• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • مقاله «جهان ما تغییر خواهد کرد» نویسنده «دنیل استون»؛ مترجم «مروارید روستایی» / اختصاصی چوک

مقاله «جهان ما تغییر خواهد کرد» نویسنده «دنیل استون»؛ مترجم «مروارید روستایی» / اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

zzzz

هنگامی که واکسن ویروس کرونا به شکل قابل اجرا و مطمئن در دنیا تولید می‌شود و covid-19 مهار می‌شود و بشریت به شرایط عادی جدید وارد می‌شوند، انتظار تغییر در یادگیری، کار، ارتباطات و فناوری را باید داشته باشید.

آینده را نمی‌شود راحت پیش بینی کرد. سبک زندگی افراد تحت تأثیر رشد فناوری ازتباطی درحال تغییر و دگرگونی بود و ویروس کرونا (COVID 19) هم زندگی را غیر قابل پیش بینی‌تر کرده است. برای جمع کردن دیدگاه‌های آگاهانه از اینکه ما چه شکلی زندگی خواهیم کرد یا یادگیری، کار و برقراری ارتباط زمانی که ما به شرایط عادی برسیم و از این بیماری گذر کنیم. یکی از نشریات خارج از ایران درباره این موضوع یا طیف وسیعی از کارشناسان و رهبران مصاحبه کرده است.

راه جدید برای یادگیری

یک جنبه مثبت تعطیلی مدارس ممکن است نحوه نوآوری مناطق برای بهبود یادگیری از خانه باشد. معلمان و مدیران ناگزیر بودند و هستند تا روش‌های جدیدی برای آموزش از راه دور ایجاد کنند و در یک آزمون و خطا به بهترین آنها دست  یافته و آن را ادامه دهند.

اگرچه دسترسی برابر و یکسان به فناوری به عنوان یک مانع باقی مانده است و همه افراد در همه مناطق جهان دسترسی یکسانی از فناوری و حتی سرعت فناوری ندارند، اما این میان، به علت اجبارهای ایجاد شده در اثر بیماری موجود در کل دنیا ابزارهایی طراحی می‌شوند که می‌توانند فاصله‌ها و شکاف‌ها را از بین ببرند. دانش آموزان k-12 از فناوری برای کمک به انجام تکالیف، تعیین اهداف و اندازه‌گیری و مقیاس پیشرفت، استفاده خواهند کرد.

مایکل کرو (Michael Crow)، رییس دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید: دانشجویان ممکن است دانشگاه را اختیاری بدانند.ASUL یکی از معدود مدارسی است که به یک دانشگاه خدمات ملی جدید تبدیل می‌شود، تا ثبت نام خود را برای ارائه آموزش با کیفیت بالا و کم هزینه در مقیال بزرگ‌تر انجام دهند.

تعادل کار و زندگی

آینده کار خیلی هم دور از دسترس نخواهد بود، اما دیگر بهصورت سازمانی در دفاتر اداری (به شکل سابق خود) انجام

نخواهد گرفت. مارتین فرلند (Martine Ferland) مدیر عامل شرکت mercer، یک شرکت منابع انسانی می‌گوید: «کار ترکیبی خواهد شد»، دفاتر کوچک‌تر، مراکز همکاری گاه به گاه حضوری افراد خواهند بود، در حالی که ابزارهای دیجیتالی پیشرفته – مانند ویدئو چت‌هایی با کیفیت بهتر، از کارگران در خانه پشتیبانی می‌کنند (در واقع مشاغل به شکل مجازی و از راه دور بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد)، و تأکید بیشتری بر هماهنگ سازی و تعادل بهره‌وری با نیازهای شخصی به کارمندان اجازه می‌دهد تا ساعت‌های کار خود را متناسب با برنامه خود تنظیم کنند. به گفته فرلند: انعطاف پذیری بهترین مزیت کار خواهد بود.

فناوری راهگشا است

دسترسی پهنای باند و سرعت اینترنت هرگز در همه جا برابر نبوده است، همه گیری این تکنولوژی باعث شد تا شکاف‌ها و تفاوت‌ها در معرض دید قرار بگیرند. با این وجود پیشرفت در شبکه‌های مخابراتی 5G پرسرعت باعث افزایش رشد در زمینه‌های پزشکی از راه دور تا پزشکی، امور بانکی، آموزش و حمل و نقل می‌شود و اتصال سریع‌تر و دسترسی بیشتر را فراهم می‌کند. دیوید گرین (David Grain)، رئیس سابق یک شرکت برج ارتباطات که در آن زمان Global Signal نامیده می‌شد، می‌گوید: "این موجی از تغییرات خواهد بود." شبکه‌های کارآمدتر هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و به مشاغل کوچک کمک می‌کنند تا با مشتری گسترده به مشتری‌های جدید برسند و رشد کنند.

احتمالات از راه دور

اینترنت امکان کار از راه دور برای میلیون‌ها نفر را فراهم کرده است، اما ما را در معرض حملات سایبری قرار می‌دهد. جسپر اندرسن (Jesper Andersen)، مدیر عامل شرکت امنیت سایبری اینفوبلاکس، می‌گوید: که "ایجاد یک تجارت کاملاً دور از دسترس بسیار پیچیده‌تر است"، چه برسد به یک دفتر بهداشت یا شبکه‌ای برای اتومبیل‌های خودران (او برخلاف دیگر متخصصان معتقد است که فضاهای مجازی، مشاغل دورکار و استارت آپ ها می‌توانند موفق باشند اما مسیر کار آنها سخت‌تر و پیچیده‌تر است). VPN های امروزی (شبکه‌های خصوصی مجازی) با میلیونها نفر که به طور طولانی مدت از خانه کار می‌کنند، عملکرد موثری ندارند. سرورهای غیرمتمرکز سرعت را افزایش می‌دهند و روش‌های دقیق‌تر ورود به سیستم امنیت آنلاین را تقویت می‌کنند.

