تحليل و داستان فيلم«هوانورد» اثر«مارتين اسكورسيزي» ، «محمد‌رضا عبدي»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

پیرامون فیلم

این فیلم بر اساس داستان زندگی هوارد هیوز[1] کارگردان، تهیه‌کننده و خلبان مشهور آمریکایی­ست که همواره به‌دنبال شکستن رکوردهای سرعت و فاصله پرواز بود. هیوز که عاشق سینما و هوانوردی بود تمام ثروت به‌جای مانده از پدرش را صرف تولیدات سینمایی و ساخت یک هواپیمای جدید غول‌پیکر نمود. او که به اختلال شخصیت وسواس فكری و عملی[2] (OCPD) دچار بود در سن 25 سالگی يکی از پر فروش­ترين فيلم‌های هاليوود آن دوران یعنی فرشتگان جهنم[3] (1930) را ساخت. او علیرغم پیشرفت قابل‌توجهی که در صنعت سینما پیدا کرد اما به‌دلیل کمال­گرایی بیمارگونه و آرزوهای بلندپروازانه­اش قصد ساخت بزرگ‌ترین هواپیمای تاریخ را کرد و سرانجام با سقوط نافرجام این هواپیمای غول‌آسا رسوایی بزرگی از خود در آن دوران باقی گذاشت. تا جایی‌که اواخر عمرش خود را در یک اتاق تنگ و تاریک حبس کرد و از انظار پنهان شد. این فیلم به دوران اوج شهرت هیوز و در نهایت پایان تلخ زندگی او پرداخته است.

هیوز (با بازی دی‌کاپریو) که ثروت فراوانی از پدرش به ارث برده است تصمیم می­گیرد تا یکی از پرهزینه­ترین فیلم­های تاریخ سینمای هالیوود را بسازد. او برای این کار با بسیاری از افراد سرشناس مشورت می­کند و نیروهای انسانی زیادی را با پرداخت دستمزدهای فراوان به کار می­گیرد. حاصل صرف چنین هزینۀ هنگفتی تولید نخستین فیلم بلند او با نام فرشتگان جهنم است که به یکی از فیلم‌های پرفروش آن دوران نیز مبدل می‌شود. اما از آنجایی‌که بلندپروازی­های هیوز تمامی ندارد به‌دلیل اشتیاق فراوانی که به هوانوردی دارد تصمیم می­گیرد تا بزرگترین هواپیمای تاریخ را بسازد. او برای نیل به این هدف متحمل هزینه­های هنگفتی می­شود و مبالغ زیادی را از دولت قرض می­کند. اما پروژۀ عظیم او به‌دلایلی چند شکست می­خورد و با سقوط نافرجامش تمام اعتبارش در نزد محافل رسمی و غیر رسمی از بین می­رود. به گفتۀ خیلی­ها شاید اگر هیوز در این سقوط نافرجام کشته می­شد اکنون تبدیل به یکی از اساطیر و قهرمانان آن دوران می­شد.

 

