شعری از «الن هاپکینز»/ ترجمه‌ی «لیلی مسلمی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 


کمال؟


چطور                كلمه‌ای رو تعريف می‌كنی كه وجود خارجي نداره؟

                        كلمه‌ای كه هر كی به شيوه‌ی خودش اونو تعريف كرده٬ پس                     

چرا                    بايد بالاجبار به سوی جايگاه آرماني پيش رفت

                        كه حتي دو نفر به شكل تصادفي با هم بر سر

اين مسئله سازش ندارند : "دلت می‌خواد جايگاهت

كجا                    باشه؟" دنبال جايگاهي بی‌نقص٬ كامل٬ بی‌همتا هستي؟ جايگاهي كه

محاله بني بشري بتواند تمام و كمال آن را صاحب شود. از

كِی                    تا حالا خلقت جلوه‌ای عاري از نقص

                        در پي هدفي برتر از اين بوده: "عشق بورز به هر

كی                    زير پوستت لانه كرده؟"

                        دنيای بيرون از آن ديگرانه . تنها تو هستي كه

                        بايد تصميم بگيري كمالت در

چیه.

Ellan Hopkins/1955-present


الن هاپكينز (متولد 26 مارس 1955) يكي از پرفروش ترين رمان نويسان نيويورك تايمز است كه عمده خوانندگان و طرفداران آثارش نوجوانان مي باشند. خانم هاپكينز از سال 1990 به نگارش اشعار داستاني پرداخت. عمده شخصيت هاي آثارش نوجواناني هستند كه در كشاكش مبارزه با اعتياد و بيماريهاي رواني و فحشا به سر مي برند. در واقع الن هاپكينز براي شناخت بهتر و كمك به دختر نوجوان خودش كه به اعتياد ماده مخدر كريستال روي آورده بود ٬ در سال 2004 و در كشاكش رويارويي با آن به نوشتن داستان CRANK پرداخت. ايده ي داستان نظم از همين زمان در ذهنش شكل گرفت و از همان زمان او شيوه ي نوشتاري و روايي خود را به ساختار شعرگونه و نظم تغيير داد. خودش معتقد است : " شعر خواندده را بسيار عميق تر به سوي ذهن كاراكترها سوق مي دهد و خواننده مي تواند سريع تر با تك تك كاراكتر ها ارتباط برقرار كرده و همذات پنداري قوي تري داشته باشد." يكي از شيوه هاي خاص او در نگارش اشعارش ٬ شيوه ي رمزنگاري است. خانم هاپكينز اين شيوه را آنقدر به شكل ماهرانه اي در اشعارش به كار مي برد كه ذهن خواننده عملا با ايماژهاي تصويري و كليد واژه هاي مضامين اصلي اشعارش درگير مي شود؛ مضاميني شامل : اعتياد٬ خودكشي٬ خشونت٬ زنا ٬ تجاوز٬ مبارزه با جراحي پلاستيك و پيروي از سبك زندگي مانكن ها ي تبليغاتي. تمام اشعار داستاني وي كاملا شخصيت محورند؛ شخصيت هايي كه سرنوشت شان به دست خودشان رقم خورده و دست تقدير به هيچ وجه در وضعيت كنوني آنها چندان نقشي ندارد. در واقع خانم هاپكينز در اشعارش چراهايي را مطرح مي كند كه در پس چهره ي هر شخصيتي پنهان شده است و عناوين اشعارش معمولا همان تم اصلي شعر مي باشند ... عناويني كه كوبنده ترين كلمات و كليدواژه ها براي درك بهتر و عميق آن مورد استفاده قرار گرفته است. شعر بالا از مجموعه ي Perfect (2011) انتخاب شده كه عنوان اصلي كتاب هم مي باشد. الن هاپكينز در اين مجموعه تم هويت دروني انسان را محور اشعارش قرار مي دهد و به عواقب رفتارهاي رواني ٬ وسواسي و بيمارگونه ي طرفداران مد و مارك بازهايي مي پردازد كه به زيبايي هاي ظاهري توجه خاصي دارند طوريكه سرانجام زيبايي هاي دروني خود را به دست فراموشي مي سپارند تا بتوانند جامعه اي را شيفته ي ظواهر خود سازند اما دست آخر پي مي برند انتخاب نادرست آنان جز افسردگي ٬ خشونت و سردرگمي هويتي پيامد ديگري ندارد.  

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692