یک سیاره دو بحران (نوشته رابرت کانزیگ، Robert Kunzig)

طبق گفته محققان دانشگاه‌های ییل و جورج میسون، نگرانی عمومی در ایالات متحده در مورد گرم شدن کره زمین در ماه نوامبر گذشته به بالاترین حد خود رسیده است. اکثریت آمریکایی‌ها فکر می‌کنند گرم شدن کره زمین ناشی از فعالیت‌های انسانی است و آنها احساس نگرانی و حتی مسئولیت شخصی می‌کنند. با کمال تعجب، یک نظرسنجی در ماه آوریل نشان داد که COVID-19 نگرانی نسبت به آب و هوا را جابجا نکرده است و تغییر نداده است - اگرچه پوشش رسانه‌ای آن را کاهش داده است. آنتونی لیزروویتس (Anthony Leiserowitz) از ییل گفت: "به نظر می‌رسد این مسئله به بلوغ رسیده است، و به نظر می‌رسد قوام یافته است. "من فکر می‌کنم که این واقعاً یک نشانه دلگرم کننده است."

مسائل ذکر شده نشان از تغییرات سبک زندگی متأثر از ویروس کرونا را از یک سو و نابرابری‌های موجود برای رفع این مشکل را از سوی دیگر در دنیا نشان می‌دهد. همه دنیا با این ویروس در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و هر کشور به نوعی تلاش برای ایجاد راهی جهت جلوگیری از سکون کاری و آموزشی دارد اما مسئله مهم اینجاست که امکانات ارتباطی در کشورهای دنیا به شکل برابر و یکسان وجود ندارد، حتی در میان شهرهای یک کشور نیز این امکانات به شکل نابرابر تقسیم شده است. حال موضوع مهم این است که دولت‌ها در تلاش هستند تا بتوانند امکاناتی برابر و یکسان جهت استفاده همه افراد در کشور را فراهم کنند.

این موضوع حتی در ایران نیز مسئله‌ای قابل بررسی و مهم بشمار می‌آید. کشور ایران نیز مانند تمام دنیا در مواجهه با این ویروس دچار تغییراتی در سبک کاری، زندگی، آموزشی و حتی رفاحی – تفریحی افراد شده است. تمام مقاطع تحصیلی کار خود را به صورت برخط (آنلاین) انجام می‌دهند، کارکنان به شیوه‌های متفاوتی از دورکاری مسلط شده‌اند و حتی گاهی تفریحاتی از قبیل برنامه‌های مجازی، کنسرت‌های آنلاین، کلاس‌های آموزشی برخط و ... دستخوش تغییرات شده است.

نکته مهم این است که ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا در تلاش است تا امکانات ارتباطی و فناوری را برای تمام شهرها و مناطق خود یکسان کند در حالی که با گذشت نزدیک به یکسال از ورود این ویروس به کشور و تعطیلی مناطق آموزشی در ابتدا، هنوز مسئله امکانات ارتباطی برای مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی از یکسو و عدم امکان مالی برای تهیه تلفن‌های هوشمند برای برخی خانواده از سوی دیگر به مسئله‌ای در سر راه آموزش بدل شده است.

هرچند تلاش‌های ویژه‌ای در این خصوص جهت کمک به افراد برای تهیه تلفن‌های هوشمند از سوی شهروندان و تصمیمات دولت جهت تجهیز مراکز نامبرده، صورت گرفته است اما هنوز ایم مسئله در ایران حائز اهمیت باقی مانده است.

در مجموع می‌توان اینگونه جمع بندی کرد که دنیای انسان پس از ویروس کرونا در جهان دچار تغییرات عمده‌ای شده است و این نیز ادامه خواهد داشت. هرچند این تغییرات در سالهای اخیر شروع شده بودند، کلاس‌های آنلاین، دورکاری‌های مجازی، استارت آپ های موفق و ... نمونه‌هایی از این آغاز دنیای جدید کسب و کار و زندگی می‌باشد. با شدت گرفتن ویروس کرونا در جهان، به طبع طبق تصمیمگیری های دولت‌های مختلف مبنی بر تعطیلی بخش زیادی از جامعه از دانش آموزان تا کارمندان بخش خصوصی و دولتی، ارگان‌ها و مراکز آموزشی بیش از پیش نیاز به تکنولوژی و تغییر رویه آموزشی و کاری را احساس کردند در نتیجه روندی که سالهای اخیر شروع شده بود شدت و سرعت گرفت، لذا طبق گفته متخصصین مختلف می‌توان نتیجه گرفت که اینترنت و دنیای تکنولوژی مجازی در زندگی انسانها پس از اتمام ویروس کرونا می‌تواند تأثیر چشمگیری داشته باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مقاله «جهان ما تغییر خواهد کرد» نویسنده «دنیل استون»؛ مترجم «مروارید روستایی»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692