تابلوي «مداخله زنان اهل سابین» اثر «ژاك لويي»،‌ «امیر کِلاگِر»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

حصول سنتز میان تز و آنتی‌تز با مداخله زنان اهل سابین

داستان، داستان مداخله است. داستان کاتالیزورهایی پر از احساسات ناب زنانگی؛ میانجیگری زنان میان دو قدرت، میان مردان رومی و مردان اهل سابین. یکی متجاوز و دیگری مدافع و نیروی سوم که از جنس مخالف و دیگری است نیروی نزاع و جدل را بر علیه ویرانگری سوق می‌دهد؛ درست در تضاد با تخریب و نابودی تا زندگی و اجماع بیافریند. حالا اصل داستان چه می‌باشد؟

تابلوی «مداخله زنان اهل سابین» را ژاک لویی داوید کشیده است؛ با رنگ روغن. طرح این اثر در سال 1795 به ذهنش می‌رسد و در سال 1796 کار بر روی آن‌را آغاز می‌کند و نزدیک به چهارسال وقت خود را صرف این اثر می‌کند.

زنی‌که با لباس سفید و دست‌های ظریف از هم گشوده در مرکز تصویر قرار دارد «هرسیلیا» همسر رومولوس رومی و دختر تاتیوس سابینی است که در اینجا به‌طرز زیبایی میان همسر و پدرش قرار گرفته و کودکانش نیز در همان بین حائل شده‌اند. رومولوس که نیروی مقتدر تصویر است در پرتاپ نیزه به‌سمت تاتیوس که به‌صورتی تدافعی پس کشیده مردد است و جنگجویان دیگر شمشیرها را غلاف کرده‌اند.

علت درگیری رومیان با سابین‌ها برمی‌گردد به تصمیم رومولوس، رهبر و بنیانگذار رم. رومولوس و پیروانش به‌منظور تشکیل خانواده و بنیان نهادن جامعه‌ای نوین درصدد جستجو و سپس ربودن زنان برمی‌آیند. رومولوس در ابتدا با سابینی‌ها که تنها قوم حاضر در منطقه بوده‌اند در این رابطه مذاکره می‌کند اما سابین‌ها به‌علت ترس ظهور یک جامعه رقیب در همسایگی با این پیشنهاد مخالفت می‌کنند و به زنان اهل سابین هم اجازه ازدواج با رومی‌ها را نمی‌دهند. در پی آن رومی‌ها شروع به طرح نقشه برای ربودن زنان اهل سابین نمودند.

در داستان‌های کهن آمده است که رومولوس برای اینکه جامعه نوینی تشکیل دهد و ساکنان رم را صاحب زن کند مسابقاتی راه می‌اندازد و سابین‌ها را به آن مسابقات دعوت می‌کند. با این ترفند زنان سابینی را ربوده و مردان را از دم تیغ می‌گذرانند. به همین خاطر تاتیوس پادشاه طایفه سابینی به رم اعلان جنگ می‌دهد. سپاهیان تاتیوس به نزدیک پالاتینوس می‌رسند، زنان سابینی که از اسارت خود راضی نبوده‌اند، موقعیت را مغتنم شمرده، با بینش بر این موضوع که اگر سابینی‌ها جنگ را ببرند آنان شوهران خود را از دست می‌دهند و اگر رومی‌ها پیروز شوند پدران و برادرانشان را، در عملی دوجانبه شرایط صلح و میانجیگری را فراهم می‌سازند. پس از آن رومولوس، تاتیوس را برتقسیم قدرت و حکومت بر می‌انگیزاند و اینکه با پیوستن طایفه خود به لاتین‌ها جامعه و کشور واحدی را پدید آورند.

ژاک لویی داوید از این مضمون به نفع زمانه و شرایط عصر خود در فرانسه استفاده می‌کند. او تابلوی مداخله زنان اهل سابین را زمانی می‌کشد که فرانسه در بحبوحه اتفاقات و درگیری‌های خونین پس از انقلاب بوده و خود به‌خاطر هواداری از روبسپیر در زندان به‌سر می‌برده است. تابلو در کلیت خود پیشنهادی برای از نو متحد شدن مردم بعد از دوران خونریزی و درگیری‌های داخلی را در بردارد که به‌نحوی تأثیرگذار خود را القا می‌کند.

 


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692