پویانمایی: فرخنده ترابی، وجیهالله فردمقدم، محصول: 1371
انیمیشن لیلی حوضک با نویسندگی و کارگردانی وجیهالله فردمقدم با مضمون تربیتی، تخیلی و اخلاقی در سال 1371 تولید شده است که پویانمایی آنرا وجیهالله فردمقدم و فرخنده ترابی بر عهده داشتهاند. این انیمیشن داستان جوجهای است که به دنیا میآید و بهدلیل کمتجربگی درون حوض میافتد. مرغ و خروس برای نجات دادن جوجهی خود از دیگر حیوانات کمک میطلبند ولی تمام حیوانات تنها به فکر خود و زندگی خود هستند؛ تا اینکه در اوج ناامیدی و اضطراب، امید نجات فرا میرسد.
ناجی این جوجه یک بز است که برخلاف سایر حیوانات نسبت به گرفتاری جوجه احساسمسئولیت میکند و دیگر حیوانات را به کمک فرا میخواند. حیوانات متحول شده و تحتتاثیر بز به کمک جوجه میروند و قایقی میسازند و او را از حوض بیرون میآورند. معمولن انیمیشن جولانگاه تکنیک است و تکنیک در انیمیشن حرف اول را میزند اما مقدم به محتوا بسیار اهمیت میداد و عقیده داشت محتوا باید به موازات تکنیک پیش برود. انیمیشن لیلی حوضک اثر وجیهالله فردمقدم انیمیشنی است که با تکنیک کات اوت ساخته شده است. این نوع انیمیشن سبکی در انیمیشن دوبعدی است و خاصیت این سبک در سادگی آن است. در این روش پرسوناژها با بریدهی مقوا ساخته شده و مفصلگذاری شدهاند و فریم به فریم حرکت داده و فیلمبرداری شده است. این تکنیک چهار نوع دارد که مفصلی و غیرمفصلی و سیلوئت و برجسته هستند که انیمیشن لیلی حوضک از نوع کات اوت مفصلی میباشد. در این شیوه تمامی اعضای متحرک بدن کاراکتر یا آبجکت، بنابر لی اوت کار بهصورت مفصلی به یکدیگر و بدن متصل شده و متحرکسازی شده است. کات اوت از سادهترین و سریعترین روشهای تولید انیمیشن است و ازجمله مزیتهای آن صرفهجویی در طراحی، سرعت تولید، صرفهجویی در هزینه، امکان تولید فیلم بهصورت انفرادی و تنوع در تولید میباشد. از سوی دیگر وقتی جنبهی محتوایی این انیمیشن را در نظر میگیریم این سوال در ذهن ما نقش میبندد که چرا «بز» در نقش نجاتدهنده انتخاب شده و برای یافتن پاسخ این سوال به اساطیر ایران باستان رجوع میکنیم و میبینیم نقش بز کوهی نماد ایران باستان، با مضمون آبخواهی، زایندگی، فراوانی نعمت و محافظت است. نمادی از یک فرشته که در شرایط سخت از او کمک خواسته میشد؛ ریشهی این باور به یکی از اسطورههای ایران باستان بازمیگردد. براساس این داستان اساطیری نخستین انسان روی زمین کیومرث بود که در شاهنامهی فردوسی از آن بهعنوان نخستین پادشاه نام برده شده است. کیومرث حدود چهلسال بر زمین زندگی کرد و سپس با اهریمن زشتیها درافتاد و بهدست اهریمن کشته شد. دو قطره خون کیومرث بر زمین چکید و از آن یک بوته ریواس دو شاخه رویید. این دو شاخه ریواس بر هم پیچیدند و از یک شاخهی آن یک پسر و از شاخهی دیگر آن دختری متولد شدند و چون آندو غذاخوردن نمیدانستند خداوند فرشتهای را در قالب یک بز کوهی سفیدرنگ فرستاد تا آندو را شیر دهد.
این بز کوهی تا زمانیکه آنها غذاخوردن را یاد گرفتند به آنها شیر میداد. در یک جمله «بز نمادی برای محافظت است» و با آشنایی این اسطوره علاوه بر روشن شدن علت انتخاب سمبولیک و اساطیری بز بهعنوان کاراکتر نجاتبخش و محافظتکننده دلیل تغییر رنگ بز از مشکی به سفید هم روشن میشود و با مطالعهی بیشتر در مورد نمادشناسی سایر حیوانات علت انتخاب سایر حیوانات و انتساب ویژگیهایشان را در این انیمیشن میتوان یافت.
چنانچه گفته شد وجیهالله فردمقدم از جمله کارگردانانی بود که علاوه بر تکنیک توجه ویژهای به محتوا داشت و انیمیشن لیلی حوضک نوعی از همراستایی تکنیک و محتوا را به نمایش میگذارد
نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک
http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html
داستان های حرفه ای ادبیات ایران و جهان را از اینجا دانلود کنید.
http://www.chouk.ir/downlod-dastan.html
دانلود ماهنامههاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک
http://www.chouk.ir/download-mahnameh.html
دانلود نمایش رادیویی داستان چوک
http://www.chouk.ir/ava-va-nama.html
دانلود فرم پیش ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک
http://www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html
فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك
http://www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html
بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان
http://www.chouk.ir/honarmandan.html
شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک
https://telegram.me/chookasosiation
اینستاگرام کانون فرهنگی چوک
http://instagram.com/kanonefarhangiechook
بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر
http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html