معرفی کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

thumbnail

کتاب چه اتفاقی برایت افتاد؟ با عنوان تکمیلی گفت‌و‌گوهایی دربارهٔ آسیب‌روحی، تاب‌آوری و التیام و با عنوان 
 اصلی what happened to you 
Conversations on Trauma, Resilience, and Healing
نویسندگان: اپرا وینفری و دکتر بروس دی پری در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و در بهار ۱۴۰۱ به همت انتشارات نسل نواندیش و ترجمه مریم نفیسی‌راد منتشر شد.
و توانست در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز و آمازون بوده است.
و در ایران نیز از کتاب‌های پرخواستار خودسازی‌ است.
 اپرا وینفری نویسنده، هنرپیشه، مجری و تهیه‌کننده آمریکایی‌ست که در سال 1954 و در می‌سی‌سی‌پی به دنیا آمد. او در هفده‌سالگی به‌عنوان گزارشگر در رادیو فعالیت خود را آغاز کرد و برای ادامه تحصیل در رشته هنرهای نمایشی و ارتباط کلامی به دانشگاه تنسی رفت. اپرا وینفری (Oprah Winfrey) بعد از مدتی به تلویزیون وارد و به یکی مشهورترین مجریان تلویزیونی آمریکا و سراسر جهان تبدیل شد. وی تابه‌حال فعالیت‌های خیرخواهانهٔ زیادی نیز انجام داده که او را به بزرگ‌ترین خیّر سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا تبدیل کرده است.
جوایز و افتخارات اپرا وینفری:
 
- دریافت مدال آزادی ریاست‌جمهوری
- دریافت مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه هاروارد
- برنده جایزه بشردوستانه ژان هرشولت
- کاندیدای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «رنگ ارغوانی»
- کاندیدای جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «رنگ ارغوانی»
- نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم برای فیلم «سلما»
 
بروس دی. پری (Bruce D. Perry) روان‌پزشک کودک و عصب‌شناس است. او کتابی دیگر نیز تألیف کرده که آن هم در زمره‌ی آثار پرفروش قرار می‌گیرد. او دانشیار دانشگاه نورث‌ وسترن در شیکاگو است.
این کتاب مناسب افرادی است که تمایل  به خودشناسی دارند و می‌خواهند به عزت نفس و اعتماد به نفس دست یابند. این کتاب برای مربیان و خانواده‌ها هم مفید است تا رفتارهای پرخاشگرانه و ناهنجار دانش‌آموزان و کودکان را بشناسند و این رفتارها را نه ناشی از ویژگی‌های ذاتی که برآمده از نوع تربیت و تجربه بزرگ شدن در محیط‌های نامساعد بدانند.
در این کتاب اپرا از خودش و آسیب‌های روحی که با آن مواجه شده می‌گوید. او هم چنین داستان افرادی را بازگو می‌کند که طی این سال‌ها به برنامهٔ او آمده‌اند. دکتر پری نیز به تجربیاتش و بیمارانی که با آن‌ها در بارهٔ آسیب‌روحی روبه‌رو شده، اشاره می‌کند. با اینکه کتاب گفت‌وگو محور است، اما دارای بدنه‌ای داستانی، انسجام و ساختار محکمی است و در هر فصل به یک موضوع در بارهٔ آسیب‌روحی اشاره می‌کند.
کتاب یک سوال اساسی (چه اتفاقی برایت افتاد؟) را مطرح می‌کند که عنوان کتاب هم از همین پرسش منشا گرفته است. هنگامی که یک شخص با آسیب‌روحی یا رنج روبه‌رو می‌شود، به جای آن که از او بپرسیم «مشکلت چیست؟» بهتر است از او بپرسیم «چه اتفاقی برایت افتاد؟» سرتاسر کتاب در این باره صحبت شده است و از این پرسش به عنوان یک راه حل  بالقوهٔ درمانی یاد شده است.
برشی از کتاب 
اپرا: خرد پس از حادثه! عاشقش هستم. تجربهٔ آلی نتیجهٔ مثبتی را به همراه داشته است، خب! آیا این خود نمونه‌ای به عنوان کودک تاب‌آور نیست؟ 
دکتر پری: کاملاً، اما نه به این دلیل که تاب‌آور متولد شده بود. آلی به دلیل کیفیت روابط محبت‌آمیز اولیهٔ زندگی‌اش توانست در رویارویی با فاجعه، تاب‌آوری نشان دهد. تاب‌آوری، توانایی‌ای است که قابلیت “ظهور و افول” دارد و ویژگی دائمی ذاتی نیست.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692