مقاله «چگونه توانایی نوشتن کودکان را تقویت کنیم؟» «روشنا علیرضازاده»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

zahra alirezazadeh

برای درست اندیشیدن جمع آوری تجربه‌های ذهنی وترکیب آن‌ها کودک باید بتواند بنویسددر واقع نوشتن به شخص اندیشه می‌بخشد. اندیشه او را پویا میسازد و شخصیتش را می‌پروراند. کودک هرلحظه که می‌اندیشد جهان را کشف می‌کند. لازم نیست فرد حتماً نویسنده بشود همینکه بتواند با تقویت این مهارت ازان برای انتقال اندیشه‌ها و احساسات خود به دیگران بهره بگیرد کافی است.

روی سخنم بیشتر با آموزگاران محترم هست این موارد را لابلای فعالیت‌های کلاسی بگنجانید.

از کودکان بخواهید درباره اشیای ملموس بنویسند مثلا گلدان گوشه کلاس. تخته سیاه. آبخوری مدرسه. چیزهای متفاوتی در دیدرس کودکان قرار دهید و از انها بخواهید شباهت‌ها وتفاوت های آنها را بنویسند.

توجه داشته باشید که در نوشتن جرات قلم بروی کاغذ گذاشتن بسیار مهم تراز نوشتن است پس ایراد نگیرید و تشویق کنید.

زبان شناسی بنام والتراونگ (۱۹۸۲) این نظریه را مطرح کردکه برای دستیابی به پتانسیل کامل ذهن نوشتن امری ضروری است. طبق آخرین پژوهش صورت گرفته نوشتن به تحریک مغز کمک میکندو باعث فعال شدن بخشی از قشر پیشانی میگرددکه محل خلاقیت نام دارد.

تقویت مهارت نوشتن در کودکان ونوجوانان سبب اتصال نورون‌های مغزی شده و توانایی حل مسئله را در آنها افزایش می‌دهد. متاسفانه یکی از مشکلاتی که کودکان و نوجوانان

 عصرمادر سراسر جهان درگیر خود کرده است اختلال توجه و تمرکز است تماشای بیش از حد تلویزیون و درگیری مداوم بابازی های رایانه ای کارکرد آنها را بطور چشمگیری کاهش داده است.

نتیجه: حال که تاحدودی به اهمیت تقویت مهارت نوشتن کودکان ونوجوانان پی بردید احتمالاً در صدد شروع دورۀ آموزش نویسندگی به کودکان و نوجوانان برخواهید آمد. چرا که متاسفانه در کشور ما سیستم آموزش و پرورش در تدریس کتابهای فارسی به حدی جداب نیست که کودکان را شیفتۀ نویسندگی کند. در نتیجه اگر شما با من هم عقیده هستید و فکر می‌کنید که تقویت مهارت نوشتن در کودکان و نوجوانان میتواندآینده بهتری برای آنان رقم بزند سعی کنید در قدم اول کتابهای خوب و با ارزشی را وارد زندگی کنید و آنها را با مطالعه عجین کنید. دوم سعی کنید خودتان هرچه بیشتر و بیشتر بخوانید و بنویسید و الگویی باشید که نوشتن را به عادت دلپذیر خود تبدیل کرده است. در این صورت این نویسندگان کوچک کم‌کم قلم به دست خواهند گرفت.

شرکت در دوره‌های آموزش نویسندگی به کودکان و نوجوانان می‌تواند در مرحله آخر مکمل زحمات شما در ایجاد علاقمندی آن‌ها به نویسندگی و فراگیری اصول صحیح نوشتن بوده و آنها را همیشه درکنار هنر نگه داشت.

منابع:

نوشته‌های خانم نهضت قریشی زاد و خانم نسیم فرخنده در سایت ده دلیل که به کودک آموزش نویسندگی باید داد. ■

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مقاله «چگونه توانایی نوشتن کودکان را تقویت کنیم؟» «روشنا علیرضازاده»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692