مصاحبه مژده الفت با باشگاه خبرنگاران جوان

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

"مژده الفت" در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: شاید یکی از مسائلی که موجب ادبیات گریزی نسل امروز می‌شود نگاه نادرست سیستم آموزش می‌باشد. نگاهی که آموختن و مطالعه را در حد ارائه بسته‌های از پیش تعیین شده می‌بیند. 

وی افزود: پویا نبودن سیستم آموزشی و عدم مشارکت فعال دانش آموزان در فضای خشک و بی‌روح مدارس، انفعال ایجاد می‌کنند آموزش عاری از انعطاف و خلاقیت توان آبیاری درخت دانش را ندارد و خیلی زود آن را به تکه چوب خشکیده‌ای بدل می‌کند که هر آن بیم شکستنش می‌رود، از این روست که دانش آموز پس از طی خسته کننده و ملال آور مدرسه ترجیح می‌دهد به جای سروکله زدن با کلمات و کتاب‌ها، وقتش را به تفریح بگذارند. 

الفت تصریح کرد: اگر نگرش درستی نسبت به اهمیت ادبیات در زندگی وجود داشت، اگر مدیران و مسئولین توجهی به نقش کتاب در ساختن جامعه‌ای سالم‌تر و موفق‌تر داشتند، شاید توسط بیلبوردهای تبلیغاتی با اندکی اندیشه می‌توانستند در ایجاد علاقه نسبت به مطالعه نقش داشته باشند، اما متأسفانه فعلا بیش از هرچیز به ترویج مصرف‌گرایی مشغولند. 

وی همچنین خاطر نشان کرد: تازمانی که در کشور ما برای نهی مردم از سد معبر، بیلبوردی به بزرگی عرض اتوبان نصب می‌شود که روی آن تصویری می‌بینیم از بساط یک کتابفروش که کتاب‌هایش را در سطح پیاده رو چیده، ارائه راهکار آسان نیست، چون بین این همه کالایی که در شهر به شیوه دستفروشی فروخته می‌شود، ما کتاب را به عنوان نماد ایجاد مزاحمت برای عبور و مرور انتخاب می‌کنیم. 

در حالی که کشور همسایه ما ترکیه، با برپایی صندوق‌های شیشه‌ای در گوشه و کنار شهر از مردم می‌خواهند کتاب‌هایی را که خوانده‌اند و دیگر لازم ندارند در آنها بیندازند تا به دیگران اهدا شود یا نیمکت‌هایی شبیه کتاب در بوستان‌ها گذاشته شده که روی هر کدامشان طرح روی جلد کتابی نقش بسته همین تدابیر ساده موجب مواجهه هر روزه مردم با کتاب می‌شود، به کشل ناخودآگاه آن را به بخشی همیشه حاضر در زندگی مبدل می‌کند. ایشان در انتها یادآور شد اگر به اهمیت و ضرورت ادبیات در زندگی واقف باشیم، چاره‌ای نداریم جز ایجاد سازمان‌هایی که با بهره گرفتن از تجارب افراد صاحب نظر و خلاق برای این امر مهم برنامه‌ریزی کنند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692