نگاهی گذرا به باد مخابره خواهد کرد اثر غزال مرادي/ قربان بهاري

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

باد مخابره خواهد كرد مجموعه ايست حاوي هشتاد و شش قطعه از شعرهاي غزال مرادي كه در سال نود توسط هنر رسانه ارديبهشت به چاپ رسيده است ، در اينجا نگاهي گذرا خواهيم داشت به تعدادي از شعرهاي اين مجموعه كه شعرهايش به جاي نام با شماره از هم متمايز شده اند و ما نيز بر همين اساس آن ها را با شمارههايشان مورد خطاب قرار خواهيم داد و البته همراه داشتن مجموعه هنگام خواندن این نوشته الزامی است.

1-شعر خوب شروع شده و تا رنگ ها خوب پيش مي رود اما رنگ هاي گرمي كه سردمان بشود گنگ و نارساست و ارتباط برگ ريزان با برنده شدن برگ ها هم عنوان نشده است.

2-سياه پوش بودن راهبه ها و سفيد بودن عصاها خوب تضادي را ايجاد مي كند اما چرا راهبه هاي سياه پوش و درست است كه بايد پاي مجسمه هاي مان آب بريزيم / تا قد بكشند زيباست اما در اين شعر جايگاهي ندارد و حتي اگر مجمسمه را با آزادي خطوط بالا مجسمه آزادي در نظر بگيريم كمي از فضاي شاعر و شعر دور مي شويم

3-شعر ي خوب با ارتباط كامل بين اجزا كه اي كاش پايان بندي بهتري مي داشت.

4-به نظرم واژه تصعيدعلاوه بر شاعرانه نبودن-كه ضعف بزرگي نيست-اينجا خوب جا نيفتاده است.

5-مي دانيم كه شاعر زن است و اين نگاه در ميان شاعراني كه در مجموعه هاشان زنانگي خود را فرياد مي زنند به عنوان يك نگاه انساني قابل تحسين است ضمن اينكه تمام عناصر شعر بخوبي در كنار هم جا گرفته اند.

6-تصويري خوب و پايان بندي مناسب نمونه اي از شعر كوتاه خوب

9-اينكه بدن را به عنوان صندلي چرخدار ذهن تصور كنيم خوب است اما موتيف اينجا مشكل تصعيد در شعر 4 را دارد

12-شاعر در برخي از شعرهاي اين مجموعه در حال طغيان و فرياد است و تفاوت فرياد در شعر شاعري با سن و سال شاعر ما با شاعراني كه عمري گذرانده اند را شايد بتوان در غلبه احساس و گاهي خارج شدن كلمات از دست شاعر و تند شدن بي جاي ريتم و فضاي شعر دانست.به هر حال با شعري رو به رو هستيم كه شاعر در حال تبديل حرف هايش به شعر است و اين مي تواند مجه مثبت شعر 12 باشد البته كمي با كمبود عصاره تجربه .

14-در سطر سوم شعر با سكته ناقصي رو به رو مي شود انگار شعر قصد پاك كردن و تغيير خطوط بالا بوده اما ...اما شاعر با يك پايان بندي خوب و منطقي باعث خوب درآمدن شعر و تبديل به شعر ي خوب شده است.

16-با يك شعر خوب همراه با شروعي عالي رو به رو هستيم تا جايي كه به خط ابوغريب مي رسيم ، به آن دسته از شعرهايي كه وابسته به مكان و زمان اند و شايد اين روزها رابطه مخاطب با اين خطوط كم شده و در اثر گذشت زمان كمتر هم خواهد شد-مختصر عرض كنم با شعري خوب رو به رو هستيم كه هر چه پيش مي رود از قوام آن كاسته مي شود.

