«هفت چه نمادی است؟» نویسنده «سیما میرهادی‌زاده» اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

sima mirhadizadeh

هفت نماد کمال است. خداوند در شش روز جهان را خلق کرد و روز هفتم روز استراحت، آرامش و عید خداوند است. بنابراین روز هفتم را تقدیس می‌کنند. هفت نشانگر پایان یک دوره و آغاز دوره بعدی است.

میان مصریان، هفت نماد زندگی جاودان بود و این عدد نماد حلقه کامل کمالی پویاست. در چین جشن‌های مردمی در هفتمین روز برگزار می‌شد. این عدد در بسیاری از سنت‌ها و اسطوره‌های یونانی دیده می‌شود. در اسلام هفت عدد مبارکی است و نماد کمال است. این عدد در هفت آسمان، هفت زمین، هفت دریا، هفت طبقه دوزخ، هفت دروازه بهشت، هفت آیه سوره الفاتحه دیده می‌شود.

مسلمانان در مراسم طواف حج، هفت بار به دور کعبه می‌گردند و نیز در مراسم سعی، فاصله صفا و مروه را هفت بار طی می‌کنند. عرفا قرآن را شامل هفت تأویل می‌دانند و برای سلوک هفت مرحله قائل هستند. در مراکش، زنان نازا کمربند خود را هفت بار به دور ساقه برخی درختان می‌پیچند، سپس خود را با یکی از این هفت بند به درخت می‌بندند.

 یک مبارک و هفت مقدس است. و هفت شانس است و سیزده عدد بدشانسی اگر کسی هفت آدینه به زیارت مقبره عینال_زینالی بر فراز کوه عون بن علی نائل آید ثوابش برابر است با زیارت کربلا.

 و برای پا گرفتن طفل از هفت خانه علی نام خوراکی می‌گیرند و با آن روزه خود را باز می‌کنند. نو عروس را بعد از سه روز به سرچشمه می‌برند و او باید هفت مشک آب پر، سپس خالی کند، هفت کاسه آب را پر و خالی کند و در این صورت هفت پسر به دنیا خواهد آورد. بچه‌ای که سر هفت ماه به دنیا بیاید در هر کاری شتاب زده است و عجله می‌کند. و چنین بچه‌ای یا در هفت روزگی یا در هفت ماهگی یا در هفتاد سالگی می‌میرد.

 و پسری که برای بعد از هفت تا دختر به دنیا بیاید بد شگون است می‌گویند اژدها هفت تا سر دارد.

 و گربه هفت در خانه بچه‌اش را می‌گرداند تا چشم باز کند.

 زمین هفت طبقه است در هر طبقه گروهی از مردم زندگی می‌کنند. در قدیم اگر کسی سخت مریض می‌شد یکی از اعضای آن خانواده، نزد هفت نفر که اسمشان فاطمه بود می‌رفت و از آنها آرد می‌گرفت و آردها را خمیر کرده و به صورت گلوله‌هایی درآورده و جلوی خانه آویزان می‌کرد.

 برای درمان نازایی، دعای همزاد و هفت هیکل شکم خود می‌بندند.

 و اگر غذایی درست کنی که بویش به منازل همسایه‌ها برسد باید تا هفت خانه اطراف را از آن غذا هدیه کنی و الا مدیون آنها هستی. اگر در خانه‌ای هفت دانه، اسفند گم شود در آن خانه جنگ می‌شود.

و اگر برای مردی مشکلی پیش بیاید باید هفت بار به دور خود بچرخد و بشاشد.

هنگام بارش شدید تگرگ هفت دانه از آن را جمع کرده و درون جرز در بیندازند، بارش تگرگ قطع خواهد شد.

 اگر در چند شبانه روز باران ببارد، نام هفت کچل را می‌نویسند و به درخت یا دروازه می‌آویزند، تا باران بند بیاید.

و اگر هفت تا کچل با هم کلاهشان را بردارند باران می‌ایستد.

 برای ثواب، هر مردی که تابوت را می‌بیند خوب است زیر آن برود، هفت قدم آن را به دوش ببرد یا اینکه در صورتی که از جهت مخالف می‌رود برگردد و هفت قدم از راه سیر تابوت بردارد.

و مرده را که چال کردند هفت قدم دور می‌شوند، دوباره برمی‌گردند چون چشم به راه است. و اگر کسی در خانه‌ای باشد که کسی می‌میرد و اگر آن شخص شب فردا را نیز در آن خانه به سر برد، باید هفت شب متوالی در آن خانه به سر برد. عوام معتقدند نجس پاک نمی‌شود مگر با هفت بار شستن. ■

از کتاب باورهای عامیانه دکتر ذوالفقاری

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

«هفت چه نمادی است؟» نویسنده «سیما میرهادی‌زاده»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692