا وولف»؛ «وفا کشاورزی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

نگاهی به رمان «موج‌ها (خیزاب‌ها)»  نویسنده «ویرجینیا وولف»؛ «وفا کشاورزی»/ اختصاصی چوکویرجینیا وولف، رمان نویس مدرن انگلیسی، کتاب موجهایش را در سال 1931 منتشر کرد. ده سال قبل از اینکه فشار روانی افسردگی، جنگ جهانی و تجربهٔ تلخ کودکی‌اش بلاخره او را به سوی خودکشی در موج‌های رودخانهٔ اوز بکشاند. موج‌ها به ظاهر رمان است اما لطافت کلماتش، موسیقی شعر را در ذهن تداعی می‌کند. شخصیت‌هایی که بی مرز در هم حل می‌شوند و راوی‌ای که پشت سر کاراکترها، در سوگ پرسیوال می‌گرید. پرسیوالی که هم هست و هم نیست و نبودش از بودن همهٔ شخصیت‌های حاضر پررنگ‌تر است، چرا که رد پایش را در تک گویی ذهنی همهٔ شخصیت‌ها می‌شود پیدا کرد.

 

نوئل، رودا، جینی، لوئیس، سوزان و برنارد، شش شخصیت بی مرز رمان هستند. این شخصیت‌ها، گاهی به هم می‌پیوندند، با هم یکی می‌شوند و راوی شروع به روایت می‌کند. دنیای بیرون تا زمانی که از دریچهٔ نگاه این شش شخصیت عبور نکرده، بی ارزش است. این درونی شدن واقعیت بیرون است که در نگاه شخصیت‌های داستان، ارزش حقیقت را پیدا می‌کند. شخصیت‌ها، دنیا را از نگاه خودشان می‌بینند. فردیت در کتاب مانند موج شکل می‌گیرد و تا نقطهٔ اوج خودش را بالا می‌کشد، اما همینکه خواننده می‌خواهد آن شخصیت را از بقیه متمایز کند، موج با شتاب به پایین می‌لغزد و آن شخصیت حل می‌شود در شخصیت‌های اطرافش. راوی در میانهٔ راه عوض می‌شود و خواننده، شخصیت‌ها را در میان امواج، گم می‌کند.

این کاراکترها در جریان سیال زندگی، در قیل و قال روزمرهٔ حیات، در هم پنهان می‌شوند و از نو شکل می‌گیرند. "جینی گفت: اینجا ایستاده‌ام، در ایستگاه راه آهن زیرزمینی ... یک لحظه زیر پیاده رو در قلب لندن می‌ایستم.

چرخهای بیشمار و پاهای متحرک درست بالای سر من فشار می‌آورند. خیابان‌های بزرگ تمدن در اینجا به هم می‌رسند و به این طرف و آن طرف می‌روند. من در قلب زندگی هستم. اما نگاه کن- آن تن من است که در آن آینه دیده می‌شود.

چقدر تنها، چه افسرده، چه پیر! ... و هزاران هزار تن با نزولی وحشت آور از آن پله‌ها نازل می‌شوند. (127) "

اما این فردیت گمشده در جمع، گاهی شخصیت‌ها را به استیصال می‌کشاند. این تنهایی بودن با تن‌ها از زبان رودا به این شکل بیان می‌شود. " آه ای زندگی، چقدر از تو وحشت دارم، آه ای نوع بشر، چه اندازه از تو نفرت داشته‌ام. چقدر سقلمه زدید، چقدر راهم را بریدید، چقدر در خیابان آکسفورد وحشت آور بودید، چقدر وقتی در قطار زیرزمینی روبروی هم می‌نشستید و خیره می‌نگریستید، دون و بی شرف بودید" (134).

راوی می‌بافد و می‌سراید، می‌نویسد و پیش می‌رود تا خودش را در لا به لای کلماتش پیدا کند.

"زندگی من همین بوده که من باید به یاد بیاورم و به هم ببافم، باید نخهای بیشمار، نازک و کلفت و گسیخته را، دوام و بقای تاریخ طویلمان، روزهای مختلف و آشفتهٔ خودمان را در یک ریسمان ببافم." (134)

و این تلاش مذبوحانهٔ نویسنده به یاری کلمات است تا از پس موجهای سیال ذهن آشفته‌اش به ثباتی آرامش بخش برسد. کتابی که نویسنده در خاطراتش نتیجه گیری می‌کند: " فکر می‌کنم به زحمتش می‌ارزید."


نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك

www.chouk.ir/download-mahnameh.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

دانلود نمایش‌های رادیویی داستان چوک

www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان                    

www.chouk.ir/honarmandan.html

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه چوک

www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

دانلود فصلنامه‌های پژوهشی شعر چوک

www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692