19-با منسجم ترين و بهترين شعر مجموعه از نظر زبان و بيان رو به روييم شاعر در شعر با مخاطب به دور از بازي هاي شاعرانه و شاعر مآبانه از انچه مي خواهد بگويد مي گويد و اين سخن چنان سال و درست بيان مي شود و از طرفي جهان شمولي دارد كه با هر مخاطبي در هر جاي جهان ارتباط برقرار مي كند.ما تا اين لحظه صفحه 24- با بهترين شعر مجموعه برخورد كرده ايم.

-          در شعر اسانسور كه بدون شماره 25 و با نام آمده است نكته قابل توجه تكرار خطوطي است كه باعث ايجاد فرم در شعر شده و قسمت هاي مختلف را به هم مربوط مي سازند البته زبان و بيان و درونمايه شعر نشان مي دهد كه كمي قديمي تر از شعرهايي است كه تا اين صفحه خوانده ايم .

28-در اين شعر نيز با اتفاقي مشابه شعر 14 برخورد مي كنيم شروع خوب در جند سطر اول كه نويد شعري خوب را مي دهند اما يكباره شعر مانند قطاري كه از ريل خارج مي شود رو به سقوط مي گذارد.

30-با اينكه از لحاظ درونمايه داراي خصوصيت خاصي نيست اما چينش كلمات ،همنشيني آنها و عاري از كلمه اضافي بودن از نقاط قوت اين شعر مي باشد.

33و34-در دهه هاي پيشين كم نبودند شاعراني كه از رياضيات و... در شعر بهره جسته اند واز اين نكته نگذريم كه شاعر بايد داراي مطالعه و اطلاعات عمومي بالا از علوم گوناگون باشد ،اما با تجربه و توانايي بالا در استفاده از اين اطلاعات نوعي آنها را بكار گيرد كه براي مخاطب شعريت شعر در مقابل اطلاعات شاعر حفظ شود و مخاطبي كه در اين مورد مطالعه اي ندارد با شعر همراه شود.

41- شعري كه بسيار خوب شروع شده با نگاهي تحسين آميز و زباني طنزگونه پيش مي رود اما كاش كشف اوليه ادامه پيدا مي كرد و در قسمت دوم شعر نيز شاهد نوع بيان قسمت اول مي بوديم تا شعري يكدست را شاهد باشيم.

44-احساس مي كنم اين شعر نيمه كاره رها شده است يعني هنوز هم مي توان در انتظار اتفاقي ،تصويري حركتي چيزي بود شايد به عنوان پايان بندي تاثير گذار

46- احساس مي كنم مي توانست شعر خوبي از آب دربيايد اگر كمي بهتر پرداخت مي شد .كمي فضاي شعر به هم ريخته است و خطوط بدون نظم پشت سر هم مي نشينند هفت در را مي بندم/يك در بازمانده است؟/كه منتظرت بمانم/يك در باز مانده بود و البته پايان بندي كه از نظر بيان و زبان در مقايسه با باقي شعر نقش جمله معترضه را بازي مي كند.

47-به نظر مي رسد شعر از تركيب تكه هاي جدا ازهم شكل گرفته باشد تكه هايي كه براي هويت دادن به شعر به عنوان يك پازل نياز به خطوط هماهنگ كننده اي دارند كه در اينجا اشاره كم رنگي شده است به آسمان خراش و مزارع خشخاش و به نظر مي رسد هنوز پتانسيل براي بهتر شدن در اين شعر بوده است.

49- شاهد شعري هستيم منسجم با شروعي كه مي تواند تنها ضعف اين شعر باشد آن هم تنها به دليل ارتباط كم آن با باقي خطوط به طوري كه اگر شعر را از سطر چهارم بخوانيم با شعري خوب و منسجم روبه رو خواهيم شد البته سه خط ابتداي اين شعر مي تواند يك شروع عالي براي شعري ديگر باشد.

55-ارتباط بين ابتدا و انتهاي شعر وجود دارد اما خطوط ميان نقطه چين ها توضيحي در مورد ابتدا و انتها به ما نمي دهد تنها تصويرهايي خلق مي شوند كه مي توانند صحنه هايي از يك نمايش باشند.

