بررسي داستان تابلوي «كشتار بي‌گناهان» اثر «کورنلیس ون هارلم»،‌ «امیر کِلاگِر»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

زمانی برای سبعیت انسان

با صحنه‌ی فجیعی روبروییم. پر از خشونت و سبعیت. انسان‌های قاتل عریان با اندام‌های درشت و عضلانی. فضا لخت و آشفته تا عمق ادامه می‌آید و حس انزجار را به روح آدم تزریق می‌کند و بی‌رحمی انسانی مانند امواج خروشان برهم می‌غلتد.

«کورنلیس ون هارلم» این اثر را در سال 1591 خلق کرده است، در سبک منریسم که صحنه‌ی کشتار کودکان در بیت لحم را به‌تصویر کشیده است؛ هنگامه‌ی قربانی شدن کودکان بی‌گناه تنها برای آنکه مسیح می‌بایست نابود می‌شد! تنها برای حس قدرت‌طلبی یک انسان و ترس از دست دادن قدرت!

اثری مشابه با همین نام را در رابطه با همین موضوع و واقعه‌ی تاریخی، نقاشی آلمانی به‌نام روبنس در سال 1611م خلق می‌کند. اما داستان از چه قرار است؟

خشونت و سبعیت موجود در نقاشی غیرقابل تحمل است و تا عمق نقاشی جاری است.

خداوند به مریم‌مقدس خبر به‌دنیا آمدن حکمران ابدی زمین را می‌دهد و مسیح از مادری دوشیزه زاده می‌گردد. وقتی مسیح به‌دنیا می‌آید سه تن از مغان ایرانی برای بشارت و تهنیت تولد این منجی به روستایی که محل تولد مسیح بوده است می‌آیند. با هدایایی از زر و مرّ و کندر. ستاره‌ای از شرق تا خانه‌ی مریم راهنمایی‌شان می‌کند و ایشان با دیدن مسیح ابراز شادی نموده و به سجده می‌افتند و سپس با تقدیم هدایا به ایران برمی‌گردند. جالب آنکه مجسمه‌ی این سه‌مغ (مجوس) ایرانی را در برزیل ساخته‌اند. سه‌مغ (مگوس) برای یافتن خانه‌ی مریم از مردم سراغ می‌گیرند و به ایشان خبر تولد شاه جهان را می‌دهند. این خبر به گوش هیرودیس والی یهودیه از جانب امپراتوری روم می‌رسد. هیرودیس نیز درصدد یافتن نوزاد بر می‌آید. ترس نابودی قدرت او را بر آن می‌دارد که یکی از خوفناک‌ترین دستورات تاریخ بشر را صادر کند. خداوند به یوسف که مریم مقدس در نکاح وی بوده دستور می‌فرستد تا عیسی و مریم را به مصر ببرد. و یوسف نیز سریعاً اسباب سفر را مهیا و عیسی را از یهودیه دور می‌سازد. هیرودیس دستور می‌دهد برای دفع خطر و نابودی عیسی تمامی نوزادان زیر دو سال را سر به نیست کنند. اما قبل از آن عیسی از مهلکه جان سالم به‌در می‌برد. هیرودیس یکی از فجیع‌ترین و منزجرترین وقایع بشری را با این دستورش رقم می‌زند. خشونت و سبعیت موجود در نقاشی غیرقابل تحمل است و تا عمق نقاشی جاری است. درجایی‌که مردی عریان کودکی را در دستانش به‌صورت واژگون نگه داشته است و مادر در حال التماس است. این نقاشی بی‌شک یکی از شرم‌آورترین وقایع و رفتارهای بشری را به‌تصویر می‌کشد تا برای همیشه یادمان باشد که تولد عیسی مسیح، این بازخرنده‌ی گناه انسان، با چه هزینه‌های جانی و انسانی فراموش ناشدنی‌ای بوده!


 


دیدگاه‌ها   

#1 اکبر محمدیان 1394-02-28 00:35
با سلام و احترام
آیا داستان واقعی وکامل کشیده شدن این نقاشی را دارید ؟ اگر دارید خیلی ممنون خواهم شد برایم ایمیل کنید.
با سپاس محمدیان

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692