مصاحبه اختصاصي چوك با «حميد رضا اكبري شروه»/«مهدي رضايي»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

هدف شما از برگزاري جايزه ادبي ليراو چيست؟

می‌دانید یک خلاء حس کردم و دیدم باید این فضای خالی را پر کرد. از این‌جهت که تمام جایزه‌ها با حاشیه برگزار می‌شوند. نه در برگزاری بلکه در نوع انتخاب آثار. بارها به من گفتند و همه به‌نوعی ناراحتی خود را از این بابت ابراز می‌کردن. من تصمیم گرفتم با دوستانم این موضوع را در میان بگذارم. موفق شدم طی یک نظرسنجی جایزه ادبی لیراو را تأسیس کنیم. نوع نگاه ما خصوصی است و همچنین من نظارت دقیق دارم تا مبادا باندی و یا پارتی‌بازی و از این‌جور گفتگوها حول این جایزه بچرخد. دوست خوبم پرفسور اشک دالن هم کنار ما آمد همراه با بانوی شاعرشان خانم مانا آقایی که خیلی برای این جایزه زحمت کشیدن و نوعی هدایت معنوی داشتند و دیگر دوستان و گروهی را تشکیل دادم سرکار خانم بیات و آقای احمد بیگدلی و خانم سریا داوودی و آقای اجلی و خانم کاوه و... که ازشان متشکرم، دور اول را برگزار کردیم و قبول دارم در اجرا برنامه مشکل داشتیم که البته در اجرای دور دوم تکرار نخواهد شد. حالا برای دور سوم برنامه‌های خوبی داریم. دور دوم نیز در حال داوری هستند. در ضمن برای دور سوم این جایزه چهره‌های جدید‌تری معرفی خواهند شد که با ما همکاری نزدیک و صمیمانه‌ای خواهند داشت و با برنامه‌های تازه‌تری در اجرا به میدان می‌آییم. البته ما مشكل مالی هم داریم که دوست داریم دوستان کمک‌مان کنند. هرچند که همیشه فرجی می‌شود و کسی می‌آید و کمکی می‌کند ولی همیشه کافی نبوده است.

 

 يك عده‌اي فكر مي‌كنند كه برگزاري جايزه ادبي كار ساده‌اي است اما وقتي وارد كار مي‌شوند به سنگيني اين حركت پي مي‌برند و نيمه‌كاره كار را رها مي‌كنند نظر شما دراين‌باره چيست؟

واقعاً همین‌طور است. جایزه ادبی بر پا کردن هم که تخصص خودش را می‌خواهد و نیازی که برای تأسیس آن حس می‌شود مهم است و بی‌حاشیه بودن آن از موارد حساس موضوع است.

آيا جوايز و جشنواره‌هاي مناسبتي را هم قبول داريد؟ به نظر شما برگزاري اين جوايز مناسبتي سوق دادن نويسندگان به سفارشي‌نويسي نيست. چون اكثر كساني را كه مي‌شناسم براي جشنواره‌هاي مناسبتي به‌صورت كوششي قلم مي‌زنند نه جوششي؟

سفارشی نوشتن خلاقیت را از بین می‌برد. البته برای هرحکومتی جشنواره‌های مناسبتی وجود دارد و کاری نمی‌توان کرد. اما نباید محلی برای بده‌بستان‌های ادبی شود و جوی به وجود بیاورند که مانع نشان دادن دیگر خلاقیت‌ها بشود. 

شما درعرصه نويسندگي چند دهه فعال بوده‌ايد. در دهه حاضر شما اين عرصه را چگونه مي‌بينيد. رو به پيشرفت يا پسرفت يا درجا زدن؟

من از نیمه دوم دهه شصت دارم می‌نویسم و تمام دهه‌ها را هم با جریانات ادبی که همراه داشته‌اند دیده‌ام و پیگیری کرده‌‌ام... نگاه کنید هر دهه مشکلات خواص خودش را دارد. فقط می‌توانم بیان کنم که در این دهه ما شاهد داستان‌های خوبی بوده‌ام و خوانده‌ام و امیدوارم کماکان جریان رو به جلو‌یی را شاهد باشیم.

 آيا در آينده‌اي نزديك شاهد اثر جديدي از شما خواهيم بود؟

  درحال حاضر مجموعه شعر «لیلی می‌شوم تا شعر گریه کنم» و مجموعه داستان «شکل کودک» را زیر چاپ دارم.

 

نظرتان درباره سانسور ادبی كه در چندسال گذشته بيشتر شده است چيست؟

قبول دارم هست ولی کاری از دست ما چه برآید؟؟!! شما چی فکر می‌کنید؟؟!!

 كانون فرهنگي چوك در آستانه هفتمين‌سال فعاليت خود قرار دارد و شما هم يكي از همراهان ما بوده‌ايد. لطفا اگر نقد، نظر يا پيشنهادي نسبت به فعاليت‌هاي اين كانون داريد صريح ابراز بفرماييد؟

مهدی رضایی خوب شروع کرد من هم آدم سخت‌گیری هستم و سراغ هرکسی نمی‌روم. چوک را خوب دیدم و بچه‌های خوبی دارند حول این جریان می‌چرخند و به این جریان کمک می‌کنند. من افتخارم اینه که یه چوکی‌ام. اما حیف که در شهرستان هستم و کمتر می‌تونم بهشون کمک کنم. امیدوارم که صدسالگی چوک را شاهد باشیم.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692