56- ارتباط بين كشف سلول هاي بنيادي خنده و پاروي خيالات ونيز توسط پدر حتما وجود اما برخلاف انچه بايد بيان نمي شود يا چرا بيرون آمدن خوشيد از سينه ! باعث ديوانه تر شدن شاعر توسط ماه مي شود؟و ارتباط ميان پايان بندي و دو قسمت قبلي شعر چيست؟

61- زنانه خوبي ست با تصويري متفاوت

63-با شعرو تصوير خوبي روبه رو شده ايم كه نياز به پايان بندي در آن احساس مي شود.

64- 1-جنگل در دستانم پيشروي مي كرد2-تير باران كه شدم /كسي عينكم را برنداشت 3-سلولم آن قدر تنگ بود /كه برادرم را هم /راه ندادند4-دريا حوصله مرا نداشت ... مجموعه اي از تصويرهايي كه هر كدام مي توانست يك شعر كوتاه خوب باشد اما كنار هم قرار گرفتن شان يك شعر خوب را پديد نمي آورد و اين از نبود خطوط ارتباطي مناسب چه از لحاظ معنايي و چه از لحاظ زباني و بياني ميان اجزا خبر مي دهد.

68-بازي كردن شاعر با نام خودش خوب بود و در شعر هم به قولي خوب جا افتاده بود.

70-شعري بسيار خوب و قابل تحسين منسجم و داري ساختار اما كاش شاعر از دوخط اول چشم پوشي مي كرد و كمي بيشتر روي نبود مرد كار مي كرد گرچه هم انون نيز با شعر كاملي روبه رو هستيم كه اعمال نظر در آن شايسته نيست.

74-شعر از نيمه به بعد خوب پيش مي رود و در پايان بندي شاهد حركت مناسبي هستيم كه به شعر هويت مي دهد.در اين شعر هم ارتباط ميان سه خط اول و باقي شعر بسيار كم رنگ و در حد هيچ-براي من مخاطب- مي باشد مشكلي كه در بسياري از شعر هاي مجموعه وجود دارد يعني عدم ارتباط مناسب بين تصاوير.

78-مانند شعر 76و چند شعر ديگر مجموعه شاعر هرگاه به خود،خانواده و به طور كلي به نوشتن از عينيات رو مي آورد موفق تر مي نويسد به نظر مي رسد غزال مرادي را بايد از جمله شاعراني دانست كه بسيار بر مدار تجربه مي گردد و اين يعني اينكه بايد انتظار شعرهاي بسيار بهتري از او در آينده و بر اثر تجربه اندوزيش داشت.

81-طناب هاي دنيا، انقراض كبوترها ما براي بيان اين موارد بايد شاهد زمينه سازي و مقدمه اي باشيم كه فقدان آن در اين شعر وجود دارد البته پايان بندي اين شعر هم ميتوانست شعر كوتاه خوبي از آب دربيايد.

82-عاشقانه خوبي ست با تصويرهايي در يك راستا به طور كلي با شعر خوبي برخورد كرده ايم.

85-اگر از خط لطفا به ... و خط بعدي اش چشم پوشي كنيم شاهد شعر خوبي هستيم كه باز هم نقطه قوت آن نزديك شده شاعر به خودش مي باشد.

به طور كلي با مجموعه اي روبه رو هستيم كه از تصويرهاي بسيار متنوع و در عين حال زيبا سود ميبرد مجموعه اي كه در آن علاوه بر خطوط بسيار خوب و قابل تحسين به چهار شعر بسيار خوب و سه شعر عالي-از منظر نگارنده- برخورد مي كنيم و اين در حاليست كه بايد با ذره بين به دنبال يك شعر خوب در مجموعه هاي چاپ شده اين روزگار بود .و همانگونه كه اشاره شد بايد نشست در انتظار خواندن شعرها و مجموعه هاي غزال مرادي كه باد مخابره خواهد كرد او را به عنوان شاعري آينده دار معرفي مي كند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692