تحلیل فیلم

هوانورد، علاوه بر اینکه گریزی­‌است به اوج شکوفایی سینمای هالیوود در دوران کلاسیک خود در واقع بیانگر صعود و سقوط زندگی پردغدغۀ یک بیمار مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی و جبری­ست. هرچه از فیلم می­گذرد هیوز بیشتر در منجلاب علائم و نشانه­های اختلال وسواسی و جبری خویش دست و پا می­زند. تا جایی‌که در پایان فیلم به‌طور کامل منزوی می­شود و از تمام آدم‌های پیرامونش فاصله می­گیرد و در این منجلاب غرق می­شود. جملۀ مادرش (تو در امان نیستی) در تمام طول این سال‌ها بخشی از ناخوادآگاه وجودش گشته و به وسواسش بیشتر و بیشتر دامن می­زند. کمال­گرایی او آمیخته با نوعی بلندپروازی برای رسیدن به اوج قله­های پیشرفت در جوانب مختلف زندگی، زمینه را برای سقوط شخصیتی او هموار می­­سازد. در واقع یکی از آیتم­هایی که اسکورسیزی در فیلم هوانورد به مدد استفاده از شخصیت هیوز به‌طور ضمنی به آن اشاره دارد غایت بلندپروازی و عطش سیری­ناپذیر یک انسان برای جاودانه ماندن است. عطشی که تحت‌تأثیر عوامل روانشناختی فراوانی که ریشه در گذشتۀ هیوز دارد میل به پیشرفت را در او فزونی بخشیده و او را درگیر نوعی مرض جاودانگی کرده است! شاید در نخستین نگاه به حالات وسواسی هیوز در جریان فیلم و باتوجه به فلش‌بکی که کارگردان به دوران کودکی­اش می­زند و او را در حال استحمام توسط مادرش نشان می­دهد مسئله فقط یک وسواس شستشوی ساده باشد. اما اینطور نیست، چرا که مشکل او چیزی فراتر از یک اختلال سادۀ وسواس است. اگر بخواهیم صرفاً از زوایۀ روانشناختی و بالینی به این فیلم نگاه کنیم یقیناً چشم بر سایر جوانب خوب این فیلم خوش‌ساخت بسته­ایم. اما غرض در این تحلیل کوتاه جز این نیست. همه ما ممکن است در زندگی­مان هر از گاهی درگیر افکار مزاحم خاصی شده باشیم. به‌عنوان مثال، یک نگرانی خاص نسبت به یک موضوع، و یا یک خط ترانه­ای که بارها و بارها ورد زبانمان شده و در طول روز رهایمان نکرده است! اگر همین درگیری و اشتغال­های ذهنی­ ساده را ده‌ها برابر کنید حال و هوای یک فرد مبتلا به وسواس فکری و عملی را بهتر درک خواهید کرد. افراد دچار OCD گرچه به مشکل خویش آگاهی دارند اما قادر به کنار گذاشتن این افکار و رها شدن از شر آنها نیستند. آنها گاهی چنان درگیر این افکار و اشتغالات ذهنی می‌شوند که از لحاظ روانی و جسمانی از پا درمی­آیند. در راهنمای تجدید نظر شدۀ تشخیص اختلالات روانی چاپ چهارم (DSM IV TR ) در توصیف اختلال شخصیت وسواس فکری و عملی اینگونه آمده است: «الگوی فراگیر اشتغال ذهنی نسبت به نظم و ترتیب، کمال­گرایی و کنترل ذهنی و روابط میان فردی به بهای از دست دادن انعطاف­پذیری و کارآمدی در سایر جوانب زندگی». در نتیجۀ این بیماری، تعادل فرد به هم مى­خورد و او را در سازگارى با محیط پیرامون دچار مشكل می­کند. افرادی‌که دچار این اختلال هستند در یک طیف خفیف تا شدید قرار دارند. وسواس يك اختلال اضطرابي داراي مبنای زيست‌شناختي است كه معمولاً از دوران كودكي شروع مي­شود و گاهی الگوي خانوادگي دارد. ريشۀ این بيماري، اضطراب بوده و به دو شكل فكري و عملي خود را نشان می­دهد. وسواس­هاي فكري در واقع نوعی افكار يا مشغله­های ذهنی ناخواسته­اند كه به‌صورت مكرر وارد آگاهي مي­شوند و آرامش فرد را برهم می­زنند. چنانچه فرد با هدف کاهش ناراحتي و اضطراب ناشی از این افکار و مشغله­های ذهنی دست به اعمال و رفتارهای تشریفاتی خاصی بزند دچار وسواس عملی یا جبری­ست. جالب اینجاست که هم افکار وسواسی و هم اعمال و تشریفات وسواسی از نظر خود فرد مبتلا، احمقانه و غیر منطقی­ست. اما فرد مبتلا خود را ناتوان از متوقف كردن آنها مي­داند.

علیرغم تشابه اسمی که بین وسواس فکری و عملی (OCD) و اختلال شخصیت وسواس فکری و عملی (OCPD) وجود دارد اما باید گفت که این دو تا حدودی با یکدیگر متفاو‌ت­اند. حتی در راهنمای تشخیصی اختلالات روانی (DSM IV-TR ) OCD در محور 1 و در طبقه اختلالات اضطرابی قرار گرفته است؛ درحالي‌که OCPD جزء محور 2 محسوب می‌گردد. چنانچه فردی مبتلا به OCD باشد ممکن است مبتلا به OCPD نیز باشد. همانگونه که در فیلم هوانورد، هیوز علاوه بر دارا بودن افکار و اعمال وسواسی، دچار OCPD نیز هست. افراد مبتلا به OCPD افرادی کمال­گرا، گاهاً بیش از حد حساس به نظافت و نظم و ترتیب و از طرفی بییش از حد نگران و قانونمند هستند. آنها به‌خاطر کوچک‌ترین اشتباهاتی که مرتکب می­شوند به شدیدترین وجه ممکن از خود انتقاد می­کنند. در واقع خودسرزنشگری آنها هم نوعی مانع بر سر راه آنهاست و هم نوعی اهرم برای پیش رفتن بیشتر به سمت جلو. رسیدن به قلۀ قاف هم آنها را راضی نمی­کند! همانند هیوز که با ساختن بهترین فیلم تاریخ سینما باز هم راضی نمی­شود و راه کمال را در صنعت هوانوردی می­بیند و سودای ساخت عظیم­ترین هواپیمای تاریخ را بدون انجام هر گونۀ برنامه­ریزی قبلی در سر می­پروراند.

 

www.kolk.blogfa.com

 



[2] Obsessive- Compulsive Personality Disorder

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692