گفتگوی صابر ساده با باشگاه خبرنگاران

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

مردم ایران هنوز هم تمایل دارند شعر قرن هشتم را بخوانند و از آن قدمی را فراتر نگذارند.

صابر ساده شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: بدون شک شعر به دلیل اینکه یک طرف آن اجتماع است و شاعر از اجتماع برای نوشتن الگو و سفارش می‌گیرد، عنصری مهم و قابل تأمل است.همان طور که شاعر از اجتماع سفارش می‌گیرد پس برای اجتماع هم می‌نویسد.
 
ساده خاطر نشان کرد: ادبیات زمانی ابزاری رسانه‌ای بود و جزء کالاهای ضروری مردم محسوب می‌شد و کتاب نیز در سبد کالا و خرید جامعه حضوری پر رنگ داشت اما امروزه به دلیل بروز و ظهور رسانه‌های مختلف و سهل‌الوصول بودن آن‌ها کتاب از سبد کالاهای ضروری مردم خارج شده و به نوعی تبدیل به کالایی لوکس شده است. از طرف دیگر خود محوری شاعران و پرداخته نشدن اصولی و کارآمد به شاعران باعث جدایی میان شعر و مردم شده است.  
 
وی افزود: امروزه دغدغه مردم دچار تحول شده است، تغییر تمایل مردم به سمت فیلم و موسیقی باعث شده که شعر از حالت هویدای خود به سمت کنج کتابخانه‌ها تغییر مسیر بدهد. 

ساده افزود: باتوجه به تغییر ذائقه مردم و گرایش به دیگر هنرها، برای جبران کمبود جایگاه شعر و ادبیات در بین مردم باید نفوذ شعر را در شاخه‌های دیگر هنری بیشتر کرد و به زبان دیگر هنر تلفیقی بهترین گزینه من برای اجتماع و مردم است.  
 
ساده درباره وظایف شاعران در اجتماع هم خاطر نشان کرد: در ابتدا این حائز اهمیت است که مسئولیت شاعر در مقابل اجتماع تعریف شود و بعد از آن باید دید که این مسئولیت فقط از سمت شاعر است یا از سمت اجتماع نیز چنین مسئولیتی وجود دارد. 

وی افزود: شعر امروز، دیگر شعری مسئولی نیست. درست است که از اجتماع سفارش نوشتن می‌گیرد اما این سفارش تبدیل به اهرمی نمی‌شود که باعث تولید مسئولیت شود و این‌ها از وظایف اجتماعی شاعران به شدت کاسته است.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: مردم ایران مردمی شعر دوست هستند؛ اما شعر امروز ایران را دوست ندارند. 

مردم هنوز هم تمایل دارند شعر قرن هشتم را بخوانند و از آن قدمی را فراتر نگذارند که البته حق هم با مردم است. 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692