چهارمین کتاب مجتبی تجلی منتشر شد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

ketab tajali

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، گُناباد با نام تاریخی کُناباد مرکز شهرستان گناباد واقع در جنوب استان خراسان رضوی و در فاصله ۲۷۰ کیلومتری مشهد مقدس است.

این شهر از کهن‌ترین شهرهای ایران است و قدمت بلدیه و شهرداری در آن به سال ۱۳۱۶ بر می‌گردد. عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین قنات جهان (قنات قصبه) در گناباد قرار دارد. این قنات از دوره هخامنشیان تاکنون، عامل تولید و حیات در شهر گناباد بوده است. این قنات به شماره ۵۲۰۷ در یونسکو در سال ۱۳۹۵ ثبت شده‌است. مجتبی تجلی متولد شهریور ۱۳۵۱ پزشک و دانش‌آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

وی از سال ۹۶ کار نوشتن در زمینه ادبیات داستانی را شروع و در سال ۹۷ اولین کتاب خود را تحت عنوان مجموعه داستان کوتاه «به ترسهایم سلام می‌کنم» منتشر کرد و در ادامه کار حرفه‌ای سال ۹۸ رمان «بی رد» را منتشر کرد که در کمتر از یک‌سال به چاپ دوم رسید و در همان سال به عنوان یکی از ۱۵۰ کتاب برتر منتخب خوانندگان در ۲۵ سال گذشته انتخاب شد.

این نویسنده گنابادی سال ۱۴۰۰ داستان بلند و مصور «دنیای قُزقُزایی» را منتشر کرد. کتابی با مضمون طنز فاخر و فانتزیک که مورد استقبال خوانندگان و به‌ویژه نسل نوجوان و جوان قرار گرفت.

«آواز در دامنه تنهایی» به عنوان چهارمین اثر مستقل مجتبی تجلی شامل جمع‌آوری و بازنویسی دوازده داستان که طی سه سال گذشته در نشریات ادبی معتبر کشوری منتشر شده بود، به تازگی، توسط نشر سیب سرخ روانه بازار نشر شده است.

مضمون اکثر داستان‌ها مشابه سایر آثار این نویسنده، فلسفی و روانشناسانه است. اگر چه در برخی از داستان‌ها به گویش عامه و خطرات از دست رفتن این گنجینه معنوی و یا هنر و به طور اخص خوشنویسی و یا اهمیت آب، قنات و مسائل پیرامونی آن و دیرینه‌شناسی نوع انسان پرداخته شده است.

مجتبی تجلی معتقد است به جای پرداختن به معضلات و مشکلات پایین‌دستی و مخاطب‌پسند، نویسنده باید به سراغ لایه‌های عمده دردهای جامعه بشری در نگاهی کلی برود و به روح مخاطب برای جویایی دلایل آنها برود. اگر چه ممکن است این نوع نگارش داستانی برای مخاطب نه تنها جذاب نباشد بلکه ملال بیاورد. اما او ذات اصلی هدف از نوشتن و کوشش در ادبیات داستانی را در به تصویر و نقد کشیدن دور افتادگی انسان از اصالت‌هایِ زیستن و در افتادن در مدرنیته و یا سایر چاله‌های پیش روی حیات نوع بشر می‌داند. چیزی شبیه تبدیل یک مقاله فلسفی و یا روانشناسانه و یا تاریخمندانه به داستان. کاری که به نظر او سخت، گاهاً محال و همراه با عدم استقبال خواننده است اما باید انجام شود.

نقاشی های خواب، کافکا و گنجشکان، صاحب عزا، مثل بابات حرف بزن، خواجه و پیکاسو، شهر بی مرگ، دازو، صفدریته برخی از عناوین داستان های کتاب «آواز در دامنه تنهایی» است.

کتاب «آواز در دامنه تنهایی» به قلم مجتبی تجلی با صفحه آرایی رقیه قنبری تقدیس و ویراستاری مونا محمدنژاد در ۱۲۰ صفحه قطع رقعی در شمارگان ۳۰۰ نسخه سال ۱۴۰۲ توسط نشر سیب سرخ منتشر شده است

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

چهارمین کتاب مجتبی تجلی منتشر شد

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692