• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • نگاهی به کتاب کودک «وقتی سارا کواک کواک می‌کند» نویسنده «کندیس فلمینگ»؛ مترجم «مینو همدانی زاده»؛ «راضیه مقدم»/ اختصاصی چوک

نگاهی به کتاب کودک «وقتی سارا کواک کواک می‌کند» نویسنده «کندیس فلمینگ»؛ مترجم «مینو همدانی زاده»؛ «راضیه مقدم»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

razie moghadam

ناشر: علمی و فرهنگی

درباره نویسنده:کندیس گروت فلمینگ نویسنده آمریکایی از سری کتاب‌های کودکان، داستانی و غیر داستانی است.

کندیس گروت در شهر میشیگان، ایندیانا متولد شد. او از سال 1997 تا 2005 معلم در کالج ویلیام رائین هارپر در نزدیکی شیکاگو بود. از آن زمان، او تمام وقت به عنوان نویسنده، مربی و گوینده کار کرده است.

اولین کتاب تصویری وی استاد فرگوس فارنهایت و ماشین آب و هوای شگفت انگیز، توسط Simon Schuster در سال 1994 منتشر شد.

سارا کودکی است که در یک خانواده پرنده شناس مشهور به دنیا می‌آید او در هشت سالگی متوجه می‌شود که می‌تواند صدای پرندگان را تقلید کند همین عامل باعث معروفیت او می‌شود و به عضویت انجمن جهانی پرندگان انتخاب می‌شود. از او می‌خواهند به دنبال پرنده کمیابی به نام «مرغابی سرصورتی» برود در نهایت پس از پیدا کردن پرنده سرهنگی که کمین کرده پرنده را می‌رباید و سارا با تقلید صدا تمام پرندگان را برای کمک صدا می زند تا در نهایت پرنده را نجات می‌دهند.

این کتاب برای کودکان علاقه مند به پرندگان کتاب مناسبی هست. کودکان در این کتاب به نقش پرندگان و اهمیت نگهداری و حفظ گونه‌های مختلف آن پی می‌برند.

از طرفی کلیت کتاب حول محور صداهاست. در کتاب به زیبایی صداهای پرندگان را کودک می‌خواند و سعی در تقلید می‌کند. گویی خودش، همین صداها را با سارا تکرار می‌کند.

 مثل:

پرنده منقارشاخی (در علفزار افریقا): پی آپ، پی آپ، پی آپ

یا مرغ مگس خوار سینه سرخ: همم م م م

و همین صداها هم مروری بر خوانش کلمات است و هم بازی‌های زبانی خوبی را برای کودک مهیا می‌کنند. مثل: «چاکالاکا، کیپ ویت، چاپ چاپ چاپ و...»

سارا قهرمان کتاب، خود به تنهایی معرف پرندگان است. او از همان دوران تولد کودکی معمولی نبوده مثلاً از سه سالگی می‌تواند حرکات ریتم دار «غازهای پنجه آبی» را تقلید کند و در پنج سالگی مانند «دارکوب سینه طلایی» بپرد. همین نشانه‌ها در داستان از سارا کودکی غیر معمول، توانا و با استعداد می‌سازد.

به همین دلیل وقتی به عضویت انجمن جهانی پرندگان انتخاب می‌شود و برای پیدا کردن «مرغابی سرصورتی» راهی سفر می‌شود، ساده به پرنده مورد نظرش نمی‌رسد. با زحمت سوار بر قطار و کشتی وحتی سوار بر گاو می‌شود وبه نقاط دور سفر می‌کند. در راه با سختی فراوان به محلی که پرنده وجود دارد می‌رسد. این عامل اهمیت تلاش و کوشش برای رسیدن به هدف را به کودکان آموزش می‌دهد.

سارا با مشکلی دیگر هم روبرو هست او صدای پرنده را نمی‌داند. باز هم انواع صداها را در کتاب مرور می‌کند تا در نهایت به صدای موردنظر می‌رسد.

اما از نکات جالب این کتاب شخصیت سرهنگ است. او برخلاف سارا و خانواده‌اش که در جهت گسترش پرندگان تلاش می‌کند، نماد افراد مخرب می‌باشد. سرهنگ شخصیت منفی کتاب است و کارش خشک کردن پرندگان است. خانه‌اش پر است از انواع مختلف پرندگان مرده و بازهم انگیزه طمع او را وادار کرده که دنبال پرندگان بیشتر باشد.

و در قسمت انتهایی کتاب وقتی که سارا پرنده را به سمت خود می‌کشد این سرهنگ است که خیلی راحت کمین کرده و با تورش پرنده را می‌رباید و در اینجا هر دو روبروی هم قرار می‌گیرند. یعنی دو نیروی خیر و شر روبروی هم قرار می‌گیرند.

اما باتوجه به ساختار داستان، این حالت پایدار نمی‌ماند و سارا با صدا کردن انواع پرندگانی که بلد است همه را فرامی خواند و همین عامل باعث نجات پرنده می‌شوند.

در اینجا نیروی اتحاد و خسته نشدن دست از تلاش برنداشتن، به کودکان آموزش داده می‌شود.

از نکات جالب این کتاب تصویر گری کتاب است که بنا بر محتوای موضوع با نقاشی هر پرنده امکان دیدن و به تصویر کشیدنش کودک را کمک به درک تصویری از کتاب و شناخت گونه‌های مختلف پرندگان می‌کند. البته این نکته را یادآور می‌شود که کتاب بدون صفحه بندی هست. یعنی کودک نمی‌تواند در کتاب دنبال صفحه مورد نظر بگردد.

همچنین انتهای کتاب همچون دایره المعارف کوچکی از پرندگان متفاوت است که در طول داستان اسامی آنها را برده و به کودکان اطلاعاتی از نحوه شکل، قیافه، زیست و خوراک در حد کوتاه ومختصر به آنها اطلاعات داده می‌شود.

در کل آنچه این کتاب را با اهمیت می‌کند نقش کودکان و یا قهرمان کودک در حفظ محیط زیست است و آنها متوجه می‌شوند در این سن هم می‌توانند در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

نگاهی به کتاب کودک «وقتی سارا کواک کواک می‌کند» نویسنده «کندیس فلمینگ»؛ مترجم «مینو همدانی زاده»؛ «راضیه مقدم»/ اختصاصی چوک

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692